Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 23:47

Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auto kopen van particulier in DE 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
't Gooiski
Bericht Auto kopen van particulier in DE
Ik heb weer van die vragen...

Via een dealer kom ik terrecht bij een duitse particulier die een zeer nette 4S cabrio wil verkopen.
Stel het is inderdaad wat het lijkt na AKK etc.. en we komen uit op een prijs van 130k.
Fabrieksgarantie is nog aanwezig en ik ga dit uberhaupt 2 jaar verlengen.

Loop ik hier qua auto nog extra risico? (ten eerste kan ik al geen garage aanspreken op eventuele gebreken natuurlijk?)

En dan nog belangrijker... hoe betaal je zoiets? Ik zou mij al niet prettig voelen bij het overmaken naar een gemiddelde dealer zonder de auto en sleutel direct in mijn zak te hebben, maar dit is dus particulier EN in duitsland.
Komt dus neer op... overmaken.. wachten.. en dan 6 tot 7 uur door duitsland de auto halen.. hopen dat deze betrouwbaar ogende man de auto niet nog eens aan een ander heeft verkocht...
Omgekeerd... hetzelfde probleem.. maar dan voor de verkoper...

Het makkelijkst lijkt het om gewoon met 130k op zak door duitsland te crossen, maar ook dat is zoiets....

Dus eh... hoe doen jullie dat ? (escrow service oid?)

19 nov 2014 2:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Auto kopen van particulier in DE
130K voor een 4s :scratch:

Ik neem even aan dat het om een 991 gaat en dan vind ik het nog veel geld. En dan heb je hem nog niet op NL kenteken dus ben benieuwd hoe je dat wilt doen. Maar goed, cash is over het algemeen geen probleem voor de ontvangende kant mits ze kunnen aantonen waar het geld vandaan komt, in dit geval de verkoop van een wagen met een bepaalde dagwaarde. Als die dagwaarde en de verkoop prijs niet in redelijke vorm in lijn zijn kan dit een reden zijn om een onderzoek in te stellen. Banken, autohandelaren etc, zijn i.i.g. in NL om bij bedragen boven de 15k een kopie van de legitimatie te vragen, boven de 25k cash te melden.

Ontvanger kan er natuurlijk voor kiezen om het geld gespreid te storten maar gaat deze boven een bepaald bedrag dan kan de bank alsnog om toelichting vragen waar al dit cash geld vandaan komt. Al ben je als verkoper volledig ter goeder trouw, je kunt lastige vragen krijgen. Nou is een auto geen tweedehands PlayStation en dus zal er op een gegeven moment een overdracht zijn van kenteken alwaar je naam etc op dat voertuig gekoppeld wordt. Als je dan cash betaald hebt en ze zijn in een controlerende bui, dan mag je een goed verhaal hebben.

Mijn tip, grotere bedragen via bank i.v.m. Traceerbaarheid. Doe je cash kun je lastige vragen krijgen. Vertrouw je het niet, dan gewoon niet doen.

Ken de wagen niet, maar ik vind het een stevige prijs voor een 4s met 130k op de klok en dan nog geeneens op Nl kenteken. Komt nog wat bij. Bpm etc.

19 nov 2014 2:45
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Dit soort bedragen zou ik er toch over denken om e.e.a. via een notaris te laten verlopen.

19 nov 2014 5:27
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
bassraf schreef:
Het makkelijkst lijkt het om gewoon met 130k op zak door duitsland te crossen, maar ook dat is zoiets....

De vraag is dan natuurlijk ook of de verkoper wel zo'n groot bedrag contant aan wil (en kan) nemen ...

Officieel moet je bij grensoverschrijding met een bedrag van meer dan 10.000 euro in contanten (liquide middelen) aangifte doen bij de douane :popcorn:

Via een derden-rekening, zoals Enguess al aangeeft, lijkt mij het meest veilige en betrouwbaar.

19 nov 2014 6:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Delnoy schreef:
een 4s met 130k op de klok

Ik lees een prijs van 130K, das wat anders dan de KM stand :wink:

19 nov 2014 9:41
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Begrijpelijk dilemma. Zowel cash als gewone overboeking via bank lijkt me geen optie. Heb het nooit aan de hand gehad, maar is telefonische overboeking internationaal niet mogelijk? Indien dat niet het geval is dan zou ik kiezen voor een transactie via een derdenrekening. Andere optie zou kunnen zijn eigendomspapieren als waarborg voorafgaand de overboeking en na overboeking de 911 ophalen?

:idea: Er zijn ongetwijfeld veel handelaren die hier ervaring in hebben, wellicht daar eens informeren hoe zij dergelijke transacties afhandelen?

19 nov 2014 10:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Even contact opnemen met de verkopende partij, misschien is er een gespreide betaling mogelijk, je stuurt bv. 30.000 per bank naar het gezamelijk ondertekenen van een bindend (ver)koopcontract. dan nog eens 30.000 bij het overdragen van de papieren en sleutel. de laatste som neem je contant mee als je de auto ophaalt. Is maar een voorbeeld waarbij het aan beide kanten een kwestie van geven en nemen is maar het bedrag beter te overzien is.

19 nov 2014 10:51
Profiel
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Je schrijft dat je via een dealer bij die particulier terecht ben gekomen, kan die niks voor je betekenen?

Misschien kan die particulier die auto bij de dealer als borg afgeven?

Jij betaald per bank en de verkoper geeft de dealer een seintje als het geld op rekening staat en jij haalt de auto bij de dealer op.

Ik koop en verkoop geen auto's van 130K :oops:

Maar alles boven de 15K gaat bij mij via de bank, zowel aan als verkoop. (lagere bedragen gaan ook meestal via bank)
Gewoon vertrouwenskwestie, ook bij verkoop aan buitenland is het gebruikelijk dat men eerst komt kijken(soms koopt men ongezien), daarna bij thuiskomst geld overmaakt en als het eenmaal op rekening staat de wagen afhaalt.
(of ik regel transport naar klant)

19 nov 2014 10:58
Profiel
Moderator
PF #18
Indien je kiest voor betaling in cash zorg dan in ieder geval voor een eenduidig bewijs dat je het geld hebt overgedragen :idea:
Klinkt vanzelfsprekend, maar .....

Er was eens ;) iemand op zoek naar een specifieke auto. Deze kon hij niet vinden in NL, dus ging hij ook op zoek in D en vond daar wel precies wat hij zocht. Hij is daar naartoe gereden, heeft cash betaalt en de auto incl. bijbehorende documenten meegenomen. Alles geregeld en iedereen tevreden zou je zeggen toch? Echter stond in NL vervolgens niet lang daarna de politie bij hem aan de deur, omdat de auto zou zijn gestolen. Uiteraard kon hij alle papieren van de auto overleggen, maar dat toonde het tegendeel niet voldoende aan. Wat bleek? Direct na vertrek in D heeft de verkoper een ruitje ingeslagen van zijn huis en vervolgens aangifte gedaan van inbraak met diefstal van zijn auto nadat uit zijn huis sleutels en papieren waren gestolen. Alle papieren lagen in huis, omdat hij een afspraak had met iemand die interesse had in de auto en daar naar zou komen kijken.

Klinkt als een sprookje, maar het was een nachtmerrie waarbij de koper zowel auto als geld kwijt raakte :idea:
Nee, ik was het gelukkig niet!

19 nov 2014 11:31
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
vorig jaar een auto voor mijn vrouw gekocht in Duitsland .
Na bezichtiging week eerder, de overdracht gepland op kantoor van de verkoper
Afgesproken dat ik vanaf zijn kantoor mijn accountmanager van de bank opdracht zou geven om het bedrag telefonisch over te maken .
Klant kon meeluisteren bij het telefoongesprek.
Uiteraard heeft de bank ook direct een fax gestuurd als bevestiging met de gemaakte boeking.
Ging in dit geval wel om een overboeking van de Deutsche Bank, dus intern in D.
( ING, Rabo en ABN hebben ook gewoon kantoren in Duitsland , waar je deze handelswijze wellicht kunt regelen , als je daar klant bent )

19 nov 2014 11:45
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Weet niet wat ik lees, wat een verhaal van Eric, het zal je maar gebeuren :oops:
Heb gisteren "opgelicht" gezien, wat een kl........zakken heb je :bang:
Keek ook bij onze oosterburen voor de GT3 maar heb hem uiteindelijk maar bij Pon in Leusden gekocht en heb daar geen spijt van :thumleft:

19 nov 2014 12:37
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Mijn advies: koop geen auto van 130k bij een particulier. Nergens voor nodig om je onnodige financiële maar zelfs ook berovings- en oplichtingsrisico's en gedoe op de hals te halen. :salut:

19 nov 2014 12:56
Profiel
PorscheForum Rakker
997TT cabrio
Letter of Credit?

19 nov 2014 13:32
Profiel
PorscheForum Rakker
EriC4C schreef:
.... Andere optie zou kunnen zijn eigendomspapieren als waarborg voorafgaand de overboeking ....

Autopapieren zijn geen wettelijke eigendomspapieren. Het is 'slechts' een sterke aanwijzing van het hebben van eigendomsrecht. Alleen voor registergoederen (auto's, schepen, huizen, vliegtuigen, ....) geldt dat er een wettelijk eigendomsbewijs is. Je staat immers ingeschreven in het register als eigenaar.

Het helpt dus wel, maar je bent er nog niet.

PS ik ben geen jurist!

19 nov 2014 14:32
Profiel
Moderator
PF #18
Dat je geen jurist bent bleek al uit wat je schreef ;)
Overigens is de bedoeling hiervan in eerste instantie wederzijds blijk van vertrouwen / goede bedoelingen.

MS964 schreef:
Mijn advies: koop geen auto van 130k bij een particulier. Nergens voor nodig om je onnodige financiële maar zelfs ook (...) oplichtingsrisico's en gedoe op de hals te halen. :salut:

Schrijft degene die zijn IWC via Chrono24 verkocht en verzond naar Japan met financiële afhandeling via Paypal :wink: :lol:

19 nov 2014 14:52
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
@Eric4C goed onthouden! :mrgreen: Dit klokkie was echter geen 130k waard. :wink:

19 nov 2014 16:40
Profiel
Moderator
PF #18
..... maar het principe is hetzelfde
Citaat:
Nergens voor nodig om je onnodige financiële maar zelfs ook (...) oplichtingsrisico's en gedoe op de hals te halen.

en de ongerustheid vergelijkbaar ;)

19 nov 2014 18:08
Profiel
PorscheForum Rakker
't Gooiski
Hartelijk dank voor alle reacties heren, morgen vlieg ik naar munchen om de auto te gaan bekijken.

Ik denk dat ik inderdaad simpelweg voor de telefonische overboeking route ga, ik neem aan dat de verkopende partij ook wel een account manager bij zn bank heeft zitten.. die gaan elkaar maar lekker bellen dan... doen ze ook eens wat voor hun centen ;)

Ik zal nog even laten weten hoe een en ander afloopt, wederom dank.

21 nov 2014 15:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Financial
London
Meer dan 10K aangeven bij de Douane? We leven inmiddels in Europa hoor, dat is helemaal niet nodig. Je mag gewoon vliegen met cash geld.

Al eens gedacht aan een internationale bankgarantie?
Je kunt de auto in Duitsland gewoon over laten schrijven op jouw naam bij het strassenverkehrsamt. Als je gewoon een factuur en aankoopcontract regelt dan is er niks aan de hand.

Daarnaast kun je op de Fahrzeugbrief zien wie de huidige eigenaar van de auto is.

Genoeg spookverhalen hier (de NL Porschedealers zijn jullie dankbaar :lol: )

:drive:

30 nov 2014 15:44
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Financial
London
MS964 schreef:
Mijn advies: koop geen auto van 130k bij een particulier. Nergens voor nodig om je onnodige financiële maar zelfs ook berovings- en oplichtingsrisico's en gedoe op de hals te halen. :salut:

Lekker advies.. heb zo vaak een auto's in Duitsland en Italië van particulieren gekocht. Als je het slim aanpakt is het risico helemaal niet zo groot...........

Je hebt over het algemeen bij een particulier een (veel) betere deal dan bij een Porschezentrum.

30 nov 2014 15:49
Profiel Facebook 
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Oud nieuws.....

Auto staat inmiddels in Nederland. :thumleft:

30 nov 2014 17:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
En de auto was na bpm aftikken nog steeds voordeliger dan in NL?oh ja foto's?

01 dec 2014 1:38
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
De prijs is echt niet altijd het belangrijkste.
De vraag is of deze jonge auto met de juiste configuratie in NL. te koop stond/staat.
Als de gekochte auto precies de droomauto van de koper is , zoals hij die nieuw zou bestellen , is het altijd OK.
My 2 cents , René

01 dec 2014 8:17
Profiel
M140i
Olaf schreef:
Officieel moet je bij grensoverschrijding met een bedrag van meer dan 10.000 euro in contanten (liquide middelen) aangifte doen bij de douane :popcorn:

Op grond waarvan? Ik ken Verordening 1889/2005 die een meldingsplicht voorschrijft als je de Europese Unie in of uit gaat met een bedrag van tenminste 10.000 euro. http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/customs/customs_controls/cash_controls/r1889_2005_en.pdf Bij grensoverschrijding bnnen de Europese Unie ken ik zo'n regel niet, heb ik wat gemist in de wetgeving?

01 dec 2014 11:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]