Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 04 maart 2025 23:36

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Dagwaarde van je auto? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Dagwaarde van je auto?
Hallo Allen,

Naar aanleiding van het drama van Karst (mbt zijn uitgebrande auto) wil ik jullie graag iets voorleggen.

Mijn 964 is niet meer getaxeerd en zal bij brand tegen dagwaarde verzekerd zijn. Dus met andere woorden wat is nu eigenlijk de dagwaarde van een 25 jaar jonge 964? Het zal wel handig zijn om de auto binnenkort eens te laten taxeren.

09 sep 2014 11:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: Dagwaarde van je auto?
€ 1500,- :salut:

hier te berekenen.

09 sep 2014 11:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Ok :shock:

Ik weet wat te doen.....

09 sep 2014 11:58
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Wellicht heb je met de stijgende markt-prijzen geluk ... maar ik zou het risico niet nemen en gewoon even een afspraak maken met een taxateur ...

09 sep 2014 11:59
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
MickRS schreef:
hier te berekenen.

:shock:

Verzekering tegen taxatiewaarde (met gegarandeerde uitkering gedurende geldigheidsperiode :idea: ) is dus een no-brainer!

Als ik het kenteken van de Roadster invul dan krijg ik de melding "Je hebt geen juist kenteken ingevuld. Wil je dat nog doen?" :?
Gelukkig is het kenteken bij het RDW wél bekend! :lol:

09 sep 2014 12:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Het blijft grappig je auto is bijna niks meer waard volgens de dagwaarde maar de verzekering is meteen wel 500 euro per jaar als je hem alleen wa doet laat staan casco

09 sep 2014 12:20
Profiel
Moderator
PF #57
JD 911 schreef:
wat is nu eigenlijk de dagwaarde van een 25 jaar jonge 964?

Tja, wat kost een huis?
JD 911 schreef:
Het zal wel handig zijn om de auto binnenkort eens te laten taxeren.

Lijkt me het beste. En idd ook even checken of je tegen taxatiewaarde verzekerd bent.

09 sep 2014 12:28
Profiel
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
erwin964c4 schreef:
Het blijft grappig je auto is bijna niks meer waard volgens de dagwaarde maar de verzekering is meteen wel 500 euro per jaar als je hem alleen wa doet laat staan casco

WA heeft niks te maken met de waarde van het verzekerde goed. casco gedeelte wel. Daarnaast kijkt men ook naar het risico :popcorn:

09 sep 2014 12:36
Profiel WWW Facebook 
Moderator
911 Carrera S
Dagwaarde is volgens mij de waarde waarvoor je een soortgelijke wagen (op die dag ;) ) moet kunnen kopen ...

Met de recente prijs-ontwikkelingen ben je mss niet eens zo slecht af om tegen dagwaarde verzekerd te zijn :wink:

Die dagwaarde-link hierboven is natuurlijk een wassen neus .. kijkt puur naar de leeftijd van de auto - en meer volgens mij niet.

:arrow:

993 4S - dagwaarde € 5.470,-
Carrera 3.2 - dagwaarde € 1.500,-
Boxster 3.2S - dagwaarde € 6.285,-
964 WTL (Jubilee) - dagwaarde € 2.334,-
964 Cabrio - dagwaarde € 1.500,-

:popcorn:

09 sep 2014 12:53
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Olaf schreef:
Dagwaarde is volgens mij de waarde waarvoor je een soortgelijke wagen (op die dag ;) ) moet kunnen kopen ...

Met de recente prijs-ontwikkelingen ben je mss niet eens zo slecht af om tegen dagwaarde verzekerd te zijn :wink:

Dat is vrijwel altijd achteraf moeilijk te bepalen, dus vandaar vooraf vast laten stellen :wink:
Scheelt zéker veel discussie én tijd m.b.t. uitkering van de schadevergoeding.

09 sep 2014 13:01
Profiel
PorscheForum Junkie
964
Olaf schreef:

Klopt
Denk ik ook ;)

09 sep 2014 13:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Olaf schreef:

Dagwaarde is de waarde berekende op basis van afschrijving en dus leeftijd.
Aanschafwaardevergoeding of regeling is het bedrag dat je krijgt voor het aankopen van eenzelfde auto.

Lees de polis er maar goed op na, bij het eerste ben je de pineut.

Hier zie je welke verzekeraars wel of geen aanschafwaarde hanteren: http://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/aanschafwaarderegeling/

Laatst bijgewerkt door hoefnix op 09 sep 2014 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.

09 sep 2014 13:39
Profiel
PorscheForum Junkie
964
Da's niet waar, en aanschafwaarde- en/of nieuwwaarde regeling is weer een heel ander topic. Hebben wij met onze "youngtimers" helemaal geen kans op of iets mee te maken. Is meestal met auto's tot een jaar of 5 (Soms 7) oud maximaal.

Dagwaarde = zoals Olaf aangeeft.

Het is niet "Daaaaag! waarde" maar dagwaarde!
Wat er op het moment te koop is aan gelijkwaardige auto's. (neem ook nooit het eerste bod vd "expert" aan, gewoon (koe-) handel!)

(e.e.a. natuurlijk alleen bij verhaal schade of volledig casco verzekering!)

Jos, als ik er naast zit mijn excuus en dan mag je me gerust verbeteren/aanvullen ;)

(En ik heb de P ook gewoon tegen taxatiewaarde via Jos hoor)

Laatst bijgewerkt door Pw250 op 09 sep 2014 14:02, in totaal 1 keer bewerkt.

09 sep 2014 13:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Dit is wat verzekeraar inshared erover zegt: https://www.inshared.nl/verzekeringen/autoverzekering/dagwaarde-auto-bepalen

Of deze: http://www.geld.nl/autoverzekering/service/dagwaarde-auto

Citaat:
De dagwaarde is daarnaast ook de verzekerde som, het bedrag dat je uitgekeerd krijgt bij diefstal of total loss van de auto. Omdat het in veel gevallen niet mogelijk is om op basis van de dagwaarde een gelijkwaardige auto aan te schaffen, hanteren veel verzekeraars tegenwoordig de vervangingswaarde.

Voor youngtimer verzekeringen kunnen andere voorwaarden gelden, mijn tip: lees de polis eens goed door om de dekking te snappen.

09 sep 2014 13:56
Profiel
PorscheForum Junkie
964
Inshared..... I rest my case :popcorn:

09 sep 2014 14:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Kijk eens op de lijst van independer die ik eerder poste... daar vind je ook nog andere verzekeraars die dagwaarde hanteren en géén vervangingswaarde.

09 sep 2014 14:05
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Ah ok, zo'n taxatie is dus eigenlijk onzin... Gewoon ervan uitgaan dat je verzekering 30 mille uitkeert ipv 1500€. :popcorn:

09 sep 2014 14:08
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Voor mijn DD klopt het wel ongeveer :wink: EUR 4.653,-. Als ik dan de airco/navi/leren bekleding en (denk ik) iets lager dan gemiddelde km stand meeneem dan kom ik uit op ca. EUR 6k. Dat heb ik dan zelf weer in mijn hoofd voor mijn 320 touring uit 2004.

09 sep 2014 14:17
Profiel
Urmond
Aanschafwaardedekking geld meestal voor auto's niet ouder dan 5 jaar bij ingang van de verzekering. Daarnaast verwacht men wel dat je een factuur kunt overleggen van het voertuig. Particuliere aanschaf is vaak al een stuk lastiger.

Dagwaarde. praktijk is dat men kijkt wat de markt doet voor vergelijkbare auto's. Echter verwacht niet dat men in het voordeel zal rekenen van de verzekerde. Een 964 staat voor 40.000€ op internet, maar ook voor 15.000€ dit laatste komt dan meer in de richting van de verzekeraar.

vaak een spel tussen expert, verzekeraar en het autobedrijf.

gewoon ons erfgoed laten taxeren en je hebt geen discussie! Vaak is het ook nog eens goedkoper te verzekeren op basis van taxatie. Bij een reguliere verzekering op basis van dagwaarde-uitkering gaat men bij een All-risk verzekering uit van de nieuwwaarde van het voertuig voor de berekening van de premie, terwijl je dagwaarde krijgt uitgekeerd. Bij een verzekering op basis van taxatie berekend men de premie op basis van deze waarde, en krijg je dat ook uitgekeerd bij totaalverlies. Wel zo eerlijk!

09 sep 2014 14:53
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Jos Targa schreef:
Dagwaarde. praktijk is dat men kijkt wat de markt doet voor vergelijkbare auto's. Echter verwacht niet dat men in het voordeel zal rekenen van de verzekerde. Een 964 staat voor 40.000€ op internet, maar ook voor 15.000€ dit laatste komt dan meer in de richting van de verzekeraar.

Ik ken idd iemand die zijn 964 total loss reed en de verzekeraar kwam inderdaad met een MP advertentie van een paarse 964 met 170K km's meer op de klok en beweerde met droge ogen dat dit de waarde was die hij uitgekeerd zou krijgen. Betekende nog wat maanden onderhandelen...

09 sep 2014 15:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Hey jos targa..had je pbtje gestuurd..

09 sep 2014 15:59
Profiel
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
horn schreef:
Ik ken idd iemand...

Ik ken iemand die een oude verbouwde Porsche had gekocht welke in mijn ogen vele malen (in die tijd) te duur was, toen hij hem wilde verkopen ging hij min of meer uit van de taxatiewaarde.
Toen hij vroeg wat ik voor zo'n auto zou betalen schrok hij behoorlijk :shock:

Toen zei ik voor de gein: Hopen dat hij gestolen wordt of uitfikt... :oops:

Paar maand later: Gestolen :scratch:

Ik heb een hekel aan die hele verzekeringsbranche, als ze willen vangen willen ze een zo hoog mogelijke premie en bij uitbetalen is het precies andersom.
Ik kan er bijna een boek over schrijven helaas... :cry:

Mijn bedrijfshal pas laten onderzoeken door iemand van verzekering, alles bij langs geweest, zelfs met een warmtebeeldcamera door de meterkast. Alles dik voor elkaar :thumleft:

Toen kreeg ik verlengingsvoorstel na paar weken: Ze vonden dat de herbouwwaarde aan de lage kant was, moest even 2,5x zoveel worden :shock: (2x de taxatiewaarde van toen ik het pand 3 jaar geleden kocht.)

@Jeroen911, ik weet wat jouw auto heeft gekost en wat je ongeveer hebt uitgegeven de laatste tijd. Ik denk dat taxeren weinig zin heeft, tenzij je veel meer wilt vangen dan de werkelijke dagwaarde. :wink:

Laatst bijgewerkt door Elferhenkie2 op 09 sep 2014 19:36, in totaal 1 keer bewerkt.

09 sep 2014 19:26
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Kun je dan niet iets met de WOZ waarde?

09 sep 2014 19:36
Profiel
Urmond
Hartwiek schreef:
Hey jos targa..had je pbtje gestuurd..

Geen pbtje gehad. Wellicht nog eens sturen?

09 sep 2014 19:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
@MickRS:Geen idee, nog geen reactie teruggehad.
Heb 2-7 teruggemaild dat ik niet akkoord ga..... op 1-10 loopt de polis af :roll:

09 sep 2014 19:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende