Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 13:59



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
20w50 of 10w40 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 1965
west-vlaanderen
Bericht 20w50 of 10w40
beste, als je het onderhoud wilt doen bij een 3.0 sc 1979 en het type olie in de motor is niet gekend. Welke olie zou ik dan best gebruiken( ik heb horen zeggen als je 20w50 gebruikt en er werd 10w40 ingedaan dat de 20w50 zou kunnen zorgen voor lekkages aan de dichtingen)? Alvast dank.


05 dec 2014 21:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 20w50 of 10w40
De mijne lekt zo met 10w40:

63297
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


05 dec 2014 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Er zijn 1000 mogelijkheden, gebruik de zoek-functie en je kunt tot oud-en-nieuw lezen.

Porsche adviseert het volgende (olie uit hun eigen keuken) :

http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... tions/oil/
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


05 dec 2014 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Heb mijn SC op het laatst ook met 10w60 gedaan, van castrol, en ik vond m daar beter en rustiger op draaien, druk bleef beter. Je pakkingen kunnen er tegen, geen probleem.


05 dec 2014 22:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Joepie, weer een olietopic.

Bij zo'n oud blok met vlakke stoters is ook het ZDDP gehalte van belang, bij te weinig zink in de olie krijgen de stoters overmatige slijtage door verminderde smering (zink zorgt in dit geval voor de smering van de stoters).

Daarnaast, overstappen van een minerale of semi synth naar een vol synth geeft hoogstwaarschijnlijk lekkage aan pakkingen en keerringen. Heeft te maken met de samenstellimg van de vol synth.

Ikzelf ben nu overgestapt (na heel veel onderzoek) op Valvoline VR1 Racing Semi Synth 10W60. Het ZDDP gehalte is geloof ik rond de 1300 (gebleken uit een olie test door Blackstone), ruim voldoende voor een luchtgekoeld blok. Ook iets meer oliedruk bij hogere temperaturen, ideaal want zo'n luchtgekoeld blok heeft wel wat hogere temperaturen dan een regulier watergekoeld blok. 1 vd weinige olien waarbij het ZDDP gehalte hoog genoeg was. Kendall, Brad Penn, Royal Purple ook. Castrol hoorde daar NIET bij, ook niet de Classic Oils van Castrol.

Ook in mijn 912 gebruik ik deze Valvoline, alleen dan Mineral 20W50 naar volle tevredenheid.

Besteld via Ebay in Duitsland, voor een zeer schappelijke prijs. Mocht je weten waar precies moet ik het even opzoeken.


05 dec 2014 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Het is met olie als met vrouwen, sommigen houden van vol, anderen van semi.


06 dec 2014 0:54
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Kijk...eindelijk iemand die Zinc level onderzoek heeft gedaan...
@ Dennis: Waar kan ik het Blackstone onderzoek nalezen ?


06 dec 2014 9:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: 20w50 of 10w40
http://www.blackstone-labs.com/

misschien hier??? :salut:


06 dec 2014 10:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: 20w50 of 10w40
gilles s schreef:
ik heb horen zeggen als je 20w50 gebruikt en er werd 10w40 ingedaan dat de 20w50 zou kunnen zorgen voor lekkages aan de dichtingen


Dit bovenstaande is technisch gezien niet te onderbouwen.
20W50 is een minerale olie en 10W40 een half syntheet. Wat kan er gebeuren als je overstapt van een half syntheet naar een minerale olie: helemaal niks. Je gaat in kwaliteit een iets mindere olie gebruiken omdat een half syntheet kwalitatief nu eenmaal iets beter is dan een minerale olie. Andersom zou het wel problemen kunnen geven ( i.v.m. detergentie verschillen van de verschillende olieën), maar de kans op problemen is niet zo heel groot bij een jaren 70 en 80 auto. Daarnaast werden in die tijd de motoren vaak al gevuld met een half syntheet.

Een 10w40 olie gebruiken voor de oude Porsche's is ook niet meer aan te raden. Er zijn nu beter geschikte olieën te koop speciaal gemaakt zijn voor oude motoren die gemaakt werden in de tijd dat de motor constructie o.a. nog zink en fosfor in de olie eiste.
De huidige 10W40 olieën hebben nagenoeg geen zink en fosfor meer in de olie ( alle moderne olieën niet meer) vanwege milieu technische redenen.

Een vol synthetische olie is in principe het beste maar je moet oppassen als je een vol synthetische olie in een motor gaat gebruiken die daarvoor alleen op minerale olie heeft gereden. Voor auto's die minder frequent worden gebruikt heeft vol synthetische olie het nadeel dat het zich niet hecht aan metaal en bij langere stilstand en terugloopt het carter in. Hoe goed de olie dan ook is, de eerste koude start heb je even geen smering. :shock:
Gebruik je jouw Porsche wekelijks dan is vol synthetische olie een goede keus. Zeker als je de auto ook wel eens op het circuit gebruikt omdat synthetische olie nu eenmaal meer hitte aan kan en langer smering garandeert onder extreme omstandigheden dan een minerale olie.

Een minerale olie hecht zich op zijn beurt weer wat beter aan het metaal met als voordeel dat de olie bij lange stilstand wat beter blijft zitten op de nokkenassen, cilinderwanden en tussen de lagers. Bij de koude start heb je daardoor al iets smering voordat er oliedruk is, door de olie die er nog aanwezig is. Een nadeel van minerale olie is dat de kwaliteit bij extreme warmte sneller achteruit gaat en daarom sneller zijn smeereigenschappen verliest. Ook moet je minerale olie vaker verversen dan een syntheet of half syntheet door het sneller achteruit gaan van de kwaliteit.

Voor oude Porsche's tot en met de 2.7 is een minerale olie een goede keus, daarna is een synthetische olie meestal beter, mits genoeg ZDDP.
Maar wees voorzichtig als je weet dat de motor in het verleden lang heeft gereden met een minerale olie, want een minerale olie is minder detergent dan een half of volledig synthetische olie. Bij een niet detergent olie zakken de verontreinigingen in de olie naar beneden. Bij een matig of volledige detergent olie blijft het vuil meer of minder zweven in de olie en wordt er door het oliefilter uitgehaald.

Kies tegenwoordig het liefst voor een speciale olie geschikt voor klassiekers. Deze hebben meestal een verhoogd aandeel ZDDP en toevoegingen om bijvoorbeeld oude keerringen soepel te maken.
Kies een olie met een klein verschil tussen het getal voor en na de W. Bijvoorbeeld een 15W50 is beter dan een 10W60. Het eerste getal geeft de viscositeit van de olie aan bij koude motor, het getal na de W de vergelijkbare viscositeit bij warme motor. Het getal voor de W is de daadwerkelijke olie waarop deze olie is gebaseerd. Door viscositeits verbeteraars toe te voegen is de olie veranderd waardoor deze in warme toestand minder dun wordt dan zonder verbeteraars het geval zou zijn.
Alleen die viscositeits verbeteraars smeren niet en breken af bij gebruik van de olie. Een 10W60 olie heeft meer viscositeits verbeteraars dan een 15W50 en daarom zal de smerende kwaliteit van een 10W60 sneller achteruit gaan dan van een 15W50. Een olie met een groter viscositeits bereik kun je daarom beter eerder verversen.

Voor de moderne Porsche motoren is ZDDP niet zo'n issue door de kleinere krachten in het kleppenmechanisme. Daarvoor kun je gewoon een normale moderne ACEA A3/B4 motorolie gebruiken. Maar kies niet voor de moderne mid of zelfs low SAPS olieën zoals olieën met een ACEA C1, C2 of C3 aanduiding. SAPS staat voor sulfaatas, fosfor en zwavel.
Dit werd eerder veel toevoegt aan olie, maar roetfilters bij diesels werken slecht als deze stoffen in het filter komen. Olie waarbij geen SAPS zijn toegevoegd zijn de API SM en ACEA oliën met C klassering. Goed voor een moderne diesel, niet voor een oudere (Porsche) motor.



Nu even wat anders.
Gun je jouw motor helemaal de top op oliegebied, en wil je jezelf niet constant meer afvragen of je wel de juiste olie gekozen hebt kun je kiezen voor een olie die op een andere basis is gemaakt. Niet gedestilleerd uit ruwe aardolie maar gemaakt op basis van plantaardige esters. Om dit topic niet te veel te vervuilen heb ik een nieuw topic aangemaakt.
_________________________________________
Rebel engineering


Laatst bijgewerkt door Erwin op 07 dec 2014 12:19, in totaal 7 keer bewerkt.



06 dec 2014 13:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Maserati QP 4.7S
0591
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Duidelijk verhaal :thumleft:
_________________________________________
Another one bites the dust !


06 dec 2014 13:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 carrera
Capelle aan den IJssel
Bericht Re: 20w50 of 10w40
ik zie voor die motul 300v ook diverse varianten..
wat zou dan een goede keus zijn voor een 3.2?
_________________________________________
If it ain't broke, don't fix it


06 dec 2014 16:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Het antwoord (15W50) heb ik in het 'verhaal' aangepast.
_________________________________________
Rebel engineering


06 dec 2014 16:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Bij een 911 blijft er na het aftappen altijd wat achter in het blok/systeem. Zou ik willen
overstappen naar Motul, is dit dan bezwaarlijk ? N.B. In mijn auto wordt al jaren een
volsyntheet gebruikt.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


06 dec 2014 18:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 20w50 of 10w40
Dick schreef:
Kijk...eindelijk iemand die Zinc level onderzoek heeft gedaan...
@ Dennis: Waar kan ik het Blackstone onderzoek nalezen ?


Het Blackstone rapport kon ik zo even niet meer vinden, wel een ander rapport van Staveley (doet ook olie onderzoeken)

Silicon....................6
Sodium...............277
Potassium..............5
Magnesium............9
Calcium............1773
Phosphorus.....1079
Zinc.................1362
Molybdenum..........1
Boron.........less than 5


06 dec 2014 21:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.