Onderhoud is een beetje afhankelijk van wat er moet gebeuren.
Vorig jaar was ik voor een grote beurt incl. materiaal net geen Eur 2k kwijt.
Afgelopen jaar heb ik voor een kleine Eur 10k aan onderhoud gehad. Daar zit dan wel het vervangen van de waterpomp in bijvoorbeeld.
Ik deel de mening van MarkS. Het regulier onderhoud valt best mee en ik zou zeker ieder jaar een beurt uit laten voeren ook al rijd je maar 5k per jaar. Ook een 997 Turbo vindt het niet fijn om te lange intervallen tussen de beurten te hebben zitten. In dat geval zou je om het jaar een grote of kleine beurt kunnen laten uitvoeren en in de tussenliggende jaren een inspectiebeurt waar minimaal de olie vervangen wordt.
De kosten zitten inderdaad in zaken die niet tot het regulier onderhoud behoren. Al vrij snel moeten delen van bv het turbo systeem verwijderd worden om ergens bij te komen. (vandaar ook de "hoge" kosten voor het vervangen van de bougies)
Beste remedie (en ik heb aan den lijve ondervonden dat het is zo is) blijft om bij een Turbo een spaarpotje van 10k achter de hand te houden. Als er iets aan is loopt het heel hard op. Niet alleen onderdelen zijn relatief duur maar ook de uren die er in gaan zitten zijn een stuk meer dan bij een standaard Carrera.
En wat afschrijving betreft is de 997 nog niet over het dieptepunt heen. 20k per jaar is wat kort door de bocht maar dat de 997 Turbo een fiks stuk zal zakken is men het over het algemeen wel over eens.
Standaard onderhoudsprijzen Porsche:
Groot onderhoud Turbo EUR 839
Klein onderhoud Turbo EUR 669
Polyriem vervangen (i.c.m. onderhoud) Turbo EUR 139
Bougie (i.c.m. onderhoud) Turbo EUR 799
Remblokken voor Turbo EUR 779
