Auteur |
Bericht |
porschepassie
|
 auto start niet, geen lampjes die branden (911 van 1977 )
Hallo,
Na de eerste zonnige dag wil ik een toertje doen met mijn 911 3.0 sc van 1977, dat gaat probleemloos en ik stop bij een vriend 20 km verder. Ik wil terug vertrekken en de wagen start totaal niet meer!
Ik heb nergens spanning, geen lampjes op het dashboard die branden, geen radio, geen benzinepomp, totaal dood en niks meer! Ik dacht de accu is stuk ( kortsluiting ofzo? ) ik haal een splinternieuwe accu/batterij en heb hetzelfde probleem. Is er ergens een hoofdzekering? ik kan deze nergens vinden moest ze er zijn?
Waar kan dit probleem liggen? een kabelbreuk in een hoofdkabel van de batterij? waar kan ik het beste kijken? de kabels komen allemaal samen aan de startmotor, best daar eens kijken?
wat heel vreemd is is dat heel soms bij het aanzetten van het contact ( na + 100 pogingen ) wel ineens de benzinepomp gaat en mijn lichten,.... toch als ik dan wil starten valt onmiddellijk alles uit en heb ik weeral nergens meer spanning.
Wie kan mij helpen? Als ik niet snel een oplossing kan vinden moet ik hem laten wegtakelen.
|
15 feb 2015 22:37 |
|
 |
bully
|
 Re: auto start niet, geen lampjes die branden (911 van 1977
Contactslot stuk.
|
15 feb 2015 22:52 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Bij mijn 964 zat de draad naar de startmotor niet goed, hij zat los in de koperen omhulsel op de startmotor Maar had wel stroom op de lampjes 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 feb 2015 23:05 |
|
 |
porschepassie
|
Contactslot stuk? dan moeten mijn 4 pinkers/knipperlichten en standlichten... nog werken? staat daar toch los van? zit op een apart circuit? wat hangt er allemaal achter het contactslot? toch niet alle elektrische componenten?
slecht contact in startmotor? ik heb niks meer van elektrische zaken die nog werken, dus moet toch ergens in hoofdbekabeling zitten?
slechte massa kan al deze problemen toch niet veroorzaken?
|
15 feb 2015 23:14 |
|
 |
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Meten is weten . . . Ik heb wel een stroomloopschema voor jou.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
15 feb 2015 23:16 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Jawel, dat is een hele goede Kijk daar eens na, zit onder bij je bak die kan best stuk zijn. De massa strip dus!!!!!
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 feb 2015 23:16 |
|
 |
porschepassie
|
Stroomloopshema zou handig zijn nu de massa onder de bak ga ik zeker nakijken, nu stel dat deze toch zou onderbroken zijn op die plaats, verbind deze massakabel dan alle elektrische componenten?
|
15 feb 2015 23:32 |
|
 |
porschepassie
|
Nu helemaal onderbroken kan de kabel die dit veroorzaakt zowieso niet zijn, want heel zelden heb ik toch ineens lampjes op mijn dashboard, alsook lichten en radio, alleen starten lukt dan niet, zelfs startmotor ook maar iets ronddraaien lukt niet en vervolgens heb ik weeral totaal niks meer
|
15 feb 2015 23:36 |
|
 |
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Toch een probleem met massakabel waarschijnlijk, of een accuklem die slecht contact maakt....
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
15 feb 2015 23:38 |
|
 |
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Heb een aantal jaren terug het zelfde probleem gehad met mijn 75'er, massa....
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
15 feb 2015 23:54 |
|
 |
porschepassie
|
He Andre,
en was bij u massaprobleem het de massa aan de versnellingsbak? op welke plaats was uw massa dan slecht?
|
16 feb 2015 8:14 |
|
 |
André
|
Gast, u mag wel jij zeggen Massa probleem is toen door garage opgelost, zat op 3 plekken. Zekeringkast voorin,strip op de bak en links in de motorruimte. Alles is inmiddels bijna 40 jaar oud, jarenlang geen probleem en plots weet je niet waar je het moet zoeken.....  Toevallig een paar foto's van de 911??
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
16 feb 2015 10:10 |
|
 |
porschepassie
|
Nu zowieso kan ik de problemen niet grondig onderzoeken waar de wagen nu staat. dus ik moet hem wegtakelen, nu stel ik me de vraag i.v.m. het takelen.
het is een 3.0 Sc van 1977 die is omgebouwd naar 964 look, ik heb ook geen sleepoog meer bij de wagen. Ik heb wel een gat in de bumper en ik zie er schroefdraad in voor een sleepoog in te plaatsen, het sleepoog heb ik wel niet meer bij de auto, dus zal ik moeten kopen. Aangezien het een ombouw is stel ik me de vraag of ik aan dit frame achter de bumper ( als ik een sleepoog kan vinden ) deze hieraan mag takelen? ik weet niet de stevigheid hiervan aangezien het een ombouw is, dat ik niet heel de boel lostrek
|
16 feb 2015 11:34 |
|
 |
André
|
Kijk eens onder de voorkant  daar moet 1 oog zitten.
|
16 feb 2015 12:00 |
|
 |
porschepassie
|
ok bedankt, zal eens kijken straks. Ik stel me dan wel nog een vraag, de auto takelen met een andere wagen zonder bekrachtiging op de remmen. is dat te doen?
|
16 feb 2015 12:06 |
|
 |
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
+1 De massakabel van de accu naar het chassis is de enige massakabel die het gehele stroomcircuit kan blokkeren. Nieuwe kost misschien 10 euro met accuklem. voordat je hem plaats eerst de contacten van het chassis goed schoonmaken / opschuren!
|
16 feb 2015 12:10 |
|
 |
André
|
Als je gaat takelen is er geen bekrachtiging nodig,ga je slepen is een rem wel prettig Rustig rijden, stoelen rechtop zetten om goed kracht op de pedalen te krijgen en handrem vasthouden...........
|
16 feb 2015 12:18 |
|
 |
porschepassie
|
Onder het dashboard zitten ook hoofdstekkers van de elektriciteit ( onder andere het stopcontact ) die kunnen toch niet alles lam leggen?
|
16 feb 2015 13:18 |
|
 |
harryv8
911 -996 2004
|
En als je de auto zou starten met een andere auto en startkabels ? dan aard je toch op de startauto .. als je dan aanslaat weet je dat het een massa probleem is ? of is dit te makkelijk gedacht?
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
16 feb 2015 13:31 |
|
 |
Alfred
|
Meet eens met een "eenvoudige" voltmeter de spanning tussen de pluspool van de accu en een willekeurig punt op het chassis (niet bij de aansluiting massakabel) Als je daar 12V meet dan is de verbinding met massa aanwezig (misschien niet optimaal maar toch)
|
16 feb 2015 13:32 |
|
 |
Alfred
|
Dit is te makkelijk gedacht. Je sluit de massa van de "helpende" auto aan de massapool van de accu en als de massakabel van de accu naar de auto niet verbind dan is er nog steeds geen massa. Dus meten = weten .
|
16 feb 2015 13:34 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Heb een soortgelijk probleem gehad... Bleek bij mij een gebroken plus kabel te zijn... die dikke... Rommel eens aan die dikke kabels met het contact aan... wellicht vind je het euvel...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
16 feb 2015 13:40 |
|
 |
porschepassie
|
Beste Harry en Alfred. We probeerden met een andere wagen en startkabels, = zelfde probleem. maar zoals je zelf zegt, als de massa van de batterij dan niet doorgeeft aan de auto heb je nog geen massa.
Ben momenteel aan het werken, dus na 16u30 ga ik ter plaatse nog eens alles bekijken...
Momenteel ben ik aan het denken aan een andere wagen en naar huis slepen, maar aangezien ik een omgebouwde 964 heb maak ik me zorgen dat dit frame vast genoeg hangt om de wagen hieraan te vertrekken, aangezien het geen originele ombouw is weet ik niet goed hoe stevig dit is gedaan. Andere ogen dan in de bumper heb ik blijkbaar niet ( dat is al gecontroleerd ) dus waar ik het beste aan trekken?
|
16 feb 2015 13:48 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
regel bij twijfel gewoon een aanhanger....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
16 feb 2015 13:49 |
|
 |
porschepassie
|
en hem op de aanhanger trekken moet ik toch ook aan oog trekken? of krijg je deze erop geduwd met mankracht?
|
16 feb 2015 14:30 |
|
|