| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Waar eindigt restauratie en wat is een replica?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=43718
Pagina 1 van 2

Auteur:  Black Betty [ 29 jan 2015 17:53 ]
Berichttitel:  Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Voor dit hoopje ellende is $ 57.000,00 neergeteld:

Afbeelding

Het zijn de overblijfselen van een 356 Speedster waarmee in de jaren '50 is geracet en aardig wat overwinningen op z'n palmares had staan en die daarna 'verdwenen' was. Onlangs is deze 'teruggevonden' en verkocht. Deze 'pile of junk' heeft het lieve sommetje van $ 57.000,00 opgeleverd... :scratch:

Ik denk dat men -dus- $ 57.000,00 heeft neergeteld voor het chassisnummer en ik zie nu gebeuren dat deze auto helemaal opnieuw opgebouwd zal worden. Ik zie -eerlijk gezegd- weinig onderdelen op of aan deze roestbak zitten die hergebruikt zouden kunnen worden. Dat betekent dat alles, maar dan ook alles (inclusief het chassis), opnieuw gemaakt zal moeten worden.

Over een jaartje of wat staat deze auto weer 'spik en span' te glimmen en zal bij een of andere veiling zo maar een paar ton op kunnen gaan leveren...

Maar wat is het dan? Een gerestaureerde klassieker? Een replica?

Dat eerste is het wat mij betreft niet, want alles -echt alles- is gewoon spiksplinternieuw...
Dat tweede ook niet, want de auto zal gewoon ingeschreven worden onder z'n oude/originele chassisnummer, ookal is alles nieuw. Met die auto kan dan ook gewoon aan de 1000miglia en andere evenementen deelgenomen worden. Hij zou zelfs bij een concours d'élegance zomaar de eerste prijs in de wacht kunnen slepen...

Met deze auto zou je dan ook lid kunnen worden van elke 356-club, maar wat is nou eigenlijk écht het verschil tussen deze auto en een replica?

Hoe denken jullie hier over?

Auteur:  Marcel [ 29 jan 2015 18:01 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

ik neem iig aan dat ie niet op een ingekort kever chassis gezet gaat worden.... doet me een beetje denken aan dat Amerikaanse programma waar ze een bugatti nabouwen van foto's, niks origineels aan maar wel gebouwd volkomen in de spirit van, kostte ook een godsvermogen...

geloof deze Afbeelding

Auteur:  Rescue911 [ 29 jan 2015 18:07 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Interessante discussie.

Vorig jaar had ik het daar met mijn werkgever over die heeft een Jaguar xk 120 die gaan ook zo rond de ton nu, en die vertelde dat je nu complete nieuwe kale carrosserië-en kan kopen (had hij op een beurs gezien)

...dus een wrak kopen nummertje overzetten en klaar is kees.

Is dat dan een restauratie of is dat omkatten?

Hoeveel plaatwerk moet je erin lassen dat het nog een restauratie is of dat het omkatten is..?

Is de 1/2 nieuw plaatwerk restauratie en 2/3 nieuw plaatwerk dan omkatten?

Tja wie zal het zeggen..?

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 29 jan 2015 18:16 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Voor mij is t een replica, ook al gebruiken ze een deel van het chassis.
Als een auto voor meer dan 90% uit nieuwe onderdelen is opgebouwd, kun je het geen restauratie meer noemen.

Auteur:  Ronaldo [ 29 jan 2015 18:18 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Ja, dat zijn de mannen van http://www.fantomworks.com/

Kon er eigenlijk nooit zo goed naar kijken. Hoop show en zo'n irritant mannetje die dan de monteurs moest aansturen maar leidinggevende kwaliteiten heeft van een rups.

Auteur:  Ronaldo [ 29 jan 2015 18:19 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Cazzo Super Veloce schreef:
Voor mij is t een replica, ook al gebruiken ze een deel van het chassis.
Als een auto voor meer dan 90% uit nieuwe onderdelen is opgebouwd, kun je het geen restauratie meer noemen.


Mee eens, maar ik vind het lastig om te bepalen waar de grens ligt.
Is denk ik bij elk geval verschillend. Gevoelsmatig zou ik zeggen minimaal 50% originele onderdelen o.i.d.

Auteur:  Black Betty [ 29 jan 2015 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Marcel schreef:
ik neem iig aan dat ie niet op een ingekort kever chassis gezet gaat worden.... doet me een beetje denken aan dat Amerikaanse programma waar ze een bugatti nabouwen van foto's, niks origineels aan maar wel gebouwd volkomen in de spirit van, kostte ook een godsvermogen...

geloof deze Afbeelding



En wat nou als ze het chassisnummer -even voor de discussie- besluiten in een ingekort kever chassis te lassen, er een stalen carrosserie op creëren en die voorzien van polyester deuren en kleppen en voor de rest helemaal 'correct' opbouwen: 356 motor erin, 356 vooras eronder, 356 remmerij eronder, etcetera?

Dat deden immers meer carrosseriebouwers in die tijd. Er werden destijds zelfs polyester carrosseriën geplaatst op originele chassis (denk bijvoorbeeld aan Devin). En ook originele racers werden destijds voorzien van polyester deuren en kleppen (vanwege gewichtsbesparing). Het werken met polyester kán dus 'bouwen in de spirit van' zijn...

Auteur:  Black Betty [ 29 jan 2015 18:26 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Ronaldo schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:
Voor mij is t een replica, ook al gebruiken ze een deel van het chassis.
Als een auto voor meer dan 90% uit nieuwe onderdelen is opgebouwd, kun je het geen restauratie meer noemen.


Mee eens, maar ik vind het lastig om te bepalen waar de grens ligt.
Is denk ik bij elk geval verschillend. Gevoelsmatig zou ik zeggen minimaal 50% originele onderdelen o.i.d.


En hoe ga je dat straks bepalen?

We weten/zien nu wat het uitgangspunt is/was, maar dat zie je bij veel van dit soort 'restauraties' niet. Misschien doen ze wel net alsof ze de carrosserie en een deel van het chassis hebben kunnen redden, maar wie zegt dat dat inderdaad het geval is?

Auteur:  Marcel [ 29 jan 2015 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

ja, wordt beetje persoonlijke opinie, voor mij is het dan een replica....

Auteur:  roondejong [ 29 jan 2015 18:45 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Wat een onnozelheid weer .... Hiervoor verdwijnt gewoon een Coupe van de aardbodem.

Auteur:  Marcel1967 [ 29 jan 2015 19:28 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Is restaureren niet per definitie het herstellen van schade?

Auteur:  Black Betty [ 29 jan 2015 21:07 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

roondejong schreef:
Wat een onnozelheid weer .... Hiervoor verdwijnt gewoon een Coupe van de aardbodem.


Dat is inderdaad een interessante hypothese: een redelijk goede coupé slachtofferen om dit wrak uit de dood te doen herrijzen...

Is het dan wél een restauratie?

En wat als bovenstaande wrak naar Porsche wordt gestuurd en daar door de klassieker afdeling weer opnieuw wordt opgebouwd? Maakt dat verschil met een bedrijf dat zelf panelen namaakt en de auto herbouwt?

Auteur:  giulia [ 29 jan 2015 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

De fameuze Lindner Nocker lowdrag E-type is eigenlijk hetzelfde lot ondergaan. Alhoewel minder heftig dan dit zat deze toch echt helemaal in elkaar. De Lindner Nocker is weer als nieuw en wordt als de meest ingrijpende restauratie ooit gezien (7000 manuren).

Ik vind het een hellend vlak. Chassisnummer schijn toch leidend te zijn in deze tak van sport.

Auteur:  horn [ 29 jan 2015 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Tja, wie betaalt bepaalt. Meer is het niet.

Auteur:  Cloaca [ 30 jan 2015 10:16 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Een replica is het sowieso niet...
Het is immers geen namaak...
Dat er een discussiepunt is waar je nog kan spreken van een restauratie begrijp ik...
Zeker als je slechts de identiteit van de auto nog maar kan gebruiken...

Auteur:  Olaf [ 30 jan 2015 10:51 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Zonder die identiteit heeft zo'n project ook beduidend minder waarde - en zou MI niemand daar aan beginnen.

Durf zeker ook te veronderstellen dat er veel meer van dit soort "gerestaureerde" auto's verkocht zijn en worden ..

Er zijn bijv. legio 73'er RSjes die helemaal opnieuw gebouwd zijn ..

Auteur:  giulia [ 30 jan 2015 11:29 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Afbeelding

Auteur:  Peter S [ 30 jan 2015 11:55 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Voor mij is het een replica stel dat je een handtekening hebt van Van Gogh op een totaal beschadigd linnen doek met wat lijkt op zonnenbloemen. .
Je laat de zonnenbloemen opnieuw schilderen is het dan een origineel schilderij van Vincent?

Auteur:  Retep [ 30 jan 2015 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Als je een chassisnummer koopt, en er een auto omheen bouwt, heb je een replica van de oorspronkelijke auto.

Auteur:  912 [ 30 jan 2015 12:19 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Peter S schreef:
Voor mij is het een replica stel dat je een handtekening hebt van Van Gogh op een totaal beschadigd linnen doek met wat lijkt op zonnenbloemen. .
Je laat de zonnenbloemen opnieuw schilderen is het dan een origineel schilderij van Vincent?


Die vergelijking gaat niet op.
Kunst is de hand van de meester.
Auto's zijn nog steeds een in serie geproduceerde stapel onderdelen.

De Amerikanen hebben het in dit soort discussies altijd over de oude ax van Opa:
Steel 3x vervangen, blad 2x vervangen, maar nog steeds de ax van Opa....

Auteur:  thedutchguy [ 30 jan 2015 17:17 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Ik weet dat er in het verleden een uitspraak is geweest mbt. Bugatti's.
"wanneer 1/3 van de auto uit oorspronkelijke originele onderdelen bestaat dan mag deze als origineel worden beschouwd."
Gevolg was toen dat bedrijven in Engeland 100% originele exemplaren uit elkaar haalden en er opeens 3 exemplaren bestonden .
Er zijn dus ook meer Bugatti's nu van bepaalde modellen dan er vroeger ooit gebouwd zijn.
Tja, hoe verklaar je dan 3x hetzelfde chassisnummer :scratch:

Auteur:  lagunamak [ 30 jan 2015 19:08 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Denk dat in dit verband vergeten is mee te nemen het belang van matching numbers, zeker vanuit TS. Als de speedster niet meer de originelen motor heeft, en daar lijkt het zeker op, is dit een sterke indicatie....

Auteur:  thedutchguy [ 30 jan 2015 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Alles is na te maken!
Er rijden diverse rs-en rond op verschillende continenten met dezelfde "matching Numbers"
Een Auto met een aantoonbare historie en gedocumenteerd zijn gewoon het kostbaarste.
Verdwenen auto's die opeens weer ergens opduiken zet ik altijd grote vraagtekens bij.

Auteur:  swiddy [ 30 jan 2015 19:27 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

In Italië heb ik gezien hoe professionele plaatwerkers een bijna volledig verloren Abarth restaureerden.
Losse delen werden volledig opgeknapt. Naar mijn mening is dit een restauratie omdat de bestaande auto als uitgangspunt wordt gezien.

Simpelweg het chassisnummer in een andere auto tikken resulteert naar mijn mening in een replica.

Auteur:  lindemans [ 30 jan 2015 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

Erg leuke vraag en discussie !
Zeker is dat als dit chassisnummer weer op de weg staat, er weinig over is van de originele auto.

Restauratie is terugbrengen in nieuwstaat van originele onderdelen. Hier is in basis m.i. niets te restaureren.
Replica is m.i. bouwwerk met niet originele onderdelen, waarbij het voertuig het kenteken heeft van het niet originele voertuig dat het moet voorstellen. Dat krijg je als je een 356 body (origineel of nep) op een kever chassis zet met het originele kenteken van de kever.

Opnieuw pbouwen met wel originele delen is "opgebouwd uit onderdelen"; deze term komt ook voor op kentekenregistraties.
Een volledig bestaande auto hergebruiken en alleen het chassisnummer overzetten is omkatten.

Hier lijkt mij de carrosserie geheel niet bruikbaar, dan wordt het m.i. per definitie omkatten.
BMW dealer Gerjo de Jong heeft ooit een keer een R90S opgebouwd uit volledig originele nieuwe BMW onderdelen, was toch lastige discussie met de RDW hoe die dan op het kenteken genoemd moest worden...

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/