Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 4:35

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Hard op zoek naar een 914; en misschien... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Hard op zoek naar een 914; en misschien...
Vorige week heb ik mezelf aangemeld op het Porscheforum. Direct een hartelijk welkom (nogmaals mijn dank!) en goede adviezen gekregen toen ik meldde dat ik op zoek ben naar een 914. Van diverse kanten kreeg ik 'do's and don'ts'-lijstjes, tips en nog veel meer zaken die me in een stijle leercurve katapulteerden! Ook daarvoor dank!

Toen opeens, uit onverwachte hoek, een mailtje. Ik meldde al dat ik meer evaring heb met oude Triumph TRs. Ik stuurde een mailtje naar een -voor mij- bekende Triumph-eigenaar in de USA. Hij restaureert Porsches als hobby. Zijn antwoord: "Waarom vraag je mij om raad als Arno Wienands bij jou in Nederland zit!?" Ik was Arno's naam ook hier al tegengekomen, maar dat zij naam en faam zo wereldwijd zou zijn... Eén van mijn kinderen vond zijn Facebook-pagina (ik heb geen Facebook) en ik vond pats-boem een zilverkleurige 2.0 op zijn site. Die was er net op gezet! Snel contact gelegd en gisterenavond wezen kijken. Oei, wat was het moeilijk om die roze bril af te zetten!

Arno meldde zelf al op zijn Fb-pagina dat het een auto van tweede eigenaar is. Gisterenavond bleek dat de auto 14 jaar goed geconserveerd heeft stilgestaan. Kort gezegd: het is een tijdreiscapsule! Alles is origineel en in goede staat! Niet perfect, maar wel goed. Wat er aan mankeert zijn vooral cosmetische zaken: spuitwerk ik matig gedaan, hier en daar een pitje in de lak. De D-tronic werkt niet, maar dat is voor Arno geen probleem.

Het is een 2.0 in -zoals gezegd- origineel NLse uitvoering. Wieldoppen met het VW-embleem (nice - maar lichtmetaal is ook wel leuk, dat wordt dus zoeken) en zover ik nu weet, een aparte uitvoering: geen vinyl langs de Targakanten, en de sierlijst achter de targabeugel is geanodiseerd: zwart dus. Op US-sites wordt gesproken over een limited edition. Maar ik laat me graag corrigeren of voorlichten!

Wordt het deze? Zou het dan de eerste de beste zijn die ik zie? Is me vaker overkomen trouwens, met andere auto's. In volle tevredenheid dus ik ben niet bang om de eerste de beste auto te kiezen als het moet. Arno gaat de injectie in de benen helpen en loopt 'm na. Ik ga ondertussen een nuchtere, afstandelijke Porscheliefhebber langssturen voor een second opinion. Maar... ik ben verkocht... nu de auto nog!

Wordt vervolgd, waarschijnlijk in de afdeling Projecten van dit forum!

Voor nu, laat maar horen (lezen) wat jullie gedachten zijn!

Menno

Afbeelding

27 jan 2015 21:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Hard op zoek naar een 914; en misschien...
Citaat:
Zou het dan de eerste de beste zijn die ik zie
Soms kan je idd meteen mazzel hebben. Er staat niet zoveel knaps te koop.

27 jan 2015 22:15
Profiel
PorscheForum Rakker
993 2s
België
Recentelijk bij Joop Stolze geweest, en deze heeft er meerdere staan.
De meeste zijn projecten, maar sommige waren ook bijna als nieuw !
Hij vertelde dat het zeer ondergewaardeerde modellen zijn. En heerlijk rijden.
Zou er zelf ook wel eens een willen hebben 8)
Ik vind deze ook erg mooi, met name de kleur :
http://www.ebay.co.uk/itm/Porsche-914-R ... 3395df306f

Maar grijs is zeker niet lelijk.... :mrgreen:
Succes !

27 jan 2015 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Als het een origineel NL geleverde is met slechts 2 eigenaren, dan is het misschien nog eenvoudig om in contact te komen met de vorige eigenaren. Misschien komen dan de oude fotoalbums tevoorschijn, met een hoop informatie en ben je helemaal verkocht.
Hopelijk gaat het allemaal lukken.

28 jan 2015 0:10
Profiel
PorscheForum Rakker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
Goed bezig Menno.
Het lijkt me wel verstandig om te proefrijden in meer dan 1 auto voor je iets koopt, hoe goed de wagen ook is. En inderdaad onafhankelijk te laten nakijken, bij voorkeur middels AKK.
Succes met je keuze!

28 jan 2015 10:00
Profiel
Moderator
PF #57
arno wienands schijnt wel te weten waar hij het over heeft. Ik zou Jeroen914 een lief pb'tje sturen of hij met je mee wil om te kijken. En als beide heren zeggen dat het een goede aanschaf is, lekker doen. 2 liter, goede staat, origineel NL, 2 eigenaren. If the car is right, kan je je er volgens mij niet echt een buil aan vallen.

Zou wel zorgen dat Arno hem niet onder je kont uit aan iemand anders verkoopt. :idea: Optie ovv AKK?

28 jan 2015 10:14
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T 2.2 targa 1971 964 c2 1990 //////// 911 S 2.2 targa 1971
baarle Nassau Hertog nl/be
http://www.erclassics.nl/porsche-oldtim ... oop-34.php

28 jan 2015 10:23
Profiel WWW
964 c2
Den Haag
Die gele. :thumleft:

http://www.erclassics.nl/Porsche-914-ol ... hp#footer2

28 jan 2015 10:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja, die van ER ziet er ook gaaf uit! Dank voor de heads-up. Maar eerst deze. Als 'ie in de benen is (lees: goed loopt) gaan we verder praten.

Menno

28 jan 2015 13:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Er staat ook nog een 914/6 bij Erpa.

28 jan 2015 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
felix bahama 912 schreef:
Er staat ook nog een 914/6 bij Erpa.

Klopt, die heb ik bekeken en was snel vertrokken:
40K, met een 2,7 blok erin ipv de originele 2 liter en de body was, mild gezegd, matig. Ding staat er al een paar jaar..

30 jan 2015 1:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Update: Arno stuurde me een WhatsApp met de mededeling dat de motor van de 914 die ik op het oog heb, het doet! Geen sinecure als je bedenkt dat het D-jetronic behoorlijk 'vermeubeld' was + dat de auto sinds 1997 niet meer op de weg geweest is. Met een nieuwe rekenkast, verse slangen etc kwam 'ie blijkbaar toch weer tot leven.

Arno gaat de auto verder nalopen en houdt me op de hoogte. Ik jullie ook.

Ondertussen zwerf ik het hele internet over op zoek naar allerlei info. Man, man, man, wat een feest. Bedenk dat ik de afgelopen jaren reed (en rijd) in niet-langer-bestaande Engelse en Zweedse merken... de voorraad originele onderdelen daarvan is min of meer opgedroogd en de After Market-onderdelen (ik wilde 'AM' gebruiken, maar dat is een belediging voor Aston Martin...) die je uit Verweggië moet halen zijn ronduit waardeloos! Maar nu... ondanks de tranentrekkende prijzen, originele onderdelen. Feestje!

Ik ben -mag ik zeggen- redelijk handig wanneer het om techniek gaat. Aan de andere kant, plaatwerken kan ik niet. Het is dus heel belangrijk voor me dat de 914 die ik uiteindelijk aanschaf, qua plaatwerk zo goed mogelijk is. Als ik het zo lees, is de eerste kwestie die je moet adresseren, het schakelen. Verder lijkt het er op, dat een bak van een '73er (915?) wel goed kan schakelen, maar dan moeten alle busjes en andere scharnierpunten tip-top zijn. Rennshift in de US heeft wel een supermooi item dat de normale schakelpook vervangt, maar ik moet eerst maar eens kijken naar voornoemde busjes etc die ook bij Rennshift te koop zijn. Vraag is alleen, kun je die mooie busjes etc ook in NL kopen? Scheelt een hoop gemail een gedoe met importeren.

Iemand een vingerwijzing in de goede richting? Alvast bedankt!

Menno

Laatst bijgewerkt door Thieuster op 31 jan 2015 20:02, in totaal 1 keer bewerkt.

31 jan 2015 18:48
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
:popcorn: .....

31 jan 2015 19:48
Profiel
981 Boxster GTS
Ik heb in mijn jonge jaren 2 914's gehad.

Het schakelen heb ik in die tijd nooit als een tekortkoming ervaren, veel auto 's schakelden toen beroerd behalve de Jappen met hun klik-klak bakken.
Feit is wel natuurlijk dat het bij een 914, met middenmotor, een bijzondere constructie is.
Vervang alle bussen en koppelingetjes en de 914 zal best fatsoenlijk schakelen met dat leuke dog-leg patroon.

Wat wel een punt van aandacht is, is al het plaatwerk ONDER de accu !!
De accu staat pal onder een rooster en is derhalve vrij toegankelijk voor regen.
Op de accu hoort een plastic afdekkap, echter deze is veelal verdwenen.
Vroeger hadden de accu's draaidopjes met een ontluchtingsgaatje, het regenwater kon de accu doen "overlopen" en het accuzuur kreeg vrij spel.
Onderin dit gebied zit een bevestigingspunt van de wielophanging . . . deze KAN er wel eens slecht aan toe zijn . . . met alle gevolgen van dien.

Bij mijn 1e 914, eentje uit 1970 brak in 1975 dit bevestigingspunt . . . gelukkig bij een zeer lage snelheid.

10 feb 2015 10:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]