Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 maart 2025 20:55

Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
Bericht Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?
Alvast mijn excuses als het onderwerp al ergens anders aan bod kwam, maar ik kan het alvast niet meteen vinden...

Zoals de titel van de topic het zegt: als we nu even ruimer denken dan de klassieke 911 die het meest geliefd is, met welke Porsche modellen kan je dan nog een echte deal doen mbt prijs/vermogen/kwaliteit verhouding? Ik laat bewust de Boxster buiten beschouwing, omdat ik op zoek ben naar een wagen mét achterbank :P

Anyway, het zit dus zo, ik wil graag een Porsche omdat ik gewoon een échte liefhebber ben van het merk, maar ik wil er ook geen massa's aan uitgeven. Ik denk aan een bedrag onder of rond de 15.000 euro, en als het nog even kan een oldtimer (ouder dan 25 jaar) en dan nog liefst met een stevig vermogen... Niet dat ik veeleisend ben :?

Een 911 SC is nog (min of meer) doenbaar voor dat budget, maar ik vraag me af of er geen betere alternatieven zijn in het merk? De 928 V8 vind ik ook erg mooi, maar daar heb ik nog nooit mee gereden, laat staan dat ik er ooit eentje van dichtbij gezien heb... De 944 vind ook nog leuk, maar de 4 cilinders vallen me wat tegen, hoewel een 2.5 turbo snel 300 PK haalt met een chiptuning. De 924 spreekt me dan weer niet echt aan, niet zo gek van het design. De 968 is een leuke mix (qua look) tss de 944 en 928 maar geen idee of dat een betrouwbaar ding is...

Ik vind het eeeeeeerg moeilijk om de juiste informatie te vinden online, dus doe ik langs deze eg beroep op de kenners!! (want zelf ben ik het allesbehalve)
Wat raden jullie me aan mét een achterbank(je), betaalbaar, betrouwbaar én toch rijplezier...?

25 nov 2013 0:24
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht Re: Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?
944 S2 of turbo. 968.

25 nov 2013 0:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
M140i
De beste prijs-kwaliteit verhouding vind je bij de Porsches die het minst geliefd zijn. Want Porsches zijn het allemaal, dus allemaal kwaliteit. Blijft de prijs over. Hoe minder geliefd het model, hoe lager de prijs en hoe beter de prijs-kwaliteitverhouding. Ik zou met 15K inzetten op een mooie 968.

25 nov 2013 0:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
erwin996 schreef:
De beste prijs-kwaliteit verhouding vind je bij de Porsches die het minst geliefd zijn. Want Porsches zijn het allemaal, dus allemaal kwaliteit. Blijft de prijs over. Hoe minder geliefd het model, hoe lager de prijs en hoe beter de prijs-kwaliteitverhouding. Ik zou met 15K inzetten op een mooie 968.

Niet helemaal zeker of ik het daarmee eens ben: de 996 3.4i is niet erg duur, maar iedereen zegt dat je daar best ver van wegblijft?
(Uiteraard valt die een beetje uit de boot omdat het geen oldtimer is)

25 nov 2013 0:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
Is de 968 trouwens niet nét te jong om in te schrijven als oldtimer (in België)?
Het zou idealiter een wagen van ouder dan 1990 moeten zijn.

25 nov 2013 0:36
Profiel WWW Facebook 
M140i
Black_Pearl schreef:
erwin996 schreef:

Niet helemaal zeker of ik het daarmee eens ben: de 996 3.4i is niet erg duur, maar iedereen zegt dat je daar best ver van wegblijft?

Dat is een goed voorbeeld van mijn stelling. Omdat iedereen bang is voor ik weet niet wat, is deze auto minder geliefd. Eventuele malheur, die misschien helemaal niet komt, zit al in de prijs inbegrepen. En misschien komt die malheur helemaal nooit, en dan heb je een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding... Wat heb je liever, een 996 voor 20K waar misschien de motor ploft en er 9K bij moet voor revisie, of een 993 voor 40K :roll:

Hetzelfde verhaal met grote limousines met V8 en V12. Onwaarschijnlijk goedkoop. Omdat iedereen bang is voor hoge kosten of andere ellende. Maar angst is een slechte raadgever. Dus als je goede prijs-kwaliteit wil, moet je zoeken naar een auto die bijna niemand wil, vermits je het zelf een mooie auto vindt uiteraard. Natuurlijk wel altijd blijven opletten en het kaf van het koren scheiden.

erwin996 rijdt in een Phaeton :ba: :salut:

25 nov 2013 0:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
Daar kan ik je geen ongelijk geven... ik heb zelf wel bruute pech gehad met een 996 3.6i, die zogezegd betrouwbaarder waren dan de 3.4i :roll:

De 928 vind ik wel erg leuk, maar de prijzen zijn zo verschillend dat ik niet kan inschatten wat een "normale" prijs is... :?

25 nov 2013 0:52
Profiel WWW Facebook 
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Cayenne? Die hebben tenminste een echte achterbank. :D

25 nov 2013 2:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
Franz schreef:
Cayenne? Die hebben tenminste een echte achterbank. :D

roflol... het mag wel wat lager bij de grond blijven... Heb met de Cayenne Turbo s gereden, leuk in rechte lijn maar pure horror in de bochten als je dat hoge zwaartepunt niet gewend bent... :flush:

25 nov 2013 2:38
Profiel WWW Facebook 
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Alles went,....... behalve een vent.

968 of 996

25 nov 2013 3:05
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Black_Pearl schreef:
Heb met de Cayenne Turbo s gereden, leuk in rechte lijn maar pure horror in de bochten als je dat hoge zwaartepunt niet gewend bent... :flush:

heb achterin een cayenne turbo van een forummer gezeten toen hij vol over een klaverblad knalde. Wat was ik onder de indruk van de wegligging van dat monster :shock: :thumleft: en even later ook van het verbruik... :twisted:

25 nov 2013 7:44
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
968: 3liter 4cylinder, 240Pk. Met je budget moet je een goede kunnen kopen.

Voor de helft heb je misschien ook een 5liter 8cylinder 928 in matig-redelijke toestand, met enige reserve voor verbeteringen, maar dan zal t onderhoud wel 'wat' meer kosten dan bij een 968.

Een beetje 911 is volgens mij nauwelijks meer te krijgen voor dat geld...

Laatst bijgewerkt door Targa Floriaan op 25 nov 2013 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.

25 nov 2013 10:15
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
De oudere genoemde Porsches kosten allemaal meer in onderhoud dan de waterkokers. Plof meegerekend... Denk maar aan het hele distributieverhaal bij de vier cylinders en als een 928 aan de beurt is, berg je dan maar. En dan heb je bij de oudere auto's ook nog vaak te maken met de roestduivel.

Wat dat betreft is op dit moment de Boxter het meest waar voor je geld, met de 996 als goede tweede. En die laatste heeft natuurlijk het achterbankje. En voldoende ruimte om er eens een weekje tussenuit te gaan met het hele gezin.

Natuurlijk heb je het risico van de plof. Maar je koopt een nette 996 mk1 voor minder dan 20k. Dan gewoon zorgen voor een plofpotje, die je wellicht nooit hoeft aan te spreken. Of zoeken naar een gereviseerde. Maar dan wel eentje die 'aangepakt' is, want alleen een ruilmotor maakt het risico niet direct minder. Nu is het moment om er een te kopen. Met enkele jaren zullen ze weer meer waard worden. Zoals altijd bij 911-jes!

25 nov 2013 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Current P-kes: 968 CS & 968 cabrio 944 Turbo cabrio 987 Spyder & 987.2 Cayman S Taycan 4S 718 25 jahre & 718 Spyder RS
No brainer = 968

Makkelijk te rijden, ook als daily driver, maar evensnel als 964/993 zeker op bochtige wegentje

Lage gebruikskosten: jaarlijkse belasting in België 1/2de van 3.6 uit de 911; verbruik makkelijk 2-4 liter per 100km minder dan 911; zeer goedkoop te verzekeren (als tweede wagen); zeer betrouwbaar wanneer goed onderhouden (misschien wel moeilijker om eentje te vinden met goede historiek)

Voorlopig nog onderschat in BE/NL maar bv in Duitsland zitten de prijzen serieus in de lift (CS-jes & Cabrio's met manuele boite)

25 nov 2013 10:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
MickRS schreef:
De oudere genoemde Porsches kosten allemaal meer in onderhoud dan de waterkokers. Plof meegerekend... Denk maar aan het hele distributieverhaal bij de vier cylinders en als een 928 aan de beurt is, berg je dan maar. En dan heb je bij de oudere auto's ook nog vaak te maken met de roestduivel.

Wat dat betreft is op dit moment de Boxter het meest waar voor je geld, met de 996 als goede tweede. En die laatste heeft natuurlijk het achterbankje. En voldoende ruimte om er eens een weekje tussenuit te gaan met het hele gezin.

Natuurlijk heb je het risico van de plof. Maar je koopt een nette 996 mk1 voor minder dan 20k. Dan gewoon zorgen voor een plofpotje, die je wellicht nooit hoeft aan te spreken. Of zoeken naar een gereviseerde. Maar dan wel eentje die 'aangepakt' is, want alleen een ruilmotor maakt het risico niet direct minder. Nu is het moment om er een te kopen. Met enkele jaren zullen ze weer meer waard worden. Zoals altijd bij 911-jes!

De 996 3.4i spreekt me zeker erg aan, maar ik heb een slechte ervaring met een Amerikaanse 3.6i achter de rug, grotendeels mijn eigen stommiteit ook (wagen had geen historie, was gewoon verliefd op de wagen). Ik heb die na 10 maanden weer moeten wegdoen, gelukkig voor een goeie prijs maar was wel al direct 6.000 euro armer door vanalles en nog wat (deurklink, contactslot, spoelen, catalysator...) die wagen was pure horror...

Stel dat ik een 3.4i op het oog heb, heb ik dan écht veel meer zekerheid als ik die laat testen door een gespecialsieerd bedrijf (kost ergens 200 euro dacht ik)?

25 nov 2013 10:28
Profiel WWW Facebook 
993 4S
erwin996 schreef:
Wat heb je liever, een 996 voor 20K waar misschien de motor ploft en er 9K bij moet voor revisie, of een 993 voor 40K :roll:

Mag ik t zeggen? :mrgreen:

25 nov 2013 10:30
Profiel
993 4S
Black_Pearl schreef:
MickRS schreef:

De 996 3.4i spreekt me zeker erg aan, maar ik heb een slechte ervaring met een Amerikaanse 3.6i achter de rug, grotendeels mijn eigen stommiteit ook (wagen had geen historie, was gewoon verliefd op de wagen). Ik heb die na 10 maanden weer moeten wegdoen, gelukkig voor een goeie prijs maar was wel al direct 6.000 euro armer door vanalles en nog wat (deurklink, contactslot, spoelen, catalysator...) die wagen was pure horror...

Stel dat ik een 3.4i op het oog heb, heb ik dan écht veel meer zekerheid als ik die laat testen door een gespecialsieerd bedrijf (kost ergens 200 euro dacht ik)?

AKK is een momentopname. Motor kan ondanks een goede keuring na een maand toch gevoelige IMS Lager.
Ze kijken niet in de motor bij een AKK, dat kan niet voor 200-300 euro.
Als je een 996 wilt, gewoon het bedrag voor een revisie reserveren, zoals hiervoor gezegd.
Heb je het niet nodig, heb je geluk.

25 nov 2013 10:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Met een budget onder of rond de 15K zoals je zelf schrijft, zou ik de 996 laten vallen. Want in die klasse zitten vooral 3.4's met achterstallig onderhoud en/of hoge km-standen.

Maar je kan altijd geluk hebben natuurlijk. Alleen is die kans een pak kleiner dan bij bvb. een 968 in diezelfde prijsklasse.

25 nov 2013 10:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
Eeen 996 aankopen voor 15.000 euro en dan een plofpotje aanleggen voor 10.000 euro... Wie kan dat nog tegenwoordig? God weet wat ik jaarlijks aan onderhoud alleen al kwijt ben?

Ben ik dan niet beter af met een 928 GT(S) ?
Kan ik voor een lagere prijs aankopen en dan nog een potje van 5.000 euro aanleggen voor eventuele kosten?
Of ben ik weer aan het dromen nu :roll:

25 nov 2013 10:42
Profiel WWW Facebook 
993 4S
lijkt me wel. de meeste adviezen gaan richting 968...

25 nov 2013 10:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
928 GTS kwam op de markt in 91/92 en wordt dus pas oldtimer in 2016/17

Mocht je volgende lente een 91 inschrijven komt dat op:
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 2.836,93 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 2.603,04 EUR

En weg is de 5000 Euro die je opzij had :)

25 nov 2013 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Internal Control Manager
België
S2 schreef:
928 GTS kwam op de markt in 91/92 en wordt dus pas oldtimer in 2016/17

Mocht je volgende lente een 91 inschrijven komt dat op:
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 2.836,93 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 2.603,04 EUR

En weg is de 5000 Euro die je opzij had :)

Je hebt gelijk, GT(S) is niet de juiste keuze dan... Wat van de S4 dan? Zoiets als dit:
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... asrc=st|sr

25 nov 2013 11:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Bij dit budget denk ik direct aan een 968. Je kunt voor 15.000 euro een hele mooie kopen met een relatief lage km-stand en als je hem goed onderhoud krijg je er bij verkoop waarschijnlijk hetzelfde (of meer...) voor terug. Ik heb zo'n 4 jaar een 968 gereden en heb er veel plezier van gehad tegen lage kosten. Het zijn erg goed gebouwde auto's. :thumleft:

25 nov 2013 11:22
Profiel
3.2S
010
Onderschat het onderhoud niet. Ik zou voor een Audi A3 3.2 S-line gaan.

Lees hier de review met de vergelijking tussen onderhoud op een Porsche en die van de Audi.
http://www.autoweek.nl/autoreview/35357 ... n-pro-line

25 nov 2013 11:37
Profiel WWW
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Een Toyota Yaris is nog goedkoper, maar TS zoekt een Porsche :idea: :wink:

25 nov 2013 11:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende