Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 07 maart 2025 0:01

Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
944 turbo cup fotos of andere info uit 1986 gezocht 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 944 turbo cup fotos of andere info uit 1986 gezocht
Hoi

Zoals sommigen hier al wel ergens hebben zien voorbij komen, heb ik afgelopen zomer een 944 turbocup van 1986 gekocht.
De auto rijdt al sinds 1988 in Belgie op de weg als "gewone" turbo. Historie van de auto is zeer vaag, behalve dus dat hij eind 1988 naar Belgie is gekomen en dat vorige eigenaar hem +/- 12 jaar heeft gehad.
Ik probeer nu wat meer over de historie van de auto te vinden, wat niet evident is. Zelfs de Porsche archieven geven weinig prijs, omdat ze er bijna niks meer van hebben (zeggen ze). Mijn auto is een rode en dankzij oude fotos in Christophorussen van 1986 kom ik op een 10-tal rode autos (van de 50). Het merendeel zijn witte, enkele zijn zwart.
Ik heb 2 clues op de auto gevonden, die voor mij een beginpunt zijn :
- gele verf in de gaten waar de spiegels op de deuren zijn gemonteerd.
- krassen in de achterruit van het uitsnijden van kleefletters, waardoor het woord "racing" zichtbaar is.
Er waren rode autos met gele striping en er zijn meerdere autos met reklame of teamnamen op de bovenzijde van de achterruit.
Ik zoek dus fotos van rode cup autos is actie in 1986, waarop die tekst leesbaar is en overeenkomt met wat ik terugvind op mijn auto.

Eén van de turbocup races in 1986 werd in Francorchamps gereden op 2 augustus, voor het begin van de 24 uren. Ik ben heel benieuwd of er hier iemand toen fotos heeft genomen van die race, of van één van de andere races in Duitsland.

In oude Christophorus tijdschriften van 1986 heb ik al wel wat fotos gevonden : bvb de start van de eerste race in april op de Nurnburgring. 39 autos aan de start, 1 ervan is misschien mijn auto ........

Ook als je andere eigenaars kent van 1986 cup autos, of ergens info hebt over de autos, de races of de teams, hoor ik het graag. (De site Asarus.com ken ik al, daar staat mijn auto trouwens niet bij in de lijst).

Afbeelding

de 1986 pers auto, sterk gelijkend op mijn auto (mijne ontbreekt de Matter rolkooi en de Recaro kuipstoel en uiteraard de stickers)

Afbeelding

13 nov 2013 22:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 944 turbo cup fotos of andere info uit 1986 gezocht
Mooi verhaal! Ik zal eens even kijken of ik wat kan vinden.

13 nov 2013 22:31
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Veel boeken over Porsche turbo's en P racing vermelden ze uberhaupt niet maar ik heb wel wat gevonden!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

14 nov 2013 10:18
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Thnx Maarten. De rode is dezelfde auto als die ik postte.
De foto van de start op de Salzburgring is van een jaar later, 1987, dus zijn ook andere autos (de 250pk versie met ABS, teledial wielen ipv Fuchs en een boel mechanische verbeteringen). De Canadese autos zijn dan ook weer andere, die op de fotos zijn zelfs geen turbos. Zoals je ziet, moeilijk geval die 944 turbocup :D .

Meeste info vind je nog in autotijdschriften van 1986. Ik heb al enkele Franse en Duitse gevonden, met goede fotos, waar je dan duidelijk op ziet hoe de autos waren destijds. Zo heb ik ontdekt dat de rolkooi in de 1986 versie net iets anders is dan de latere serie. Idem voor de Recaro kuipstoel. Ook denken velen dat alle cups vooraan een ingelaste strutbrace hebben en een polyester motorkap hebben : ook dat hebben de 1986-ers dus niet standaard. Degene die het hebben zijn nadien aangepast.

Nergens een boek waar een ranking per team / coureur of zo te vinden is ? Ik probeer de info die ik vind wat op te lijsten, volgens racenummer / team / coureur / chassisnummer. Het is sprokkelen, vooral chassisnummers linken is moeilijk. Voorlopig heb ik er slechts 3 waarvan ik alles weet : ranking / team / coureur en chassisnummer. Van ongeveer de helft kan ik het racenummer linken aan het team en/of de coureur.

14 nov 2013 14:56
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Ondertussen zijn we ruim een jaar verder en toch al wat wijzer geworden over de historie van de cup.

Onder de rode lak heb ik op een aantal plaatsen gele en zwarte lak teruggevonden. Na het vinden van een originele porsche fabrieksvideo van cup races uit 1986 vond ik 1 rode auto met gele en zwarte striping. Zie http://www.youtube.com/watch?v=iUbEUgwwaac&feature=youtu.be
Op 3min.30sec. is de auto even te zien in het fragment.

Na nog wat verdere archeologie op mijn auto ben ik nu zeker dat dit mijn auto is. Het is de nummer 36, ingezet door Porsche Centre Schultz, het huidige Porsche Centre Essen en gereden door een vrouwelijke pilote Annette Meeuvissen. (ook heel even mooi te zien achter het stuur van de auto, in het videofragment helemaal in het begin op 12sec 8) .

Afbeelding

Na 1986 moet hij nog elders geraced hebben, op de volgende foto te zien. Waar dit is weet ik niet. Vanaf 1989 is de auto gebruikt in Belgie als straatauto, toen werden rolkooi, kuipstoel en bilstein ophanging gedemonteerd en kreeg hij een nieuwe tapijtset (zonder gaten van de rolkooi) en standaard stoelen en standaard buitenspiegels, de striping werd terug overspoten in rood.

Afbeelding

Ik heb contact gehad met Porsche Centre Essen maar daar hebben ze geen info meer over die periode. Deze beide fotos heb ik via een Duitse eigenaar van een andere 1986 cup auto. Mevr. Meeuvissen is 10 jaar geleden overleden na ziekte, ze was 42 jaar.

Intussen staat de auto zo goed als terug in zijn originele staat : Ik heb bij Harry van RFF een originele rolkooi gevonden, deze is gerestaureerd en gemonteerd in de auto.
Ook heeft hij nu terug een complete en gereviseerde originele Bilstein ophanging.
Een NOS correcte Sabelt 5 puntsgordel uit 1985 zit er ook in en een correcte 1986 recaro kuipstoel staat klaar in de garage om op te knappen.

Minder goed nieuws is de motor : na een eerste trackday in september dook een oliedrukprobleem op. Oliefilter open gemaakt en hierin zitten behoorlijk wat koperschilfers, vermoedelijk afkomstig van de drijfstanglagers. De auto gaat één dezer dagen in z'n geheel naar RFF voor nazicht van de motor.

Leuk nieuws is dan weer dat op de trackday in Abbeville door mensen van het tijdschrift "911 & Porscheworld" een reportage over de auto is gemaakt, samen met de witte turbo cup van Hans (hgo).
Het artikel staat in het recente januari nummer (nr 250)

Afbeelding

05 jan 2015 23:29
Profiel
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Leuk verhaal. Welke onderdelen heb je nog meer nodig om de auto helemaal correct te krijgen? En is het de bedoeling dat er ook weer striping op komt?

06 jan 2015 6:17
Profiel
PorscheForum Rakker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
Echt een fantastisch verhaal inderdaad. En gaaf dat je de auto terugbrengt naar zijn originele race-uitvoering.
Ben ook benieuwd of je de striping & stickers terug gaat plaatsen...?

06 jan 2015 9:19
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Knap speurwerk :thumleft:

06 jan 2015 9:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Gaaf verhaal... En bijzondere auto!!

06 jan 2015 9:56
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
thnx !

De autos hadden ook een 3 of 4kg halon blustoestel in de auto liggen. Zo eentje terugvinden zou nog tof zijn. Verder denk ik dat hij nu compleet is, behalve dat de stoel geen porsche logo op de kopsteun heeft, dus ook een oud stoffen porsche logo om erop te naaien is nog zoiets dat het helemaal af zou maken.

Eigenlijk is het verbazend dat de auto na al die jaren als gewone straat auto nog zoveel van z'n originele onderdelen had toen ik hem kocht :
- 8J + 9J fuchs velgen ipv 7J + 8J op de standaard turbo
- matching numbers motor en versnellingsbak met sper en externe oliekoeler
- magnesium inlaat en carter op de motor (ipv aluminium)
- de originele killswitch naast de batterij
- de originele Bosch motronic met cup onderdeelnummer
- dikkere voor en achter stabilisatiestangen in vergelijk met de gewone turbo + harder rubbers
- massief aluminium bussen waar de draagarmen op de torsiestangen zitten, ipv rubbers + nog andere aluminium onderdelen aan de ophanging ipv rubbers
- geen underbody coating
- manuele stoffen stoelen en achterbank
- geen radio, dus onbeschadigde originele deurpanelen (zonder opbergbakjes onder de armsteunen)

De striping er terug opzetten gaat me iets te ver. Zowiezo moet hij ooit deels of helemaal herspoten worden, want de laatste herschildering uit 2002 door vorige eigenaar is op sommige plaatsen niet zo goed, de lak komt plaatselijk los van de grondverf en begint op sommige plaatsen zelfs te scheuren.
Daarna zou ik er wel de sponsorstickering van de hoofdsponsors op willen zetten met het racenummer 36, ziet er dan zo uit (foto van de pers auto) :

Afbeelding

06 jan 2015 10:36
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Mooie foto gevonden van de 1986 cup autos met hun piloten.
Mijn auto staat centraal : de rode met gele vlammen op het dak 8)
Pilote Annette Meeuvissen vooraan op de motorkap :wink:

Afbeelding

22 jan 2015 14:26
Profiel
PF #911
België
Cool! 8)
Leuk detail ook dat jouw 944 een pilote had, stel je voor dat die hippe Franz links (met snor en petje) of de Adolf-look-a-like met de lichtblauwe overall de eerste eigenaar van je wagen was :lol:
Ex: Elise S1 111S

22 jan 2015 15:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Leuk topic dit, met plezier gelezen. :thumleft:

22 jan 2015 20:54
Profiel
PorscheForum Rakker
'97 996 mk1 Carrera 2 M030 '81 928S
Noord-Limburg
Mooi verhaal hoor! Leuke speurtocht geweest :wink:
Veel plezier met je Turbo.

22 jan 2015 21:44
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Afgelopen vrijdag de motor van de cup naar Harry Verkerk (RFF) in Aalsmeer gebracht om oliedrukprobleem te bekijken = motor open maken.
Nu maar duimen dat het meevalt !

De auto zelf staat bij de carrossier voor wat cosmetisch werk.

18 feb 2015 12:09
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Update : motor heeft een volledige revisie gehad bij RFF in Aalsmeer, inclusief turborevisie.

Het cosmetisch carrosseriewerk heb ik begin dit jaar uitgesteld. Hij werd 2 weken geleden volledig herspoten. Bij het klaarmaken van de carrosserie kwam de originele striping terug boven !

Afbeelding

Afbeelding

Komend weekend moet hij klaar zijn, volop bezig met monteren. Stickerset hoofdsponsors ligt ook klaar.

Afbeelding

Maar dan wel met nr36, ipv nr1 :wink:

Volgende week trackday in Abbeville.

07 okt 2015 16:07
Profiel
PorscheForum Rakker
718 Cayman GTS-4.0 993 Carrera (ex) WRX-STi TD05-18G
Bijzonder verhaal.
Inderdaad erg leuk om te lezen.

Triest dat Annete Meeuvissen zo vroeg overleden is.

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

07 okt 2015 19:17
Profiel
PF #911
België
Erg gaaf! 8)

Is dat die jaarlijkse trackday op Abbeville met de exotische lichtgewicht Porsches?

07 okt 2015 19:18
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Cool dat de vlammen er nog opstonden!!

07 okt 2015 20:06
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Citaat:
Is dat die jaarlijkse trackday op Abbeville met de exotische lichtgewicht Porsches?

Ja, maar eigenlijk kan iedereen die wil er op inschrijven. Porsche Heaven gegarandeerd, alleen al door de autos die de organisator van de trackday bij heeft uit z'n collectie.

http://911motorsport.be/

07 okt 2015 22:21
Profiel
PF #911
België
Juist, nice!
Een trackday om volgend jaar met de CS te doen dus.

07 okt 2015 22:45
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Brabant - Westland
Heel gaaf verhaal! Met veel plezier gelezen.

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.

08 okt 2015 8:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1974 Carrera RS 3.0 tribute
Oud-Verlaat aan de Rotte!
kristof schreef:
Citaat:

Ja, maar eigenlijk kan iedereen die wil er op inschrijven. Porsche Heaven gegarandeerd, alleen al door de autos die de organisator van de trackday bij heeft uit z'n collectie.

http://911motorsport.be/

Hallo Kristof,

Op welke dagen volgende week ben je op Abbeville?
Er komt een clubje van 7 Porsches uit NL op dinsdag en woensdag naar Abbeville :thumleft:

08 okt 2015 19:35
Profiel
PorscheForum Junkie
zandhoven - belgie
Hoi, wij zijn er woensdag. Ik met de 944 en twee vrienden met 996 GT3

08 okt 2015 19:50
Profiel
PorscheForum Rakker
West Friesland
Op www.leboncoin.fr een mooie sticker voor je 944cup
"Autocollant Porsche 944 turbo cup porte numero"
Weet niet hoe ik hier een link on krijg maar effe Google en je vind haar.

10 okt 2015 21:18
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende