Auteur |
Bericht |
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Verwarming garage
Ik heb een ander huis gekocht, met garage uiteraard voor de P De garage staat niet vast aan het huis, maar is wel geisoleerd (althans het puntdak). Zonnepanelen op het dak zijn mogelijk zodat de kosten binnen de perken blijven. De garage wordt zo'n 10 meter lang dus daar passen best wat panelen op. Hebben jullie een idee hoe garage te verwarmen (laten we zeggen continu zo'n 17 à 18 graden in de winter) en dat tegen zo min mogelijk kosten. Wat zou de beste manier zijn voor die ruimte en de P om deze te verwarmen?
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
30 maart 2016 20:02 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Verwarming garage
Waarom zou je het willen?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
30 maart 2016 20:04 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik zou voor vorstvrij en droog gaan, 17 graden vind ik minder belangrijk.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
30 maart 2016 20:07 |
|
|
ricardo964
Castricum
|
Inderdaad hoef je maar een beetje te verwarmen om vorstvrij en droog te blijven, dus ook goed ventileren. Als je er ook wilt sleutelen kan je de verwarming dan iets hoger zetten. Ik heb er ook naar gekeken voor mijn garage en het lijkt mij dat infrarood panelen het meest efficiënt zijn om te verwarmen. Kosten aanschaf een paar 100 euro per paneel maar zijn wel efficiënt en verwarmen gelijkmatig. Je kan ze aan het plafond hangen maar ook onzichtbaar achter een gipsplaat. Volgens de deskundigen gaat er geen energie verloren vanwege de stralingswarmte. Ik moet wel zeggen dat ik ze nog niet gekocht heb
|
30 maart 2016 20:18 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Uit de natuurkundeles van lang geleden weet ik nog dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude. Nu is vochtige warme lucht beter dan condens op je auto, maar mijn garage is onverwarmd en ik heb nog nooit condens op de autos gezien
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
30 maart 2016 20:20 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Prima temperatuur voor de auto, prima temperatuur om in te klussen. Daarbij komt nog dat er een zolder op zit en dat we in het huis geen berging hebben dus we gaan spullen daar opslaan die je normaal op een zolder zou leggen. Omdat ik niet wil dat deze spullen door vocht aangetast worden zou verwarming van de ruimte zeer handig zijn en kunnen we dit als een normale zolder gebruiken
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
30 maart 2016 20:21 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Klopt Cazzo, maar toch is mijn auto de volgende dag kurkdroog als ik hem kletsnat in mijn verwarmde garage zet. Laat ik de kachel uit, staat hij er na 2 dagen nog steeds redelijk nat in.... Komt natuurlijk omdat die koude lucht al dat water niet op wil nemen...
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
30 maart 2016 20:25 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Ik zag ze ook en het lijkt wel interessant. Creeren ook geen stof dus ook top voor de P. ( http://www.infraroodverwarming.nl voor mensen die dit niet kennen) Jij hebt het dus (nog) niet gedaan, waarom niet? Het verhaal klinkt goed maar ken niemand die er ervaring mee heeft
|
30 maart 2016 20:25 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
30 maart 2016 20:28 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Gefeliciteerd als eerst Marc! In alle mogelijke gevallen van verwarming zou ik in eerste instantie zorgen voor goede isolatie. Daarmee wordt de energie die het kost de ruimte op temperatuur te houden veel geringer dan bij een ongeïsoleerde ruimte. Ik neem aan dat er in de woning cv zit. Optie is om een radiator aan te brengen in de garage, aangesloten op dit systeem. Ketel heb je al, woning wordt sowieso verwarmd. Moet die garage geen 100m verder staan natuurlijk. Elektrisch verwarmen (infrarood) is het duurst als je langdurig wil bijverwarmen.
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
30 maart 2016 20:29 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Thx Ruud! Ik ga op jouw expertise nog een beroep doen als dat mag want ik heb een leuk ontwerp voor de garage in m'n hoofd Dan kan er bij de verbouwing ook meteen een goede isolatie worden aangebracht dus dat komt goed. De vorige eigenaar heeft alle verwarmingsleidingen vanuit het huis naar de garage weggehaald Dit is volgens mij niet zo makkelijk weer opnieuw aan te leggen gezien de plaats van de CV tov de garage... Daarom op zoek naar een alternatief, maar ik sluit verwarming via de CV nog niet uit. Al leek het me niet zo slecht om met zonnepanelen bijv een infraroodverwarming aan te jagen, dan kost het hopelijk ook niet zo veel al heb ik nog geen idee wat de aanschafkosten zouden zijn van de panelen en of ik er genoeg kan plaatsen om de complete garage te kunnen verwarmen.
|
30 maart 2016 20:38 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Heb zelf een paar maanden geleden een cv-ketel gekocht en opgehangen in de schuur, dat aangesloten op zo'n indirecte heater (gewoon een grote radiateur met een blower ) die ik voor 150 euro heb gescoord op marktplaats. Al met al 150 euro voor de ketel +thermostaat, 150 euro voor de blower en voor 200 euro aan leidingwerk/klemkoppelingen/drukvat en ander klein spul en zit nu voor ong. 500 euro heerlijk in een verwarmde schuur! Was tijdens afgelopen maanden bij het sleutelen aan m'n oude Volvo best lekker, altijd kou gewend en nu gewoon lekker warm Vooral de hete droge lucht en directe afgifte van warmte maken dit voor mij de perfecte oplossing...Schuur is ong. 10 bij 8 met een hoog plafond maar je voelt direct de warme lucht circuleren, denk dat het met een gewone cv-radiator niet echt gaat opschieten. Als ik een middagje wil sleutelen zet ik'm aan als ik begin en na een uurtje is het een prima temperatuurtje, tijdens de "opwarm" fase niks aan de hand want er blaast immers lekker warme lucht door de ruimte...Dus los van waar je de energie vandaan haalt vindt ik de "warme lucht blaas optie" zelf erg prettig, geen idee of infrarood panelen lekker werken, moet er geen spul voorstaan etc. Als je een beetje handig bent (en een gasleiding naar je schuur hebt of aanlegt) qua kosten goed te doen dus, wel ff weekendje klussen maar dan heb je ook wat! Alternatief is zoals je zegt stroom "gratis" via zonnepanelen, maar panelen+omvormertje kopen, installeren, kost allemaal best wat centjes (heb ze op het huis liggen, 2.3 Kw/u aan opwek op een zonnig moment en al met al 5K betaald voor de hele hap incl. installatie) en dan kijken hoe je de stroom gaat inzetten om te verwarmen, al met al een grote éénmalige investering, daana dus gratis verwarming (als de zon schijnt en je genoeg kan opwekken om de verwarming te voorzien van de benodigde stroom....) suc6
|
30 maart 2016 20:41 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Ik zag ze ook en het lijkt wel interessant. Creeren ook geen stof dus ook top voor de P. ( http://www.infraroodverwarming.nl voor mensen die dit niet kennen)[/quote] Ik heb 2 jaar geleden een project gedaan waarbij deze firma infraroodverwarming heeft gemonteerd. Ruimte is: 15x7x7m. Bij aankomst thermostaat hoger zetten en binnen elke minuten voel je de warmte (geweldig). Voor dat we ons besluit namen zijn we bij een bedrijf wezen kijken dat dit type verwarming ook had laten monteren en ook die waren er laaiend enthousiast over. Tip: bel ze op en vraag om een referentieadres bij je in de buurt. Succes.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
30 maart 2016 20:55 |
|
|
SjorsPorsche
1974 Carrera RS 3.0 tributeOud-Verlaat aan de Rotte!
|
Ik heb vloer verwarming in de schuur, die staat in de winter op 12 graden ingesteld, als er een natte auto wordt gestald zet ik meestal 1 a 2 dagen een kleine tafel ventilator achter de auto op de grond, dan heb je lucht beweging onder de auto door en droogt de auto supersnel goed op.
_________________________________________ Besmet met het Flat Six virus
|
30 maart 2016 20:57 |
|
|
Pacoloco
|
Gewoon lekker op gas Ik heb begrepen dat vloerverwarming erg efficient is. Dus in dit geval electrische vloerverwarming aansluiten op je zonnepanelen. Je zou alfred is een pb kunnen sturen die heeft er verstand van (zeggen ze )
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
30 maart 2016 21:50 |
|
|
ricardo964
Castricum
|
Mijn motor heeft 2 jaar lang in een vochtige onverwarmde schuur gestaan en alle boutjes zijn verroest.... Nu ben ik verhuisd en heb een stenen garage aan het huis vast met een ventilator-radiator (een ventilator met de verwarmingsbuizen ervoor) maar deze werd niet goed warm en heb ik verwijderd. Hier wil ik de infrarood panelen gaan gebruiken. Daarnaast hebben we nog een vrijstaande enkelwandige loods maar deze is deze winter erg vochtig gebleken en mn motor heeft hier nog meer te leiden gehad. (bij en auto zie je de gevolgen niet zo snel als bij een motor). Dus naar mijn mening moet je een garage goed isoleren en een beetje ventileren en de temperatuur rond de 7-10 gr celcius houden.
|
30 maart 2016 22:09 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Een programmeerbare Zibro Laser kachel als goedkoop alternatief of tot je een definitieve oplossing hebt?
3,2 KW vermogen, op een tank Petroleum C (0,7€/l in België) kan die ongeveer 25h branden. Prima voor mijn garage van 6 op 14 meter en losstaand van het huis. Zijn tweedehands te vinden voor 75-100€.
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
30 maart 2016 22:15 |
|
|
AlexPorsche
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
|
Ik zou er denk ik voor kiezen om de gasleiding weer te leggen tussen het huis en de garage. Vervolgens CV ketel met gewone radiatoren plaatsen en/of vloerverwarming. Mijn garage heeft geen isolatie en is niet verwarmd. Maar is wel goed geventileerd Het gevolg is dat echt alles verroest. Dat gaat sneller dan je verwacht. Ben nog met andere projecten bezig die eerst af moeten maar daarna komt er een nieuwe met isolatie en gewoon CV verwarming.
_________________________________________ Do I look like I give a damn?
|
30 maart 2016 22:24 |
|
|
thatonealex
997.1 Turbo, 991.2 GT3
|
Zijn elektrische verwarmingspanelen niet de makkelijkste optie?
Niet duur, makkelijk te installeren en volgens mij zijn ze best efficient. Thermostaat stekkertje er bij en je bent voor €100 klaar.
Mijn vader had zijn Porsche in een grote vochtige parkeergarage staan en die had er eentje onder zn auto gelegd tegen vorst in de winter. Werkte uitstekend, alles bleef vorstvrij en droog. Als je de hele ruimte wil verwarmen zou ik hem wel aan de muur hangen.
|
31 maart 2016 0:23 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Kijk ook eens naar een lucht/water warmtepomp icm vloerverwarming. Het huidige inzicht is dat hier geen warmtewisselaar met grondwateraansluiting meer voor nodig is. Je komt gemiddeld over een jaar in de buurt van een rendement op het elektrisch vermogen van 500%. (M.a.w. een warmtepomp haalt gemiddeld 5x zoveel warmte uit de buitenlucht als een ir-paneel levert met hetzelfde verbruik.) Daarnaast zitten er sinds januari 2016 forse subsidies op de aanschaf en aanleg van dergelijke systemen.
|
31 maart 2016 2:36 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Kleine verwarmingspaneel aangesloten op cv van het huis. Daarnaast paar van die infraroodpanelen aan de muur om zelf warm te blijven bij het klussen en bouwdrogertje erbij die aanslaat indien luchtvochtogheid boven x graden raakt. Enige nadeel is dat je het verwarminngspaneel voor vorstvrij de buizen ernaartoe goed moet isoleren en deze niet van vermogen wordt voorzien door je zonnepanelen.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
31 maart 2016 9:44 |
|
|
harryv8
911 -996 2004
|
ik gebruik al voor de 2e keer in de garage een garage heater op gas , staan vaak op marktplaats te koop , in de winter op 7 graden op de thermostaat ga je sleutelen , is de garage in no time op temperatuur en door de luchtstroom en worp van de blower droogt alles heel snel .. je ziet ze bijna overal in garages hallen ed ( ik heb een REZNOR en die zijn perfect) garage is 14x7
_________________________________________ http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl
|
31 maart 2016 12:12 |
|
|
Driver4S
992.1 GT3
964 C2
930
Macan Turbo
ex 991.2 GT3
ex 997 GTS
ex 997 S
ex 996 4SRotterdam
|
Misschien een airco in de garage die je ook kan schakelen naar verwarmen? Die trekken niet veel stroom, wellicht via je zonnepanelen. Kan je in de zomer als het heet is lekker koel klussen aan de auto
|
31 maart 2016 12:19 |
|
|
Toeterboy
996 MK2 TargaEtten-Leur
|
Als eerste GOED isoleren.
Als de garage goed geisoleerd is, is het verwarmen ervan (op welke manier dan ook) de helft goedkoper en makkelijker.
Als je continue elektrisch wilt verwarmen moet je rekening houden met hoge verbruikskosten.
C.V. valt dan meestal het goedkoopste uit. Moet je wel de leidingen naar de schuur leggen (en ook die leidingen goed isoleren uiteraard).
Groet,
Toeter
|
31 maart 2016 12:34 |
|
|
Flash
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Ik heb een Carcoon voor de (klassieke) wagen en de garage wordt permanent ontvochtigd...Wordt het overigens niet warmer van Zijn meerdere goede mogelijkheden lees ik, infrarood...nooit aan gedacht maar wellicht ook voor mij nog een optie
|
31 maart 2016 17:13 |
|
|