Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2025 10:56

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Interessante ontwikkeling solid state 964 DME relais 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
Bericht Interessante ontwikkeling solid state 964 DME relais
Een Amerikaanse 964 rijder is bezig met de ontwikkeling van een solid state 964 DME relais. Deze werkt dus volledig via een microchip en niet meer mechanisch en is dus veel minder fout en storingsgevoelig. Tevens heeft hij er 2 seconden benzinepomp delay op gemaakt zodat de benzinepompen al gaan draaien voordat er echt gestart wordt.

http://forums.pelicanparts.com/porsche-964-993-technical-forum/873271-solid-state-dme-relay-beta-testers-wanted.html

Interessante ontwikkekling en het laatste nieuws is dat hij nu met de productieruns is begonnen :thumleft:

07 jan 2016 23:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Interessante ontwikkeling solid state 964 DME relais
Ben benieuwd of we hier verder nog iets van gaan horen, zou een hele verbetering kunnen zijn, indien alle kinderziektes eruit zouden zijn.

07 jan 2016 23:46
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Hier kan je ze bestellen :salut:

08 jan 2016 1:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Uitverkocht!

08 jan 2016 7:52
Profiel
PorscheForum Rakker
1991 964 carerra 2
Rijswijk
volgens hen worden ze vanaf 17/1 weer gemaakt. net geinformeerd of ik er al eentje kan bestellen/reserveren.
ben benieuwd.

08 jan 2016 9:33
Profiel Twitter 
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Maar hebben jullie er dan problemen mee (gehad)
Ik niet 11 jaar dd 180.000 km, zou het vervelend vinden als je auto uitbrand door een elektra brandje

08 jan 2016 9:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
@Rob. Mooi dat je er nog nooit problemen mee hebt gehad. Maar op basis van 1 individuele meting een algemene conclusie trekken is onverstandig. Volgens mij is het wel algemeen bekend dat die relais zwakke punten zijn zeker als ze 20 jaar oud zijn. Heb zelf een keer problemen gehad met de airco relais is precies dezelfde als de DME relais. Toen die oude opengemaakt en is wel een stukje oude technologie met veertjes en mechanische schakelaars en zo. Zo'n solid state relais heeft in iedergeval geen enkel bewegend component wat kapot kan gaan. Of het op de lange termijn echt beter werkt zal nog moeten blijken natuurlijk. Zoals ik al aangaf het is een interessante ontwikkeling. We moeten het maar volgen.

08 jan 2016 10:25
Profiel
Werkt ook voor de 993 en andere P's en is via Rennlist uitgebreid getest.

Als ervaren elektronica man kan ik eenieder verzeker dat de 'relais' nu werkt middels een smd componenten.
Vele malen betrouwbaarder dan een traditionele schakeling (niet mechanisch).
Prime functie die besteld kan worden is ook interessant.

08 jan 2016 13:55
PorscheForum Rakker
is dit ook interessant voor een 928?

08 jan 2016 18:16
Profiel
964.c4
assendelft
@driver
Ik begrijp dat mijn ervaring geen garantie is.
Idd is het wat voor kan komen maar ik dacht hup nieuwe erin en weer voor jaren klaar.

Ik nul maar dan ook echt nu verstand van elektronica vandaar dat ik niet zo snel zo overstappen naar zo'n oplossing , waarschijnlijk ten onrechte

Gr robert

08 jan 2016 18:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Projectleider
Mocht er iemand meerdere bestellen ( groupbuy) dan houdt ik me aanbevolen voor 1tje....

08 jan 2016 21:28
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
rob964.c4 schreef:
@driver
Ik begrijp dat mijn ervaring geen garantie is.
Idd is het wat voor kan komen maar ik dacht hup nieuwe erin en weer voor jaren klaar.

Ik nul maar dan ook echt nu verstand van elektronica vandaar dat ik niet zo snel zo overstappen naar zo'n oplossing , waarschijnlijk ten onrechte

Gr robert

In het topic worden door een andere poster ook wel wat potentiële bezwaren of risico's aangegeven, daaruit ontstaat een korte discussie, maar die wordt niet helemaal afgerond ... Dus om nou massaal deze oplossing toe te passen als je huidige DME (nog) goed werkt ... Snap wel dat je daarover twijfelt.

08 jan 2016 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Tja, slechte ervaring met de DME. Ooit eens daar door met een net gekochte 964 een uur op de anwb staan wachten, en dat na de eerste 68 kilometer. Daardoor altijd gewoon een reserve bij me. Ik zou toch eerst wachten op meerdere ervaringen met de aangepaste DME. Voor je het weet staat de achterkant in de fik, hij stuurt nogal wat aan wat elektronisch de juiste aansturingen vereist. Gaat dat mis, heb je een probleem. Ik zou eerst afwachten en gewoon een reserve bij me hebben.

08 jan 2016 23:00
Profiel WWW
Een relais stuurt niets aan.
Een relais schakelt middels een lage stroom een circuit met een hoge stroom, dit voorkomt dat bv een schakelaar na verloop van tijd doorbrand bv een lichtschakelaar.
Een solid state relais doet niets anders dan een mechanisch relais.
Beide type relais hebben voor en nadelen. Voordeel solid state is dat deze minder gevoelig zijn voor slijtage, maar juis wel meer gevoelig voor een vochtig klimaat.
Moderne auto's worden uitgerust met solid state relais, leger voertuigen bv tanks met mechanische relais (minder gevoelig voor klimaat wijzigingen)

Dat er brand kan ontstaan door een relais is onzin!
Daarvoor is alles gezekerd......

Solid state relais worden al decennia gebruikt in de automotive business.

Belangrijkste nadeel.....ze zijn duurder.

08 jan 2016 23:40
PorscheForum Rakker
Precies moderne auto's, 964 modern? Dat er brand kan ontstaan door en relais onzin? Niet mee eens. Het gaat niet alleen om het systeem, maar het systeem wat aangestuud wordt. Ik wil alleen maar zeggen dat je eerst moet wachten tot iets " hufter proof is". Maar ja, ik heb verder geen verstand van auto's :lol:

09 jan 2016 0:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
porschefabian schreef:
Mocht er iemand meerdere bestellen ( groupbuy) dan houdt ik me aanbevolen voor 1tje....

+1(Nog) geen slechte ervaringen....maar er is geen betere raad dan voorraad !

09 jan 2016 0:33
Profiel Facebook 
...een relais heeft als primair doel brand te voorkomen......zoals eerder uitgelegd schakel je met een kleine stroom een grote stroom (bv signaalstroom van de DME).

Brand kan ontstaan door slecht contact, bv een contact op de print met een slechte soldering die dendert. Dat kan altijd en staat los van een relais, kan bij een willekeurig component voorkomen.

Een relais kan behoorlijk wat warmte produceren, maar brand veroorzaken. Tja, alles kan als de totale schakeling niet klopt. Overigens gaat een mechanisch relais beter om met warmte afvoer dan een solid state.

Ik heb geen verstand van auto's, op dit forum geldt dat je eerst zelf een blok moet hebben gereviseerd, echter elektronica begrijp ik na 40 jaar een beetje.....wat mij vaak opvalt is dat degene die een blok kunnen reviseren vaak weinig kennis van elektronica hebben..... :lol:

Ps: heb inmiddels een aantal motronics units gerepareerd en weet aardig hoe ik het systeem moet doormeten. En ik kan je verzekeren dat een DME relais geen brand kan veroorzaken in bv een brandstofpomp.

09 jan 2016 0:40
PorscheForum Rakker
Ik zie dat ze weer in voorraad zijn, nog meer mensen die ze willen kopen?

31 maart 2016 15:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Goed idee. Enkel voor die prijs kan je een paar mechanische relais kopen. Tegen de tijd dat die erdoorheen zijn.... goede oplossing qua concept, enkel door prijspunt vind ik het nog niet interessant.is ie net zo duur als oem of er net iets boven dan vind ik het interessant.

31 maart 2016 16:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Mijn dme relais gaf vorig jaar de geest,toen ik deze gevonden had (had geen idee waar dat geval zat) ben ik ermee naar astara gegaan en bleek dat ik nog de verkeerde had :mrgreen: .maar ralph had een relais liggen en gaf me die even te leen ,om te kijken of het uberhaupt dat dme ralais was wat het probleem gaf van het niet starten van de auto.
Maar thuis had ik hem uiteindelijk gevonden en zat er een productiestempel op van 1991 :roll:
Na het omwisselen starte de auto wel weer .Dus ik heb er toen maar 2 besteld maar wel met gemengde gevoelens omdat blijkbaar die dingen niet echt vaak kapot gaan .
Ps mijn 964 heeft230.000 km gedraaid met dus 1 dme relais.trouwens die nieuwere heeft een 993 nummer en de oude had dus een 964 nummer.en de nieuwere was ook bijna 1 keer zo hoog als het 964 nummer
Blijkbaar zijn dus de nieuwere slechter? Althans die gaan als ik hier zo de berichten lees minder lang mee

31 maart 2016 16:21
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 '97
Drechtsteden
1 maal in de 20 jaar vernieuwen ?
Ja dat vraagt toch wel voor een betere oplossing :scratch:

31 maart 2016 19:17
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Jups... Lekker Amerikaanse, denken dat ze wel even die "outdated pieces of worn crap" kunnen verbeteren. Aardig is dat het vervangen van het versleten onderdeel door een origineel van Porsche vaak ook een uitstekende oplossing is (en niet of minimaal duurder). Leuk is ook bv het schakel mechaniek van de 944, daar kun je je op uitleven met cnc freesmachines en gevoelige naaldlagers, of je koopt het origineel en kan gewoon weer 100.000 km heerlijk schakelen :drive:

En wie zegt dat dat solid state relais het over 20 jaar nog doet. :popcorn:

31 maart 2016 20:23
Profiel
solid state valt uit bij een aanval met kernwapens

31 maart 2016 22:03
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
precies... zal je gebeuren terwijl je met je 911 op de vlucht bent voor de "nucleaire wolk" :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door 2000 gtv op 02 apr 2016 9:09, in totaal 1 keer bewerkt.

01 apr 2016 7:47
Profiel
Moderator
PF #57
Kappi2907 schreef:
solid state valt uit bij een aanval met kernwapens

Shit, en dat zeg je nu... Zou dat in de US op de verpakking moeten staan?

01 apr 2016 12:18
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende