Auteur |
Bericht |
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
 Invullen garantie- en onderhoudsboekje (porsche 911 SC)
Hallo forumleden, Een vraagje....ik heb van mijn Porsche 911 SC het originele - blanco - garantie- en onderhoudsboekje (1983) uit de VS laten komen. Ik heb inmiddels zoveel informatie verzameld, dat ik in staat ben het boekje vanaf de eerste eigenaar in te vullen. Ik heb nu een probleem met regel 3 (zie boekje) Op die regel met 10 vakjes moet achtereenvolgens: de motorcode, het motornummer en de Versnellingsbakcode worden ingevuld. Volgens de Porsche Geburtsurkunde luidt het Motor-Typ/Nummer: M930/16 64D2841 en het Getriebe-typ/Nummer: G91563 74D2939 Weet iemand van jullie hoe ik dat kan verdelen over regel drie van het boekje? Een zelfde vraag m.b.t nr. 4: Paint No. -Interior: De buitenkleur is Platinum Metallic Clearcoat, het interieur donkerbruin. Ik kom aan: L655 U1/maar ook LM8U/U1  Ik kom ook dit tegen: Color:LM8U/U1/655 (1983-1984) Platinum Metallic 
|
18 jun 2016 0:02 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Invullen garantie- en onderhoudsboekje (porsche 911 SC)
Zit er nog n sticker op de binnenkant van de kofferklep  Volgens mij haal je daar de juiste gegevens vanaf 
|
18 jun 2016 11:46 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Basisvraag is naturlijk: why bother....
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
18 jun 2016 13:45 |
|
 |
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Omdat hij het natuurlijk (en zo zou ik het ook doen) zo origineel mogelijk wil hebben. 
|
18 jun 2016 14:31 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Compleet ~ niet origineel 
|
18 jun 2016 14:34 |
|
 |
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
|
18 jun 2016 15:33 |
|
 |
MarcoB
ex Porsche 987 Boxster S
en nu Porsche 981 Boxster GTS
|
Volgens mij wil hij het voor zichzelf hebben Ik heb het idee dat hij zelf wel weet dat het niet origineel is 
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
18 jun 2016 19:47 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
|
Net terug Ik koop in principe geen oude porsches zonder min of meer volledige documentatie. Bij deze maakte ik een uitzondering, omdat de auto er fantastisch uitziet en er voldoende aanknopingspunten waren om de geschiedenis tot 1983 terug te kunnen halen. Ik heb de rekeningen van de vorige eigenaar tussen 2012 en 2015. Geen rekeningen van de tijd daarvoor. Ook het originele rode onderhoudsboekje is er niet bij, wat ik erg jammer vind. Ik weet echter, dat de Amerikanen daar nogal slordig mee omgaan (Mijn 964 echter was afkomstig van de eerste Amerikaanse eigenaar, met boekjes en alle rekeningen.....). Wat ik weet: Originele rode mapje, originele manual, originele manual Blaupunkt radio, clean car fax en uitstekende taxtie (Luxwolda). Na verder onderzoek contact met de laatste eigenaar in de VS (tussen 2012 en 2015), zijn voorganger, een 71-jarige arts, die de auto bezat tussen 1987 en 2012. Deze kon mij uitgebreid informeren over de tijd dat hij de auto zelf had en zoekt nu contact met de eerste eigenaar. Ik heb nu een compleet beeld van de auto, de mijlen kloppen ook (ca 58.500 mijl). Ik heb verder het originele rode warranty- and maintenance booklet behorende bij de 911 SC in de VS aangeschaft. Dit laat ik nu invullen met alle gegevens, die ik nu heb. Er zit geen optiesticker onder de voorklep, omdat dit in de VS eerst later in het jaar 1983 is ingevoerd (september 1983, ik heb het betreffende Porsche bulletin). Dit is een beetje de achtergrond van mijn vragen aan jullie. Overigens, is dit mijn derde Porsche (na een 993, 964, beide ook uit de VS). Het was de goedkoopste, maar ik heb er nu aanzienlijk meer voor betaald dan voor de beide andere, die ik in 2009 resp 2012 heb gekocht. En qua rijden is dit veruit de leukste.....
|
18 jun 2016 22:23 |
|
 |
Marquez93
|
Ik denk niet dat je zelf blanco boekjes moet gaan zitten invullen, dat is het toch echt niet. En daarbij, een ingevuld boekje staat niet garant voor een goede betrouwbare auto. Zoveel mogelijk verifierbare documentatie/rekeningen vergaren en in een mapje stoppen. De auto moet voor zich spreken, ik heb liever een hele goede zonder documentatie, dan een hele slechte met. Matching numbers  hecht ik geen waarde aan. Motor of bak stuk??? nieuwe erin! (wel graag rekening erbij) Mijn 2 € centjes
|
18 jun 2016 23:15 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
|
Dat is weer zo een reactie uit de heup geschoten. En geeft overigens ook geen antwoord op de vraag, die ik heb gesteld. Ik ben voor een uitstekende oldtimer met onderhoudsboekje, volledig ingevuld, alle rekeningen etc. Als dat er allemaal, of gedeeltelijk niet is, is het leuk om met de documenten / boekjes uit die tijd, zoveel mogelijk informatie te verzamelen, die - mits controleerbaar - kan worden verwerkt in het boekje. Ik heb het voornemen om de informatie, die ik had, te verwerken in een origineel uit die tijd stammend boekje, ook voorgelegd aan de taxateur, die dat een uitstekend idee vond. Het vervalsen van boekjes - en ik weet, dat dat ook nogal eens voorkomt - is natuurlijk een heel andere en verwerpelijke zaak. En overigens: Even voor de duidelijkheid....Ik wil geen auto zonder documentatie. Verder wens ik matching numbers. En als de motor of bak stuk ik wil is dus - laten - reviseren...... Een gerenommeerde Porsche verkoper in het midden van het land keek me eens "vuil" aan toen ik het over boekjes had. Boekjes kun je zo vervalsen zei betrokkene, het gaat om de staat van de auto zoals die er nu staat.......Gelet op de reactie van M. zijn er voor dit soort auto's in elk geval klanten 
|
19 jun 2016 0:06 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
In mijn boekje hebben ze dezelfde sticker als binnenkant kofferklep geplakt.... En autohandelaren willen hun goederen verkopen, met en zonder 'papieren, voor elke situatie hebben hun ze een mooie verhaal klaar. En tis aan jou de keuze en hoe graag je de Porsche wilt kopen. Mijn zoektocht en bijbehorende geduld was een boeiende periode....van list en bedrog BV tot aan de auto (en papieren in een vieze plastic rode map) die ik nu heb..... 
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
19 jun 2016 9:05 |
|
 |
boxster550spyder
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
|
Het originele boekje is het originele boekje en geen ander. Dus ook niet een later ingevuld boekje - ook al zijn het de juiste gegevens. Wat is de toegevoegde waarde van zo'n achteraf ingevuld boekje ?
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
19 jun 2016 9:15 |
|
 |
Patrick
|
Omdat hij dat leuk vindt. En dat is naar mijn mening dan een goede reden.
|
19 jun 2016 9:19 |
|
 |
Patrick D
718 Cayman GTS-4.0
993 Carrera (ex)
WRX-STi TD05-18G
|
Bij mijn 993 zit ook dezelfde sticker als onder het kofferdeksel. TS wil graag een replica van het boekje samenstellen. Prima toch?
_________________________________________ Life is a carrera Am besten fährt man Porsche
|
19 jun 2016 10:50 |
|
 |
boxster550spyder
|
Zo'n (replica)sticker kun je ook op internet wel vinden.
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
19 jun 2016 11:07 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
|
Ik probeer het nog een keer. Ik had een min of meer technische vraag over de invulling van types/codes/nummers in een onderhoudsboekje. Mijn Porsche 911SC uit de VS heeft, inclusief mijzelf 4 eigenaren gehad. De eerste tussen 1984 en 1987, de tweede tussen 1987 en 2012, de derde tussen 2012 en 2015. Met de beide laatste eigenaren heb ik nu intensief contact. De tweede eigenaar probeert nu contact te leggen met de eerste eigenaar (over wie hij al wat informatie had). Ik heb inmiddels zoveel informatie verzameld, dat ik in staat ben het originele, uit die tijd bij mijn type Porsche behorende, rode warranty- and maintenance boekje (dat ik speciaal uit de VS heb laten komen) in te vullen (niet te vervalsen, met stempeltjes en internetstickers) en verder te gebruiken om het onderhoud in te laten documenteren. Alles wat in dat boekje komt te staan is ook controleerbaar. En waarom? Omdat ik dat leuk - en praktisch - vind, precies zoals sommigen van jullie dat al aanvoelden.
|
19 jun 2016 11:53 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Die vraag heb ik volgens mij bijna direct beantwoord 
|
19 jun 2016 12:13 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Nou, mooi toch? Succes.
|
19 jun 2016 12:13 |
|
 |
boxster550spyder
|
1. Sticker laten maken met de gegevens. 2. Sticker in het boekje plakken (over het kader met de nummers 1 t/m 7 - zie voorbeeld in post van Dial_888). 3. Klaar is kees.
|
19 jun 2016 12:58 |
|
 |
MPH
Ede
|
Ha Jan-1. Ik herken helemaal waar je mee bezig bent. En je hebt groot gelijk. Bij restauratie van mijn ex 944 eenzelfde actie gedaan en de belgische koper kon het erg waarderen. Het zegt tevens iets over jou en je Porsche, ook al is er geen enkele garantie voor de aspirant koper. Je bent een perfectionist en wil alles zoveel mogelijk herstellen en compleet maken. Je SC zal niet minder zijn denk ik zo.... Ik vind dat overigens een van de leukste dingen om te doen. Speuren, zoeken en vinden. Ik heb nu eenzelfde situatie. Ben nog aan het speuren of de 2 vorige eigenarennog leven.... 1979 is al ff geleden...  Ook ik heb een origineel leeg boekje en een dikke map met rekeningen die heel ver terug gaat. Wat je vraag betreft; niet zelf de optiecodes invullen in het boekje maar een sticker laten maken Zoals geadviseerd in dit topic. Op ebay kan je ze bestellen in Engeland. Wel belachelijk duur voor 1 plakkertje ( ik dacht 60 euro oid) maar ik zou het doen als ik jou was. Succes en heel veel plezier met je prachtige SC 
_________________________________________ 944S ‘87 Nijlgroen
ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration ex 924 T ‘79 ex 911 3.0 Targa '79 Ex 987 S 3.4 '06
|
19 jun 2016 13:58 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
|
Leuke reactie! Ja, ik heb ook met mijn beide andere porsches (de ene uit 1991 van de eerste eigenaar uit de VS met boekjes en alle, alle rekeningen incl. de windowsticker, de ander met een gedeeltelijk ingevuld boekje met bijna geen rekeningen) - en met succes - de vorige eigenaren opgespoord. Eigenlijk is zo een actie (plus de zoekactie naar de betreffende auto) nog leuker dan het bezit zelf.
Ik ben altijd uitermate scherp geweest op originele documenten bij de auto. Een fantastisch exemplaar zonder papieren en/of navolgbare aanknopingspunten (correcte km stand, carfax, contacten met vorige eigenaren etc.) is bij mij een no go. Daar zijn op dit forum al veel discussies over gevoerd. Hier heb ik echter een exemplaar gevonden, dat er zo perfect verzorgd uitzag (en naar later bleek ook in uitstekende technische staat), dat ik hem niet kon laten staan. Een nog als nieuw zijnde toolkit, een brace en een cover zaten ook bij de auto. De prijs was niet mals. Werd ook bevestigd na de taxatie van Peter Luxwolda. Inmiddels heb ik door het verzamelen van allerlei gegevens een vrijwel compleet beeld van de auto, dat ik zo veel mogelijk verwerk in het voor deze auto bestemde boekje en dat ik dus ook verder gebruik voor het invullen van beurten.
Dank voor alle reacties, wat mij betreft kan het onderwerp wel gesloten worden.
|
19 jun 2016 14:53 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Eerder was er een Word-doc in omloop - dat je zelf in kon vullen ... wellicht is dat nog ergens op te duikelen voor weinig tot niks 
|
19 jun 2016 15:27 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
|
Word-doc 
|
19 jun 2016 15:39 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 ... met het juiste lettertype em de juiste afstanden. Zelf de juiste cijfers en letters plaatsen (vervangen van wat er staat), printen, uitknippen of uitsnijden en dan plakken. Ik heb dat documentje (helaas) niet meer 
|
19 jun 2016 15:42 |
|
 |
jan-1
Porsche 911 SC
|
Dank Olaf! 
|
19 jun 2016 16:44 |
|
|