Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:42



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
997 mk1 of mk2? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
BMW 335i (F30)
Bericht 997 mk1 of mk2?
Ik wil een 997 automaat kopen, maar ik twijfel tussen de mk1 en de mk2. De eerste is natuurlijk goedkoper, maar heeft tiptronic, terwijl de mk2 duurder is en pdk heeft. Kunnen jullie mij hier advies over geven? Ik heb met een mk2 S gereden en ben daar helemaal verliefd op. Maar misschien is een mk1 wel beter ofzo.
Ben benieuwd naar jullie advies.


17 dec 2016 17:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Als het een automaat moet zijn dan zal je budget bepalen of het een pdk kan zijn of niet.


17 dec 2016 17:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Als me graag automaat rijdt dan zou ik altijd voor PDK gaan, ook al is de tiptronic hartstikke goed maar niet te vergelijken met PDK wat mij betreft. Daarbij heeft de MKII als ik het goed heb ook motorisch een (kleine) wijze ging ondergaan waardoor ie nog net wat betrouwbaarder is.

Voor mij een no-brainer dus, MKII (ook qua interieur trouwens zou ik altijd voor de MKII gaan :idea: )
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


17 dec 2016 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
991 C2C / ex 997 4S / ex 981 GTS / ex 993 4S / ex. 991 C2S / ex Boxster S
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Veel plezier met je zoektocht naar jouw ideale 997. Mits het budget het toelaat zou ik voor de mk2 gaan, niet alleen vanwege de erg goed schakelende pdk maar ook de dfi motor en natuurlijk modernere pcm etc


17 dec 2016 17:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C4 ex 964C2 ex US 951
Hengelo
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Zeg eerlijk als ik het kon betalen zou ik ook voor een mk2 gaan. Allemaal weer net wat lekkerder en ontwikkelder. Geen idee hoe automaten rijden want ik had als harde eis een schakelbak. Verhalen over problematische transmissies hoor je zelden over welke 911 dan ook.
_________________________________________
Ride Hard, you can rest when you die


17 dec 2016 17:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Was net bij mijn garage en er stond een rode 997 mk1 voor de deur :evil:
Hij kwam er gelijk aan stormen en wou hem weg rijden en we raakte aan de praat :wink:
Werkelijk een prachtige auto, smetteloos en vroeg hoe hij beviel en of er nog de eerste motor in zat :scratch:
Er zat idd al een andere motor in en had aardig storingen gehad, is toch jammer :?
Vooral die motor, heb allemaal luchtkoelers gehad met nog hun eerste motor erin :thumleft:
Als je het kan betalen zou ik toch voor de mk2 gaan, maarja wie betaald wie...................................................
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


17 dec 2016 18:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4S
DenHaag
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
.
Mod by Henk: overbodige quote van direct bovenstaand bericht verwijderd. Houd het forum leesbaar dus quote niet onnodig!


Bij mijn P997 4S zat er ook al na 100.000 km een nieuwe motor in. Andere kant wel fijn om te weten dat hij eigenlijk maar 42.000 heeft gereden en 2e eigenaar ben :thumleft: Maar ik zou ook zeggen MK2 en dan een 4S met een mooie reflector balk achtererin tussen mijn achterlichten want die mis ik wel op mijn MK1
_________________________________________
RESPECT 2 ALL


17 dec 2016 18:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Ik heb gereden in 997 mk1 tiptronic. Voor mij een absolute afknapper! Een sportauto die zo langzaam schakelt. Derhalve was het voor mij of een mk1 handgeschakeld of mk2 met PDK. Uiteindelijk is het de mk2 4S geworden met PDK. Zit natuurlijk een behoorlijk prijsverschil tussen, maar voor mij elke cent waard!


17 dec 2016 23:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Oh het enige commentaar wat ik kan hebben op de PDK: hij schakelt verkeerd om (naar voren is opschakelen). Bij nieuwe 991 mk2 hebben ze dit volgens mij wel ;)


17 dec 2016 23:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Tiptronic of pdk bak vind ik niet eens zo'n groot verschil. Ze maken allebei dezelfde fouten en ze doen allebei de goede dingen. Keuze zal m moeten zitten in financials en betrouwbaarheid van de originele motor. Dan is de mk2 de absolute favoriet.


18 dec 2016 0:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
De MkII heeft een veel modernere motor. DFI, geen IMS meer en daardoor dus ook niet de daarmee verwante problemen. Andere smering met elektrische pomp kortom, veel aan veranderd. Heb de mijne sinds Maart dit jaar en kan zeggen dat de PDK geweldig is. Maar een MkIi kan makkelijk 2 x zo duur zijn dan een MkI dus die ruimte moet je wel hebben dan.. Heb een 4s en vind het een goed ding.


18 dec 2016 0:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Tiptronic is wel bulletproof. Kan me voorstellen dat een carrera erg sloom overkomt, maar een 997 turbo met tiptronic, ECU-tune en aanpassing tiptronic software is echt wel leuk hoor :) vooral met de flippers mod aan het stuur van dat engelse bedrijf dat ik hier laatst voorbij zag komen. Mocht je een automaat willen bedoel ik.... zelf roeren vind ik nog altijd leuker


18 dec 2016 13:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Citaat:
Ik heb gereden in 997 mk1 tiptronic. Voor mij een absolute afknapper! Een sportauto die zo langzaam schakelt


Langzaam? De tip doet het iig sneller dan de handbak. Scheelt in mijn geval 0,2 sec naar de 100.
Nou ja, met mij achter het stuur zal het nog wel wat meer schelen :mrgreen:
Tis maar wat je langzaam noemt.
_________________________________________
footers zuigen! :D


18 dec 2016 13:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Tiptronic is absoluut niet traag. PDK is sneller, maar dat maakt de tip nog niet sloom.


18 dec 2016 14:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Pacoloco schreef:
Citaat:
Ik heb gereden in 997 mk1 tiptronic. Voor mij een absolute afknapper! Een sportauto die zo langzaam schakelt


Langzaam? De tip doet het iig sneller dan de handbak. Scheelt in mijn geval 0,2 sec naar de 100.
Nou ja, met mij achter het stuur zal het nog wel wat meer schelen :mrgreen:
Tis maar wat je langzaam noemt.


Bij de turbo ja, anders niet.....heeft ook te maken dat je turbo op toeren blijft.
Vooral het terugschakelen is van de tip toch echt anders dan de PDK. In de sportplus modus maak de PDK toch weinig fouten en is deze razendsnel.


18 dec 2016 14:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Herken me ook niet in de woorden dat de tip traag zou zijn. Vind het een erg fijne automaat die zijn schakelgedrag aanpast aan je rijstijl. Ga je duidelijk wat sportiever rijden dan schakelt de bak ook later op in de versnellingen. Ja een PDK zal ongetwijfeld mooier en sneller schakelen, maar met mijn tip ben ik dik tevreden :D
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


18 dec 2016 16:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4S
DenHaag
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Toen ik naar een P997 ben gaan kijken/oriënteren vond ik persoonlijk ook de Tip niet zo snel maar wel relax rijden. Heb toch maar voor een schakel gekozen maar mijn vorige P993 vond ik ook om eerlijk te zeggen wat traag op trekken maar wel heeeeeeeeeel relax rijden :mrgreen:
_________________________________________
RESPECT 2 ALL


18 dec 2016 16:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Trammelant schreef:
Tiptronic is wel bulletproof. Kan me voorstellen dat een carrera erg sloom overkomt, maar een 997 turbo met tiptronic, ECU-tune en aanpassing tiptronic software is echt wel leuk hoor :)


Ervaring mee met deze aanpassingen? De TCU van de porsche tiptronic schijnt lastig te herprogrammeren. Althans weinig over te vinden. In de US kan je een gemodde chip krijgen die je dan terugplaatst.

Daartegenover knn ze voor de gelijkaardige bak die onder andere merken auto's hangt de software vrij makkelijk herprogrammeren (opschakelmomenten, drukopbouw, etc).


18 dec 2016 23:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Naar wat ik begreep heeft de eerste generatie PDK ook haar problemen en kan je dan beter voor een tweede generatie PDK gaan. De tiptronic in de 997.1 is in verhouding iets trager dan de PDK. Mijn 997.1 Carrera tiptronic uit 2006 heb ik nu bijna vier jaar en ik rij deze vrijwel alleen in "manual" stand (circa 15-20k kilometer per jaar). Bij de ritten in Nederland, met alle snelheidsbeperkingen en drukke wegen, wordt hij wat iets trager met reageren. Echter, na een paar uur in de Alpen is er van die traagheid weinig terug te vinden. Dan doet de auto waarvoor hij gemaakt is en is hij echt heel fel. Het duurt wel een paar uur voordat het computersysteem zich daadwerkelijk aanpast aan de "nieuwe" rijstijl (het systeem "leert"), maar dan behoudt hij die ook wel een tijdje. Moet je na thuiskomst niet twee uur in de file staan, dan is de felheid weer ver te zoeken...

En ter vergelijk: In 2015 heb ik 10 dagen met een toen nog splinternieuwe 2.7 PDK Boxster in de Alpen gereden. Dat was zeker een groot feest te noemen, zeker met het tussengas (ik ben immers een tunnelfanaat). En ja, na thuiskomst was het heel even wennen aan de iets tragere tiptronic, maar toch was dat "gemis" snel vergeten. Ik ben in ieder geval heel erg blij met mijn "standaard" 997 van de eerste generatie.

Voor de motorproblemen die de eerste generatie kan gaan vertonen, zijn voorzorgsmaatregelen voor te nemen. Die kosten niet de wereld, maar geven je wel een zekerder gevoel. Is een overweging waard om die kosten tegen de hogere kosten van een 2e generatie PDK 997 af te wegen. En een kleine tip (nee geen tiptronic, maar een advies ;-) ): In februari wordt er bij auto Resto weer een bedrijfsbezoek georganiseerd over de problemen en de ontwikkelde oplossingen (koeling, IMS en AOS). Daarvoor zal binnenkort een nieuw topic op dit forum over geopend worden. Het is wellicht een goed idee om je daarvoor aan te melden? Je bent ook zonder 997 welkom.

En voor wat betreft de plus/min knop ten opzichte van de flippers, ook de plus/min went snel en soms is het ook wel makkelijk dat je zowel met de linkerhand als de rechterhand kan op- en terugschakelen. Dat kan met de PDK flippers niet, daarentegen kan je dan wel weer met de pook op- en terugschakelen. Tja, ieder nadeel heeft zijn voordeel en andersom.

Succes met de keuze, maar praten met eigenaren en natuurlijk het ook zelf gaan rijden met de verschillende types blijft het beste advies welke ik je kan geven.
_________________________________________
Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...


19 dec 2016 0:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Een mogelijkheid is ook om een sprint booster te installeren.

Is een signaalversterker die je aan de e-gas koppelt. Het signaal van de e-gas wordt dan iets gewijzigd. Je geeft meer gas met dezelfde pedaalbeweging zeg maar.

Daardoor is de gasrespons van auto wat reactiever en je zal sneller in een meer sportievere mapping terecht komen. Hierdoor gaat de auto standaard wat hoger in de toeren opschakelen waardoor je sneller meer koppel aanspreekt. Je zit dan ook in toerentallen waar de TCU de koppelomvormer minder laat slippen dus sneller schakelgevoel.

Standaard zit er voor het comfort wat vertraging in de minder sportieve mappings. Dat wordt ook grotendeels weggenomen.

De sprintbooster zit tegenwoordig aan zijn versie 3. Veel betere finetuning voor persoonlijke voorkeuren mogelijk.


19 dec 2016 1:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Lionhunter schreef:
Naar wat ik begreep heeft de eerste generatie PDK ook haar problemen en kan je dan beter voor een tweede generatie PDK gaan.

Ik heb geen enkel probleem met mijn eerste generatie PDK (997.2) en daar ook nog nooit iets van gehoord.

Lionhunter schreef:
En voor wat betreft de plus/min knop ten opzichte van de flippers, ook de plus/min went snel en soms is het ook wel makkelijk dat je zowel met de linkerhand als de rechterhand kan op- en terugschakelen. Dat kan met de PDK flippers niet, daarentegen kan je dan wel weer met de pook op- en terugschakelen. Tja, ieder nadeel heeft zijn voordeel en andersom.

Het is inderdaad heel makkelijk dat je zowel je linker als rechterhand kunt gebruiken voor het schakelen. Bij de uitvoering met +/_ knoppen kun je trouwens ook met de pook op- en terugschakelen.
Zoals gezegd is de 997.2 motor een compleet andere motor. Behalve de bekende problemen met de hoge druk brandstofpomp is de motor tot nu toe probleemloos.


19 dec 2016 4:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Ik stond vorig jaar voor hetzelfde dilemma, iets minder betalen voor een 997 MK1 of wat meer en dan een MK2. Voor de laatste optie gekozen, mede gezien de (dure) problemen die de MK1 kent.
Nu ruim jaar later, geen spijt van de beslissing, de MK2 is op het uiterlijk na, een geheel andere auto dan de MK1. PDK perfect, motor zeer betrouwbaar, navigatie veel sneller, remmen verbeterd, directe inspuiting.
Omdat ik zo enthousiast ben geworden over Porsche en bij verkoop van de 997 zelfs mogelijkheden heb om naar een 991 te gaan staat mijn 997 nu te koop. Kijk onder rubriek "Porsche Occasions Aangeboden" op dit forum.


24 dec 2016 21:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
viewtopic.php?f=10&t=48332&p=1251592#p1251592
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


25 dec 2016 0:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Kheldar schreef:
Trammelant schreef:
Tiptronic is wel bulletproof. Kan me voorstellen dat een carrera erg sloom overkomt, maar een 997 turbo met tiptronic, ECU-tune en aanpassing tiptronic software is echt wel leuk hoor :)


Ervaring mee met deze aanpassingen? De TCU van de porsche tiptronic schijnt lastig te herprogrammeren. Althans weinig over te vinden. In de US kan je een gemodde chip krijgen die je dan terugplaatst.

Daartegenover knn ze voor de gelijkaardige bak die onder andere merken auto's hangt de software vrij makkelijk herprogrammeren (opschakelmomenten, drukopbouw, etc).


Ik heb zelf handbak...
Frank Steffan kan dit, plus nog wat andere dingen.. :)
(996-frank op pff forum geloof ik)


25 dec 2016 12:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 997 mk1 of mk2?
Dank je ... Had al een draadje gevonden op pff waar frank werd genoemd. http://www.steffan.de


26 dec 2016 11:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.