Auteur |
Bericht |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Afgelopen zondag dacht ik, ik haal mijn baby nog eens uit de garage voor een mooie ronde. Had zaterdag veel geregend dus meeste zout weggespoeld, graadje of 8 en het was (op dat moment) droog. Stap in, klik klik klik, helemaal niets. Oke fine, auto in 5 weken slechts 1x gebruikt voor 10km (op en neer naar de wasbox) en geen lader eraan gehangen. Na een half uurtje laden wilde hij nog steeds niet dus met de DD en startkabels aan de praat geholpen. Vervolgens loopt ie op 4 of 5 cilinders, niet goed dus. Allerlei controlelampjes aan met advies naar de garage te gaan.
Porsche assistance gebeld en na 30 minuten mannetje met sleepwagen voor de deur. Met een booster auto gestart en ze liep weer schitterend rond op alle 6. Na een half uurtje laten lopen (dynamo laadt goed hebben we doorgemeten) bleek de accu toch echt overleden. Geen ramp (eerste accu nog 4,5jr oud) maar wijze les voor mij dat het spul hier dus niet tegen kan.
Mijn advies, lader eraan (natuurlijk wisten jullie dat allemaal al), mijn vraag, kan dit kwaad dat ie even (heb er 1km mee gereden) op niet alle 6 pitten heeft gelopen? Motor geeft geen meldingen, alles werkt, rijdt goed, trekt als een dolle
grt. Pieter
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
18 dec 2012 10:46 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
4,5 jaar met accu is prima. Wat denk je met een acculader te bereiken. Een langere levensduur ? Ik heb als regel dat ik gewoon minimaal 1x per week een uur overal (auto's / motoren) mee rijdt. Veel beter en niet alleen voor de accu. (Lukt me overigens niet. 1x in de 2 weken is meer de praktijk. Maar als ik dat als regel ga stellen wordt het 1x in de 4 weken. Ons kent ons ) Mark.
|
18 dec 2012 11:01 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Nee hoor, kan geen kwaad. Hij heeft hoogstens wat onverbrande benzine weggepompt, en dat is dan wel weer zonde.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
18 dec 2012 11:12 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Ja, want je voorkomt daarmee een volledig ontladen accu en daar kunnen ze niet tegen Er (vaker) mee rijden is natuurlijk nóg beter
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
18 dec 2012 11:12 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Met de lader wilde ik uitsluitend bereiken dat ie volledig leeg gaat inderdaad. Dat ie er wat onverbrande benzine uit heeft gepompt dat dacht ik al, hij stonk nogal
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
18 dec 2012 11:53 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
De druppellader houdt de accu op peil als hij langere tijd niet gebruikt wordt en wel aan de auto blijft hangen. Een volledig ontladen accu gaat vaak naar de eeuwige jachtvelden; dat laatste voorkom je dus met een lader... Ik weet er helaas ook alles van.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 dec 2012 16:46 |
|
|
de911gek
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Typisch iets wat we (bijna) allemaal zelf 1 keer ervaren hebben (moeten)
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
18 dec 2012 17:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Jij liever dan ik
|
18 dec 2012 18:05 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
|
18 dec 2012 18:10 |
|
|
THE MUD
Forumcrashtestdummy
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Bij m'n 986S was de accu altijd na een weekje stilstaan al leeg (de rest nooit geprobeerd/nooit accu dood gehad) . Verder 1x Dynamo overleden tijdens het rijden en hoewel alles uitvalt (begint met Navi) en er allerlei lampjes gaan branden stug doorrijden maar vroeg of laat is je accu dan ook toch echt leeg en houd het op .
_________________________________________ Current: Fiets... Exxes: - 986 3.2S - 986 - 968 Coupe - 964 Carrera 4 - 968 Club Sport
|
18 dec 2012 18:32 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Volledig ontladen van een accu kan funest zijn, zeker een oude. Vandaar dat ik de optimate nu eraan heb hangen...ding voor een paar tientjes op marktplaats gescoord en klaar...kost een stuk minder dan een kapotte accu.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
18 dec 2012 23:02 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
statistisch gezien gaat een accu gemiddeld 3 jaar mee die in mijn dd is al 7 jaar en 235.000 km oud (de eerste nog dus) in de Porsche is het mijn 2e winterslaap en mijn lader gaat na 10 dagen keurig op laden en ontladen (80%) vroeger had ik een bootje en had ook daar een lader op helaas geen druppel lader maar toch een lader. daar liet ik dus de hele winter een 5 amp. lampje opbranden en tegelijk de lader. ook die accu is 9 jaar geworden zonder problemen. opvoeden die handel en je hebt er jaren plezier van.
_________________________________________ Picasa album
|
18 dec 2012 23:15 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
In mijn huis/tuin/keuken auto voor dagelijks gebruik (Astra '99) heb ik onlangs de akku vervangen. Die heeft ooit al een paar jaar dienst gedaan in mijn vorige auto, overgezet in de Astra en er vervolgens 8 jaar mee gereden. Dus : 10-11-12 jaar trouwe dienst.
Echter ik ben ook ervarings-deskundige als het gaat om een volledig ontladen akku. Voor de 964 huur ik een garage-box ZONDER stroom (helaas), dus geen druppel-lader, en dus vorige winter akku naar de &#$$#@*. Dus dit jaar ook maar in de sneeuw driften ...
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
18 dec 2012 23:54 |
|
|
Stephan Hoekstra
964 Carrera 2In de buurt van Drachten
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Als je de min-pool loskoppelt kun je hem na de winterslaap weer aankoppelen en dan start ie gewoon
|
19 dec 2012 0:04 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
of gewoon meenemen naar huis en een speeltje erop zetten laden/ontladen/laden is erg goed voor de accu en de ........
_________________________________________ Picasa album
|
19 dec 2012 0:06 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Als ik een maandje niet gereden heb zet ik er standaard een paar uur voor dat ik wil gaan rijden de acculader er op. Alarm trekt de accu langzaam leeg en als je dan met een bijna lege accu probeert te starten begint de ellende. Accu van te voren eraan en er is niets aan het handje.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
19 dec 2012 0:17 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
.. en dat had ik ook al in gedachten. We gaan kijken hoe de winter zich ontwikkelt. Indien mogelijk rij ik er iedere week mee, en dan niets aan de hand.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
19 dec 2012 1:06 |
|
|
Patrick D
718 Cayman GTS-4.0
993 Carrera (ex)
WRX-STi TD05-18G
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Als het goed is trek een alarm niet veel stroom.
Ik heb 2 auto die regelmatig langere tijd stilstaan. Beide hebben exact hetzelfde alarmsysteem. Bij de 993 is het na 2 a 3 weken afgelopen wanneer er geen druppelader opkomt. De andere wagen ontlaad nauwelijks. Meer lekstroompjes wellicht in de P, maar ik verdenk eigenlijk het grote analoge uurwerk als oorzaak.
_________________________________________ Life is a carrera Am besten fährt man Porsche
|
19 dec 2012 11:59 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Ik heb geen stroom in mijn garage, dus heb jaren geleden een paar tientjes geïnvesteerd in een massa onderbreker (zo'n rode draaischakelaar). Zet ik de auto weg, dan sleutel om en eruit. Kom ik na 5 weken bij de auto, sleutel erin en om. Starten en lopen.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
19 dec 2012 12:07 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Werkt goed! Mijn broer doet dat ook. Ook weer een extra barriere tegen diefstal!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
19 dec 2012 13:09 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Is eigenlijk wel een praktische oplossing, als ik het zo lees. Is het zoiets (sorry voor het Volvo logo ): Zie dat ze via de website zo'n onderbreker voor 7.50 euro verkopen.
|
19 dec 2012 13:59 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
had ik ook. werkte prima. had overigens ook een druppellader omdat je met de rode sleutel ook weer het klokkie gelijk moet zetten lees ook: viewtopic.php?p=817195#p817195
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 dec 2012 14:40 |
|
|
Stephen
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Ik gebruik nu mijn OptiMate III die eigenlijk voor motoren-accu's is: werkt volgens mij prima. Heb bij RS Components BV in Haarlem een stekkertje gekocht dat in de aansteker past. De eerste keer had-ie even tijd nodig voordat het groene lampje brandde. Nu gaat het sneller. Hij houdt de accu op niveau, dat is het verhaal dat ik wel geloof. Het is steeds starten-lopen...
_________________________________________ 964 cabrio, hiervoor: Mini Cabrio, 2x BMW 335i cabrio, Alfa Spider 3.0 v6 12v (ja, die met die chromen pijpen)
|
19 dec 2012 14:53 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
.. bij mij binnen een week En aangezien er geen ruimte in de buurt van de accu is voor een massa-schakelaar heb ik de volgende sleutel gekocht
|
19 dec 2012 15:24 |
|
|
Paulh
997 4 GTS
Lotus Elise MKI (ex)Ook uit het zuiden
|
Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden
Ik heb de druppellader eraan. Maakt het trouwens wat uit of je lader rechtstreeks op de accuklemmen bevestigt middels de kabel met "oogjes" of of dat je de krokodilklemmen gebruikt? Ik meen eens gelezen te hebben dat het laatste niet de voorkeur heeft.
|
19 dec 2012 15:37 |
|
|