| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=48395
Pagina 1 van 1

Auteur:  Bob01 [ 27 nov 2016 15:16 ]
Berichttitel:  Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Enkele weken geleden heb ik in mijn P (Boxster 2006, 83K op de teller) een nieuwe koppeling moeten laten monteren incl een nieuw vliegwiel.
Heb begrepen dat ergens tussen de 80-120K normaliter de koppeling voor vervanging in aanmerking komt.

De nieuwe koppeling voelt heel goed aan en eigenlijk beter dan die oude. Ik ben mij altijd bewust en let dus goed op hoe ik ontkoppel en schakel ed.
Dus ik was wel een beetje verbaasd dat ik al bij 83K een nieuwe koppeling moest.

Omdat ik de auto niet nieuw heb gekocht kan het dan zijn dat de koppeling in een vorig leven dusdanig is mishandeld, dat er geen sprake meer was van normale ' wear and tear'? Dat de slijtage was ingezet en hoe ik ook met de auto zou omgaan, dit proces onomkeerbaar was?

Ik ben zeker geen stoplicht racer. Rij de auto netjes warm etcetc

Graag jullie reactie.

Auteur:  Jens01 [ 27 nov 2016 15:24 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling

Kunnen heel veel oorzaken zijn. 83k in de stad of op de snelweg. Was de vorige eigenaar een "koppeling hanger" (je voet op het koppelingspendaal laten rusten tijdens schakelelen) over sportief rijden, noem maar op.

Ik vind 83k redelijk snel, maar voor een sportwagen niet extreem. Een koppeling is net als banden, remblokken, schijven een onomkeerbaar slijtage proces. Subtiel rijden zal de levensduur absoluut vergroten, maar slijten doet het nou eenmaal.

Maar goed, nu kun je er weer jaren tegen

EDIT: zie dat er ook een nieuw vliegwiel op is gekomen. Wat was daar de reden van dan?

Auteur:  Bob01 [ 27 nov 2016 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling

Het vliegwiel was blauw en dus te heet geworden denk ik.

Ik heb niet lang met een versleten koppeling doorgereden maar toch lang genoeg om het vliegwiel te beschadigen. Ook de koppelingsplaat zag deels blauw. Mss had ik de auto gelijk aan de kant moeten zetten.

Auteur:  Octaaf [ 27 nov 2016 17:53 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling

Mijn 2006 Boxster S staat net boven de 100k met de originele koppeling. Ik was wel van plan het IMS lager mee te laten vervangen als het toch al open ligt. Je zou het bij zo'n km stand bijna preventief de koppeling laten vervangen om het vliegwiel te sparen. Of is het vliegwiel ook een slijtage deel en is het wijs die altijd met de koppeling te laten vervangen?

Auteur:  Jens01 [ 27 nov 2016 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling

In princiepe kun je een koppeling en vliegwiel een beetje vergelijken met een remschijf en blokken. Zijn je blokken versleten, ga je je schijf slopen. Oftewel bij de eerste tekenen van koppeling slippen, je koppelingsplaten vervangen ter voorkoming dat zoals in Bob01 zijn geval je het vliegwiel ook blauw brand. Was het vliegwiel egaal blauw of zaten er vlekken op. In het laatste geval heeft de vorige eigenaar veel strepen willen trekken en flink de koppeling "gesnokt" (lees veel toeren en dan de koppeling los laten)

Egaal blauw betekend dat je te lang hebt doorgereden

Auteur:  DennisvdB [ 27 nov 2016 18:46 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling

Vorig jaar nog een 997 koppeling vervangen, wagen had 2 ton gereden met zijn originele koppeling.
Jaar daarvoor nog een 996 met 160.xxx, was ook nog de originele koppeling...

Dus snel? Vind ik wel, maar zoals gezegd kan het verschillende oorzaken hebben. Hoeft niet mishandeld te zijn. Pas nog een wiellager vervangen van een nieuwe Jaguar XJ met weinig kilometer. Die dingen gaan eigenlijk ook niet meer kapot maar was het toch wel.

Auteur:  Kheldar [ 27 nov 2016 19:46 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling

Bob01 schreef:
Heb begrepen dat ergens tussen de 80-120K normaliter de koppeling voor vervanging in aanmerking komt.


Je geeft zelf aan dat de jouwe binnen het normaal geachte 80-120k km interval valt. Niets abnormaal dus blijkbaar

Auteur:  ver boven de 200 [ 27 nov 2016 21:56 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Bob01 schreef:
Omdat ik de auto niet nieuw heb gekocht kan het dan zijn dat de koppeling in een vorig leven dusdanig is mishandeld, dat er geen sprake meer was van normale ' wear and tear'?


Dat zou zo maar kunnen, maar 83K km vind ik in ieder geval niet vreemd. Zowel bij mijn Boxster 2.7 uit nov 2000 als mijn huidige 911 Carrera 3.6 stonden beide in de 80.000 km regionen toen koppeling, drukgroep en vliegwiel vervangen moesten worden.

Auteur:  RuBoxS [ 27 nov 2016 22:29 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Koppeling bij mijn Boxster S is bij 130.000 km vervangen.

Auteur:  Ardennen [ 27 nov 2016 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Wat waren de symptomen dat de koppeling vervangen moest worden?
Die indicatie van 80 tot 100k komt van Porsche ?

Auteur:  Kheldar [ 28 nov 2016 1:44 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Koppeling is geen service interval gerelateerd item. Vervangen bij slijtage.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... Clutch.htm

30.000 mijl dus al mogelijk bij veel en agressief schakelen. Hangt er dus naar vanaf hoe er mee gereden is.

Auteur:  Ardennen [ 28 nov 2016 8:33 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Dank voor de link Kheldar!

Auteur:  Brulaap [ 28 nov 2016 9:26 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Heeft er al iemand ervaring met het vervangen van de pdk-koppelingen? En zo ja, bij welke km-stand?

Auteur:  Kheldar [ 28 nov 2016 20:17 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Helaas is de pdk-bak met zijn vloeistofkoppelingen door Porsche bestempeld als 'sealed for life'. Behalve dan eens een vloeistof of filterwissel.

Dus als er iets mis gaat wordt er bij de dealer gewoon een hele nieuwe bak ingelepeld. Zal vast niet goedkoop zijn. Denk dat je dan moet rekenen op 10.000 tot 15.000 euro kosten al dan niet incl arbeid.

Er is denk ik nog niet zoveel ervaring met reviseren van de pdk bak. Aangezien de meeste pdk bakken waarschijnlijk tot nu toe gewoon onder garantie of coulance zijn vervangen.

Maar met het voortschrijden der tijd en vervallen van garantie bij veel pdk auto's zullen er ook wel bedrijven komen die het aandurven om te reviseren voor een stuk goedkopere prijs dan een nieuwe bak. Net zoals het ook gegaan is bij de tiptronics toentertijd.

Auteur:  leander [ 28 nov 2016 22:56 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Hier ondertussen 132k en originele koppeling en IMS lager op een 2001 Boxster S.

Auteur:  Marquez93 [ 29 nov 2016 2:52 ]
Berichttitel:  Re: Nieuwe koppeling - Boxster 2006 @ 83DKm

Hier 996 129k km Originele IMS en koppeling. 17 jaar oud en still going strong. IMS laten vervangen door een DOF vanwege de horror story's op het net.Koppeling was prima en behoefde geen vervanging aldus mijn speciaslist Dennis. IMS was ook niets mis mee trouwens! Double Row lagers.Toch maar DOF en nieuw lager laten doen :roll: Gaat het weer 17 jaar mee??? :?: :mrgreen: :drive:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/