| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Handmatig schakelen tiptronic 996/997
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=48488
Pagina 1 van 2

Auteur:  911-2016 [ 18 dec 2016 16:48 ]
Berichttitel:  Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Ik vroeg me af of hier rijders zijn die regelmatig de manuele schakelstand van de tiptronic gebruiken en op welke manier (alleen op snelweg bijvoorbeeld of juist niet etc)

Auteur:  996Tom [ 18 dec 2016 17:03 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Zelf nooit een tiptronic gehad, weet wel dat de auto in de 2e versnelling optrekt. Wel eens in een 997S met tip gereden.

Als je de achtergrond van je vraag toelicht, krijg je wellicht meer reacties.

Auteur:  Lionhunter [ 18 dec 2016 17:31 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Toen ik mijn 2006 tip net had, heeft het toch wel even geduurd voordat ik echt aan het manueel rijden gewend was. Nu een aantal jaren verder, is het naar manueel zetten het eerste wat ik doe bij het wegrijden.

Dus om je vraag te beantwoorden: ja, ik rij altijd met de manueelstand, ook bij het filerijden. Het is voor mij zelfs een sport geworden om zo veel mogelijk, door terug schakelen, op de motor af te remmen en niet meer via het rempedaal. Dat is ook meteen een goede training voor het vooruitkijken en situaties inschatten :wink:

In een soortgelijk topic op dit forum, wordt er opgemerkt dat het tiptronic programma zich aanpast aan de rijstijl (dus feller of trager wordt). Dit kan ik beamen. Met het vaak rijden in Nederland (zeker bij regelmatig in een file rijden) kakt hij altijd een beetje in, maar na een dag in de Alpen is hij weer helemaal "eager" en valt het verschil in de snelheid van overschakelen meteen op.

Auteur:  Taxi Hans [ 18 dec 2016 17:37 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

yep dat doe ik zeer regelmatig met mijn 996 Turbo vooral wanneer ik even wat "sportiever" wil gaan rijden. voordeel is dat ik mijn eigen schakelmoment kan kiezen in omstandigheden die de automaat zelf niet ziet. lekker lui rijden gaat ook maar dan in de automaatstand. afgelopen zomer in de bergen en passen alleen maar manuel gereden , reactie snelheid van schakelen sneller dan bij een handbak en ook dat geeft weer een nieuwe dimensie aan het rijden . hetgeen Sylvia schrijft is een perfect voorbeeld van actief rijden, er een sport van maken zo min mogelijk te remmen geeft je meer tijd om je zichtvermogen te verbeteren dus veiliger en vlotter te rijden.

Auteur:  911-2016 [ 18 dec 2016 18:23 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

De achtergrond van de vraag is ook om er een beetje achter te komen of je inderdaad door manueel te schakelen te bak wat feller kunt maken. En waarbij ik zelf met handgeschakelt ( in mijn geval vroeger met BMW's) een beter gevoel had bij welke toeren je het beste kunt schakelen. Dus een beetje zowel om er achter te komen de de tip wat feller te maken en om een beetje een idee van schakelmomenten te krijgen. En idd trekt hij in auto stand op vanuit de 2, is dat voor het verbruik of ?

Hoe doen jullie dat bij de tiptronic ?

Auteur:  Ronk [ 18 dec 2016 19:23 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

In de automaat stand, kan je ook nog schakelen met de flippers, ik gebruik dat regelmatig om b.v bij een stoplicht terug te schakelen en te remmen want die automaat schakelt veel later terug dan ik zou willen.

Auteur:  Lionhunter [ 18 dec 2016 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

@ 911-2016: ik schakel ook op gevoel. De automaat schakelt uit zichzelf veel te snel naar de volgende versnelling, waardoor hij soms zelf in de problemen komt. Dan trekt hij bij plotseling iets meer gas geven heel traag op, of hij schakelt zelf terug wat dan weer erg overdreven overkomt (soms 2 stappen terug terwijl 1 voldoende zou zijn...). Vandaar dat ik altijd handmatig schakel en dan schakel ik ook op gevoel en gehoor over naar de volgende versnelling. In Nederland op een rustiger niveau dan in de Alpen. Opmerking hierbij, zeker nu bij het koudere weer, staat hij bij de eerste tig kilometers op handmatig, maar dan geef ik de auto wel de tijd om even op temperatuur te komen.

En waarom hij vanuit de 2 schakelt? Geen idee, die 1 staat er voor de sier denk ik.

Auteur:  wing67 [ 18 dec 2016 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

op de snelweg meestal automaat, op de kleine baantjes meestal manueel/tiptronic schakelen, rijd veel beter...., terugschakelen heb ik eigelijk ng nooit geprobeerd, iets voor de volgende rit :thumleft:

Auteur:  911-2016 [ 18 dec 2016 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

En dan bijvoorbeeld bij normaal gebruik bij 4000 toeren schakelen ?

PS Word tijd dat ik maar eens moet kijken of ik flippers op het stuur kan zetten (of een ander stuur) want die plus/min nu is niet echt handig..

Auteur:  Kheldar [ 18 dec 2016 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Ik schakel veel manueel. Op zich gaat dat prima. Ik vind de tiptronic redelijk vlot schakelen.

Alleen de knopjes zitten vervelend. Ik denk er aan om misschien schakelflippers te laten installeren. Er is ergens in NL een Porsche specialist die dit op zijn site heeft staan.

ATIWE heeft ook mooie alternatief: http://m.ebay.de/itm/152344752383
Edition9: http://www.edition9.co.uk/

Ik heb nu met een projectje bezig waarbij ik het schakelbrein qfa laten modificeren. Waardoor hij harder en sneller schakelt.

Bij de 996 mk2 en turbo is de tiptronic bak l een 722.6 bak van mercedes. Die is in heel veel auto's gebruikt. Er is dus in principe veel kennis aanwezig ivm upgrades en verbeteringen.

De solenoiden kunnen vervangen worden. Er kunnen ook kanaaltjes in het kleppenhuis opgeboord worden waardoor de drukopbouw sneller gaat en dus sneller schakelen mogelijk maakt.

Auteur:  3AE '99 [ 18 dec 2016 22:36 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Opschakelen gaat prima met de standaard knoppen maar terugschakelen is ergonomisch niet handig. Heb sinds een paar weken flippers laten monteren bij edition9 en rij sindsdien alleen nog maar handmatig. Vele malen beter, absoluut een aanrader. Schakelen voelt sneller maar zal het niet zijn omdat het in feite alleen een andere schakelaar is.

Auteur:  911-2016 [ 18 dec 2016 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Deze zeker :

http://www.rob-goossen.nl/stuurwiel.html

Heeft iemand het bij Rob al laten ombouwen ?

Auteur:  Kheldar [ 18 dec 2016 22:49 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Ja die, thx ... Ik maar zoeken ;)

@3AE: Zou je (eventueel in een eigen topic) wat meer info knn geven over de edition9 conversie, feedback, procedure. Denk dat het wel iets is wat meerdere mensen interesseert.

Auteur:  wing67 [ 18 dec 2016 22:50 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

en heeft iemand enig idee naar de kostprijs ervan ? :scratch:

Auteur:  Kheldar [ 18 dec 2016 22:51 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

600-800euro schat ik.

Auteur:  911-2016 [ 18 dec 2016 22:57 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Ik meende bij Goossen een 1200-1300 euro..

Auteur:  3AE '99 [ 18 dec 2016 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

De Engelse route voor 996/986 sturen kost 399pond. Rob Goossen doet de 997 versie zie ik. Zal morgen even een topic aanmaken met wat foto's en zo.

Auteur:  mbembe [ 18 dec 2016 23:19 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Ik gebruik de tip soms als ik vind dat ie zelf de 'verkeerde' versnelling kiest, bijv wanneer je in wat bergachtiger gebied rijdt of wanneer ik in wil halen en vooraf al terug wil schakelen terwijl de tip dit zou doen als ik het gas al ingedrukt heb. Het gaat om split-seconds en als je niet zelf zou schakelen dan is het ook prima te doen. Met flippers maakt het wel leuker dan met de +/- denk ik en dan zou ik er zeker vaker gebruik van maken

Auteur:  erwin996 [ 19 dec 2016 0:58 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

In mijn 996 targa zette ik de bak altijd direct na het starten in manual. In de stad en op landwegen reed ik altijd in de manual stand. Ik wil bij 60km/h namelijk niet in V rijden, maar in III. De tiptronic schakelt in de automatische stand te snel door naar de hoogste versnelling. Dus ik had de bak vrijwel altijd in manual. Als ik 120km/h bereikte op de snelweg ging de bak terug naar Drive. Om bij afremmen voor afritten en stoplichten weer heel snel terug te gaan naar manual... Ik vond het een prima systeem, de drukknoppen op het stuur waren ook prima, misschien kwestie van wennen maar ik was er aan gewend :thumleft: :drive:

Auteur:  RichardP [ 19 dec 2016 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Lionhunter schreef:
En waarom hij vanuit de 2 schakelt? Geen idee, die 1 staat er voor de sier denk ik.

Wanneer de motor koud is, schakelt de bak wel vanuit de 1e versnelling. Als de motor warm is, wel van uit de 2e versnelling standaard. Volgens de beschrijving van porsche is dit om de bak te sparen. Wil je (direct) sneller weg bij het stoplicht, zul je moeten terugschakelen naar 1. Geef je volgas, dan doet de bak dat ook vanzelf, maar verlies je dus tijd.

Auteur:  Taxi Hans [ 19 dec 2016 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

of de kick down bij vol acceleren intrappen gaat hij gelijk in 1e versnelling, dat de auto bij normaal vertrek vanuit de 2e versnelling begint komt door het hoge koppel van de auto en dit zeer gemakkelijk aan kan dus daardoor de bak spaart.

Auteur:  3AE '99 [ 19 dec 2016 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Zojuist m'n ervaringen met de Edition9 mogelijkheid bij 'Projecten' gezet, :salut:

Auteur:  Kheldar [ 19 dec 2016 11:52 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Uit Adrian Streathers "Porsche 996 The essential Companion"

Warm-up map:
Apart from the five shift characteristics, the TCU also has a warm-up map which becomes active at engine temperatures of below 32°C (90°F). In the warm-up map, the shift-up points are offset to higher engine speeds, the transmission starts in 1st gear, and the torque converter lock-up clutch is opened. These measures result in both the engine and catalytic converter rapidly reaching operating temperature.


De Tiptronic S in de Turbo en de mk2 heeft een nieuwere uitgebreidere TCU met de 250 maps incl. deze warm-up map. De tiptronic S in de 997 heeft geen discrete maps meer maar een soort variabele mapping.

Zoals met alle fuzzy logic gestuurde systemen is het soms goed om de adaptatiewaarden van de bak eens te resetten. Dan begin je met een schone lei. En leert de bak zichzelf weer mooi in. Niet enkel qua persoonlijke schakelpatronen, maar ook hoe het kleppenbrein en koppelomvormer lock-up aangestuurd moet worden om het best de schakelovergang te regelen.

Als je geen durametric hebt om een TCU reset te doen kan je deze werkwijze volgen (ook de ECU wordt dan gereset)
opgelet wel radio codes bij de hand hebben.

RESETTING THE PORSCHE ECU

The Porsche ECU is constantly learning and memorizing vital engine functions that communicate through a variety of engine monitoring systems. Performing a “hard” reset will clear the ECU of all previous “memories” (i.e. O2 memories, MAF intake, boost curves, fuel maps, etc.) and allow the ECU a fresh clean start to re-learn and make all the necessary adaptative changes in relation to the feedback from the engine monitoring system. In order to complete the ECU “clearing” process you must start by…
1. First disconnect the negative terminal on your battery.
2. Then you will need to clear the ECU by making a wire connection that connects the negative wire (NOT the negative post on the battery) to the positive post on the battery.
3. We recommend using 2 alligator clips joined by about 18” of wire.
4. This connection needs to be in place for about 5 minutes to complete a full re-set.
5. Remove alligators clips and reconnect the negative battery wire to the battery.

Auteur:  horn [ 19 dec 2016 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

3AE '99 schreef:
Zojuist m'n ervaringen met de Edition9 mogelijkheid bij 'Projecten' gezet,

Top. Ervaringen, altijd nuttig :salut:

3AE '99 schreef:
De Engelse route voor 996/986 sturen kost 399pond.

Maar dan zit je stuur toch aan de verkeerde kant? :twisted:

Auteur:  Taxi Hans [ 19 dec 2016 11:57 ]
Berichttitel:  Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997

Horn ze hebben ze ook in de uitvoering die niet in het dashboardkastje is geplaatst. :mrgreen: :mrgreen:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/