Auteur |
Bericht |
fittipalmi
|
Tussenaslager 996 '01 defect
Het tussenaslager van mijn 911 / 996 uit 2001 is waarschijnlijk defect / aan vervanging toe. Weet iemand of daarvoor de bak en motor moet worden gedemonteerd? Ik hoor nl. tegenstrijdige berichten. Dank
|
03 dec 2016 10:40 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: Tussenaslager
is bijna niets over te vinden maar bijna iedereen gaat RESTO roepen viewtopic.php?f=3&t=46482
Laatst bijgewerkt door porschenot op 10 dec 2016 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 dec 2016 13:00 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Tussenaslager
Maar er zijn genoeg andere specialisten en dealers die het lager ook kunnen vervangen waarbij de bak en motor overigens moeten worden gescheiden. Waarom denk je overigens dat het lager stuk is?
|
03 dec 2016 13:49 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager
Als motor op bedrijfstemperatuur is begint hij een ernstig piepend/fluitend geluid te maken. Automatisch opschakelen verloopt overigens trager. Schakelt pas veel later naar hogere versnelling. Bij afremmen (dus laag toerental) gaat heel even (minder dan een halve seconde) het olielampje branden terwijl er voldoende olie aanwezig is. Op de brug komt het geluid onweerlegbaar exact vanaf de positionering van het tussenaslager.
|
03 dec 2016 16:04 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager
Ik heb overigens al heel wat interessante en leerzame youtube filmpjes gevonden die heel veel vertellen over IMS vervanging met daarbij de verschillende alternatieven en aandachtspunten. Er is toch wel heel wat te vinden.
|
03 dec 2016 16:08 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager
De filmpjes die ik tot nu toe heb gezien geven overigens een goed beeld dat de bak inderdaad moet worden gescheiden van de motor, die - zo lijkt het - kan blijven zitten.
|
03 dec 2016 16:11 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Tussenaslager
Een beetje zoeken op dit forum naar 'ims' leert je al veel meer.
Denk niet dat het je ims is die voor problemen zorgt. Want die zijn over het algemeen plots en catastrofaal.
Om het ims te checken vervangen moet de bak er af ja. Over de mogelijke alternatieven vind je hier en op andere fora genoeg informatie. Zoek de juiste draadjes.
De plek is ook waar je bak aan de motor hangt. Hoeft niet perse je tussenas te zijn.
Heb je een tiptronic. Zou kunnen dat de automaat wat problemen geeft. Laat er eens een specialist naar kijken.
|
03 dec 2016 16:24 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager
Auto staat al bij PC M'tricht
|
03 dec 2016 17:06 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Tussenaslager
Vervangen PCs tegenwoordig IMS lagers? Daar heeft Porsche AG officieel nl. geen vervangonderdeel voor. Ik heb al wel gehoord dat een PC eens bij een specialist stiekem de tools is komen lenen om het lager te vernieuwen, incl. een nieuw LN lager. Als het lager echt goed stuk zou zijn weet ik niet of gewoon vervangen een goeie optie is. Zou mogelijk zijn dat het blok hierdoor al beschadigd is. Dan kijk je tegen een revisie aan. Dan zit je bij een PC verkeerd. Maar afgaande op bovenstaande info denk ik niet dat het je ims is.
|
03 dec 2016 22:55 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
PCA vervangt in ieder geval geen tussenaslagers, alleen complete tussenas, en dat is een beste ingreep. Ik twijfel of het je IMS is, bij mijn weten is dit aan de buitenkant nooit te beoordelen. Benieuwd waar PC mee komt, hou ons op de hoogte ajb.. Resto in Nijmegen heeft wel een naam hoog te houden op dit gebied, vd Gugten in Bodegraven ook. Beiden prima adressen. Succes in ieder geval.
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
03 dec 2016 23:01 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Pwoh, bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik weet even niet wat ik er vooralsnog van moet denken. Zou men mij bij PC dan zo in het ootje nemen? Ik heb onder de auto gestaan tijdens het optredende (piepende) geluid en kan niet ontkennen dat het (bijna 100% zeker) precies van de plek afkomstig is waar het IMS lager zich bevindt.
|
03 dec 2016 23:20 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Geen man overboord. Maar hoop niet dat ze je hele auto uit elkaar halen en dan met de enige oplossing van ern vervangmotor aankomen.
Vind het sterk dat ze direct het lager aanwijzen. Daar vlakbij zitten nog een hoop andere onderdelen.
Heb je een tiptronic? Omdat je aangeeft dat hij slecht automatisch opschakelt. Lijkt me dab eerder op een probleem in de bak dan. Komt het slecht schakelen samen voor met het geluid dat je hoort?
|
04 dec 2016 0:16 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Hoe moet ik het goed uitleggen. Normaliter (bij koud zijn van de motor) schakelt mijn Tiptronic bij rusitige rijstijl op naar 5, waarbij dit laatste zo rond de 59 kmh geschiedde.
Thans is bij een koude start vooraleerst in het geheel geen piepend geluid te horen maar schakelt hij later naar de volgende versnelling. De 5 wordt niet gehaald voor 65 - 70 kmh. Oliedruk is bijna maximaal bij koude motor. Na ca. 15 min. (bedrijfstemperatuur) begint het piepend geluid dat met name bij de lage toerentallen telkens begint. Bij accelereren verdwijnt het omdat het toerental natuurlijk stijgt. Dit totdat een versnelling is bereikt die een laag toerental met zich meebrengt. Dan begint het weer. Tevens gaat, zoals gezegd, bij afremmen voor een stoplicht heel even (echt heel even) het olielampje branden waarbij op dat moment de oliedruk ca 1 ligt. Er is me wel eerder deze week nog iets opgevallen. Bij koude start en wegrijden knipperde het lampje van de 120 graden. Dus net of die te warm is. Bij uit/aan zetten van de moter was dit verdwenen. Heeft er waarschijnlijk niets mee te maken .... toch ? Ik heb een .MP4 tje van het piepend geluid en kort oplichten van de olielamp opgenomen op mijn telefoon, maar weet even niet hoe ik dit evt. kan uploaden. Jammer genoeg staat de oliedrukmeter er niet helemaal duidelijk op.
|
04 dec 2016 10:17 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Dat later opschakelen bij koude motor is volgens mij zo geprogrammeerd. Bij mijn 997 doet hij dat ook bij koude motor later opschakelen van 2 naar 3. Dus dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn.
Vervelend voor je dat gepiep! Hoop dat je er snel achterkomt wat het is!
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
04 dec 2016 11:10 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Mijn ervaring (en inschatting) is dat de PC is het algemeen erg de fabrieksvoorschriften naleven, zo ook wat betreft dit issue (IMS alleen met vervanging tussenas). Ook sommige specialisten (MH Peize) werken zo. Hier valt vanuit hun positie veel voor te zeggen. Anderen (vd Gugten / Resto) kiezen voor een wat meer pragmatische aanpak en kiezen daarbij (noodgedwongen) voor after market lagers. Deze hoeven qua kwaliteit helemaal niet onder te doen voor origineel.
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
04 dec 2016 11:17 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Ik heb geprobeerd de video's te uploaden naar YouTube. Hier de links. Video 1 (koude motor / geen piepend geluid / oliedruk ca. 5 / te traag opschakelen) https://youtu.be/2GzHoLlF70cVideo 2 (warme moter / nog steeds geen piepend geluid / te traag opschakelen Tiptronic) https://youtu.be/c_7iH-lx3VAVideo 3: (piepend geluid / kort oplichten oliedruk lampje bij laag toerental / nog steeds te traag opschakelen)
|
04 dec 2016 11:20 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Oops! Dit is de link van de laatste video: https://youtu.be/At5K7UEe8So
|
04 dec 2016 11:20 |
|
|
986afterfjr
Porsche Macan SBergambacht
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Ik heb weliswaar een Boxster maar exact hetzelfde als bovenstaande. Bleek een te laag koelvloeistof niveau, stond op minimum stand bij koude start. Als er dan druk opgebouwd is blijft het lampje knipperen, tot je motor uit-aan zet. Dan is het niveau weer OK en geeft hij geen signaal. Bij mij 0.4 bijgevuld en het was weer OK (buiten feit dat die nu bij garage staat voor een nieuw koelvloeistof tank omdat er haarscheurtje in zit). En dat piepende geluid.. IMS geeft ratelend geluid dit is meer zingend waarbij ik denk aan drukverschil in leidingen (waterpomp?) of inderdaad je bak. Heb een Audi A6 met automaat gereden die in de overbrenging in relatie tot toerental af en toe ook een opera ten gehore bracht. Was destijds een kleinigheid. Succes! Mod by Henk: quote aangepast naar hoe hij is bedoeld.
|
04 dec 2016 11:46 |
|
|
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
|
04 dec 2016 11:54 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Oh ja, mijn waterpomp is in sept. 2016 al door PC compleet vervangen. Misschien ook een beetje vloeistof bijvullen. Dank voor de tip.
Maar dan .... dat gepiep.
|
04 dec 2016 13:11 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Ben ik met je eens. Al denk ik dat MH Peize enkel de tussenas pinned. Het tandwiel echt op de as vastzetten. De standaard klemverbinding wil wel eens ontoereikend zijn. Dat is ook een zwak punt van de tussenas. Ik vind dat dat bij een revisie sowieso een aandachtspunt moet zijn. Als de boel toch openligt. Iets wat Resto ook zou moeten overwegen. Bij Porsche krijg je gewoon weer een standaard nieuwe. Die dus niet extra is vastgezet. Blijft dus een zwak punt. Zou het iets kunnen zijn met krukaslagers? Of iets met de koppelomvormer en het kleppenhuis/brein van de tiptronic. Te weinig drukopbouw. Skippen van de koppelomvormer. Motor warm betekent ook transmissievloeistof op temperatuur. Als er iets met de bak is, PC zal er een nieuwe willen onderhangen. Maar ze zijn veel goedkoper zelf te reviseren. Voordeel is dat je de laatste type frictieplaten etc erin krijgt. Ook de koppelomvormer is redelijk goedkoop te reviseren. Benieuwd wat het verdict is.
|
04 dec 2016 16:00 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Als ik het zo zie lijkt het of je toetental tever terugvalt(bijna onder de 500tpm). Dat is het olielampje. Dan de reden.... zal met dat gepiep te maken hebben. Lopen je aircopomp en dynamo wel goed vrij....? Lijkt me wel aangezien het geluid aan de andere kant van de motor vandaan komt. Dan zou ik eerst maar even goed naar je koppelomvormer laten kijken voordat het blok uit elkaar gaat. Piept ie in ze neutraal en bij achteruitrijden ook...?
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
05 dec 2016 14:52 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Inmiddels geconstateerd dat de olie, carter en filter compleet schoon zijn. Geen metaaldelen. Dus waarschijnlijk geen defect IMS. Volgende hypothese: mogelijk defecte koppelomvormer. Bak en motor is al bijna uitgebouwd en IMS wordt dan sowieso vervanging. Stuk of niet. Als het e.e.a. eruit ligt wordt koppelomvormer nader bekeken.
|
05 dec 2016 20:12 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
Oh ja, dynamo en aircopomp zijn uitgesloten. Te evident en overduidelijk gepiep op genoemde plek.
|
05 dec 2016 20:14 |
|
|
fittipalmi
|
Re: Tussenaslager 996 '01 defect
In zijn vrij piepte die overigens ook. In zijn achteruit heb ik niet geprobeerd. Kan nu ook effe niet meer.
|
05 dec 2016 20:16 |
|
|