Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:01

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Waarom dan toch geen "Japanner" (Porsche 911 3.2) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Waarom dan toch geen "Japanner" (Porsche 911 3.2)
Beste Porsche vrienden,

In een ander topic bij "te koop gevraagd", zie je dat ik op zoek ben naar een Porsche 911 3.2 (1987-1989). War ik mij in mijn zoektocht steeds vaker afvraag (en waarschijnlijk is dit al 100 keer uitgekouwd): Waaron dan toch geen Porsche uit Japan? Ik bedoel, van de VS-modellen weten we dat deze vaak gemodificeerd zijn (motor, katalysator, bumpers, knippelichten) etc.
Maar bij Japanse versies hoeft dat toch niet? Als de auto toch in een aantoonbaar top conditie is en uit betrouwbare, goed onderhouden bron stamt, waarom wil de echte liefhebber dan toch liever één uit Duitsland of Nederland?

Ben wel benieuwd naar de echte "inside" kennis...

Dank en groet,

Serge

29 jun 2020 13:48
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Waarom dan toch geen "Japanner" (Porsche 911 3.2)
Japanse motors zijn vaak ook geknepen net als die van de US. Voor de rest zou ik geen moeite hebben een Porsche uit Japan te kopen, ze zijn over het algemeen tot in de puntjes onderhouden. Er zijn hier en daar wat afwijkende specificatie qua looks (spatborden, stoelen, lampen) maar lang niet zo ingrijpend als een US uitvoering. Enige waar je op moet letten als je een naar NL halen is roestbescherming van de boden en ophanging. In Japan hebben ze geen pekel en de auto's is daar niet op voorbereid.

Voor zover ik weet is de versnellingsbakken van de 3.2 anders voor Japan en ROW en de blokken van de US en Japan spec zijn gelijk i.e. minder vermogen.

Lees dit even door

29 jun 2020 14:18
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Volgens mij raken de onderhoudspapieren vaak kwijt tijdens de lange reis (en dus is de kilometerstand niet hard te onderbouwen)

29 jun 2020 15:02
Profiel
Moderator
PF #57
Let op: in Japan rijden (relatief) veel Porsches rond die niet voor Japan geproduceerd zijn, maar ROW's zijn. Deze zijn linksgestuurd (terwijl de reguliere japanse auto's rechtsgestuurd zijn). Dit omdat het in Japan een soort van status symbool is om een snelle Europese sportwagen te rijden. Linksgestuurd. Porsche, AMG, RS, M, etc.
Dus als je goed zoekt heb je gewoon een auto die voor de Europese markt geproduceerd is en dan kan je hem tevens heel simpel importeren via de RDW. Hoef je niet voor de hoofdprijs langs Lelijkstad.

Voordeel van Japan is (beetje als Zwitserland) dat autorijden erg duur is. Mensen rijden relatief weg, hebben fun auto's die goed onderhouden worden. Alleen is de stapel onderhoudshistorie (bij mijn Audi S6 zat alles vanaf nieuw) wat lastig te lezen :cheesy:

29 jun 2020 15:13
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Jij denkt dat je de onderhoudshistorie hebt, maar eigenlijk was het het sushimenu van de plaatselijke afhaal japanner :mrgreen:

29 jun 2020 15:50
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Japanners hebben er ook een handje van om allerlei aftermarket audio en video in te bouwen. Veel losse schermen met evenzovele stuurapparaten op alle mogelijke plekken weg gebouwd.

heb laatst nog 5 units uit een BMW E60 M5 zien komen (die auto had ‘wat storingen’). Een hele doos vol met troep.

29 jun 2020 17:12
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Had ik idd ook. Japanse navi, cardreaders, alarmshit etc. Allemaal meteen uit laten bouwen. Geen reden om hem te laten staan wmb

29 jun 2020 20:14
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Wat Horn al schreef: een LHD auto uit Japan is 90 van de 100 keer een europeesch geleverde auto ;)

Zoek ook eens in de UK, vaak goedkoper omdat niet iedereen daar een LHD wil rijden :idea:

30 jun 2020 8:25
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Volgens mij heb je mechanisch maar 2 motor varianten op de 3.2, hoge compressie zonder Kat en lage compressie geschikt voor of met Kat, voor RoW resp. 231 en 217 pK.

De versies voor de div andere landen hebben vlgs. mij daarnaast alleen een andere instelling op of rond de DME om het mengsel armer te regelen vanwege lokale strengere emissie eisen. Dat is een kwestie van een stekkertje lostrekken onder de voorstoel en/of de DME chip wisselen voor een RoW fuel map. Die bestandjes zijn te vinden en door een handige harry in een eprom te schieten.

Google even op DMEHacking- '84-'89 Carrera voor div voorbeelden van DME unit partnummers en chip versies.
Je kunt ook de DME box zelf wisselen.

30 jun 2020 20:04
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Coupe
Spaarndam
horn schreef:
Voordeel van Japan is (beetje als Zwitserland) dat autorijden erg duur is.

ik weet niet hoe het in Japan is maar autorijden in Zwitserland is zeker niet duur. Nieuwe autos zijn goedkoper (dan hier), benzine is goedkoper...

03 jul 2020 19:24
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
horn schreef:
Let op: in Japan rijden (relatief) veel Porsches rond die niet voor Japan geproduceerd zijn, maar ROW's zijn. Deze zijn linksgestuurd (terwijl de reguliere japanse auto's rechtsgestuurd zijn). Dit omdat het in Japan een soort van status symbool is om een snelle Europese sportwagen te rijden. Linksgestuurd. Porsche, AMG, RS, M, etc.
Dus als je goed zoekt heb je gewoon een auto die voor de Europese markt geproduceerd is en dan kan je hem tevens heel simpel importeren via de RDW. Hoef je niet voor de hoofdprijs langs Lelijkstad.

Voordeel van Japan is (beetje als Zwitserland) dat autorijden erg duur is. Mensen rijden relatief weg, hebben fun auto's die goed onderhouden worden. Alleen is de stapel onderhoudshistorie (bij mijn Audi S6 zat alles vanaf nieuw) wat lastig te lezen :cheesy:

Klok, klepel?

Dit is dus gewoon een onzin verhaal. 85% van alle Porsches die nieuw geleverd werden in Japan is LHD. Dat van dat statussymbool klopt maar het betreft geen grijze import maar origineel Japans geleverde auto’s. Japan is de enige Porsche markt met twee landcodes; C08 (LHD) en C18 (RHD). De laatste jaren zie je de trend wel iets verschuiven. Van de huidige modellen zijn vaak alleen de duurdere versies (Turbo, GT2, 3, 4) nog LHD.

Niemand hoeft voor een oudere Porsche naar Lelystad. Alle auto’s tot 1997 kunnen gewoon via een normale RDW ingevoerd worden.

Wat een Japanse versie betreft; als ie dezelfde specs heeft dan een Duitse of Nederlandse dan liever de Japanse. Die laatste zijn 9 van 10x gewoon in veel betere conditie.

03 jul 2020 21:59
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
Olaf schreef:
Wat Horn al schreef: een LHD auto uit Japan is 90 van de 100 keer een europeesch geleverde auto ;)

Zoek ook eens in de UK, vaak goedkoper omdat niet iedereen daar een LHD wil rijden :idea:

De UK is wel de slechtste markt om een auto vandaan te halen. Tenzij je van roest houdt...

03 jul 2020 22:01
Profiel
Moderator
PF #57
dapatch schreef:
Klok, klepel?

Als ik lieg, lieg ik in commissie. Werd me bij het ophalen van mijn Japanse Audi S6 verteld door het bedrijf dat niets anders doet dan snelle Europese auto’s naar NL halen. Mijn S6 was ook gewoon een auto die voor de Europese markt is geproduceerd maar voor het eerst op kenteken is gezet in Japan. Waarop de RDW me mededeelde dat omdat een Europese vermelding in de papieren had (meen ergens een E nogwat code) dat ik niet naar Lelystad hoefde en gewoon naar Nieuwegein mocht komen. Maar de S6 is dan ook van na 1997. Maar dank voor de uitleg :salut:

04 jul 2020 7:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]