Re: waarom USA auto minder interessant?
Het vinden van de juiste auto is lastig. Hem even snel zelf gaan bekijken is er niet echt bij, dus je moet vertrouwen op de persoon van wie jij hem koopt. Bij enige twijfel dus niet doen.
Autos vinden in Amerika kan natuurlijk via eBay of bijvoorbeeld Craigslist. Dit laatste is gewoon een soort marktplaats, dus even goed oppassen!
Ik vond mijn 911 in Hawaii bij een particulier. Contact was top en had gewoon een goed gevoel bij het verhaal. Dus uiteindelijk maar de koop rond gemaakt.
De stappen van het kopen;
1) je maakt een "bill of sale" gewoon te vinden op de website van de DMV van die staat. Beide tekenen en je hebt de auto op papier gekocht.
2) geld overmaken, gewoon via de bank een buitenlandse betaling, kosten zijn iets van een tientje per betaling + een klein promillage van het bedrag (zit een plafond in dacht ik)
3) auto laten verschepen, bijvoorbeeld via west coast shipping. Mail hen en zij regelen tegen een nette prijs het binnenlandse transport en het verschepen naar NL. Kosten binnenlands transport afhankelijk van waar de auto staat. (laatst $495,00 voor een rit van ruim 1000KM) dan het verschepen naar NL $1550,00
4) auto komt aan in Rotterdam en gaat naar Marlog. Je betaald daar nog EUR 525,00 voor het uitpakken, inklaren etc. Ik heb de auto ook thuis laten brengen voor EUR 195,00
5a) BTW en invoerrechten, Autos ouder dan 30 jaar betaal je GEEN invoerrechten en 6% BTW over de kosten van de auto, het verzekeren van het transport en de kosten voor het verzenden.
5b) BTW en invoerrechten, Autos jonger dan 30 jaar betaal je 10% invoerrechten en 21% BTW. Weer is de basis de aankoop van de auto + kosten voor transport + kosten voor verzekeren, hier komen de invoerrechten bij en over dat geheel betaal je 21% BTW (ja je betaald BTW over de invoerrechten)
6a) nu het kenteken krijgen, de auto moet goed zijn voor de APK (kloppende verlichting en de gewone APK eisen). Je maakt een afspraak bij de RDW, een auto van voor 1998 kan gewoon bij ieder station gekeurd worden en is een schouwing (identiteit van de auto controleren) en een technische keuring (uitgebreide APK + controle juiste verlichting) Een auto van voor 1998 hoeft GEEN CvO (certificaat van overeenstemming) te hebben. Dit is een eenvoudig proces en zo gebeurd. Totaal iets van EUR 250,00 aan kosten.
6b) Voor autos van na 1998 moet je een CvO hebben en die krijg je vaak niet. Je moet voor een individuele typegoedkeuring naar Lelystad. Geen ervaring mee, maar reken op totaal ongeveer EUR 1500,00 aan kosten.
Je krijgt het kenteken thuis, naar de automaterialen zaak van jouw keuze voor platen, de auto verzekeren en rijden
Het maakt dus een enorm verschil of je een auto van 30 of 31 jaar oud koopt.
Stel, aankoop $30.000, verschepen, verzekeren ect $2.000,00, inklaren EUR 525,00
1988 - $33920,00 + EUR 525,00
1989 - $42592,00 + EUR 525,00