Auteur |
Bericht |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
 Porsche staat thuis , alleen nog geen CVO beschikbaar
Ik ben met mijn USA import Porsche Boxster naar de RDW keuring geweest, maar integenstelling tot een duitse of belgische auto is hiervan geen CVO certificaat afgegeven.
De auto was 100% bevonden en ook al aangepast op europese richtlijnen E-keurmerk lichten enzv , alleen ontbrak het CVO certificaat , alleen hierop is de auto door RDW nederland afgekeurd.
Wat is de goedkoopste manier of aan dit CVO te komen ?
Wel heb ik de mogelijkheid om de porsche via België uit te voeren om hem daarna weer in te voeren.
Alleen hoe weet ik dat de Belgische RDW ook niet moeilijk doet over zo'n CVO , zonder eerst leer geld te betalen.
Verder hoor ik prijzen tussen 1000 euro en 2500 euro om zo'n CVO te verkrijgen ( via diverse import "bedrijven"), alleen lijkt me dit behoorlijk teveel. Alle shipingkosten incl verzekering en storagekosten , komen nog niet op 1000 euro, dus vanwaar deze hoge prijzen.
Kan iemand die dit gedaan heeft of vaker doet uitleggen welke weg ik het best kan bewandelen.
http://www.vwe.nl/index.asp doet in iedergeval niet meer aan het verkrijgen van een CVO voor niet europese auto's.
PON Nederland werkt niet mee.(kluitje versus riet)
alvast bedankt.
_________________________________________ * verstand komt met de jaren *
|
12 aug 2005 13:24 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
even opgezocht wat een "CVO" is :
Vraag 6: Wat is een CVO en waar kun je deze aanvragen?
Antwoord:
Vanuit Europa: Als u een auto van bouwjaar 1996 of jonger vanuit een Europese lidstaat in Nederland wilt importeren, dan dient de auto te voldoen aan een Europese Typegoedkeuring. Dan is een Certificaat van Overeenstemming (CVO) vereist. Dit certificaat vormt niet alleen het bewijs dat de auto een Europese Typegoedkeuring heeft, maar bevat ook voertuigtechnische gegevens die essentieel zijn voor de RDW-keuring. Het CVO wordt eenmalig afgegeven door de fabrikant of de oorspronkelijk leverende importeur van het betreffende merk.
Buiten Europa of een niet EG-lidstaat: Wilt u een auto importeren vanuit een niet EG-lidstaat, dan is de auto niet voorzien van een Europese Typegoedkeuring en is dus ook het vereiste CVO niet voorhanden. Indien de auto niet als verhuisgoed, waarbij de voorwaarde is dat de eigenaar minimaal één jaar in het buitenland heeft gewoond en de auto minimaal een halfjaar in bezit had, ingevoerd wordt kan de aanvraag van een kenteken kostbaar worden en veel tijd in beslag nemen. Bovendien moet de auto diverse aanpassingen ondergaan, zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van Europees goedgekeurde koplampen. U moet kunnen beschikken over een z.g. Certificate of tittle (U.S.A.) en uit andere landen een aankoopbewijs. Nog een belangrijk aspect is dat de eventuele garantie niet van toepassing is in ons land.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
12 aug 2005 13:30 |
|
 |
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
|
12 aug 2005 13:38 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
De title "het kentekenbewijs vanuit Amerika" heb ik natuurlijk.
de title is het zelfde als fahrzeugbrief of kentekenbewijs met daarop de oorspronkelijke eigenaar en mijn naam als huidige eigenaar.
Het probleem is: De Porsche is direct vanuit dld geleverd aan de VS zonder europese type goedkeuring. De auto is dus niet "geschikt" voor de nederlandse weg.
De typegoedkeuring is niet bekend bij de Rijksdienst voor wegverkeer.
Er bestaat bij hun geen Porsche Boxster 986.
De knipperlichten aan de zijkant , waren sitelights die continue branden.
Deze zijn al aangesloten als richtingaanwijzers.
Ook staat er een E(uropees) Keurmerk in de koplampen en achterlichten.
er staat dus niets in de weg , het is nu gewoon een europese Porsche ( was hij natuurlijkeigenlijk al)
maar omdat de porsche niet in europa geleverd is , wil de EU er geld aan verdienen. PON kan wel een CVO Certificaat van Overeenkomst afgeven ,maar wil dit niet.
Er zijn bedrijven die de porsche uitvoeren in duitsland of belgië en weer invoeren en dan heeft de auto een fahrzeugbrief en dan is het geen probleem meer. Alleen is dit dus extreem duur.
iemand ?
|
12 aug 2005 13:50 |
|
 |
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Was er niet iemand uit Giethoorn die een lading 993's uit de USA had laten komen?Die weet ook vast meer.. 
_________________________________________ t beste maar weer...
|
12 aug 2005 14:03 |
|
 |
adu
|
Ik heb er zelf geen ervaring mee en moet het dus ook maar doen met het weinige wat de RDW er op haar site over schrijft:
"Komt de auto of motor van buiten de EU of EVA, dan moet het voertuig voldoen aan veel strengere toelatingseisen (meer dan APK-eisen). Welke eisen dat precies zijn, is afhankelijk van het bouwjaar van het voertuig.
In dit laatste geval biedt het CVO of de conformiteitsverklaring uitkomst. Ontbreekt het CVO dan is het een vrij kostbare aangelegenheid om uw auto of motor goedgekeurd te krijgen.
Voor meer informatie hierover kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation. Deze kan u tevens de juiste informatie geven over de documenten die u mee moet nemen."
Uit de vermelding "Ontbreekt het CVO dan is het een vrij kostbare aangelegenheid om uw auto of motor goedgekeurd te krijgen" maak ik op dat er door de RDW eisen worden gesteld (aan de auto) als een CVO - zoals in jouw geval - ontbreekt. Ik neem aan dat je daarnaar hebt geïnformeerd. Wat hebben ze je exact bij de RDW verteld?
Overgens lees ik op de site van de belastingdienst:
" Keuring bij de RDW Voordat u aangifte doet, moet u de personenauto of het motorrijwiel op een RDW-keuringsstation laten keuren. U kunt voor de keuring een afspraak maken met het keuringsstation van de RDW in uw regio via telefoonnummer 0900 - 0739. Achter in deze brochure vindt u een overzicht van alle RDW-keuringsstations. Neem naar de keuring in ieder geval mee: - de personenauto of het motorrijwiel; - een geldig identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een rijbewijs of een paspoort; - een bewijs van de herkomst van het motorrijtuig (bijvoorbeeld het buitenlands kentekenbewijs); - een conformiteitsverklaring wanneer uw auto of motor geen Europese typegoedkeuring heeft; - een certificaat van overeenstemming wanneer voor uw auto of motor een Europese typegoedkeuring is afgegeven. Nadat de personenauto of het motorrijwiel is goedgekeurd, doet u aangifte bij een BPM-aangiftepunt van de Belastingdienst/Douane"
Een conformiteitsverklaring zal dus wel weer wat anders zijn als een CVO.
|
12 aug 2005 14:25 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Horequip  alias Mario Peters 
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
12 aug 2005 14:38 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
Klopt, die 2 worden weleens doorelkaar heen gebruikt.
Maar bij de RDW werd er verteld , onofficieel, dat de snelste manier was ; om de auto uit te voeren en weer terug in te voeren.
Ik heb na gisteren ook niet stil gezeten en ben zeker al 16 uur aan het bellen en mailen, maar ik krijg net een interessante mail terug van onze oosterburen.
ik kan gewoon via Porsche.de een COC aanvragen:
http://www12.porsche.com/germany/access ... eb618/n64/
via deze link. mischien handig voor mensen die dit ook willen doen.
Ik ga dit even invullen en per expresspost aan hen retourneren.
Grote kans dat het via deze weg gaat lukken.
ben ik blij dat ik ook gewoon duits spreek en schrijf.
PFD File direct
|
12 aug 2005 14:41 |
|
 |
adu
|
Da's mooi, je zit 'm anders wel te knijpen ... zit je met een Porsche die je niet mag rijden ... Ook nog gevonden, weliswaar voor campers maar dat maakt het verhaal er niet anders op:
http://www.abgcampertechniek.nl/faq7.htm
|
12 aug 2005 14:43 |
|
 |
adu
|
Maar als de auto voor de VS is gemaakt, krijg je dan wel een COC voor Europa? In beginsel voldoet de auto toch niet aan de eisen die in Europa worden gesteld. Eventuele modificaties nadien hoeven bij Porsche niet bekend te zijn.
Porsche schrijft: "Das COC-Papier ist ein amtlich anerkanntes
Zulassungsdokument für Fahrzeuge, die für den europäischen Markt gebaut wurden."
Overigens schrijft de RDW op haar site ook nog: "Is het voertuig niet volgens een Europese typegoedkeuring gebouwd, dan worden de gegevens van het buitenlandse kentekenbewijs overgenomen." 
|
12 aug 2005 14:48 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
Ik heb het ook gelzezen.
Ik gok erop dat ik voor die kleine 100 euro toch een certificaat te pakken kan krijgen.
Lukt het niet dan ga ik inzee met http://www.tuev-nord.nl/
zij kunnen zonder problemen de auto er doorheen loodsen.
De wagen komt niet van zijn plaats en toch ontvang ik een duitse fahrzeugbrief. (kosten +/- 1500 euro)
Dit is voldoende voor een goedkeuring door rdw.
hopen dat het op de goedkope manier lukt en dat Porsche Duitsland een enthousiaste Porsche rijder wil helpen zijn auto op de weg te zetten.
Ik prpbeer zoveel mogelijk wat ik weet hier neer te zetten met evt linken erbij zodat andere mensen er mischien wat aan hebben.
|
13 aug 2005 1:52 |
|
 |
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Snap niet dat PON daar niet aan meewerkt,in mijn ogen een bedenkelijke zaak dat er door ''kunstgrepen''en veel geld er een constructie via Duitsland nodig is 
_________________________________________ t beste maar weer...
|
13 aug 2005 10:55 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Dit gebeurt in de regel met heel veel amerikanen ... schijnt toch de goedkopere oplossing te zijn 
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
13 aug 2005 18:35 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
Nog even het antwoord van PON:
 |  |  |  | Citaat: Zoals besproken kunnen we geen ETG/CVO verklaring afgeven voor een Amerikaanse Porsche. U kunt het best even contact opnemen met de TÜV Nord Nederland in Vaassen tel nr 0578-668233, of even kijken op de site www.tuev-nord.nlVr. Gr. Leliane Molenaar Voor een registratie c.q. toelating in Duitsland heeft u een goedkeuring volgens Par.21 StVZO c.q. een duitse Fahrzeugbrief nodig. In eerste lijn betreft deze procedure voertuigen welke onder een incidentele goedkeuring vallen. Wij keuren het voertuig op een door u gewenste plaatst. “Aan huis” wordt het voertuig op alle actuele geldende voorschriften gecheckt. Graag staan wij u met raad en daad bij indien u een voertuig met een EEG typegoedkeuring heeft en problemen ondervindt met de COC/CVO verklaring. Voertuigen die al een toelating hebben c.q. hebben gehad in Nederland, België, Luxemburg, Engeland en Duitsland en wederom naar Duitsland worden geëxporteerd dienen een Eukaris procedure te doorlopen. Om de voortgang in het keuringsproces te behouden verzoeken wij u vriendelijk bij aanmelding van de keuring het buitenlandse registratiebewijs per telefax naar ons toe te zenden en het complete chassisnummer zekerheidshalve apart te vermelden. Hoewel wij “aan huis” keuren in de gehele Benelux dienen wij wel de beschikking te hebben over een werkplaats die voorzien is van een smeerkuil c.q. een brug. Ook de beschikking hebben over een remmenbank is noodzakelijk. Verandering van de termen PKW in LKW en andersom kunnen na een een positieve keuring in het duitse registratiepapier worden bevestigd. Ook voor gewichtsverandering, versie aanpassingen en andere voorkomende vragen kunt u een beroep op ons doen. Voor keuringen van voertuigen afkomstig buiten de europese gemeenschap beschikken wij over een uitvoerige databank inzake onder meer de emissiewaarden. Een uitvoerige keuring dient altijd ten grondslag. Voor nadere gegevens verzoeken wij u met ons contact op te nemen Leliane Molenaar Pon Porsche Import |  |  |  |  |
|
14 aug 2005 18:17 |
|
 |
Anonymous
|
De enige oplossing. Stuurman Classic Cars&Repairs is al vaak tegen dit probleem opgelopen. TuV laten keuren en de beurs trekken 
|
14 aug 2005 21:31 |
|
 |
adu
|
Of de wiegering van de RDW wel strookt met de EG regelgeving is maar de vraag:
"Indien voor uw voertuig een nationale typegoedkeuring is verleend, kunnen de autoriteiten van het land waar u de inschrijving aanvraagt, het nationale certificaat van overeenstemming van uw voertuig slechts weigeren als enerzijds de weigering om redenen van veiligheids- of milieubescherming is gerechtvaardigd en anderzijds deze weigering naar behoren wordt gemotiveerd. Het feit dat uw voertuig andere technische kenmerken vertoont dan die welke door de nationale regels van het land waar u het wenst in te schrijven, zijn voorgeschreven, is op zich geen afdoende reden om de typegoedkeuring en de inschrijving ervan te weigeren. De procedure inzake controle van de overeenstemming, die u dan kan worden opgelegd, mag in geen geval onredelijke termijnen of overdreven kosten tot gevolg hebben of erop gericht zijn inlichtingen te verkrijgen die reeds worden verstrekt in de documenten waarover u beschikt."
De RDW schrijft zelf: "Is het voertuig niet volgens een Europese typegoedkeuring gebouwd, dan worden de gegevens van het buitenlandse kentekenbewijs overgenomen." Ik begrijp het niet meer  Waarschijnlijk het beste om dan maar pragmatisch de knip te trekken, jammer is het wel  Straks is alle leed vergeten 
|
15 aug 2005 10:23 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
In het stukje van de EG staat dat ze het CVO alleen DAN kunnen weigeren als.... Maar er IS geen CVO toch?
Misschien is dat het probleem?
|
15 aug 2005 11:20 |
|
 |
adu
|
Dan geldt toch: "Is het voertuig niet volgens een Europese typegoedkeuring gebouwd, dan worden de gegevens van het buitenlandse kentekenbewijs overgenomen." Nou ja, ik denk dat je hiervoor de exacte (EG) regeling moet bestuderen en dat gaat me voor nu even te ver. 
|
15 aug 2005 11:57 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
Nou,
Na vele stapels papierwerk heeft de Stüttgart weer eindelijk zijn originele nationaliteit.
Ik wist niet dat de TÜV gewoon aan je deur komt ,maar het is wel een superservice.
Extra kosten: 800 euro. laat je dus niet foppen door zogenaamde importbedrijfjes. Het antwoord stond al hierboven.
http://www.tuev-nord.nl/
kosten keuring 150euro excl btw.
Kosten Fahrzeugbrief en papierwerk 500 euro.
en nog wat kleine kosten zoals reiskosten enzv.
Een duitstekeurmeester komt ter plekke de auto bekijken en keuren. Ze spreken nederlands , omdat het nogaleens voor komt dat ze in nederland moeten zijn.
binnen 1 week na de keuring ontving ik de Fahrzeugbrief thuis onder rembours.
Nu op naar de RDW waar ze hem nu niet meer kunnen weigeren.

|
14 sep 2005 12:03 |
|
 |
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
En dan: karren maar.... 
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
14 sep 2005 12:45 |
|
 |
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
 |  |  |  | Frankie schreef: Klopt, die 2 worden weleens doorelkaar heen gebruikt. Maar bij de RDW werd er verteld , onofficieel, dat de snelste manier was ; om de auto uit te voeren en weer terug in te voeren. Ik heb na gisteren ook niet stil gezeten en ben zeker al 16 uur aan het bellen en mailen, maar ik krijg net een interessante mail terug van onze oosterburen. ik kan gewoon via Porsche.de een COC aanvragen: http://www12.porsche.com/germany/access ... eb618/n64/via deze link. mischien handig voor mensen die dit ook willen doen. Ik ga dit even invullen en per expresspost aan hen retourneren. Grote kans dat het via deze weg gaat lukken. ben ik blij dat ik ook gewoon duits spreek en schrijf. PFD File direct |  |  |  |  |
Dat kan, let er wel op dat ALLE gegevens staan vermeld op het COC, bij mij ontbrak op de voorzijde een nummer, waardoor het COC "ongeldig" was, en ik vervolgens de auto opnieuw heb moeten laten wegen.
Nu was het gewicht het enige waarvoor ik de COC nodig had, omdat de auto uit duitsland kwam. Bij jou is dat dus anders, dus let er op dat ALLE gegevens zijn ingevuld (dus nergens ---). Succes.
|
14 sep 2005 13:28 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
gelukkig staan er nergens ---
I hope for the best.
|
14 sep 2005 23:55 |
|
 |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Frankie,
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Ik ben werkzaam bij Shell, en het is bij ons uiteraard vrij gebruikelijk dat mensen uitgezonden worden voor langere tijd naar het buitenland. Vaak naar autoexotische plaatsen zolas Dubai, Abu Dhabi etc waar wagens geen drol kosten enaltijd fuly loaded zijn. Zij komen dus "allemaal" terug met hun auto's en je ziet ze dan ook in het begin met bosjes bij ons in de parkeergarage met arabische kenteken platen. Uiteraard moeten deze wagens ook ingevoerd worden en voldoen aan all RDW eisen en zijn deze wagens bijna altijd nieuw gekocht in het desbetreffende land, dus ook zonder CVO certificaat.
Ik zal eens navragen welke procedure zij hiervoor gevolged hebben. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat er geen BPM betaald hoeft te worden. Dat voordell heb ik zelf ook 3 maal aan den lijve mogen ondervinden en dat voelt heel goed, zeker als je er dan drie op een dag bij de RDW hebt staan. Vinden ze niet altijd leuk....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
15 sep 2005 7:44 |
|
 |
Frankie
2003 cabrio 996 3,6
|
Het is geen vreemd verhaal. Als je de auto terug meeneemt uit een land waar je gewoond hebt valt het onder huisraad/inboedel.
Daarom kunnen zij hun auto na de bpm gewoon meenemen en lopen ze niet tegen deze problemen aan.
Ik laat met dit topic zien dat andere mensen weten tegen welke problemen ze kunnen aanlopen bij het importeren uit een niet EU land.
Ik heb nog wat andere voetuigen (en eerder gehad) uit duitsland die ook ingevoerd zijn en daarbij had ik duidelijk minder problemen.
Laatst bijgewerkt door Frankie op 15 sep 2005 12:59, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 sep 2005 11:40 |
|
 |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Ook al neem je haar als inboedel mee, dan moet ie nog steeds gekeurd worden en aan all RDW eisen voldoen, alleen geen BPM betalen maar dat is geen RDW maar Belasting.
Ik heb het zelf aan het handje gehad. MIjn 993, oorspronkelijk Belgisch kenteken, met Belgische CVO had niet de Nederlandse CVO, bij PON aangevraagd, daarna wel goed. BTW Belgische auto gekocht in NL meegenomen naar Schotland, daarna als huisraad mee terug naar NL.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
15 sep 2005 12:05 |
|
|