| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

928, 944, 968 input van de specialisten hier?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=55479
Pagina 1 van 3

Auteur:  Arnoud69 [ 10 jun 2021 9:51 ]
Berichttitel:  928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Dag allemaal, ik weet op voorhand dat mijn vraag een onmogelijke gaat worden maar ga het toch proberen.

Op mijn langere termijn plannetje staat een tweede oldtimer erbij. Ik denk over 1-2 jaar. Stiekem kijk ik altijd wel even op Autoscout. Mijn stoute jeugddroom is altijd een 928 geweest. Vraag me niet waarom maar dat is voor mij zo’n enorm mooie auto. Nadeel V8 en het feit dat deze erg slecht te boek staat in oldtimer land. Op nummer twee staat een 944 Turbo (S?). En dan kom je natuurlijk ook op de soort van mix, de 968. Het nadeel van die 968 vind ik dat hij voor ik dan een soort “nep 928l” wordt qua design maar en nieuwer is.

Wie heeft hier zo uit de losse pols zinvol advies ook met name op de techniek? Dank!!!

Auteur:  Hellraiser [ 10 jun 2021 9:56 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

928, koop een goede of je moet van sleutelen houden, verder geen ervaring mee
944 Turbo, leuke old/youngtimer, onderschatte auto en veel rijplezier
968, zelfde dan de Turbo maar dan veel comfortabeler, minder rijgeluid en je kan aan 140 nog normaal tegen elkaar praten.

Auteur:  Enguess [ 10 jun 2021 12:44 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

928 heeft ook op mijn een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht. Iedereen die er verstand van heeft raadt me af het te doen vanwege (met name) eletrische problemen en problemen met de (van Mercedes afkomstige) automaat. Handbak zou trouwens voor mij sowieso de voorkeur hebben maar die zijn vrij zeldzaam aan het worden.

Het een 944S en die is prima, maar het is geen 928…. Met alle voor- en nadelen van dien. Ik heb (dus) de 16 klepper NA met 190 pk en ik denk altijd “een handjevol meer pk’s zijn leuk zijn” - dus een turbo lijkt me een betere keus (los van het feit dat de 16-klepper gevoeliger is dan de 8-klepper, de mijne heeft met 50’000 km al een koprevisie gehad van de vorige eigenaar, kennelijk oververhit geweest, koppakking eruit, etc). Het is verder een perfecte auto waar ik heel veel plezier van heb. En ik vindt hem eigenlijk steeds mooier worden, vreemd hoe dat model “mooi oud” wordt.

Zo, hier heb je verder niks aan dus succes met de keuze!

Auteur:  Arnoud69 [ 10 jun 2021 12:45 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Nou, de reacties beginnen toch al leuk te worden! Kom maar binnen met de rest!!!! :cheers:

Auteur:  Neppert [ 10 jun 2021 13:15 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Waarom is de V8 van de 928 een nadeel? Wat ik er van hoor is dit blok (mits goed onderhouden) behoorlijk sterk is.
Wat Enguess al zegt...het zijn vooral elektrische storingen en de automaat die deze wagen berucht maken.
Daarbij zijn de onderdelen schaars en daardoor duur.
Bij een 928 komt het dus neer op: wat kan je zelf en hoe diep is je portemonnee...

Over de 944 kan ik alleen zeggen dat ik het een super leuk rijdende auto vind, goed aan te sleutelen is en qua kosten goed te doen is.
Maar ik heb een type 1....de Turbo zal vast leuker rijden, maar wel weer duurder zijn in onderhoud.

Wel heerlijk om met dit soort "champagne-problemen" te moeten dealen!
Sccs met je keuze!

Auteur:  STD [ 10 jun 2021 13:52 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

“Het nadeel van die 968 vind ik dat hij voor ik dan een soort “nep 928l” :scratch:
In al die jaren nog nooit gehoord.
Moet iets Nederlandthalers zijn :ba: :ba:


Voor mij zijn dit 2 totaal verschillende wagen om te rijden
De 968 is gewoon een evolutie van de 944 S2
Als ik zin heb in de 968 van stal te halen, is voor mij de 928 geen alternatief; en omgekeerd
De 928 is eerder een cruiser en neem je in automaat, als je manueel wil rijden neem dan iets speelser zoals idd een 944 of 968. In al die jaren heb ik met de automaten (van de 928 S4/GTS) nooit een probleem gehad.

Best is eentje te nemen die zowel goed onderhouden geweest is als regelmatig gereden heeft. Stilstand is niet goed voor deze wagens. :pale:
Eventueel aankoopkeuring bij specialist laten doen maar steeds wat budget vrijhouden, het blijven oude wagens. Qua risico & kosten is mijn ervaring dat dit bij Porsche min of meer in verhouding is met het aantal cilinders. Een goede 928 specialist vinden is al iets moeilijker. :?:

Mijn favoriet bij de 944 is de S2 (of de TurboS). Bij de 968 heb je maar 1 motor, maar die is goed. Bij een 928 zou ik toch S4 aanraden (GTS is natuurlijk het summum maar natuurlijk 911 prijs of meer). Bij de 928 raad ik aan eentje te zoeken met open dak want het zijn ‘warme’ wagens en de airco repareren kan een klein fortuin kosten :bang: .


Nu mijn loods zo goed als verkocht is, moet ik een beetje afbouwen
Mijn 928 GTS staat momenteel al te koop, mogelijks volgt de CS binnenkort.
79022
79021

Auteur:  NordRack2 [ 10 jun 2021 14:35 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Leuke 928 op de foto die ik maakte in de vakantie tijdje geleden ;)
79023

Overigens was de 928 ook mijn droomauto. Dat kwam min of meer door de ronde kont van de Pacer. Mijn buurjongen had een beige Pacer.
Afbeelding

Auteur:  Johann [ 10 jun 2021 15:14 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Ahem, er was ook de 924 :mrgreen:

Qua rijden is de 968 geweldig, maar dan moet je wel enkele dingen (laten) doen:
- Andere chip
- Andere uitlaat, liefs inclusief spruitstuk
- Airbox Mod. Geen K&N, maar er is een specifieke modificatie die je moet uitvoeren

Als je dat doen heb je ongeveer 260pk en is een 968 echt subliem en sneller dan zijn 911 tijdgenoten :drive: .

Een 944 Turbo S is ook erg leuk, en geeft sowieso meer rijbeleving en de boost is echt te gek. Hier moet je weer juist op zoek gaan naar een 100% originele van ze zijn best goed vanaf fabriek. De normale 944 inclusief (S)(2) is leuk maar ik vind ze een beetje saai.

Voor beide 968 en 944 Turbo zou ik adviseren eentje te zoeken met M030, sper en handbak.

Maar wil je echt karakter en het gevoel hebben dat je echt kunt scheuren in NL dan is er niets beter dan een 924 Turbo. Ook hier zou ik je adviseren de chassis goed aan te pakken. Ik heb bijvoorbeeld Bilstein B6 en 968 stabi's, dan rijd zo'n auto heeeeeeel erg strak. Wil je niet scheuren maar gewoon beetje toeren is de 924 2.0 heel fijn, er zit een lekkere geluidje in en met zijn 125pk een niet iets meer dan 1000kg is hij best sportief en kan hij nog aardig meedoen. Zelf zou ik nooit voor de 924S gaan want het blok spreekt me niet aan in een 924.

Veel succes :thumleft:

Auteur:  Neppert [ 10 jun 2021 15:35 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Johann schreef:
De normale 944 inclusief (S)(2) is leuk maar ik vind ze een beetje saai.

Misschien wat saai...maar gelukkig niet gewoontjes.... :twisted: :ass:

Auteur:  MPH [ 10 jun 2021 15:37 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Tja het is hier al gezegd. Totaal verschillende auto's die je beslist niet op een hoop kan gooien. De ene is zeker geen slap aftreksel van de andere.

968 is de meest uitgebalanceerde van het stel (uitontwikkeld) Ook zonder allerlei modificaties een heerlijke rijdersauto die bovendien erg betrouwbaar is. Maar het gaat er dus om wat je van een transaxle verwacht.

Je hebt het over een tweede oldtimer. Het fijne van de vroege 928's en de 944T (met uitzondering van de Turbo S) is dat de auto's in de overgangsregeling kunnen vallen en dus minder vaste kosten met zich mee brengen. Voor de een is dit te verwaarlozen, voor de ander een voorwaarde om te kopen. voor de 928 en bijv een 924 (T) ,die je niet in vizier hebt, kan je zelfs kiezen voor een echte oldtimer (+40 jr)

Kortom: Wat je ook doet. Een foute keuze maak je niet maar wees je bewust van de verschillende rijdkarakteristieken en vooral de betrouwbaarheid, indien je dit laatste belangrijk vindt.

Succes in je overweging. (Voorpret vaak het allerleukste)

Auteur:  Arnoud69 [ 10 jun 2021 16:14 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Ik blijf danken. Erg interessant. De 924 is inderdaad geen optie voor mij gezien de looks (100% persoonlijk).

Auteur:  Neppert [ 10 jun 2021 16:26 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Te gewoontjes?!?!

Auteur:  Arnoud69 [ 10 jun 2021 16:41 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Ik vind een vettere achterkant gewoon leuk.

Auteur:  PTT [ 10 jun 2021 18:21 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Neppert schreef:
Te gewoontjes?!?!


Kappe daar mee



"Ik vind een vettere achterkant gewoon leuk."
ik niet..
Afbeelding

Auteur:  Arnoud69 [ 10 jun 2021 18:23 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Oh oh. Dit gaat de verkeerde kant op. Hahaha.

Auteur:  Neppert [ 10 jun 2021 18:49 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

[qu
PTT schreef:
Kappe daar mee


Johann begon ermee..... :?

Auteur:  PTT [ 10 jun 2021 19:03 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Kapsoneslijers, die 944 rijers..

Auteur:  André [ 10 jun 2021 19:03 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Mag ik dan ook wat zeggen?….

Auteur:  PTT [ 10 jun 2021 19:04 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Nee.........

Auteur:  Jaap911 [ 10 jun 2021 19:25 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Als 'oud' 911SC, 944 en 944S rijder die tegenwoordig 968CS rijd kan ik bovenstaande berichten omtrent de 968 bevestigen. Hele fijne rijdersauto. Gedegen onderhoud (laten)geven en je krijgt er zeer veel voor terug. Elke rit is een plezier. Bovengenoemde modificaties ook allen doorgevoerd en ook dat is zeker de moeite waard!

Auteur:  Semjon [ 10 jun 2021 20:34 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Het is hier al meerdere keren gezegd, beide (928 en 968) heel verschillend qua rijden, karakter maar ook zitpositie.
Ik weet niet waar je woont maar als je wilt ben je welkom om beide eens te ervaren.
Ik woon in Groningen.

Auteur:  Arnoud69 [ 10 jun 2021 20:39 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Dank voor het aanbod! Maar woon in een klein gat richting Hilversum dus niet in de buurt. Worden wel rake dingen gezegd hier. Met name ook omdat mijn. 928 dan wel handgeschakeld zou zijn. Met benzineprijzen van 2 euro zoveel straks wordt dat ook een leuke. Ouch.

Auteur:  Neppert [ 10 jun 2021 21:17 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

PTT schreef:
Kapsoneslijers, die 944 rijers..

Yeah....and proud of it!! :cheers: :cheers:

@Arnoud69: sorry voor de vervuiling :oops:

Auteur:  Johann [ 10 jun 2021 21:41 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Dan zou ik zeker aanbevelen dat jij komt proefrijden in mijn lelijke 924 Turbo…wellicht dat je dan van gedachten wisselen 8)

Auteur:  Ticcie [ 10 jun 2021 21:47 ]
Berichttitel:  Re: 928, 944, 968 input van de specialisten hier?

Arnoud69 schreef:
Dank voor het aanbod! Maar woon in een klein gat richting Hilversum dus niet in de buurt. Worden wel rake dingen gezegd hier. Met name ook omdat mijn. 928 dan wel handgeschakeld zou zijn. Met benzineprijzen van 2 euro zoveel straks wordt dat ook een leuke. Ouch.


Ja en nee…
De meesten rijden iets van 5k met hun oldtimer per jaar. Met een 968 en 1 op 10 is dat 500 liter, met een 928 mss 800 liter. Dat scheelt je dan e600 per jaar. Dat is op zich wel te overzien lijkt me….

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/