Auteur |
Bericht |
Gebe
Boxster 981 GTSOmgeving Maastricht
|
Boxster 981 vraagje sportonderstel
Na 6 jaar tevreden rijden met de Boxster 981 2.7 ben ik aan het nadenken om deze in te ruilen op een 981 GTS. Nu heeft de GTS die ik op het oog heb een sportonderstel. Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met het 981 sportonderstel? Is dit onderstel voor normaal gebruik niet te hard afgestemd en is de nog extra 10 mm verlaging misschien een probleem bij bijvoorbeeld verkeersdrempels en toegang tot parkeergarages? De 2.7 die ik nu heb is voorzien van PASM en daar ben ik helemaal tevreden over. Demping varieert van comfortabel tot sportief hard.
|
08 nov 2021 22:57 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Het is vooral de combinatie van de verlaging met de langere overgang van de GTS voorbumper/spoilerlip. Mijn 991.2 GTS heeft ook SPASM en is daarmee extra verlaagd tov PASM. Dat gaat bij normale drempels best prima maar je hebt er drempels of stoeprandjes bij waar je beter kruipend overheen / vanaf gaat of die je liever helemaal vermijdt. Het is voor mij geen daily dus heb er niet zo’n probleem mee. 981 GTS is zeker zo laag als mijn 991.2 GTS weet ik uit ervaring. Buurtgenoot van me had er 1 en daarvan heb ik de hoogte van de spoilerlip nog opgemeten.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
08 nov 2021 23:30 |
|
|
Gebe
Boxster 981 GTSOmgeving Maastricht
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Dank je wel voor de duidelijke en snelle reactie. Het sportonderstel heeft zo te zien toch wel zijn beperkingen. Als de nadruk ligt op sportief gebruik denk ik dat het sportonderstel zeker een meerwaarde heeft t.o.v. PASM. Wij gebruiken de auto echter vooral voor toertochten in het buitenland en gelet op jouw opmerking zal het standaard PASM beter bij ons gebruik van de auto passen. Zoektocht gaat dus verder.
|
09 nov 2021 11:56 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
als dit SPASM hetzelfde is als het M030 onderstel, dan is het inderdaad gericht op sportief rijden. Ik heb het op de 997, het is leuk rijden, je voelt ieder steentje of groef in de weg. Maar het is ook gewoon erg hard geveerd, trillingen voel je ook goed (uiteraard is die van mij al een stuk ouder, dus dat speelt ook mee). PASM is gericht op comfort, ook in de sport setting. M030 is gewoon sportief en hard geveerd (waarbij je soms moet oppassen voor een drempel zoals hieronder al is gezegd). Is dus erg persoonlijk, ik rijd er max 2K per jaar mee, en dan vind ik het leuk om te werken in de P, maar ik zou niet snel met de 997 naar Zuid Frankrijk rijden (dan is dat gestuiter wel wat teveel).
Maar ik zou er gewoon in gaan proefrijden, wellicht vind je het ook helemaal top. Succes met de keuze!
|
09 nov 2021 12:13 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Ik zou nooit een auto met een spasm kopen, je weet nooit wat ie gaat doen
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
09 nov 2021 13:32 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Het passieve sport onderstel heb ik mee gereden op een 981 spyder. Meen tenminste dat die redelijk vergelijkbaar is. een heel mooie progressieve demping. Zeker sportief maar niet te hard. Denk ook niet dat je die helemaal kunt vergelijken met andere (oudere) generaties 911 zoals de 997. En ook qua hoogte … als het m’n hobby auto zou zijn, wat de Porsche voor mij altijd is geweest dan zou ik het zeker aandurven. Als daily heb ik echter wel m’n bedenkingen en zou ik minder snel voor SPASM of sport onderstel gaan. Uitproberen en proefrijden als je de mogelijkheid hebt is idd het beste.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
09 nov 2021 19:21 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Ok, maar spasm en m030 is dus wel verschillend?
|
09 nov 2021 19:40 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Jazeker. Qua hoogte vergelijkbaar wss maar qua werking verschillend. SPASM is nog steeds actief en kent daarbij twee standen net als PASM. Tov PASM is SPASM 10mm lager en sportievere anti roll bars. M030 sportonderstel is passief.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
09 nov 2021 20:56 |
|
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Ik rij de Spyder. Niet dagelijks. Maar als ik rij wel hele dagen en ook gewoon op een dag naar Zuid Frankrijk. Is prima te doen! Voor ligt de Spyder inderdaad erg laag. Maar het gaat prima op allerlei soorten back roads etc. Route Napoleon onlangs nog gereden vanaf Grasse omhoog. Dus ik zou het wel even proberen voor je je conclusies trekt. Erg fijne auto namelijk. Succes
|
10 nov 2021 20:55 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Heet dat serieus SPASM? Is dat Duitse humor?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 nov 2021 21:08 |
|
|
Gebe
Boxster 981 GTSOmgeving Maastricht
|
Re: Boxster 981 vraagje sportonderstel
Dank jullie wel voor de antwoorden, ook weer veel geleerd over onderstellen. Ga toch verder zoeken naar een GTS met PASM. Niet direct vanwege comfortabelere karakter, maar vanwege de rijhoogte.
|
12 nov 2021 22:32 |
|
|