| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Basic 991 vs 'volle' 997
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=56800
Pagina 1 van 2

Auteur:  911gt2 [ 25 okt 2022 23:23 ]
Berichttitel:  Basic 991 vs 'volle' 997

Tijdens mijn zoektocht naar een 997.2 4S kwam ik een 991 Carrera tegen. Dat zet me wel even aan het denken.

Ik koop de auto in eerste plaats om van te genieten, maar ik zal niet ontkennen dat een deel van de restwaarde ook bij aanschaf belangrijk is. Nou weet ik wel dat een 997 in de goede spec zijn waarde houdt of misschien zelf nog wel stijgt. En je leest ook vaak dat het de laatste analoge is en meer van dat soort termen die vooral gebezigd worden door amerikanen die vooral eenzijdig kijken.

Maar ik moet zeggen dat zo'n 991 er zelfs in 'basic' Carrera al wel echt heel goed uit ziet. Maar mijn angst hierbij is dat deze nog flink zal afschrijven. En ik ken mezelf ik hou ze meestal niet heel lang (paar jaar).

Wat denken we hier op het forum, Basic 991 of 'volle' 997 wat is de 'slimmere' aanschaf puur op waardevastheid?

Auteur:  dirty gertie [ 26 okt 2022 6:50 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Als je een auto maar kort houdt is de kans op waardevastheid niet zo groot. Reken op 5-7k kwijtraken aan aan- en verkoopmarge. Daarbovenop het risico dat je auto wil of moet verkopen op het moment dat de economie een recessie induikt.

Als jij de 991 mooier vindt zou ik daarvoor gaan.

Auteur:  stak [ 26 okt 2022 8:13 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Beetje een glazen bol vraag, maar ik zou zeggen dat de kans net wat groter is dat je minder afschrijft op de 997. Als je hem niet heel lang gaat houden, zou ik je niet kapot staren op afschrijven. Dat doe je meestal toch wel, tenzij je een GT2/3/4 had gekocht aan het begin van corona ;)

Ik stond zelf ook voor de keuze en voor mij was de 991 echt de betere auto. Vooral het geluid is er echt enorm op voorruit gegaan.

Auteur:  911gt2 [ 26 okt 2022 9:38 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

dirty gertie schreef:
Als je een auto maar kort houdt is de kans op waardevastheid niet zo groot. Reken op 5-7k kwijtraken aan aan- en verkoopmarge. Daarbovenop het risico dat je auto wil of moet verkopen op het moment dat de economie een recessie induikt.

Als jij de 991 mooier vindt zou ik daarvoor gaan.

Ik kocht mijn 996 Turbo voor 42K en een jaar later verkocht ik hem voor 49K. Toegegeven de 996 was op dat moment booming, maar mijn stelregel is dat los van onderhoud je in principe niet af hoeft te schrijven als je de juiste auto koopt.

Net een Mini Cooper S van mijn vrouw verkocht voor hetzelfde bedrag als we hem gekocht hebben, dat is echt geen uitzondering.

Auteur:  911gt2 [ 26 okt 2022 9:38 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

stak schreef:
Beetje een glazen bol vraag, maar ik zou zeggen dat de kans net wat groter is dat je minder afschrijft op de 997. Als je hem niet heel lang gaat houden, zou ik je niet kapot staren op afschrijven. Dat doe je meestal toch wel, tenzij je een GT2/3/4 had gekocht aan het begin van corona ;)

Ik stond zelf ook voor de keuze en voor mij was de 991 echt de betere auto. Vooral het geluid is er echt enorm op voorruit gegaan.


Dank je, ik zal eens kijken of er een te koop staat 'in de buurt' waar ik er eens een kan voelen.

Auteur:  Polydeukes [ 26 okt 2022 9:53 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

911gt2 schreef:
Net een Mini Cooper S van mijn vrouw verkocht voor hetzelfde bedrag als we hem gekocht hebben, dat is echt geen uitzondering.

Misschien geen uitzondering, maar voor "gewone" (of niet bijzondere) auto's wel tijdelijk van aard.
Is natuurlijk allemaal te wijten aan het wereldwijde tekort aan chips, lange levertijden voor nieuwe auto's en de daardoor gestegen prijzen van nieuwe auto's.
Hierdoor neemt de vraag naar occasions toe = prijsstijging. Zelfs de tweedehands Yaris Hybrid die ik anderhalf jaar geleden kocht voor TOTMBO is inmiddels meer waard dan bij aanschaf :scratch:

Porsche heeft daarnaast last van een schip dat gezonken is. Dat helpt niet bij het wegwerken van je wachtlijst.

Ik geloof overigens wel dat als je een beetje zuinig bent op je "gewone" P en deze netjes op tijd onderhoud krijgt, alles gedocumenteerd is en je er niet als een zwijn mee om gaat, deze aardig zijn waarde zal houden of in ieder geval weinig zal afschrijven. Er is op YT een kerel die van veel auto's waaronder Porsches de (USA) prijzen bijhoudt ern hier filmpjes over maakt: https://www.youtube.com/c/FourwheelTraderCardepreciationanalysis/videos

Auteur:  renetrzes [ 26 okt 2022 10:00 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Ik heb 3 jr geleden toch de keus gemaakt voor een volle 4s en heb daar nog geen dag spijt van. En over het geluid kan ik zeggen dat met een sport pakket het geluid erggggg lekker is. Succes met je zoektocht.

Auteur:  Spastblast [ 26 okt 2022 10:18 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Polydeukes schreef:
911gt2 schreef:
Net een Mini Cooper S van mijn vrouw verkocht voor hetzelfde bedrag als we hem gekocht hebben, dat is echt geen uitzondering.

Misschien geen uitzondering, maar voor "gewone" (of niet bijzondere) auto's wel tijdelijk van aard.
Is natuurlijk allemaal te wijten aan het wereldwijde tekort aan chips, lange levertijden voor nieuwe auto's en de daardoor gestegen prijzen van nieuwe auto's.


Ik had een paar jaar geleden, voor de chip-tekorten, anders precies dezelfde ervaring met de Cooper S (R53) van mijn vriendin. Bij aanschaf veel tijd gestoken in het vinden van het juiste exemplaar, met de gewilde opties, goede onderhoudshistorie etc. en de moeite genomen naar Limburg te rijden om hem te keuren en te kopen voor een goede prijs. Bijna 2 jaar later verkocht voor hetzelfde geld. Er zijn m.i. altijd mensen die een goed exemplaar willen kopen zonder te veel moeite te doen en daar ligt de kans om niet af te schrijven. Zelfs op een 'normalere' auto als een Cooper S, want ook daar is een liefhebbers markt voor.

Auteur:  Olaf [ 26 okt 2022 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Een 997 4S vs. een kale 991.

De 4S blijft speciaal ~ een kale 991 blijft saai ;)

Auteur:  Airhead [ 26 okt 2022 11:52 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Add Lightness :mrgreen:

Auteur:  Bocaloco [ 26 okt 2022 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Olaf schreef:
Een 997 4S vs. een kale 991.

De 4S blijft speciaal ~ een kale 991 blijft saai ;)


Eens.


Maar die 991 rijdt waarschijnlijk wel een stuk lekkerder. Ik heb een 997 GT3 en een 997 TT gehad, daarna een 991.1 GT3 en een 991.2 Targa GTS en voor mij is de 991 echt een veel fijnere auto. Ga er eens in rijden, kijk wat je het leukst vind, en koop dat. Restwaarde is niet heel erg van belang als je hem wat langer gaat rijden, want je weet toch nooit wat er gebeurd - in het leven en met de waardes van auto's.

Auteur:  Targa Floriaan [ 26 okt 2022 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Polydeukes schreef:
TOTMBO is inmiddels meer waard dan bij aanschaf :scratch:

:mrgreen:

Auteur:  911gt2 [ 26 okt 2022 12:37 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Airhead schreef:
Add Lightness :mrgreen:

Ik heb een Opel Speedster, veel lichter dan dat wordt het niet. :lol:

Auteur:  Olaf [ 26 okt 2022 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

... gebouwd op hetzelfde platform :arrow: Lotus Elise 111 met slechts 806 kg :drive:

Auteur:  horn [ 26 okt 2022 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Targa Floriaan schreef:
Polydeukes schreef:
TOTMBO is inmiddels meer waard dan bij aanschaf :scratch:

:mrgreen:

Add lightness ... :twisted: :wink:

Auteur:  Polydeukes [ 26 okt 2022 17:13 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Targa Floriaan schreef:
Polydeukes schreef:
TOTMBO is inmiddels meer waard dan bij aanschaf :scratch:

:mrgreen:

Selectief kopiëren en plakken is beter geschikt in het topic K(l)aagmuur

Auteur:  hehe [ 26 okt 2022 19:05 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

911gt2 schreef:
Airhead schreef:
Add Lightness :mrgreen:

Ik heb een Opel Speedster, veel lichter dan dat wordt het niet. :lol:

Dat is toch eigenlijk gewoon een Lotus Elise… maar dan zwaarder?
(heb een paar jaar een Speedster als daily gereden ;-))

Maar wat is een ‘volle’ 997?
Zaken als stuurverwarming, parkeersensoren voor, headup display etc. etc. ga je op een 997.1 niet krijgen.
Als het goed is komt er binnen afzienbare tijd een nieuwe multimedia module uit voor de 997.1, daar kijk ik naar uit.
Maar ik verwacht toch wel dat de 991 absoluut meer zal afschrijven

Auteur:  disciple [ 26 okt 2022 19:43 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Stuurverwarming kon je wel krijgen op de 997.2 :-)

Auteur:  911gt2 [ 26 okt 2022 21:18 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

hehe schreef:
911gt2 schreef:
Airhead schreef:
Add Lightness :mrgreen:

Ik heb een Opel Speedster, veel lichter dan dat wordt het niet. :lol:

Dat is toch eigenlijk gewoon een Lotus Elise… maar dan zwaarder?
(heb een paar jaar een Speedster als daily gereden ;-))

Maar wat is een ‘volle’ 997?
Zaken als stuurverwarming, parkeersensoren voor, headup display etc. etc. ga je op een 997.1 niet krijgen.
Als het goed is komt er binnen afzienbare tijd een nieuwe multimedia module uit voor de 997.1, daar kijk ik naar uit.
Maar ik verwacht toch wel dat de 991 absoluut meer zal afschrijven

4S, dus AWD, 'S', stoelverwarming en koeling PCM, PDK etc etc

Auteur:  yohanv [ 26 okt 2022 21:32 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

De TS trekt ook het vergelijk met een volle 997.2 v.s. kale 991

Auteur:  hehe [ 26 okt 2022 23:48 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Jullie hebben gelijk, niet goed genoeg gelezen.
En ik wist niet dat een 997.2 zoveel luxer uitgevoerd kon worden als een 997.1.
Als afschrijving ook belangrijk is, zou ik voor de 997 gaan.

Auteur:  duc11 [ 27 okt 2022 16:20 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

De 991 is toch wel stuk moderner en gevoelsmatig ruimer. Een kale 991....tsja deze is al redelijk vol uitgerust hoor, en zeker als je er wat extra gadgets op treft.
Ook een volle 997 zal vast nog afschrijven (wel iets minder dan relatief nieuwe 991)

Ik zou voor de auto gaan die je het mooiste vindt...juist ook omdat Porsche rijden genieten is en niet alleen "denken aan mogelijke afschrijving".....

Auteur:  Spastblast [ 27 okt 2022 16:59 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Voor wat het waard is... ik heb tijdens een aantal jaren sparen voor een 997 geen afschrijving gezien. Integendeel. Of die trend zich voortzet zou ik niet weten.

Auteur:  CJ [ 27 okt 2022 17:00 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

Heb wel het idee dat ze nu aant zakken zijn.
Logisch natuurlijk gezien huidige ontwikkelingen.

Auteur:  Olaf [ 27 okt 2022 19:00 ]
Berichttitel:  Re: Basic 991 vs 'volle' 997

997 prijzen zijn :arrowu: :arrowu:

... zeker als je de sites van Duitsland in de gaten houdt :wink:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/