| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
overstap van 993 naar 997 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=56840 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | bjft [ 08 nov 2022 13:18 ] |
Berichttitel: | overstap van 993 naar 997 |
Op het gevaar af dat ik een discussie op gang breng die heerlijk kan ontsporen begin ik er toch aan. De 993 cabrio heb ik nu 11 jaar en in die tijd hebben we er meer dan 80k mee gereden. Een geweldige auto. De milieuregels in Europa worden steeds verder aangescherpt en ik wil niet voor verrassingen komen te staan. Dus we hebben het besluit genomen om over te stappen naar een wat nieuwerwetsere 997 cabrio. Moeders vindt bijvoorbeeld een Audi of BMW cabrio helemaal niks. Ze wil graag het sportieve/knusse behouden in de 911. Dus ik blij . Maar ik zou dan om verschillende redenen graag een automaat willen. Een 4S is helemaal niet nodig. Een S is genoeg. Bouwjaar zo tussen 2005 en 2009, rond de 100.000km gelopen of daar in de buurt. Het aanbod op de gebruikelijke (NL) sites is me bekend. Het valt me op dat er veel meer 4S'en worden aangeboden dan gewone S'en, tenminste als ik naar de automaten kijk. Maar nu komt het. Ik zou graag eens met een automaat willen rijden. Echter, de bedrijven die er eentje hebben staan, zijn uiteraard niet zomaar te porren voor alleen een proefrit. Snap ik helemaal. Alles weer reinigen enzo en uiteindelijk niks verkopen en toch kosten. Is er iemand in de buurt van Koekstad die mij in de gelegenheid kan/wil stellen om eens een paar kilometer met zijn/haar 997 automaat te rijden. Ik kan dan voor mezelf inschatten of ik toch niet net zo goed in een handgeschakelde kan stappen. Daarvan heb ik namelijk al een paar prachtige exemplaren gespot. Het rijden met een automaat is mij genoegzaam bekend. Het gaat mij om de beleving van een automaat in een 997. Het argument dat schakelen sportiever is en beter bij de auto past is voor mij niet van belang. Ik rij ermee als een drol . |
Auteur: | Olaf [ 08 nov 2022 13:40 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Gewoon met je 993 heen rijden - en je enthousiasme laten zien …. dan moet een proefrit toch geen probleem zijn. Een 997 is wél een hele andere auto dan ‘n 993, maar dat ter zijde |
Auteur: | renetrzes [ 08 nov 2022 14:58 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Ik begrijp je keuze Berend en het zal je zeker bevallen. Zelf 3 jr geleden mijn 964 ingeruild voor 997 4s. Maar dan wel hand geschakeld , want dat vind ik toch net wat fijner. Ik rij ook meestal in de toer modus en ben nog steeds erg blij met mijn keuze. Succes met je zoektocht |
Auteur: | dirty gertie [ 08 nov 2022 16:14 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Als je bij Wolbert of Witmer en Odijk serieuze interesse toont dan zal een proefrit geen probleem zijn. Natuurlijk niet gaan als het regent of als er zout op de weg ligt. Ik zou me wel verdiepen in de keuze tussen een Tiptronic en de oude 997 motor die tot 2008 is geleverd en de PDK bak icm DFI motor van na die tijd. |
Auteur: | bladerunner [ 08 nov 2022 16:22 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Dat met dat proefrijden versta ik ten volle. OK, als je echt wil kopen, en als na het proefritje de wagen in orde bevonden wordt. Maar proefrijden om te voelen of een automaat het wel is wat je wil? Dan begrijp ik de garagisten dat ze hier niet voor openstaan. Ik heb ooit een zogezegde koper gehad voor mijn toendertijd rode Ducati 916. Koper deed zeer geloofwaardig maar na de proefrit zei hij, "bedankt en tot ziens". Ik vroeg wat het probleem was want de moto was toch in orde. "Jawel, maar ik wou een gele Ducati 916 en de gele die ik te koop weet staan, daar mocht ik geen proefrit mee maken en jij had daar geen probleem mee, zodoende. Dus nu weet ik hoe een 916 rijd en ga ik de gele kopen, groetjes en tot ziens". |
Auteur: | bjft [ 08 nov 2022 16:40 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 | |||||||||
Het eerste deel van je bericht snap ik, maar dan nog worden de geesten niet blij van alleen maar een proefrit om de proefrit. De tweede regel intrigeert me. Verklaar je nader mbt de Tiptronic/oude motor/PDK icm DFI (wat is DFI?) |
Auteur: | 2.2VTEC [ 08 nov 2022 17:03 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Direct Fuel Injection https://www.total911.com/technology-exp ... injection/ |
Auteur: | Polydeukes [ 08 nov 2022 18:09 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
De 997.1 (pre-facelift 2004~2008) heeft grotendeels dezelfde motoren als de 996, met de beruchte risico's op bore scoring en problemen met IMS, RMS en koeling (ook al heeft een klein deel daar maar last van, het is een dingetje). Deze 997.1 heeft de zogenaamde tiptronic automatische versnellingsbak. Eentje van (ik meen) ZF met koppelomvormer. Dus niet per se sportief, maar wel comfortabel. De 997.2 (facelift 2009~2012) heeft verbeterde motoren (DFI, Direct Fuel Injection) die een stuk minder kans op bore scoring hebben. IMS/RMS is volgens mij nog altijd een risico, maar staar je daar niet blind op. Deze 997.2 heeft ook de nieuwe PDK automaat, met dubbele koppeling. Daarmee is de auto veel sportiever te rijden. De 997.2 kent wel veel hogere prijzen. O.a. vanwege de verbeterde DFI-motor én vanwege de PDK-automaat. Verschil 997.1 en 997.2 is het beste te herkennen aan de achterlichten (mocht je een 2008/2009 auto vinden): Edit: de 997.1 Turbo heeft het beroemde Mezgerblok en kent de genoemde problemen niet. Maar dan hebben we het wel over een ander prijskaartje. (de latere 997.2 heeft formeel geen Mezgerblok, maar een technische variant daarop, maar dat is weer een hele andere discussie) |
Auteur: | bjft [ 08 nov 2022 18:16 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Haha bedankt. Ik was er inmiddels achter. Ik ben me op internet van informatie aan het voorzien. Pffff. Zoals altijd, zoveel mensen, zoveel meningen. Het verschil in de Tiptronic en PDK snap ik inmiddels wel. De Tiptronic is wat luier dan de PDK. Voor mij totaal van ondergeschikt belang. Tiptronic is prima voor mij. Als ik wil knallen met een snelle automaat neem ik de Tiguan met DSG wel . Voordeel van een automaat t.o.v. een handbak is natuurlijk, dat je met een automaat niet door verkeerd schakelen de motor kunt beschadigen. Of heb ik dat mis? Maar zoals ik al zei: een proefrit zou me veel duidelijk kunnen maken. En dan heb ik nog niet eens iets over het IMS en AOS en weet ik al niet meer gelezen. Dat doe ik hier wel. Maar dat is wel een dingetje waar ik zorgen over heb bij zo'n 997. Polydeukes bedankt voor de info! Nog één vraag dan alvast met betrekking tot de motor: Treedt de schade op bij ondeskundig gebruik? Dus niet fatsoenlijk warm rijden enzo? Want ze doen het toch niet allemaal? |
Auteur: | MY00 [ 08 nov 2022 18:20 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 | |||||||||
Je leest en ziet soms (op Youtube) dat mensen verkeerd schakelen, maar dit is mij nog nooit overkomen. Ik weet niet hoe andere dit ervaren, maar dit zou voor mij nooit een rede zijn om de keuze te maken voor een automaat. |
Auteur: | Polydeukes [ 08 nov 2022 18:27 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
IMS, AOS, Bore Scoring.... Tja, daar zijn al tientallen zo niet honderden discussies over gevoerd... Zo ver mijn kennis reikt (ik zal ongetwijfeld verbeterd worden): IMS: de cijfers op internet lopen uiteen van 5% tot 50% kans op schade. Je kunt je auto preventief laten modificeren (bijv bij AutoResto in Nijmegen. Kosten ongeveer €1800). AOS: is een simpele modificatie voor. Dan de zgn. "tikkende tijdbom": Bore Scoring. Dit is een gevolg van enerzijds een ontwerpfout in de koeling van de motor, anderzijds een combinatie van botte pech, slecht onderhoud en niet goed warmrijden en alle variaties die je hierop kunt bedenken. Er zijn "internetexperts" die zeggen dat iedere 996/986/997.1/987.1 een grote kans heeft om - uiteindelijk - bore scoring te krijgen. Maar er zijn genoeg voorbeelden van 911's van deze generaties met 300.000+km op te teller die nergens last van hebben... Dus zeg het maar. Daarom: laat altijd een aankoopkeuring (AKK) bij een specialist doen, inclusief cilinderinspectie (kost iets meer). Dan weet je waar je aan toe bent. Heeft de motor bore scoring: laten staan. Is de cilinderwand binnen specificaties? Dan kun je er met goed onderhoud en netjes warmrijden vanuitgaan dat er geen probleem zullen ontstaan. Maar het blijft een beetje een loterij voor mijn gevoel. Advies geven over wat verstandig is, is daarom lastig. Er zijn genoeg 997 eigenaren die probleemloos rijden. Dus als je het hen vraagt: gewoon goed je vooronderzoek en een AKK doen, en als alles klopt: kopen en genieten! |
Auteur: | dirty gertie [ 08 nov 2022 19:02 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 | ||||||||||||||||||
Ik weet niet of dit klopt voor de 997 motor problemen. Bore scoring heeft volgens mij weinig te maken met overtoeren, maar meer met het onregelmatig opwarmen en uitzetten van metalen als de motor nog niet warm is en toch al belast wordt. Niet zozeer door gelijkmatig een hoog toerental te bereiken maar eerder door met heel weinig toeren toch al het gaspedaal fors in te trappen en daarmee zuigers en cilinders te belasten als ze nog niet goed en regelmatig opgewarmd zijn. Automaten die (te) vroeg opschakelen zouden weleens risicovoller zijn vanuit die optiek. |
Auteur: | hehe [ 08 nov 2022 19:25 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 | |||||||||
In de normale stand is dat helaas nogal een understatement. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat veel mensen die afgeven op de Tiptronic niet door hebben hoe je die in de Sport stand moet krijgen. In de Sport stand is de Tiptronic namelijk een stuk beter te pruimen. Het is niet voldoende om alleen maar op het Sport knopje op het dashboard te drukken om de Tiptronic in Sport stand te krijgen. Je moet de motor ook minimaal 2 seconden meer dan 3300 rpm laten draaien. En dan is de Tiptronic in normale stand weer zo lui dat je echt even goed moet trappen om dat voor elkaar te krijgen (of natuurlijk handmatig schakelen met de knopjes op het stuur) Ik heb zelf een Tiptronic in mijn auto en voor dagelijks verkeer is het prima, als ik even leuk wil rijden zorg ik dat hij in Sport stand komt. |
Auteur: | disciple [ 09 nov 2022 1:26 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 | |||||||||
De 997.2 DFI motor heeft geen IMS meer. |
Auteur: | disciple [ 09 nov 2022 1:29 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
-Bore scoring: reëel issue, echter sterk overtrokken. Met name de 3.8 kan er last van krijgen. Zoals Wolbert zegt: warmrijden is het devies en dan is de kans op problemen heel klein. Probleem is echter dat je niet weet hoe de vorige eigenaren met de auto zijn omgesprongen. Er is een combinatie van problemen die elk in meer of mindere mate kunnen bijdragen tot het ontstaan van dit probleem. Slechte/oude olie, niet goed warmrijden (maar ook met koude motor op koppel rijden, dus in een hoge versnelling volgas bijv) veel korte stukjes rijden, koude klimaten, slechte injectoren, slechte benzine. Symptomen kunnen zijn: linker uitlaat viezer dan rechts (een klein verschil hoeft niet erg te zijn), toenemend olieverbruik, een tikkend geluid hetgeen erg op een klepstoter lijkt), metaal in de olie, overslaan van de motor bij vergevorderde scoring. Een cilinderwandinspectie kan nuttig zijn, maar moet dan wel door iemand worden gedaan die echt weet waar hij naar kijkt en dus niet normale slijtage aanziet voor groeven. De vraag is ook hoe verstandig het is om dit te laten uitvoeren door iemand die ook motorrevisies doet. Als er eenmaal scoring is ontstaan kan het hard gaan, maar als je weinig rijd en goed voor de auto zorgt kan het nog jaren duren voordat er symptomen ontstaan. Mijn visie: als je een auto koopt bij een goede specialist die goed verzorgd is, geen hoog olieverbruik heeft (voor zover je dat kan nagaan), en geen rare geluiden maakt, dan is de kans op scoring zeer gering. Wil je echt zekerheid laat dan een cilinderwandinspectie doen bij iemand die je vertrouwd en de kennis heeft. |
Auteur: | ferry p [ 09 nov 2022 7:56 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
3 jaar geleden precies andersom gedaan. Ondertussen 30k km gereden in de 993 en geen moment spijt gehad. Hoofd argumenten om te wisselen waren dat de 997 misschien wel te modern is en daarom minder spannend voor mij. Ik rij de Porsche voor ontspanning en pure rijbeleving, niet om voortbewegen van A naar B. In de 993 ben je nog echt aan het autorijden. Ik heb een sterke drang naar nostalgie en onze labrador Butzi is het altijd erg met mij eens! |
Auteur: | bjft [ 09 nov 2022 12:28 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Bedankt tot zover allemaal voor de input. Alle informatie blijft welkom. Zo kan ik me een beetje een beeld vormen. Ik realiseer me terdege, dat een 997 anders, zeg maar moderner zal rijden dan een 993. Maar misschien is dat ook juist wel iets wat onbewust meespeelt. Wat betreft de mogelijke motorproblemen blijft het altijd een gok natuurlijk. Je weet inderdaad niet hoe de vorige eigenaren met de auto zijn omgesprongen. Ook een AKK kan geen garantie geven dat alles écht goed is, maar kan wel voorkomen dat je bij wijze van spreken al na 100 km in de ( financiële) problemen komt. Nu nog een geschikte vinden. En anders gewoon verder met de 993. Is ook geen straf hoor. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 09 nov 2022 13:18 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Een jonge 997 kun je nog wel krijgen met Approved erop, denk ik? Ben je gedekt tegen potentiele ellende. |
Auteur: | renetrzes [ 09 nov 2022 13:33 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Bij triple en Crown staat een hele mooie zwarte cabrio 997 4s automaat. Met 50 k op de teller. Zou zeker ff gaan kijken . |
Auteur: | hilmp2 [ 10 nov 2022 18:01 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Doen ze ook niet moeilijk over proefrijden als je daar met je 993 aankomt is mijn ervaring |
Auteur: | renetrzes [ 10 nov 2022 18:57 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Klopt ik kreeg meteen de 4s mee en tja dan ben je om |
Auteur: | Ruben | '89 Targa [ 11 nov 2022 11:57 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Interessant topic dit, gaat echt wel een heel stukje verder dan 'appels en peren' en bewijst maar weer eens het nut van dit forum! Met jullie goedvinden keer ik nog even terug naar het begin van het topic: Zit je met een watergekoelde Elfer de komende jaren echt safer qua Europese milieuregels dan met een luchtgekoelde? Het zijn geen oude diesels toch? Geen uitzonderingsregels/coulance voor oldtimers van de internationale milieubrigade? Ik weet hier zelf heel weinig van, is voor mij echt een typisch gevalletje 'de klok wel horen luiden'.... |
Auteur: | bjft [ 11 nov 2022 13:06 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Voor de 993 krijg je al geen milieuvignet voor Frankrijk meer. Hij valt echt onder geen enkele regel/uitzondering om alsnog een vignet te krijgen. Voor geen enkele auto van vóór 1997 wordt een vignet verstrekt. Dus eigenaren van een oudere 911 hebben dat probleem uiteraard ook in Frankrijk. Franse eigenaren van youngtimers zullen hier dus ook wel last van hebben. Hoe die dat regelen is me nog niet duidelijk. Er zal toch wel een uitzondering zijn op de regel. Vanaf 2022 worden de milieuzones in Frankrijk alleen maar drastisch uitgebreid. Controle gaat naar ik aanneem met camera's boven of naast de weg. Ik vermoed onder andere met die portalen die je in Frankrijk regelmatig ziet waar een enorme bos camera's aan hangen. De 997 van de bouwjaren vanaf 01-01-2006 tot 31-12-2010 heeft in ieder geval nog euronorm 4. Daar kun je voorlopig nog even mee vooruit. Althans in Frankrijk. |
Auteur: | Targa Floriaan [ 11 nov 2022 13:38 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Heb ik ff mazzel met een 993 uit 1998. Of niet? |
Auteur: | bjft [ 11 nov 2022 13:54 ] |
Berichttitel: | Re: overstap van 993 naar 997 |
Ja dat denk ik wel. Kijk maar in bijgevoegd staatje. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |