| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Voorlopig nog geen EV voor mij http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=56931 |
Pagina 1 van 17 |
Auteur: | Brulaap [ 09 dec 2022 21:54 ] |
Berichttitel: | Voorlopig nog geen EV voor mij |
Met mijn huidige Panamera rij ik momenteel best wat km's per jaar (50Kkm). In de zoektocht naar een andere/nieuwe P zat ik naar de Taycan te kijken en kwam zodoende ook op de ANWB-site en de route-planner voor EV's. Regelmatig ga we naar Frankrijk (+1000km vanaf Utrecht en ik rij het gemiddeld in 8,5uur en 1 stop) in een gebied waar het aantal laadpalen nog op een paar handen te tellen is (en ook nog 11kW-laders). Wat mij verbaasde is dat een Taycan GTS 5x (!) moet laden om de rit af te leggen; totale laadtijd 1,5uur laadtijd; reistijd bijna 12uur en een aantal keren van de (tol)weg af voor het laden in dorpen/steden. Ik ga er voor het gemak van uit dat ze van de maximale toegestane snelheden uitgaan en alles wat daar boven zit gaat ten koste van de actieradius. Toch? Gezien het geduld dat ik heb (en ja, het is vakantie dus je hebt alle tijd, nou niet als je die rit al 200x gedaan hebt, dan wil je alleen maar vlot op de eindbestemming zijn ) dus voorlopig nog geen EV voor mij (ondanks ook alle voordelen) maar waarschijnlijk weer een hybrid. Trouwens: voor de grap een paar ander auto's ingevoerd op de ANWB-site en dezelfde rit in een bijvoorbeeld een Mini Cooper EV is 15x (!) laden en 16uur onderweg Hoe moeten de eigenaren van kleine auto's dat doen? Bijvoorbeeld weekendje Sauerland wordt dan al een hele onderneming als je met een Twingo elke 150km moet laden. En op 1 dag van Utrecht naar Brugge v.v. zal ook een uitdaging worden. Hoe zien jullie dat? |
Auteur: | Johann [ 09 dec 2022 23:18 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Yup, het blijft een uitdaging. Mijn ervaring in 2013 met mijn i3 binnen NL was redelijk goed want ik was een van de weinige mensen de moest laden. Maar als ik buiten NL kwam was het een drama, ik was twee keer afgesleept omdat een laadstation het niet deed of niet de juiste stekker had. Mijn hoop was dat er na bijna 10 jaar een flinke verbetering in is gekomen, maar helaas was dat niet mijn ervaring. Gedurende mijn week met een Taycan ging het meerdere malen niet goed, gelukkig had de auto voldoende reserves maar zou hij een kleinere actieradius hebben gehad, stond ik weer stil. Bij Shell en fastned lukte het 50% van de tijd niet om een vrije laadstation te vinden en als je dan van de snelweg ging naar de andere laadpunten werd ik bijna altijd naar een of andere obscure adres gestuurd waar geen laadpaal te vinden was of het was op privé terrein. Let wel, dit was via de navi van de Taycan Daarentegen is het mij nog altijd gelukt Benzine of Diesel te tanken maak niet uit waar ik me op de aarbol bevind. Daarom rijd ik weer geen EV, over 5 jaar zal ik de situatie opnieuw bekijken. |
Auteur: | Hans44 [ 09 dec 2022 23:33 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Ik maak nogal wat kilometers in DE, meestal laat in de avond en het tempo is dan ook hoog. 200+ met een elecrische auto is niet handig. Zowel een Taycan Turbo als een Tesla P90D gereden en bij beide was na een goed half uur de accu leeg en loopt het vermogen terug. Je schiet er dus niks mee op want de laadtijd is nu nog significant langer dan ff tanken. Zolang ik op mijn route nog heel veel stukken onbegrensd mag rijden, houd ik het voorlopig bij een dikke diesel of de 997. Ik vind het helemaal niet verkeerd rijden, maar voor mijn soort gebruik nu nog ongeschikt. |
Auteur: | horn [ 10 dec 2022 8:50 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Leuk topic! Laten we het vooral leuk in informatief houden zonder weer te verzanden in ‘jij begrijpt er niks van’ discussie Rij zelf youngtimer zolang die regel blijft bestaan. En daarom sowieso niet elektrisch (nog). |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 9:46 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
15x laden voor 1000 km? Das echt onzin, tenzij je constant de topsnelheid rijdt. Paar weken terug naar Schiermonnikoog geweest vanaf Breda met de Mini E van mw SV, 273km. Heenweg 1x laden, wel netjes100-110 gereden. Op parkeerplaats niet kunnen laden, te weinig tijd, we moesten de boot nog halen. Terugweg met 20% lading gestart, dus 2x moeten laden. Kost idd wat meer tijd dan tanken, maar broodje eten en weer verder. Met een Tesla gaat zon trip veel sneller oa door de laadsnelheid en omdat je met 1 keer laden op en neer kunt, mits je vol vertrekt. Ik heb overigens nog nooit hoeven wachten op een laadplek, niet in NL en niet in het buitenland. Dat komt vooral door het fantastische SC netwerk van Tesla. Overigens 2, mijn broer heeft een huis in Italië op 1200km en die rijdt altijd met zn X op en neer. Volgens mij 3x laden, wel altijd vol van huis. Range anxiety is 4 pussies Overigens 3, in september Tesla verkocht. Mijn DD is nu een Gazelle en als ik het lief vraag krijg ik de Mini mee. Bevalt eigenlijk best goed, had zelf gedacht heel snel een andere auto erbij te kopen, maar ontspullen is eigenlijk best lekker. |
Auteur: | Johann [ 10 dec 2022 9:51 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Tesla heeft het ook goed geregeld met al die superchargers bij hotelletjes etc. Dan is laden geen grote straf. Iemand al gekeken naar Nio? Hun concept is een batterij ruil systeem en het ruilen is totaal geautomatiseerd. Hun eerste Power Swap Station is inmiddels actief in Tilburg, ben benieuwd of het aanslaan. Ik weer dat Tesla hier ook ooit mee bezig was, maar volgens mij nooit in productie gegaan? |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 9:59 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Renault heeft dit geprobeerd en een Israelisch bedrijf ook volgens mij. Was nix en wordt nix. (Nog) sneller laden is de sleutel tot succes. Staat ergens op internet wel een filmpje waarbij een Tesla-accu sneller gewisseld wordt dan een Audi A6 volgetankt. |
Auteur: | Johann [ 10 dec 2022 10:12 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Het schijnt dat Nio daar wel een succes van hebben gemaakt. Ze hebben reeds 1200 van die dingen in China, maar ik ben het met je eens, dit is de oplossing niet. Soweiso is een merkgebonden oplossing de antwoord niet. Maar als ze nu een iso standaard voor batterijen zou hebben, zou dat wellicht een alternatief kunnen zijn als je echt haast hebben. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 10:19 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Ik kan me heel weinig situaties voorstellen waarbij 400km laden in een half uurtje (of minder) een probleem is. |
Auteur: | Targa Floriaan [ 10 dec 2022 10:30 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Het is vast een kwestie van plannen, maar ik zou er erg ongelukkig van worden als ik onverwacht weg moet, en geen tijd heb gehad (of ben vergeten) om te laden. Zou me voor de korte stukjes (te ver om te fietsen, te dichtbij voor de auto) nog wel een E-upje kunnen voorstellen, maar om alleen daarvoor een e-auto aan te schaffen loont niet. E-bike is geen optie, moet mn vader soms meenemen. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 10:33 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Als je van een publieke laadpaal afhankelijk bent, kan dat idd een issue zijn. Bij ons staan de E-auto’s aan de laadpaal op het erf, dus eigenlijk altijd vol. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 10:41 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
@Brulaap, nog vraagje over je openingspost; 1,5 uur laden tov 1 stop om te tanken en toch 3.5 uur langer onderweg? |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 10:56 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Nog 2 Tesla-promopraatjes; Onze inkoper is met zn Tesla Short Range (zuinige zeeuw dus bang voor bijtelling) naar Kroatië op vakantie geweest, ging prima. Onze IT-er is minder zuinig dus die heeft een Long Range, is afgelopen voorjaar op en neer naar de trasfargalan (of zoiets ) in Roemenie geweest, in 4 dagen. Bijna 4200km. |
Auteur: | MY00 [ 10 dec 2022 11:05 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Zolang je idd niet minimaal 600 kilometer kan rijden op een lading wordt het ook geen EV voor ons. Mijn vrouw rijdt 1x in de 430 kilometer, op de plaats waar ze moet zijn, zijn geen laders. Dus zou ze als ze naar huis rijdt ergens moeten opladen. Dan zijn de 30 minuten erg veel tijd als je 's morgens om 6 uur weg rijdt en om 19 uur op zijn vroegst thuis bent. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Ook voor jou is er een Tesla. |
Auteur: | Alfred996MKII [ 10 dec 2022 13:24 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
De sleutel die ik gebruik is de 60/80% regel. Bij temperaturen boven de 7C en doorsnee gebruik met niet teveel snelweg is 80% van de WLTP actieradius haalbaar. Onder de 7C en veel snelweg gebruik blijft er 60% over. Ik rij een ID.4 met 77kw batterij en een WLTP VAN 520km. Boven de 120km/h is het verbruik snel rond de 25Kw/100km en dus actieradius 300km.. EV rijden leuk? Opzich zijn het prima vervoersmiddelen maar je blijft denken, waar,wanneer en hoe ga ik straks de batterij weer laden... Leuk is, voor mij, anders. |
Auteur: | MarkS [ 10 dec 2022 13:29 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij | |||||||||
Heeft Tesla het supercharger netwerk in Europa inmiddels niet (grotendeels) opengesteld voor andere merken? |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 10 dec 2022 14:09 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Nog niet gelukkig. |
Auteur: | Enguess [ 10 dec 2022 14:42 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Ik ben anderhalf jaar geleden overgestapt van een BMW M550i naar een Taycan Cross Turismo 4S. Ik rijd voor mijn werk geregeld Zurich-Munchen vv en Zurich-Milaan-Genoa vv. Prive doe ik een keer of twee per jaar Zurich-Nederland. Zoals ik hier wel eens heb geschreven was het een zeer bewuste keuze, ingegeven door mijn persoonlijke behoefte een bijdrage te leveren aan een beter milieu. Daarom ook zonnepanelen op het dak. Als echte petrolhead was het een grote stap, ik leverde niet alleen een briljante BMW in maar ook een 997.2 turbo S. Sommigen verklaarden me voor gek. Maar je moet doen wat je moet doen. In het begin had ik range anxiety en mijn eerste trip naar Nederland verliep niet helemaal zonder problemen. Maar dat is nu voorbij. Mijn Taycan heeft bij normaal gebruik een range van 350km (400 in theorie, maar dat redt ie niet). Dat is voor mij meestal genoeg, tenzij ik op bovengenoemde trips ben. In praktijk zo’n 40 van de 52 weken dus meer dan voldoende, inclusief tripjes naar de bergen etc etc. Met bijkomend voordeel nooit meer tanken, gewoon laden ‘s nachts of op kantoor. Ideaal. Ook lange reizen gaan (nu) goed. Op de Duitse snelweg trap ik als vanouds flink door, dan is de range 200-250km. Duitsland is prima voorzien van snelladers, tot 350KW aan toe. Dat gaat tot nu toe altijd goed. Een trip Zurich-NL kost me gemiddeld een uur tot anderhalf uur langer dan voorheen. Drie keer laden inclusief (tussen de 10 en 30 minuten per keer). De Taycan navi leidt je naar de juiste snelle palen en rekent ook voor je uit hoe vaak en lang je moet laden. Dat betekent soms dat 4 keer kort efficienter is dan 2 keer lang. Soort dynamische pitsstopstrategie zeg maar. Dus ja het kost meer tijd. Maar paniek heb ik allang niet meer - het gaat altijd goed dus ik stap nu zonder enige vorm van twijfel in de Taycan voor lange ritten. En de auto zelf is een absolute rijdersmachine. Een vn de best rijdende auto’s die ik ooit heb gehad, en ik heb al heel wat leuk spul gehad in mijn leven! Met de laatste software update is ‘ie nu ook probleemloos op dat gebied, dus het is gewoon GROOT GENIETEN. |
Auteur: | MarkS [ 10 dec 2022 15:53 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij | |||||||||
Oké. ANWB heeft daarvoor wel een stappenplan instructie op hun website staan en lees ook dat het in Nederland vorig jaar al is ingevoerd en nu ook binnen andere landen in Europa het geval zou zijn. Maar dat klopt dus (nog) niet? |
Auteur: | MY00 [ 10 dec 2022 15:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij | |||||||||
Als deze in het lease budget zou passen misschien wel, laat staan de bijtelling. |
Auteur: | dirty gertie [ 10 dec 2022 16:32 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor |
Ik heb nu 2 jaar een Audi Etron 50. Heerlijke auto, maar theoretische range is 320km en die haal je nooit. Realistischer is 270km en als het koud is nog wat minder, zo rond de 240km. Op snelweg boven de 100km/u en met de verwarming aan moet je om de 180-200km aan de lader. Geen last van range anxiety maar realiteit is wel dat je niet de accu tot de laatste 10km wil leegrijden omdat je niet overal makkelijk laadplekken kunt vinden. Achteraf gezien had ik in ieder geval de variant met grotere accu moeten nemen. Of een Tesla al vinden mijn vriendin en ik de stoelen niet fijn. Ik zou de volgende keer minimaal 400km werkelijke range willen. Want met onze Etron kun je niet relaxed naar het buitenland, vind ik. Wel in perspectief: voor een aangeklede 5-serie was ik snel tegen de EUR 800-900 aan maandelijkse bijtelling kwijt geweest, en deze Etron rijd ik bijna gratis. |
Auteur: | Olaf [ 10 dec 2022 16:40 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij | |||||||||
Dàt ... maar zeker niet alleen dàt Zakelijk even een EV mogen rijden - winterse omstandigheden - actieradius om te janken, maar het was "gelukkig" alleen woonwerk verkeer. Op de zaak aan de stekker - wat erg fijn was - want "thuis" opladen was onmogelijk, parkeerplaats op 75m van het huis Even op zoek geweest naar een EV voor privé, maar de meeste vallen af omdat ik ze lelijk vind. Die ik dan nog wel een beetje te pruimen vind qua aangezicht - en op het randje van het budget zitten - vallen af vanwege een stukje irritatie in de auto, wat ten koste gaat van het rij-comfort Mochten wij het winnende nummer van de eindejaarsloterij hebben, dan gaan we heel snel een Charge bestellen |
Auteur: | Rod [ 10 dec 2022 20:29 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Rij sinds 2016 Tesla, vanaf begin ook lange afstanden naar Zuid Italië, Spanje en meermaals CH en Oostenrijk. Je bent nooit de eerste die aankomt en rijden in Dld is wel even wennen anders sta je continue aan de Supercharger. In Frankrijk blijft het irritant dat je steeds de tolweg af- en weer -op moet om ergens een SC te vinden. Heb recent mijn M3 naar Marbella gereden. Eerste dag 19 uur in de auto (incl laden) tweede dag 9 uur. Voordeel is wel dat je grotendeels op de autopilot kan rijden en dat je minder kans hebt op snelheidsovertredingen . Ondanks dat het op zich wennen is blijf ik de nadelen toch nog steeds best groot vinden. Maargoed inmiddels is het zakelijk bij ons al niet meer mogelijk om benzine auto’s te leasen… |
Auteur: | Sander911 [ 10 dec 2022 20:41 ] |
Berichttitel: | Re: Voorlopig nog geen EV voor mij |
Tja heb twee jaar met een BMW i3 gereden en voor dagelijks gebruik, werkregio in straal van 30km, en thuis een laadpaal prima te doen en de 4% bijtelling was ook plezierig maar langere ritten zorgden wel voor stress dus voorlopig weer op fossiele brandstof. Laadinfra is sindsdien wel sterk verbeterd dus wellicht in de toekomst 2e poging al dan niet gedwongen |
Pagina 1 van 17 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |