| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Boxster 981 4-TJB-37 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=57756 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Erwinner [ 05 dec 2023 9:55 ] |
Berichttitel: | Boxster 981 4-TJB-37 |
Hallo, hallo, niet helemaal nieuw hier, maar wordt toch eens tijd voor ‘my 1st little Porsche’ Johann drukte me op het hart om mijn auto waar ik serieus interesse in heb wel eerst goed te laten keuren, dus vrijdag ga ik naar PTSG in Huizen. Maar als iemand zegt: niet doen want deze is notoir bekend als rommelbak, dan bespaart me dat een dag gedoe. Dus iemand bekend met deze Boxster die afgelopen jaren bij Waalgarage in onderhoud is geweest? Kenteken : 4-TJB-37 Url: https://autolinie.nl/occasions-kopen/34 ... ler-o-h-20 |
Auteur: | disciple [ 05 dec 2023 10:22 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Deze staat al een hele tijd te koop geloof ik, maar hoeft natuurlijk niets te betekenen. De Waalgarage is een hele goede Porsche garage, aardige mensen ook. Je zou ze eens kunnen bellen om te vragen wat zij van de auto vinden, indien ze zich dit kunnen herinneren natuurlijk. Succes! |
Auteur: | Johann [ 05 dec 2023 10:23 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Welkom Erwin Na jaren heb ik je bijna om Volgens mij een hele leuke optie als eerste Porsche. Zo te zien is het een basis uitvoering van de 981 Boxster, maar zelf vind ik basis uitvoeringen vaak puurder en speelser. Je hebt wel enkele leuke opties als sportuitlaat, handbak, climate control en als cabrio rijder zal de stoelverwarming goed van pas komen op kouder dagen. Je mist Sportchrono, maar bij een handbak is dat overbodig en bij een cabrio sowieso niet nodig. Je hebt ook geen sportstoelen, maar door de alcantara zal er voldoende grip in de bochten zijn. Een weetje, het is geen leder maar skai op de stoelen. Ook dat is geen minpunt want als je auto een keertje nat worden gedurende het open rijden, heb je ook gaan angst voor krimpende leder. Succes met de aankoop keuring |
Auteur: | Polydeukes [ 05 dec 2023 10:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | |||||||||
Zo van de foto's valt er weinig op aan te merken (behalve dat glimmende stuur... Schoon leer is mat, niet glimmend. Zo ranzig al die huidvetten en oliën van anderen aan je stuur). Valt me wel op dat de prijzen nog altijd hoog zijn. 3 jaar geleden kocht ik mijn 2015 981 met <80dkm voor minder. Zijn er ook facturen van vóór de Waalgarage bekend? Of in ieder geval stempels van dealers of specialisten in het boekje? Een AKK lijkt met sowieso verstandig.
|
Auteur: | renetrzes [ 05 dec 2023 11:23 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Een hele mooie porsche |
Auteur: | disciple [ 05 dec 2023 11:47 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | ||||||||||||||||||
Sportchrono is inderdaad bij een 981 overbodig, want er is bij deze auto's wel altijd een sportknop die zorgt voor een giftiger gasrespons en sportiever PDK bak programma (indien van toepassing). Bij een 997 is het echt wel een gemis als je geen sportchrono hebt, want dan heb je geen sportknop en dus altijd de wat luie gasrespons en PDK programma, en dat wil je niet i een sportwagen. Ik merk dat ik overigens de sportplus knop in mijn 997 nooit gebruik. Ik merk niet vee verschil t.o.v. sport. En toen ik laatst in een Cayman 2.7 reed zonder sportuitlaat miste ik die niet. Zonder klinkt hij al prima, dus zonder dak zal dat nog beter zijn. |
Auteur: | Johann [ 05 dec 2023 12:15 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | |||||||||||||||||||||||||||
Wel mijn text volledig quoten Polydeukes
Voor zover ik weet is Sport+ zelfs geen optie bij een handbak. Ik heb dat soweiso niet in mijn GT4. Het doel van Sportchrono is om je rondetijden te meten en je te helpen ze te verbeteren, er is zelfs een app van Porsche die je kunt koppelen aan je auto en combineren met je onboard video's. Erg handig als je een circuit rijder bent. Vandaar dat ik zei overbodig bij een cabrio. Maar waar 95% van de mensne het voor kopen is Launch control |
Auteur: | mark996 [ 05 dec 2023 13:13 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
En voor het klokje zelf toch? Tenminste bij de 997 krijg je het mooie klokje op het dashboard.. |
Auteur: | Johann [ 05 dec 2023 15:26 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Ja, het klokje is nog steeds onderdeel van het Sportchrono-pakket, maar als je het voor het klokje doet, kun je beter je geld besteden aan een Zwitsers uurwerk om je pols. |
Auteur: | mark996 [ 05 dec 2023 15:34 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Want? Ik leg mijn horloge niet op mijn dashboard en daar kijk ik toch wel naar als ik door mijn voorruit kijk. Of mis ik iets? |
Auteur: | disciple [ 05 dec 2023 15:36 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
je legt je horloge op de kofferklep? |
Auteur: | Polydeukes [ 05 dec 2023 15:52 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | ||||||||||||||||||
Pssst. Er zit gewoon een digitale klok in je dashboard én op je navischerm
Ja, heb ik ook gedaan. Maar je begint er zelf over toch? Voor Launch Control heb je een enigszins valide punt. Maar dat is ook meer een gimmick lijkt me. Moet altijd denken aan de mannen van Top Gear / The Grand Tour bij "launch Control" https://www.youtube.com/watch?v=q2pIm9l7BKw |
Auteur: | mark996 [ 05 dec 2023 16:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | |||||||||
Nope, ik bedoelde dat ik mijn horloge gewoon om heb en dus niet op mijn dashboard heb liggen (dus ik snapte de link niet met een horloge ipv een sportchrono klokje aanschaffen, het horloge zie ik niet als ik rijd). Het dashboard waar ik vaak tegenaan kijk als ik rijd zie ik daarentegen wel. Daarom is voor mij het klokje op het dashboard van meerwaarde, vind het 997 dashboard zonder dat klokje saai. Ik had een sportchrono klokje als vereiste staan voor mijn 997. Maar is maar een mening uiteraard |
Auteur: | Johann [ 05 dec 2023 18:51 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Ik doelde op het feit dat het een hele goedkoop quartz klokje is, en als het overbodige klokje het enige reden is om sportchrono aan te vinken je de 2k beter kunnen besteden Maar we dwalen af, iemand nog verder input over de 981 die TS willen kopen? |
Auteur: | Autoke [ 05 dec 2023 20:14 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Mooie wagen /kleur velg combi helemaal top wat mij betreft... Dorpel is wel wat bekrast - ok 120 kkm - wel netjes op foto gezet, maar toch. Middenconsole rechtsvoor ook wat krassen lijkt het, beetje rare plek , of voormalig telefoonhouder of zo , handschoenkastje lijkt ook wat vlekken te hebben (of puur de foto) .. Prijs lijkt me ok met garantie - zou wel nieuwe koppeling vragen - of checken dat die recent gedaan is., anders gok ik dat die eraan kan komen tzt.. 2012 - dus ingevoerd (in NL pas in 2013 meen ik - gechecked rdw - invoer), maar geen ramp mits km klopt dan.. Handbak komt niet veel voor , en icm 2.7 prima - overbrenging wat korter dan (2.7 e 3.4) pdk |
Auteur: | e_930_T [ 06 dec 2023 7:44 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Hey erwinner wat leuk, ik kwam jullie nog tegen bij PCT toen je daar naar boxsters aan het kijken was. Ik ken deze niet maar vind het een hele mooie om te zien en handbak is natuurlijk the bomb! Succes, ik hoop dat het wat wordt voor je met deze |
Auteur: | Polydeukes [ 06 dec 2023 11:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | |||||||||
Juist niet. PDK heeft 7 versnellingen, handbak 6, dus de verzetten zijn (nog) langer. Is ook een van de weinige kritiekpunten op de 981. |
Auteur: | Johann [ 06 dec 2023 13:23 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Volgens mij klopt Arnoud zijn statement wel i.e. 2.7 vs. 3.4
|
Auteur: | ruud964 [ 06 dec 2023 17:52 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Klopt, de 7e versnelling is ook eigenlijk geen versnelling. Ik vind die zelf ook zwaar irritant (enige minpuntje). Schakelt naar mijn smaak te snel door in de auto. stand. Ik overweeg dan ook om op termijn de software te laten aanpassen (lees: gasklep volledig open en aanpassing schakelprogramma). In de Sport+ stand komt de 7e ook niet voor |
Auteur: | ruud964 [ 06 dec 2023 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Even snel naar de foto's gekeken, 2 zaken die mij opvallen: - de auto heeft wat "liefde nodig", gezien de krassen, mede op de middenconsole rechts - ik zie geen oliewissel op de factuur. Ik zou zeker checken of ze jaarlijks olie en filter vervangen hebben. Ik weet dat Porsche niet jaarlijks voorschrijft, maar toch........ Btw, zo'n glimmend stuurtje kan een autopoetser vrij makkelijk weer dof krijgen. |
Auteur: | Erwinner [ 06 dec 2023 19:07 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Dank voor al het meedenken! Ondertussen heb ik ook de vorige eigenaar weten te achterhalen (niet echt AVG proof want zijn naam en adres stonden gewoon op de Waalgarage facturen). Superenthousiaste vent die de 981 zelf heeft ingeruild op een 718 met PDK. Dus om het even samen te vatten voor mezelf: 1. Onderhoud afgelopen jaren bij Waalgarage is een pluspunt. 2. Inderdaad raar dat er afgelopen APK beurt bij dik 2k euri geen oliewissel op de factuur staat. Ik ga nog eens vragen naar de andere facturen of bougies, bobines en dat soort zaken al eens eerder gedaan zijn 3. Koppeling met 120dkm inderdaad wel een flinke kostenpost als dat nodig is. Dat ga ik bij de aankoopkeuring bij PTSG navragen hoe hij dat inschat daar 4. Handbak ipv PDK blijkt dus best een discussie punt hier. Zelf ben ik de laatste jaren ook steeds luier gaan rijden, maar voor de hobbytimer juist wel leuk om de plezierkilometers lekker engaged te rijden. Lijkt me best heerlijk op de bergpassen om zelf te bepalen naar welke versnelling en wanneer te schakelen. Volgens sommigen begrijp ik ook dat zo’n “laatste armosferische 6-cilinder met handbak” naar de toekomst toe naar verwachting best gewild blijft, dus ben ik wel OK mee 5. Ik besef me ook dat de 981 compleet anders rijdt dan het turbo-blok in de 718. Ben benieuwd hoe me dat op de lange termijn gaat bevallen, maar ben zelf ook geen circuit racer dus zal wel loslopen. 6. Wat gebruiks sporen op de dorpel en middenconsole vind ik met deze km-stand en leeftijd niet zo gek eigenljijk. Voor zijn leeftijd vond ik hem eerder juist bijna verdacht netjes nieuw erbij staan. Nagenoeg geen steenslag nergens en de kap lijkt haast wel nieuw. De vorige eigenaar vertelde me dan ook dat hij hem altijd binnen geparkeerd had staan en zo ziet hij er ook best vertroeteld uit na 11 jaar 7. Sportchrono zit er inderdaad niet op, maar wel de sport-modus, PASM en sportuitlaat dus denk dat ik met mijn rijstijl dat klokje en het meten van alle data op het circuit niet snel zal missen Enige waar ik me nu nog beetje zorgen over maak is de vraag waarom hij eigenlijk de hele zomer vanaf mei niet eerder verkochtis geraakt. Ik hoop wel beetje courante uitvoering te kopen mocht ik in de toekomst ooit weer eens willen overstappen, upgraden naar nieuwer type of verkopen. Is 41.899,- een te hooge vraagprijs naar jullie idee? |
Auteur: | Autoke [ 06 dec 2023 19:59 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | |||||||||
Niet onbelangrijk: Final Drive Ratio 3.89 (3.25) 3.89 (3.25) Dus product hiervan , dus 3.67*3.89 vs 3.91*3.25 , maakt 14,3 vs 12,7 , dat is 12 % verschil vs pdk versie dan in voordeel 2.7, maakt het vershcil in koppel vs 3.4 PDK deels wat goed - voor wat het waard is (handbak 3.4 is 12.9), dus pdk vs handbak 3.4 weinig verschil, bij 2.7 wat meer. Grootste voordeel is de hogere RPM's in de 2 op secundaire wegen, je bent langzamer maar het klinkt sneller, allemaal fake natuurlijk - maar goed, hier wordt bijna alles 60 kmzone ondertussen, dus dan wel handig een wat kortere bak . Met aanpassen eindratio zou je een superauto hebben eigenlijk (net als rallyauto's, slechts 300 pk , maar super snel, door korte bak).. De 2.7 handbak voelt dus niet zo lang als vaak gezegd wordt voor de 981 (wel prima zoals het is eigenlijk, mijn beeld dan, ook in de bergen) |
Auteur: | erwin996 [ 06 dec 2023 20:22 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 | |||||||||
Alleen kijkend naar de leeftijd van de auto (bijna 12 jaar oud (!)), de nieuwprijs (85K) en de km-stand die niet gering is (120K) vind ik de vraagprijs zelf behoorlijk hoog (ongeveer 50% van de nieuwprijs). Maar dat is persoonlijk. Of de auto het waard is in de huidige markt, zou duidelijk moeten zijn door te zoeken naar vergelijkbare uitvoeringen (in Duitsland op www.mobile.de staan er meer dan in NL). Overigens is mij opgevallen dat prijzen van gebruikte auto's afgelopen half jaar dalend waren. Dat kan de verklaring zijn dat deze auto niet verkocht werd (prijs niet aangepast aan veranderde marktomstandigheden). |
Auteur: | Autoke [ 06 dec 2023 20:37 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Op mobile nu voor 39890 keuro , is BPM nog zoveel bijuitvoer |
Auteur: | patje1970 [ 06 dec 2023 23:59 ] |
Berichttitel: | Re: Boxster 981 4-TJB-37 |
Aan deze prijs staat ie al lang , was al de startprijs op mobile site . Is exportprijs van deze boxster, volgens beschrijving |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |