Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 31 maart 2025 13:42

Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
wintertijd doorrijden Porsche 997.1 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht wintertijd doorrijden Porsche 997.1
Een hele goedemorgen,

Ik was even benieuwd naar wat mijn mede Porsche eigenaars doen deze wintertijd. Ik ben zo een klein half jaartje trotse eigenaar van een 997.1 en daar heb ik toch zoooo geen spijt van :D
Ik gebruik de auto als weekend auto (het is echt mijn feest auto). Maar nu staat die al een maand in de garage vanwege het idee van het zout/pekel dat ze strooien op de weg. Ik zie eerlijk gezegd ook alleen wat nieuwere modellen 911 rijden deze tijd. Beetje het idee dat het wat beter tegen het strooizout kan!

Dus was! benieuwd of er meerdere 911 eigenaars er zo over denken of ben ik te zuinig op mijn autootje. Want eigelijk denk ik als het weer een tijdje heb geregend, zou het weg gespoeld zijn??? :roll:

Wil zo graag rijden!!!

gr Danny

25 jan 2025 11:02
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Bericht Re: wintertijd doorrijden Porsche 997.1
Deze auto's zijn modern genoeg, dus roesten niet zo snel. En wat je zegt klopt: na een aantal regenbuien is de pekel weer weggespoeld. Wat je niet moet doen is in de pekel rijden en hem daarna voor langere tijd wegzetten. Dan heeft de pekel tijd om schade aan te richten (wijsheid van Erwin). Dus als je een keer in de pekel hebt gereden is het verstandig om juist even te rijden als het regent, want dan spoel je de zooi weer weg.

25 jan 2025 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 997 Carrera S cab
Nuland, jonguh!
Ik rij met mijn 997.1 in beginsel gewoon door in de winter. Heerlijk ook met het dak open tussen de 0 en 10 graden.

MAAR, niet als er recent gestrooid is en het daarna nog niet stevig geregend heeft. Ik gebruik de 997.1 als semi-daily, maar ik wissel dat af met de trein en mijn andere auto, dus het kan ook zijn dat de 997.1 wel eens een week of twee weken stilstaat EN ik ben te lui om hem daarom na 1 keer rijden door strooizout alweer schoon te moeten maken aan de onderkant.

Via rijkswaterstaatstrooit.nl kun je prima kijken of er de afgelopen nacht gestrooid is in jouw regio (in mijn regio zijn afgelopen maandag alle wegen (A50, A59, A2, A27 nog gestrooid) en als er dan een keer een goede regenbui is geweest ga ik de weg weer op.

Bij mij staat de 997.1 vanwege heel veel strooien na een heerlijke rit van een paar honderd kilometer met het dak open midden december '24 ook stil, maar als de regen een beetje doorzet dit weekend ga ik er volgende week waarschijnlijk wel weer mee op pad.

Ik denk ook dat de berijders van nieuwere Porsches die je nu misschien wel ziet rijden "gemiddeld" (misschien een schop tegen het zere been van sommige PF leden hier) minder bezig zijn met of iets op de lange termijn slecht is voor hun auto, omdat ze ervan uitgaan dat die Porsche weer ingeruild wordt voordat het problematisch wordt.

25 jan 2025 12:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik denk dat ik de stap wel ga zetten. Net wat je zegt, als het een paar dagen heb geregend, lijkt mij ook wel dat je prima kan rijden.
Het is nu denk ik ruim een maand geleden dat ik heb rereden, dus zit echt te popelen hahahahaha.

Morgen maar even toeren, moet nog bij een paar mensen langs om de auto te laten zien hahahaha. Ze vragen oooh wijs man, kom een keer langs. Dat vind ik dan heel wijs hahahaha
Ik wil ook wel eens met een toertje meerijden, lijkt me erg leuk. Zal het eens in de gaten houden.

25 jan 2025 14:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Ja heerlijke Porsche de 997 en gewoon lekker mee rijden ook in de winter.
Ik gebruik hem ook als semi daily driver.

25 jan 2025 15:55
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera Coupé Irisblauw
Rotterdam
Ik doe het precies zo. Bijhouden op rijkswaterstaatstrooit.nl wanneer de laatste keer strooien is geweest en dan pas na een paar fikse regendagen weer de weg op. Strooizout gaat werkelijk overal in zitten onder je auto en als er dan water bijkomt wordt het pekel en vreet het zich in. Ik wacht dan liever tot de regen het van de straten heeft gespoeld dan dat ik het zelf onder de auto vandaan moet spuiten met de kans dat er resten blijven zitten die m’n auto (993) opvreten. En ook ik ga komende week eindelijk weer rijden! :)

25 jan 2025 16:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Ik rij gewoon in mijn 997, met sneeuw, pekel of wat voor weer ook. Het alternatief is de trein of een tweede daily kopen, dat vind ik niet aantrekkelijk.

Auto’s zijn gemaakt om te rijden, en van alles vanaf de 996 is zoveel gemaakt dat je ze echt niet in het museum hoeft neer te zetten. Af en toe wassen is wel belangrijk, maar dat is bij iedere auto zo.

25 jan 2025 17:58
Profiel
PorscheForum Rookie
Porsche Cayman S 987.1 Mercedes Bens A250-Sport
Zuid Holland
Mijn 987.1 heeft nog nooit pekel gezien en zal het ook nooit zien zolang hij in mijn bezit is.
Verleden jaar is de versnellingsbak eraf geweest en de monteur was blij dat de bouten er zonder geweld los ging.

Ieder zijn keuze

25 jan 2025 21:14
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Ik ben een mooi weer rijder en in de winter blijft mijn 997 Carerra S op stal. Een paar maanden niet rijden doet mij altijd nog meer verlangen om dit vanaf maart wel weer te doen. De 997 kan er waarschijnlijk best tegen maar het voegt voor mij weinig toe in de wintermaanden. Hobbyauto’s gebruik ik van +/- maart t/m oktober. Wanneer het dan regent gebruikt ik de hobbyauto’s ook minimaal.
Gelukkig leven wij in een vrij land en kan iedereen dit voor zichzelf invullen. :ba:

83685

25 jan 2025 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Turrrrbo
Mijn 997 is een daily, 4x4 dus die rijdt gewoon het hele jaar rond.
Door de sneeuw, over de gepekelde straten..

In mijn optiek is dit juist de kracht van Porsche, waar het zich onderscheidt van exoten als Ferrari of Aston Martin.
Dat zijn auto’s waar je niet mee naar de supermarkt gaat, die met name geschikt zijn voor plezieritjes.

Een Porsche is (net iets) meer werkpaard en is gewoon dagelijks praktisch inzetbaar.

26 jan 2025 0:49
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C2 02
Ik rij mijn 996 het hele jaar door en dan meestal alleen in de weekenden maar niet als het er gestrooid is. In regio Breda kom ik best vaak oude porsches tegen in weer en wind.

26 jan 2025 0:59
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Zoals geschreven, ieder voor zich.

Heb onder de 964’s, 993 en 968 winterwielen gehad en er ook in winterse omstandigheden mee gereden … met de 997’s eigenlijk nooit.

We zijn in het verleden met het PF op het circuit van Zolder wezen rijden … er vielen écht een paar druppels regen en één van de deelnemers ging direct de pitstraat in .. om een hoes over de Porsche te trekken zodat deze niet nat zou worden ….

Ergo: het is maar net wat je gevaarlijk of ongezond voor je Porsche vindt ;)

26 jan 2025 9:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Ik rijd met mijn 928 de hele winter door, al vermijd ik dagen dat er bakken met zout worden gestrooid. Van stilstaan wordt ie veel slechter.

26 jan 2025 9:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Mijn 997.1 rijdt het ganse jaar door. Weer of geen weer. Ze zijn niet van suiker gemaakt.
Wat ik WEL doe is, als ik door pekel heb moeten rijden, nadien ook door de regen rijden zoals eerder aangehaald, of als er geen regen voorhanden is (rariteit in onze streken) rij k langs de self car wash om de wielkasten en de onderkant schoon te spuiten. En zo doe ik dat al jaren en het karretje heeft er kennelijk geen last van. Goed spul die Porsches.

26 jan 2025 14:03
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Je kan ook door de wasstraat en alleen de onderkant laten reinigen … :idea:

26 jan 2025 15:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
durfal met jouw Porsche door de wasstraat :mrgreen:

.

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

26 jan 2025 22:25
Profiel WWW Facebook 
Moderator
911 Carrera S
… alleen voor de onderkant, Mike ;)

27 jan 2025 8:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Retie
Ik meende een post gelezen te hebben van een forumlid die met de Porsche door de wasstraat gereden was en die beschadigde achterste velgen had. Het spoor waar de wielen door gesleept worden was net niet breed genoeg.

27 jan 2025 10:11
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Tip vd dag: https://nilfiskdealer.nl/nilfisk-click- ... issproeier

27 jan 2025 13:04
Profiel
Moderator
911 Carrera S
GinnFizz schreef:
Ik meende een post gelezen te hebben van een forumlid die met de Porsche door de wasstraat gereden was en die beschadigde achterste velgen had. Het spoor waar de wielen door gesleept worden was net niet breed genoeg.

Dát klopt.
In dat topic heb ik aangegeven dat al deze info bij de ingang van een wasstraat staat.
Hoogte, breedte, ground-clearance én ook velg/wiel breedte ….

En die laatste is best makkelijk - want je bandenmaat is de breedte in mm ;)

27 jan 2025 14:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH

Goede tip! Ik heb een Nilfisk hogedrukspuit, wist niet dat er zoiets bestaat...

Ik rij ook in de winter gewoon met de 997, maar ga als er gestrooid is niet de weg op, mede omdat ik geen winterbanden heb...

27 jan 2025 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Top tip zelfs :D heb ook een nilfisk en heb m meteen besteld!
Thanx :thumleft:

27 jan 2025 22:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Retie
Olaf schreef:
GinnFizz schreef:
Dát klopt.
En die laatste is best makkelijk - want je bandenmaat is de breedte in mm ;)
Ik heb gebeld en 350mm is de maximum. Mijn mijn 295skes kan ik daar makkelijk door.
Wasstraat ... here I come :drive:

27 jan 2025 23:32
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
De vraag is meer: is je 997 een auto die je nooit meer wegdoet, of is het je gooi-en-smijt-auto? Want het idee dat moderne Porsches niet roesten, klopt gewoon niet. ALLE auto's roesten, en dat proces versnelt aanzienlijk als ze met pekel in aanraking komen.

Mijn klassiekers en de GT4 staat op stal gedurende de winter, maar mijn daily’s – eerst een Macan en nu een Panamera – gebruik ik het hele jaar door, ongeacht het weer want over enkele jaren shuif ik ze weer door.

Hier is een willekeurig voorbeeld van een 997 die regelmatig door pekel heeft gereden :salut:

28 jan 2025 11:50
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Dat ziet er wel verschrikkelijk uit zeg. Maar er is m.i. wel een verschil tussen in de winter stug doorrijden over gepekelde wegen, of op een zonnige winterdag je geliefde wagen uit de garage halen, nadat de regen de pekel heeft weggespoeld. Dat laatste moet toch prima kunnen.

28 jan 2025 14:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende