Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 31 maart 2025 13:39

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Gaat Porsche over 10 jaar nog ICE's mogen gebruiken? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991.2 4S
Westerlo
Bericht Gaat Porsche over 10 jaar nog ICE's mogen gebruiken?
Recent verschenen weer verschillende artikels over het gebruik van e-fuels waaronder deze https://aftersalesmagazine.nl/nieuws/algemeen/duitse-onderzoekers-hekelen-e-fuels/ of https://www.ttm.nl/nieuws/e-fuels-zijn-niet-de-redding-van-de-verbrandingsmotor/166393/.
Samengevat komt het erop neer dat enkel de sectoren luchtvaart / scheepvaart / vrachtvervoer als doelpubliek e-fuels beschouwd zullen worden. Zoals de toekomst wordt voorgesteld ziet de haalbaarheid op lange termijn er minder rooskleurig uit dan wat ik gehoopt had.

Toen ik een hele tijd geleden de eerste keer over deze nieuwe brandstof las, was ik direct gerustgesteld over de toekomst van de "niet-geëlektriseerde-911", maar is dat wel zo? Kunnen ze de intentie 911 = ICE vasthouden?

10 jaar is momenteel nog veraf, maar zoals jullie weten: time flies when you're having fun (en al zeker in een Porsche :D )

12 feb 2025 11:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Gaat Porsche over 10 jaar nog ICE's mogen gebruiken?
Dit is een "glazen bol" vraag naar mijn mening. Niemand zal daar met zekerheid een antwoord op kunnen geven omdat het van zoveel factoren afhangt.

Persoonlijk hoop ik dat de e-fuels een grote toekomst hebben omdat ik de ICE motor (ook voor de motorsport) wil behouden. Ik vind die hele E-Formula maar helemaal niks met dat rare "gezoem". Dus gewoon brullende motoren wil ik zien en horen, anders haak ik af.\

Ook wil ik graag in mijn (klassieke) ICE Porsche kunnen blijven rijden zonder dat ik verbannen wordt uit (grote) steden vanwege milieu redenen. Zou prettig zijn voor de waardevastheid van de ICE Porsche's als die E-fuel doorzet, anders keldert de waarde van (klassieke) ICE auto's.

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

12 feb 2025 12:36
Profiel
PorscheForum Rakker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Vermoed dat ICE brandstoffen (in welke hoedanigheid dan ook) blijven bestaan, het zal alleen een stukkie duurder worden..........

12 feb 2025 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
De productie van E-Fuels is op dit moment nog ontzettend inefficiënt, er moet nog ene hoop gebeuren voordat dit een grootschalige vervanging van fossiele brandstoffen kan zijn. Maar het feit is dat er zo ontzettend veel ICE voertuigen op de weg zijn en het, buiten enkele geprivilegieerde landen na, ook helemaal geen optie is om op korte termijn iedereen elektrisch te laten rijden, zo graag de EU dat ook zou willen. Het zal dus echt nog even gaan duren voordat de bezinemotor definitief de geschiedenisboeken ingaat.

12 feb 2025 13:34
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
[Glazenbol]
Dat e-fuel in de automotive sector als oplossing voor het CO₂-probleem wordt gezien, zal vanzelf zijn weg vinden, denk ik.

Op basis van de meest recente gegevens van de RDW en het CBS, per 1 januari 2023, is de samenstelling van het Nederlandse wagenpark als volgt:

Benzinevoertuigen: ongeveer 7,5 miljoen
Dieselvoertuigen: ongeveer 1,3 miljoen
Elektrische voertuigen (EV's): ongeveer 300.000
Hybride voertuigen: ongeveer 700.000
We weten ook dat de verkoop van EV’s in 2024 en 2025 is tegengevallen en dat de exponentiële groei afvlakt. Over tien jaar zal de overgrote meerderheid van auto’s op de weg nog steeds een verbrandingsmotor hebben. Als je dan je emissiedoelen wilt halen, heb je weinig keus: net als bij SAF zal je e-fuels moeten mengen met fossiele brandstoffen.

[/Glazenbol]

12 feb 2025 17:24
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Citaat:
13 feb 2025 om 17:59

Porsche kondigt aan dat het ongeveer 1900 banen wil schrappen tot en met 2029. Dat gebeurt in twee fabrieken in Duitsland. Het gaat vooralsnog om vrijwillige ontslagen. De besparing is nodig vanwege tegenvallende verkopen, met name in China.
De Duitse sportautofabrikant sluit gedwongen ontslagen uit. Dat komt doordat de medewerkers baangaranties hebben tot 2030. In plaats daarvan kijkt Porsche eerst naar personeel dat vrijwillig wil opstappen.
Het gaat niet goed met het automerk, want het kondigde eerder al aan dat het alle contracten van tijdelijke werknemers niet gaat verlengen. Begin februari nam Porsche ook onverwacht afscheid van zijn financieel topman, Lutz Meschke, en verkoopdirecteur Detlev von Platen. Er werd geen reden gegeven voor hun vertrek.
De Duitse auto-industrie verkeert in zwaar weer en onder andere Volkswagen kampt met dezelfde dalende verkoop als Porsche. Met name de Chinezen rijden nu veel liever in merken van eigen bodem.
Het sportautomerk verkocht vorig jaar ongeveer 311.000 auto's, wat bijna 3 procent minder is dan het jaar daarvoor. In China lag de Porsche-verkoop 28 procent lager.

Bron: Nu.nl

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

13 feb 2025 19:13
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]