Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 31 maart 2025 13:42

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auto importeren uit Frankrijk - zelf terugrijden mogelijk? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Huidig: geen :( Verkocht: 991.1 4S X51 PDK, 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Auto importeren uit Frankrijk - zelf terugrijden mogelijk?
Beste allen,

Ik sta op het punt een Porsche uit Frankrijk te importeren (mits 111 punten check ok blijkt). Ik heb hierover 2 vragen:

Zelf terugrijden naar NL: Als alles goed gaat, wil ik de auto graag zelf terug rijden. Ik heb eerder een auto uit Duitsland geïmporteerd, en hier was het nodig om een tijdelijk kenteken aan te vragen. Klopt het dat dit in Frankrijk niet nodig is, en je de auto gewoon op het Franse kenteken door België terug mag rijden naar Nederland? Ik heb Centraal Beheer al gebeld, en zij kunnen de auto verzekering (helaas alleen WA) op chassisnummer.

CoC of Carge Gris (CG) : de verkoper zegt dat een CG voldoende is om de auto in NL in te voeren. Vanuit Duitsland was een CoC nodig. Ik kan me echter voorstellen dat een CG voldoende is, omdat hier vrijwel alle relevante info op staat. Dus: is een CG voldoende voor import in NL?

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben! Natuurlijk sta ik ook open voor meer tips & tricks.

Dank.

16 maart 2025 11:23
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht Re: Auto importeren uit Frankrijk - zelf terugrijden mogelij
Er is een tweetal documenten die essentieel zijn om in ontvangst te nemen. Zorg ten eerste dat het kentekenbewijs (Carte Grise of Certification d'Immatriculation) aanwezig is. De verkoper moet hier 'vendu' opzetten, dit betekent verkocht, samen met de datum en een handtekening.

Ten tweede moet je samen met de verkopende partij het 'Certificat de cession d'un vehicule' invullen en ondertekenen. Dit document is een Frans vrijwaringsbewijs. Anders gezegd, dit papiertje is het bewijs dat het voertuig niet meer in handen in van de verkoper, zelfs als het Franse kenteken nog niet is omgezet. Doe dit in ieder geval in tweevoud, zo hebben zowel de verkoper als jijzelf het bewijs in handen.

Als de auto nu verzekerd is, op het franse kenteken, kan je met de verkoper overleggen of hij deze door last lopen tot jij veilig thuis bent.

Op dat franse kenteken mag jij door Frankrijk en Belgie rijden … maar NIET door Nederland :!:

Je kunt natuurlijk voor die dag een eendagskenteken aanvragen bij de RDW … of de Porsche net voor de grens op een aanhanger of auto-ambulance zetten …

Ga je toch op franse platen door naar huis, dan zou ik in iedergeval zorgen dat er al een RDW afspraak geboekt staat voor die auto ~ mocht je dan aangehouden worden heb je mss nog kans te ontsnappen aan een (hoge) boete :idea:

16 maart 2025 14:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Ik heb in 2019 bij de import uit Duitsland een BPM vrijstelling gevraagd. Hiermee mag je als Nederlander 2 weken met buitenlands kenteken in Nederland rijden mits deze is verzekerd.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... stellingen

Aanvraag is direct online verwerkt. Had de papieren in de auto liggen en tevens afspraak die week staan bij de RDW voor keuring.

16 maart 2025 16:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: geen :( Verkocht: 991.1 4S X51 PDK, 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Dank voor de reacties, Olaf en Marco. Ik heb de benodigde documenten genoteerd.

Is het probleem dat je niet door NL mag rijden met Franse platen op te lossen door wat Marco voorstelt, namelijk 2 weken BPM ontheffing aanvragen? In principe kan ik de auto gewoon op chassisnummer verzekeren, dus zal hoe dan ook verzekerd zijn.

16 maart 2025 16:56
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Inderdaad ~ ontheffing aanvragen, het risico nemen óf (laten) transporteren vanaf de grens.

Nog ‘n optie is om het NL kenteken van je Daily Driver er op te hangen …. Niet legaal, wel minder opvallend :cheesy:

16 maart 2025 17:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Is het niks om die auto te transporteren?
Ik had geen zin in gedoe, en heb voor 850 euro een prive transport geregeld voor de Superleggera in een speciaal geprepareerde trailer. Vanuit Zuid-Duitsland geleverd aan huis, perfect.

16 maart 2025 19:45
Profiel
Sint-Niklaas (B)
+ 1 Wat Dennis zegt, zoveel gedoe en / of “halflegale” risico’s gaan nemen voor een bedrag dat een fractie is van wat je betaald hebt.
En zelf rijden (naar NL is dat al snel 500 doodsaaie KMS) is ook niet gratis met dit soort auto’s + een segment dat gevoelig is aan de kilometerstand als je ooit wil verkopen.

16 maart 2025 22:54
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Toen ik mijn 991 importeerde heb ik geïnformeerd bij Asicuro, die partij verzekerd WEL de auto allrisk op chassisnummer mits je de verzekering (na afgifte kenteken) ook afsluit bij hun.

Met een eendagskenteken zou je vanaf de grens gelijk naar het RDW keuringsstation kunnen rijden en daarna naar huis, dat is legaal.

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

17 maart 2025 0:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Dank heren!

Ik vind het leuk om de auto op te halen en zelf terug te rijden. Lijkt me een leuk uitje.

DennisvdB schreef:
Ik had geen zin in gedoe, en heb voor 850 euro een prive transport geregeld voor de Superleggera in een speciaal geprepareerde trailer. Vanuit Zuid-Duitsland geleverd aan huis, perfect.

Waar heb jij dit laten doen? Mocht het toch teveel gezeik blijken, kan ik hier nog eens naar bellen.

17 maart 2025 9:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
Ik heb onlangs ook een wagen in buitenland gekocht. In dit geval in Duitsland - dus zonder originele platen op de wagen.
Te veel gedoe om te reglen, dus gewoon een transporteur laten komen ophalen.

Vorig jaar dezelfde transporteur al een gebruikt en goed ervaringen mee gehad. En ook dit jaar voor 530EUR opgehaald (voorbij Stuttgart) en in Belgie voor de deur afgeleverd :)
Voor die prijs kun je zelfs aan benzine al bijna niet heen en weer rijden met 2 wagens...

17 maart 2025 12:31
Profiel
PorscheForum Junkie
stak schreef:
Dank heren!

Ik vind het leuk om de auto op te halen en zelf terug te rijden. Lijkt me een leuk uitje.

DennisvdB schreef:

Waar heb jij dit laten doen? Mocht het toch teveel gezeik blijken, kan ik hier nog eens naar bellen.

Mijn transporteur was Böpple Automotive GmbH, de chauffeur reed voornamelijk voor Porsche Weissach. Grote, dichte trailer met 1 auto erin, dus echt privé transport. Rijdt voornamelijk op Duitsland dus weet niet of ze ook Frankrijk doen.

Maar wat MVos zegt, voor 530 euro is het echt een koopje en scheelt je een hoop gedoe met verzekering etc.

17 maart 2025 14:51
Profiel
PorscheForum Rakker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Ik heb een half jaar met export platen op mijn Qataarse ovloV gereden voor ik deze 'importeerde' in NL(oke kwam wel als huisraad mee). Keertje stond er een agent mijn nummerplaten te fotograferen, ik dacht nu ben ik de Sjaak, nee nee zei de agent, ik heb deze nog nooit gezien, leuk voor de collectie...........

17 maart 2025 15:37
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Zelf rijden veel leuker natuurlijk. Zou ik ook doen. Dan maar wat meer gedoe.

18 maart 2025 8:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Dat ligt eraan. Over de snelweg kan ik leukere dingen bedenken, B-wegen is een ander verhaal. Punt is dat je, als je geen risico wil nemen, je vaak geen all-risk kunt afsluiten op basis van chassis nummer. Of je moet bijvoorbeeld bij Assicuro verzekeren, is verder een hele goede verzekeraar (zat ik met de Spyker ook).
Een transporteur is verzekerd voor enige schade, het is maar net hoeveel risico je zelf wil nemen als je zelf wil rijden.

18 maart 2025 9:53
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Zelfs over de snelweg is dit toch ook leuk. Fijn je nieuwe aanwinst zelf ophalen en meteen een mooi stuk sturen, waarbij je alle geluiden en het gedrag van de auto leert kennen. :drive:

En je kunt met de TGV naar Parijs :wink:

18 maart 2025 10:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Auto staat in NL! Met de Thalys naar Parijs, daar nachtje geslapen en volgende ochtend auto terug gereden naar NL - wel enkel op WA verzekering, dus was toch wel wat spannender dan normaal.
Vooral met zo'n 997 GT3 op cup banden - gelukkig geen regen gehad uiteindelijk!

Uiteindelijk heb ik de auto op het Franse kenteken teruggereden, met WA verzekering op Chassisnummer en een tijdelijke BPM ontheffing voor 2 weken.

Nu wachten op de keuring.

Dank voor alle tips!

30 maart 2025 13:54
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Goed gedaan :!:

En gefeliciteerd ;)

…. heb je geen foto’tje gemaakt tijdens de reis :?:

31 maart 2025 8:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Dank! Hier even 2 foto's..

83900
83901

31 maart 2025 9:48
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
:thumleft: gaaf :cheers:

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

31 maart 2025 9:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Gefeliciteerd! wat een auto en leuk avontuur!

31 maart 2025 9:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Prachtig !

31 maart 2025 10:31
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Gefeliciteerd, wat een beauty :cool:

31 maart 2025 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 991.2 cabriolet
Dik apparaat, de 1e foto is al bij het RDW zie ik.
Mooi man, gas erop :cheers:

31 maart 2025 11:32
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]