Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 31 maart 2025 13:39

Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auto kopen buitenland - klopt 0% BTW op koopcontract 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Huidig: geen :( Verkocht: 991.1 4S X51 PDK, 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Auto kopen buitenland - klopt 0% BTW op koopcontract
Hi allen,

Nóg een thread over de aankoop van mijn auto in het buitenland. Ik open een nieuwe thread omdat ik denk dat dit soort vragen voor toekomstige kopers ook nog eens van pas kunnen komen.

Ik heb een koopcontract gekregen van de Porsche die ik in Frankrijk wil kopen. Hier staat op dat de prijs van de auto 100.000,- is (voorbeeldbedrag), waarvan 0% BTW, en het totaal bedrag "toutes taxes comprises" 100.000,- is. Ik koop de auto privé.
Ik wil graag zeker weten dat ik in NL niet nog eens 21% BTW moet afdragen. De verkoper zegt 'dat er geen BTW op deze auto zit, omdat deze nu van een particulier is'.
Staat het allemaal correct & duidelijk genoeg op dit contract (zie hieronder)? Of moet er bijvoorbeeld expliciet bij vermeld worden dat de BTW reeds betaald is in Frankrijk.

Note: het originele koopcontract is in het Frans. De ander is automatisch vertaald door DeepL.

Dank!

83835
83836

17 maart 2025 9:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Bericht Re: Auto kopen buitenland - klopt 0% BTW op koopcontract
Ik heb de vraag even gesteld in ChatGPT. In Nederland werkt dat wel zo met een marge auto en btw auto.

Dit is het antwoord wat gegeven wordt:

Citaat:
In Frankrijk geldt bij de verkoop van een gebruikte auto door een particulier geen btw. Dit betekent dat er op het koopcontract 0% btw staat of dat btw helemaal niet wordt vermeld.

17 maart 2025 9:44
Profiel
Sint-Niklaas (B)
En hoe wordt de garantie geregeld als jij van een particulier koopt ipv via een garage?
Ik heb het ooit eens voorgehad met een Yamaha FZR600, gekocht “bij” een garage “van” een particulier, maar toen ik gedonder kreeg met die moto kort na de aanschaf kon ik het allemaal zelf maar oplossen, garage gaf niet thuis.

17 maart 2025 10:01
Profiel
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Volgens mij is dat het kenmerk van kopen bij een particulier. Ik heb als particulier in ieder geval nog nooit spullen verkocht met garantie. Jij wel?

Laatste auto heb ik ook gekocht van een particulier. Maar wel onder voorbehoud van een positieve aankoopkeuring.

17 maart 2025 10:32
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Nee natuurlijk geef ik geen garantie als particulier. Ik was toen nog student en dat was destijds een serieus bedrag voor mij, dus ik wou dus “bij” een garage kopen. Die zijn gebonden aan een wettelijke garantie.
Wist ik veel dat ik in de praktijk “van” een particulier kocht. Totaal niet bij stilgestaan toen ik de krabbel zette, ik wou maar 1 ding en dat was rijden met die FZR en al die administratieve zever kon de spreekwoordelijke pot op.

17 maart 2025 10:43
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Ik was van het weekend in Duitsland en daar vertelde iemand, die zelf ook auto's verhandelde, dat daar sinds kort een nieuwe wet is (nog niet heel erg bekend) die ook particuliere verkopers verplicht een jaar garantie te geven. Dit zou daar voor steeds meer gedoe zorgen, omdat mensen dan terug gaan naar de particuliere verkopen met klachten, terwijl het een barrel van een paar duizend euro betreft. Ik vond het een bijzonder verhaal...

Laatst bijgewerkt door Spastblast op 17 maart 2025 10:52, in totaal 1 keer bewerkt.

17 maart 2025 10:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
In Belgie is het hetzelfde: bij een particulier betaal je géén BTW. dat is enkel als je van een professional koopt.

ik heb zelf ook juist een wagen in Duitsland gekocht: particulier aan particulier - geen BTW.

Natuurlijk is het nadeel dat bij een particuliere verkooop er géén consumentenbescherming is en dus ook geen garantie. HEt is daarvoor dat je bij een dealer meerprijs betaalt.

17 maart 2025 10:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: geen :( Verkocht: 991.1 4S X51 PDK, 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Ik koop de auto van een bedrijf, maar in ieder geval één van vorige eigenaren is dus particulier geweest. Van wat ik van de verkoper hoor, is de BTW dus niet terug te vorderen, maar is deze wel reeds betaald. Ik hoef dus geen 21% btw in NL meer te betalen. Ik ben dus benieuwd of dit klopt en of dit contract het op de juiste manier verwoord.

De garantie loopt via Triomphe-garantie, een club die garantieservices verleent.

17 maart 2025 10:52
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Wordt de auto in consignatie verkocht? Dan heb je geen recht op garantie maar betaal je wél BTW (in NL althans). Koop je gewoon rechtstreeks bij de particulier dan sowieso geen garantie en ook geen BTW.

17 maart 2025 11:11
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Zeg ik nou iets heel stoms als ik zeg dat we in de EU leven en dat je dan als particulier niets te schaften hebt met BTW omdat er vrije doorvoer is van goederen.

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

17 maart 2025 11:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Op de "Certificat de situation administrative" staat dat de auto "Achat ou reprise par un professionnel" (= Aankoop of overname door een professional). Auto is dus ingekocht door het bedrijf.

17 maart 2025 11:17
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
1) Het is dus een marge auto omdat al een keer BTW is betaald, dus dat de BTW nu op 0% staat klopt, maar is misschien een beetje verwarrend.
2) Voor de garantie is de vraag of het om een consignatie verkoop gaat of dat de auto eigendom van het verkopende bedrijf is. BTW betaal je bij consignatie alleen als het niet om een marge auto gaat, dus om een auto dat altijd eigendom van een bedrijf is geweest en dus nooit BTW is afgedragen.

17 maart 2025 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Als betreffende auto binnen de EG ooit een particuliere eigenaar heeft gehad, dan is de BTW afgedragen en kan en hoeft niet nog een betaald te worden, maar ook niet terug te vorderen.
Op gebruikte auto is alleen een eventuele betaling en terugvordering alleen mogelijk als deze alleen in zakelijke handen is geweest (BTW auto vs marge auto).

Het maakt dus niet uit of de auto door een dealer, dan wel in consignatie of uit voorraad, of particulier aangeboden wordt. Hier veranderd de status van de auto niet door.

17 maart 2025 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
991.1 GT3RS Zilver 911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse Italiaanse raspaarden
Bussum
Even een dubbel check dat de auto meer dan 6.000 km heeft gereden. Anders wordt deze alsnog als een nieuwe auto gezien, ongeacht de eerst ingebruikname. Indien meer dan 6k km is het gewoon een marge auto dus 0% BTW.

17 maart 2025 14:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Dank voor alle snelle reacties! Auto heeft inderdaad meer dan 6.000km gereden en komt uit 2009, dus zal zeker als niet-nieuwe auto gezien worden.

Denken jullie dat het nog nodig is om op het contract te laten zetten dat het een marge auto betreft, of dat de BTW betaald is maar niet terugvorderbaar o.i.d.?

17 maart 2025 14:43
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Ook in NL betaal je bij een garage geen BTW ... behalve als het een BTW auto is (zakelijk gekocht en gereden).

Die man in Frankrijk hoeft jou sowieso geen BTW te rekenen - of het er nu wel of niet op zit.
Alleen als jij zakelijk koopt - én het een BTW auto betreft - kan de verkopende partij de BTW in mindering brengen.

Je kunt de verkoper zeker vragen om MARGE op de factuur te zetten :wink:

17 maart 2025 14:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Dank heren!

Nog even een vervolgvraag - ben vooral benieuwd:

Is het nodig dat de verkopende partij een handtekening onder een dergelijk contract zet om het rechtsgeldig te maken? Of is enkel mijn handtekening voldoende.

27 maart 2025 15:14
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]