Auteur |
Bericht |
Porschegek
|
Alleen een aankoopkeuring met NAP autopas telt .....
Particulier, beun haas of specialist, alleen een aankoopkeuring met NAP autopas telt. Als dat in orde is dan maakt het imo niet uit waar je hem koopt
|
27 sep 2005 13:50 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
27 sep 2005 14:08 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Hoe fout kun je het hebben over aankoopkeuringen en de gebreken die daags erna toch blijken is al eerder op dit forum geschreven Een goede garantie naast de AKK, dan heb je meer zekerheid.
|
27 sep 2005 14:21 |
|
|
Porschegek
|
Maar hoe kan dat dan ? Een auto die gekeurd en helemaal nagekeken is moet toch goed zijn
Gelukkig heb je nog zoiets als Bovag garantie en dan moet je idd iets bij een erkende specialst kopen
|
27 sep 2005 14:24 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Simpel, je kunt nooit IN de motor kijken... Je verkleint alleen de risico's met een AKK (het is daarom dan ook eigenlijk inderdaad een must).
Enne, NAP... Tja.... Een goede en complete historie van de afgelopen 5 jaren lijkt me net zo nuttig
|
27 sep 2005 14:26 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Hoe dat kan, je kunt nooit alles checken en de monteur kan ook wel eens een slechte dag hebben .. het blijft mensenwerk Garantievoorwaarden van BOVAG zullen best aardig zijn (beetje erg kort, 3 maanden dacht ik), maar slapen doe ik pas gerust met officiële Porsche garantie. Nadeel, hogere aanschafprijs bij P-dealer. Voordeel, lekkere espresso en zachte lederen designer banken.
|
27 sep 2005 14:33 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Je kunt het risico van mogelijke problemen wel verkleinen, maar je kunt natuurlijk nooit voorkomen dat je ze krijgt. Ook niet na een aankoopkeuring. Desondanks wel verstandig om het te laten doen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 sep 2005 14:34 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Beetje (te) kort door de bocht, want vanwege het prijsverschil over het algemeen kun je wel wat extra risico lopen. OK, voorkomende problemen kosten al snel veel geld, maar via een officiële dealer met bijbehorende garantie is zeker niet altijd de beste deal.
Net als bij verzekeringen: welk risico wil je dekken en hoeveel heb je daarvoor over.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 sep 2005 14:41 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
De moeilijkheid is in te schatten hoeveel risico je werkelijk loopt. Daarbij loopt een reparatie bij P vaak in de papieren, dus ... Daarbij is de keuze erg persoonlijk, ben je risico mijdend (ik dus) dan zul je wat meer over hebben voor een garantie.
|
27 sep 2005 15:02 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Bekrachtiging van mijn opmerking dus, of .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 sep 2005 15:49 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Nee, het is genuanceerder. Je stelt: "(..) vanwege het prijsverschil over het algemeen kun je wel wat extra risico lopen. OK, voorkomende problemen kosten al snel veel geld, maar via een officiële dealer met bijbehorende garantie is zeker niet altijd de beste deal. Net als bij verzekeringen: welk risico wil je dekken en hoeveel heb je daarvoor over."
Als je het risico niet kunt bepalen, en wie kan dat nou wel, is het de vraag waar je beter aan doet. Kopen bij PC met lekkere espresso en zachte designer zetels of bij Piet op de hoek, allicht goedkoper maar tegen welke prijs (nog afgezien van de vieze kwikfit oploskoffie die je geserveerd krijgt ) ... geloof mij, hier spreekt een ervaringsdeskundige die een weinig heeft geleerd van een eerdere vergissing (overigens met AKK door PC)
|
27 sep 2005 16:22 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Het risico kun je wel of (veel) beter bepalen bij een willekeurige verzekering ..... Vandaar de vergelijking. Wat nuancering betreft: de vergelijking officiële dealer t.o.v. "Piet op de hoek" is wel erg zwart/wit.
Dat het veel geld kan kosten onderschreef ik dus al en voor de beste deal kun je ook terecht bij een goede Porsche-specialist ..... waar de prijzen over het algemeen een stuk lager zijn, maar de kwaliteit niet per definitie. Bij een dealer staan niet alleen maar goede Porsche's, evenmin als alleen maar slechte(re) bij een goede Porsche-specialist.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 sep 2005 16:40 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
We verschillen nog steeds van mening Kort samengevat: prijs bij de merkdealer zal allicht hoger liggen als bij niet merkdealer. Mede door geschoold/ gespecialiseerd personeel en de nodige faciliteiten (espresso, lederen designer zetels) die je als PC behoort te hebben. Ik wil niet beweren dat je daardoor per definitie een betere aurto wordt verkocht, maar het sluit bepaalde zaken wel (eerder) uit. M.i. blijft het een gok of de besparing door te kopen bij een niet merkdealer voldoende oplevert om eventuele gebreken te laten herstellen. Alles off- topic. M.i. beter nieuw topicje maken als er nog behoefte is aan verder discussiëren
|
27 sep 2005 16:53 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
En dat is wat mij betreft net zo onjuist om te veronderstellen als de opmerking die aanleiding voor deze discussie is.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 sep 2005 17:02 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Hoezo? Volgens mij is er bij een PC veel technische kennis in huis en vallen "mindere exemplaren" (sneller) door de mand. Daarbij heeft P een naam hoog te houden en dat doe je niet door gebrekkige auto's te verkopen of bij klachten te roepen: "tja, wat verwacht u dan ook voor deze prijs, elders staan ze voor € XXX". Om discussies te voorkomen (discussiëren op het PF is één, maar bij de dealer heb ik liever niet teveel discussie) is het goed te weten terug te kunnen vallen op een garantie.
|
27 sep 2005 17:09 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Laten we het er maar op houden dat jullie het eens zijn dat jullie het oneens zijn. Volgens mij is er hier geen fout of goed maar alleen maar persoonlijke inschattingen....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
27 sep 2005 17:21 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Helemaal mee eens, met de toevoeging dat je ook bij de P-dealer eigenlijk geen genoegen mag nemen met slechts 3 maanden garantie.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 sep 2005 17:23 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Kopen bij de dealer is niet altijd een optie. Een 964 of nog ouder model... staat zelden tot nooit bij de dealer. Om van een 924/944/968/928 maar niet te spreken.
Kopen bij de dealer heeft m.i. alleen maar voordeel indien je Porsche garantie krijgt. Dus dan mag de auto niet ouder zijn dan 9 jaar.
Of de dealer zijn meerprijs altijd waarmaakt, ik waag het te betwijfelen. Soms wel, soms niet. Goede specialisten doen niet onder voor de dealer. En een goede specialist ziet vaak sneller problemen dan een dealer. De persoon die het in zijn beurs voelt als een verkeerde auto wordt ingekocht kijkt bij de dealer niet naar de auto. Bij de specialist (meestal?) wel. En geloof me, als het om je eigen geld gaat, dan ben je toch net effe wat grondiger.
Garantie is leuk, maar het helpt niet tegen alles. 3 maanden is genoeg voor de grootste fouten. Een motor die helemaal op blijkt te zijn, terwijl je een prijs hebt betaald alsof de auto prima is, daar kun je binnen 6 maanden nog op terug komen, zelfs al heb je geen garantie (niet dat dat eenvoudig is, maar met een goede specialist moet je daar uitkomen: hetgeen niet inhoud dat de motor zomaar gratis moet worden gereviseerd). Heb je wel garantie, ja dan was die garantie iedere cent waard.
Maar waar je niets tegen doet is een revisie die nodig blijkt na b.v. 13 maanden. De Porsche dealer zal best uit coulance wat doen (neem ik aan), maar je voelt je net zo slecht als de persoon die na 1 jaar het geld op tafel diende te leggen. En dat terwijl hij de kosten van die revisie misschien wel heeft bespaard door niet bij de dealer te kopen.
Mijn mening (ik zet het er maar bij):
Bij de dealer kopen is niet de voordelige optie, maar voor een jonge auto misschien wel de beste keuze. Voor een wat oudere auto... als jouw droomauto daar staat, doen. Anders gewoon nog eens rondkijken.
Bij de specialist betaal je (uitzonderingen daargelaten!) minder. Je levert eerst en vooral in op het aanblik van het pand. Persoonlijk interesseert mij het werkelijk niets hoe de dealer/specialist is gehuisvest. Dus ik betaal er liever niet aan mee. Bovendien heb je niet de Porschegarantie. Alleen van belang bij auto's jonger dan 9 jaren. Voor de wat oudere modellen vaak de beste keuze (specialisten hebben vaak meer ervaring in de oudere modellen). Mits het een goede specialist is, uiteraard. Van het geld dat je bespaart hou je vaak een leuke buffer over om latere reparaties te financieren. Maar het is niet gezegd dat je dat buffer daar ook voor moet gebruiken. Dus aan het eind van het liedje hou je er misschien nog een leuk uitje aan over.
Bij de particulier heb je het voordeel dat je de vorige eigenaar in de ogen kan kijken. Maar de particulier heeft één wel heel groot nadeel: als er ellende is, dan valt er nooit wat te halen. Je hebt geen kopersbescherming, geen garantie. Bij een particulier is de AKK dus nog belangrijker dan bij welke handelaar/specialist/dealer dan ook. Ook een voordeel bij de particulier is dat je daar soms echt mooie exemplaren voor weinig kan kopen. Maar dat is natuurlijk wel een zeldzaamheid, want particulieren hebben vaak de neiging om te overvragen (even zoeken bij tien specialisten/dealers, de hoogste prijzen nemen en dat is dan de vraagprijs...).
En dan de laatste categorie: de handelaar/niet specialist. Probleem: meestal weet men niets van Porsche. Toevallig op een Porsche gestuit, vonden het wel leuk om zoiets in de showroom te hebben... Prijstechnisch soms goed, soms slecht (vaak vergelijkbaar met de particulier). Alleen het overwegen waard (m.i.) indien je bovag garantie krijgt (hetgeen 6 maanden minimaal is, drie maanden bovag is vreemd...). En dan nog: keuren, want een echt slechte auto krijg je ook met 6 maanden lang garantie claimen niet meer goed.
PS NAP doet mij niets. Als alleen daaruit de kilometerstand blijkt loop ik weg.
|
27 sep 2005 17:52 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Jouw standpunt impliceert dat dat alleen en altijd bij een officiële dealer zo is en nergens anders, waar dan ook. Dat vind ik (te) ver gaan. Mijn standpunt
Overigens is het idd. zinvol om, zoals hier boven al gezegd, onderscheid te maken naar leeftijd van de exemplaren, want voor oude(re) exemplaren is dit niet relevant.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
27 sep 2005 19:05 |
|
|
horn
PF #57
|
Aankoopkeuring is niet waterdicht. NAP helaas ook niet.
Gebruikte auto kopen, met of zonder garantie, blijft een risico.
Maar wel een mooooooooi risico!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 sep 2005 19:28 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Gebruikt kopen is altijd risico.
AKK helpt wel maar is niet alles dekkend. Kosten zijn echter laag tov een redelijk betrouwbare eerste indruk, dus altijd doen, Tenzij je zelf voldoende technische kennis hebt.
Ik persoonlijk vind het ook belangrijk om te weten waar de auto vandaan is gekomen, dus ik zal niet snel bij een handelaar kopen.
Een particulier die een wagen al langer in zijn bezit heeft is wat dat betreft betrouwbaarder omdat je die zelf kunt ontmoeten en daar een indruk van krijgen.
|
27 sep 2005 21:13 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
mee eens, maar de kilometerstand KAN en MOET eigenlijk wel veel over een auto zeggen
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
27 sep 2005 21:20 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
MAAR NIET HOE ERMEE GEREDEN IS !!!
|
27 sep 2005 21:25 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
nee ,maar er zijn mensen [ook hier] die auto's boven een bepaalde kilometerstand laten staan
de kilometerstand houdt je altijd wel in je achterhoofd
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
27 sep 2005 21:28 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat voor een 1991 Porsche een aankoopkeuring werd gedaan bij een zeer bekende Porsche-dealer in Nederland.
De keuring was niet goedkoop, maar de auto kwam er goed uit naar voren, dus ging de aankoop bij een algemene handelaar door.
Vrijwel direct na aankoop kwamen dure gebreken aan het licht welke de Porsche-dealer niet had mogen missen.
Er moet worden gezegd dat de P-dealer na wat getouwtrek een gedeelte aan compensatie heeft betaald, maar was e.e.a. eerder bekend geweest was de wagen waarschijnlijk niet gekocht, en een hoop ellende voorkomen.
|
27 sep 2005 21:32 |
|
|