 |
718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Auteur |
Bericht |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Beste mede Porsche liefhebbers,
als jullie de keuze zouden hebben tussen een Porsche 718 Boxster 2.0 uit 2018 met iets meer dan 30k op de teller met als belangrijkste opties PDK, PSE, 2-weg Sport Plus stoelen en een Porsche 981 Boxster S 3.4 uit 2013 met iets meer dan 100k op de teller op de teller met als belangrijkste opties PDK, Sport Chrono, PTV, PSE, 2-weg Sport Plus stoelen, vol leer.. Wat zouden jullie dan kiezen? Ik neig zelf nu naar de 981.. Mijn verhaal hieronder..
Nou wil het feit dat ik de genoemde 718 al een tijdje in bezit heb (was 1e Porsche aankoop) en daar opzich heel tevereden mee ben.. Ik gebruik hem als enige auto, binnen gestald.. Auto rijdt fantastisch en de 4-cilinder heeft opzich een leuke diepe typische boxer roffel, auto is nog van voor de OPF wat qua geluid helpt.. Ik kon hem vorig jaar kopen voor goede prijs, hij had zeer weinig km gereden dus ik dacht ik doe het gewoon, mijn 1e Porsche.. Maar het bleef toch beetje knagen, video's over de auto's kijken, alle verhalen en discussies over het motorgeluid blablabla.. Toen de "fout" gemaakt in een GTS 4.0 te gaan rijden om het zelf te ervaren en ik erachter gekomen ben dat zo'n atmosferische 6-cilinder Porsche boxer inderdaad wel heel erg vet is, vooral het inductiegeluid, wauw.. Een 718 GTS 4.0 is echter veel te duur voor mij en gaat ook niet veel zakken in prijs vrees ik, dus dan kom je automatisch uit bij een oudere 981.. Een GTS daarvan is ook nog best prijzig (70-80k) dus dan naar een vergelijkbare S gaan zoeken.. Nou ben ik er één tegengekomen die ruim binnen budget valt en een erg mooie spec heeft.. Kleur die ik mooi vind en alle opties die een GTs ook heeft (zie lijstje boven), enige nadeel de auto heeft relatief best wel veel km al gereden, iets boven de 100k.. Rationeel gezien een totaal belachelijke keuze natuurlijk om daar dan een nieuwere 718 met veel minder km op in te ruilen.. Maar de veel betere gasresponse en het mooiere echte Porsche 6-cilinder geluid me hebben overtuigd dat dat toch echt meer is wat ik wil nu, emotie over ratio.. De 718 is voor de rest in alles beter en nieuwer en dus die veel lagere km stand.. Maar ik krijg er wat geld op toe en nog wat andere zaken dus het kost me als je het zo bekijkt "niks", maar ga er natuurlijk wel behoorlijk op verliezen als je naar de huidige waarde van beide auto's op papier kijkt op dit moment.. De 981 zal waarschijnlijk ook meer onderhoud vergen.. Daar tegenover staat weer dat hij minder hard zal afschrijven de komende jaren dan de 718, als hij uberhaupt nog afschrijft.. Ik laat hem uiteraard ook eerst even goed helemaal nakijken door een specialist of er geen groot duur onderhoud aan zit te komen voordat ik de definitieve keuze maak.. De auto komt met volledige onderhoudshistorie en ziet er uit als bijna nieuw (behalve wat lichte slijtage op het dak), dus daar heb ik wel vertrouwen in.. Concluderend, het is dus niet echt een rationeel financiele keuze maar puur emotie/beleving wat mij hier drijft.. Ik ga een ruim 5 jaar nieuwere Porsche met maar 30k km op de teller inruilen op een ruim 5 jaar oudere "zelfde" Porsche met 100+k km op de teller.. Lijk wel gek, haha.. Zijn er hier meer mensen die deze niet rationele keuze ooit gemaakt hebben?
|
27 jul 2025 12:19 |
|
 |
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Ik bezit zelf een 981 GT4 en een 718 2.0, allebei handgeschakeld. De GT4 valt natuurlijk in een heel andere categorie dan een 981S, maar ik deel graag mijn ervaringen — hopelijk helpt het je bij je keuze.
Laat ik maar meteen duidelijk zijn: persoonlijk zou ik een 718 2.0 niet inruilen voor een 981S. Het onderstel van de 718 is écht een stuk beter dan dat van de 981. De balans, de precisie, de manier waarop hij feedback geeft… alles voelt moderner en verfijnder. Daarnaast is het dagelijkse gebruiksgemak van het turboblok moeilijk te negeren. De vlakke koppelcurve maakt de auto snel en soepel, ook bij lage toeren en normaal tempo.
Natuurlijk begrijp ik de charme van een atmosferische boxer-zescilinder. Die motor schreeuwt het uit bij hoge toerentallen en dat kan verslavend zijn. Maar los van het geluid, dat inderdaad meeslepender is in de 981S, vind ik de 718 in alle andere opzichten de betere auto: strakker, sneller, zuiniger en gewoon volwassener.
Als ik moest kiezen tussen mijn eigen 981 GT4 en de 718 2.0, dan zou ik zonder enige twijfel de GT4 houden. Maar dat is een heel speciale en unieke machine. Zou ik in plaats daarvan een 981S hebben gehad, dan zou ik voor de 718 gekozen hebben.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt — en hoe dan ook, veel wijsheid en plezier met je keuze!
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
27 jul 2025 12:58 |
|
 |
Autoke
Boxster 981 2.7 Handbak
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Als dagelijkse enige auto zou ik de 718 houden, als weekend auto wellicht anders, het is leuk dat geluid, schakelen ook b.v, maar allemaal niet zalig makend als daily lijkt me .. dat geluid went ook op den duur.. , behalve als je maar 1xper week hem start (of 2 dan)
|
27 jul 2025 14:16 |
|
 |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Dank je voor je reactie Johann. Je maakt mijn keuze er alleen niet makkelijker op, haha. Je benoemt infeite hetzelfde als wat ik zelf al ontdekt had na ruim een jaar 718 rijden en even proefgereden te hebben in de 981S.. De 718 is inderdaad in bijna alles net ff wat beter en moderner, wat ook logisch is want het is een doorontwikkelde evolutie van de 981.. Rationeel gezien zou de 718 behouden dan ook de meest logische keuze zijn.. Maar ik vond de 981 ondanks net ff wat minder strak ook goed genoeg sturen, en dan blijft het dus in mijn achterhoofd spelen dat ik eigenlijk een atmosferische 6-cilinder wil.. De gasresponse en het geluid zijn 2 zaken die de 981S 3.4 duidelijk beter doet dan de 718 2.0.. Lastig, wat vind ik belangrijker.. Het liefst heb ik het allebei natuurlijk.. Een 718 GTS 4.0 zou daarom de perfecte auto zijn voor mij, maar die kost letterlijk meer dan 2x zoveel helaas.. Achteraf gezien had ik denk ik vorig jaar meteen een 981 (GT)S moeten kopen i.p.v. de 718, dan had ik dit dilemma (luxe probleem) nu niet gehad.. Maar ik dacht toen, ga voor nieuwer en weinig km, 2.0 klinkt ook goed genoeg.. Helaas ging het toch knagen diep van binnen en dan ga je rijden in een GTS 4.0 en ook nog 981S en denkt, ja dit wil ik.. Die emotie onderdrukken of aan toegeven, dat is de vraag.. Ga ik spijt krijgen als ik een 12 jaar oude 981S koop met iets meer dan 100k op de teller? Keuzes.. 
|
27 jul 2025 14:37 |
|
 |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Beide zijn PDK. En het is een beetje een semi-dagelijkse auto waarmee ik zo’n 8000km pj mee rij.... Ik was nog vergeten te melden, beide auto’s hebben PASM.. Hoelang gaan die dempers mee? Net als de motorsteunen en PDK olie etc allemaal zaken die ik bij een keuring zal meenemen..
|
27 jul 2025 15:28 |
|
 |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Doorsparen tot de GTS binnen bereik is. Dat is wat je echt wilt.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
27 jul 2025 15:31 |
|
 |
Autoke
Boxster 981 2.7 Handbak
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
|
27 jul 2025 15:51 |
|
 |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Welke? De 718 GTS 4.0 zal denk ik nooit binnen bereik komen.. De 981 GTS wel, maar die kost me dan wel weer 20+k extra als het zover is.. De 981S die ik nu op het oog heb heeft alle opties die de GTS ook heeft (behalve de GTS specifieke zaken als het alcantara, de sound-tube en de cosmetische zaken aan de buitenkant), en als ik het nu doe kost me het geen geld, sterker nog krijg nu nog geld toe.. Enige twijfel is de relatief hoge km stand..
|
27 jul 2025 17:12 |
|
 |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Niet geïnteresseerd in een 911 sorry.. Voor dat geld zou ik dan een 981 Boxster GTS kopen..
|
27 jul 2025 17:14 |
|
 |
disciple
981 Cayman S PDK
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Mijn kijk op de zaak (conform Polydeukes): inventariseer welke opties/eigenschappen je echt belangrijk vind en wacht tot er een 981 langs komt die ECHT aan je wensen voldoet. Anders zal je altijd denken: hmmmm, die hoge km stand, had ik maar Bose, of whatever. Nadeel is dan wel: ze zijn zeldzaam, dus het wachten kan echt lang duren. Echter: je hoeft niet op een houtje te bijten want je hebt nota bene al een 718! Pas ook op dat je niet in de val valt van: "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak". Na een tijdje wen je aan wat je hebt en wil je weer die kick van het zoeken en de rush van iets nieuws kopen. Althans dat heb ik Wat betreft geschikt als daily: ligt eraan hoe je er naar kijkt. Als je een daily driver zoekt die ook nog een beetje leuk is, dan is een 718 natuurlijk fantastisch. Als je een sportwagen zoekt die je ook nog als daily kan gebruiken dan is een 981 wellicht de betere keus, indien je, zoals ik, het geluid een intergraal onderdeel vind van een sportwagen. Ik kan uit ervaring zeggen dan een 981 S prima voldoet als daily qua koppel/driveability. Ja, een 718 is misschien nog beter, maar een 981S is prima geschikt. Dan 981 GTS vs S: een GTS is natuurlijk de holy grail. Verschil is: GTS interieur pakket (indien aangevinkt): prachtig. Alleen op de GTS te krijgen. Dan de bumpers voor en achter, de achterlichten, 15 pk meer, en die extra buis naar het interieur voor meer geluid. Verder nog een aantal belangrijke opties standaard zoals Porsche Torque Vectoring, sport chrono, PSE. Als je een S vind met de voor jou belangrijke opties dan is het prijsverschil met een GTS (toch al gauw 25-30k!) wel erg groot. Maar goed, als je het geld hebt liggen en er voor over hebt en je komt een GTS tegen die precies is wat je wilt, lekker doen. Veel succes met de overwegingen!
|
27 jul 2025 17:54 |
|
 |
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Bij een auto met 100k aan ervaring zijn er al wel veel onderdelen redelijk snel aan vervanging toe, Rubbers, schokdempers etc. Precies die zaken die voor de precisie in het sturen zorgen…
Als de 718 op dat vlak op zichzelf al beter is, dan doet het verschil in ervaring nog een duit in het zakje.
Je kunt ook je 718 verkopen en dan met het geld wat je in je zak hebt, wat anders uitzoeken. Koop je voor de tussentijd een Suzuki Swift ofzo om je te verplaatsen. Dat scheelt je twee maal de marge van een handelaar als je van een particulier koopt.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
27 jul 2025 19:37 |
|
 |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
 |  |  |  | disciple schreef: Mijn kijk op de zaak (conform Polydeukes): inventariseer welke opties/eigenschappen je echt belangrijk vind en wacht tot er een 981 langs komt die ECHT aan je wensen voldoet. Anders zal je altijd denken: hmmmm, die hoge km stand, had ik maar Bose, of whatever. Nadeel is dan wel: ze zijn zeldzaam, dus het wachten kan echt lang duren. Echter: je hoeft niet op een houtje te bijten want je hebt nota bene al een 718! Pas ook op dat je niet in de val valt van: "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak". Na een tijdje wen je aan wat je hebt en wil je weer die kick van het zoeken en de rush van iets nieuws kopen. Althans dat heb ik Wat betreft geschikt als daily: ligt eraan hoe je er naar kijkt. Als je een daily driver zoekt die ook nog een beetje leuk is, dan is een 718 natuurlijk fantastisch. Als je een sportwagen zoekt die je ook nog als daily kan gebruiken dan is een 981 wellicht de betere keus, indien je, zoals ik, het geluid een intergraal onderdeel vind van een sportwagen. Ik kan uit ervaring zeggen dan een 981 S prima voldoet als daily qua koppel/driveability. Ja, een 718 is misschien nog beter, maar een 981S is prima geschikt. Dan 981 GTS vs S: een GTS is natuurlijk de holy grail. Verschil is: GTS interieur pakket (indien aangevinkt): prachtig. Alleen op de GTS te krijgen. Dan de bumpers voor en achter, de achterlichten, 15 pk meer, en die extra buis naar het interieur voor meer geluid. Verder nog een aantal belangrijke opties standaard zoals Porsche Torque Vectoring, sport chrono, PSE. Als je een S vind met de voor jou belangrijke opties dan is het prijsverschil met een GTS (toch al gauw 25-30k!) wel erg groot. Maar goed, als je het geld hebt liggen en er voor over hebt en je komt een GTS tegen die precies is wat je wilt, lekker doen. Veel succes met de overwegingen! |  |  |  |  |
Bedankt.. Deze 981S heeft bijna alle opties die ik wil.. PASM, PSE, Sport Chrono, PTV, Sport Plus stoelen en leer pakket.. Het enige wat hij niet heeft zijn betere audio (Bose of Burmester) en 18-way stoelen.. Maar zolang ik nog geen echt ouwe l*l ben en mijn rug het nog houdt red ik het met de 2-weg Sport Plus stoelen ook nog wel, en betere audio kan ik altijd nog custom laten inbouwen als het Sound Pack plus systeem echt niet bevalt.. Hij heeft ook een mooiere kleur dan mijn huidige 718, ook niet geheel onbelangrijk.. Het enige twijfelpunt voor mij is echt alleen de wat hogere km stand en de daaruit voortkomende mogelijke slijtage aan b.v. de dynamische motorsteunen en PASM dempers etc.. Een S met al deze opties vind je na 2013 sowieso amper meer omdat de meeste nieuwkopers toen voor een GTS i.p.v. S met al deze opties gingen.. Ook het feit dat het me nu geen extra geld kost als ik de ruil maak, ik krijg zelfs nog wat geld toe.. Een GTS gaat me sowieso weer veel meer extra geld kosten (20+k), terwijl ik juist voorlopig niet zoveel geld meer aan een auto wil uitgeven.. Ik wacht gewoon even de keuring door de specialist af en we zien wel wat daar uitkomt.. Is dezelfde die mijn 718 gekeurd heeft voor aankoop en was ik zeer tevreden over..
|
28 jul 2025 1:51 |
|
 |
Inflatable
2018 718 Boxster
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Dat eerste is precies waar ik me een beetje zorgen over maak, zeker als het om b.v. PASM dempers gaat.. Daarom zeer benieuwd wat er uit de keuring door de specialist komt.. Handelaarsmarge verlies neem ik voor lief.. Het is een bekend adres voor mij die eerlijke prijzen hanteert en ik heb graag ook wat garantie.. Zelf verkopen vind ik teveel gedoe en duurt te lang..
|
28 jul 2025 2:01 |
|
 |
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Tsja, een aankoopkeuring is ook maar een moment opname. Dus dat garandeert niet alles kan ik je uit eigen ervaring vertellen.. een motorsteun die nog prima werkt kan over een half jaar stuk zijn en dat ziet een akk nooit. Een P met 100k op de teller heeft gewoon meer risico op slijtage van dure onderdelen die je met een akk nooit allemaal nu kunt zien. Is maar een mening, maar ik zou doorsparen omdat je nu weet wat je hebt of een groot potje maken voor onderhoud (en altijd gaan voor een 911, maar das een andere discussie:)). Succes!
|
28 jul 2025 7:46 |
|
 |
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Zo te zien heb je je keuze al gemaakt—soms is emotie nu eenmaal sterker dan ratio. Wat vond je van het verschil in stuurgevoel tussen de twee? Zelf stoorde ik me altijd aan het vage stuurgevoel van de vroege 981’s, maar misschien is daar inmiddels iets op gevonden.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
28 jul 2025 8:49 |
|
 |
disciple
981 Cayman S PDK
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Dat valt me ook op, maar ik heb een 2016 model. Lijkt me niet dat er iets is veranderd sinds 2013? Of wel? Ik zit zelf te denken om de gt4 (of gt3, weet t niet meer) stuurhuissoftware te installeren. Kijken of dat wat doet.
|
28 jul 2025 9:19 |
|
 |
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Ik ben hier niet helemaal in thuis, maar ik weet zeker dat de GT4's fysiek een ander stuurhuis hebben dan een standaard 718 of 981. Volgens mij kun je beter de software van de 718 proberen, want voor zover ik weet zijn de stuurhuizen van de 718 en 981 gelijk, op de software na.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
28 jul 2025 14:54 |
|
 |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Software van het stuurhuis... Daar gaat het al fout 
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
28 jul 2025 15:44 |
|
 |
MJW
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Zeldzaam? Ik zou ook zeker mobile.de en autoscout24 (zoeken op Duitsland of evt daarbuiten) meenemen in je zoektocht. Importeren (evt geheel of gedeeltelijk uitbesteden, mijn 981 was mijn 4e import) is niet erg moeilijk. Een 981 met daadwerkelijk alle gewenste opties is idd soms lastig en daarmee mss zeldzaam. In mijn zoektocht had ik het idee dat het prijsverschil tussen een S en GTS zo 10 a 15 K is. En heel soms kom je er een tegen die vrijwel alle GTS opties heeft...
|
28 jul 2025 18:37 |
|
 |
Nine-6-four
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
+1000 Echter gevoel, emotie, laat zich niet in wijsheid/rationaal denken 'vangen"... Is een GTS de holy grail? I don't know  Ik hoor dan ook hier iemand zeggen dat 'slechts' maximaal uitmelken is wat porsche doet (wat ik echt wel kan waarderen  ) Waar wil je de auto voor gebruiken?
|
28 jul 2025 18:56 |
|
 |
erwin996
M140i
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Zelf geen ervaring met de beide modellen. Maar ik kan me goed voorstellen wat Johann zegt: de 718 is strakker, sneller, zuiniger en gewoon volwassener, en zou waarschijnlijk mijn keuze zijn. Uit je verhaal leid ik af dat de hoge km-stand eigenlijk een soort van compromis is, je zou liever een lagere km-stand willen. Je kunt een compromis sluiten, maar eigenlijk is het toch niet dat wat je het liefst wil. Daarom zou ik het niet doen.
Wat ook relevant kan zijn, is de psychologische factor van het "onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe auto" en als dat dan enigszins aantrekkelijk lijkt (je krijgt zelfs geld toe!) ben je in je 'hebberigheid' snel geneigd om maar snel een aankoop te doen. Ik spreek hier overigens vanuit mezelf en vanuit eigen ervaringen (maar heb begrepen van anderen dat zij dit soms ook zo ervaren). Want ik kijk zelf ook regelmatig naar een andere auto, en denk dan dat die op de een of andere manier mooier of beter is dan mijn huidige auto. Dan kan ik heel enthousiast worden van bepaalde auto's, met het gevoel dat ik ze eigenlijk moet kopen ("nu of nooit!") en mijn huidige auto moet inruilen. Ik geef daar dan niet aan toe, en als ik me niet meer concentreer op de zoektocht naar een nieuwe auto, verdwijnen de gedachten aan een andere auto, en ben ik meer dan tevreden met wat ik heb.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
28 jul 2025 20:05 |
|
 |
disciple
981 Cayman S PDK
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Even gezocht: het stuurhuis van de 991 is hetzelfde als dat van de 991 (is ook wel logisch), en je kan de 991 GT3 software activeren via PIWIS. Zie ook https://rennlist.com/forums/981-forum/1 ... -feel.html
|
28 jul 2025 20:37 |
|
 |
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Omdat ik het wou begrijpen ben ik toch maar PET ingedoken voor de 981 en 991 (GT3)(RS)  De 981 begon bij 991 347 005 05 voor het stuurhuis (De 991 begon bij 991 347 011 02 en had nog vele meer variaties). Porsche had natuurlijk ook al snel door dat de nieuwe EPAS (Electric Power Assisted Steering) wat dood aanvoelde, en heeft tijdens de vierjarige levenscyclus van de 981 meerdere fysieke revisies doorgevoerd aan het stuurhuis. Iedere wijziging kreeg een nieuw onderdeelnummer, want Porsche wijzigt een onderdeelnummer alleen als er een structurele aanpassing of leverancierswissel is geweest. De laatste versie die op een standaard 981 werd gemonteerd, was 991 347 005 15. Dat is 10 revies in 4 jaar Zoals ik al zei, kreeg de GT4 een verder verfijnd stuurhuis: 991 347 005 16. Deze versie heeft een snellere mechanische stuurverhouding en een directer stuurgevoel. Dat verschil zit in het tandwielontwerp van de tandheugel. Datzelfde stuurhuis wordt óók gebruikt in de 991 GT3 en GT3 RS. De software in de EPS-unit (de elektronische regeleenheid op het stuurhuis) speelt nog steeds een belangrijke rol. Die bepaalt: - hoeveel bekrachtiging er wordt toegepast bij een bepaalde stuurhoek en snelheid, (denk aan power steering plus voor de pussies die niet kunnen inparkeren
) - hoe snel en lineair die kracht wordt opgebouwd,
- en hoeveel filtering of demping er wordt toegepast om bijvoorbeeld trillingen van het wegdek te onderdrukken.
De software beïnvloedt dus het gevoel en gedrag, maar niet de ratio of de mechanische directheid van het stuurhuis. Die liggen volledig vast in het fysieke ontwerp van het onderdeel.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
29 jul 2025 10:59 |
|
 |
dapatch
'77 924 Weltmeister (3x),
'87 924 S,
'87 944 S,
'89 944 S2 Cabriolet,
'93 968,
'93 968 Cabriolet,
'93 968 Club Sport,
'94 968 Club Sport M030,
‘13 981 Boxster
'21 982 GT4
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Alle 981's gebruiken hetzelfde stuurhuis Johann. Dat de GT4 een hoger onderdeelnummer heeft ligt aan het nieuwere bouwjaar. Op dit moment is de laatste revisie 991.347.005.18. Het stuurhuis van de 718 is wel echt anders (huidig: 991.347.012.67)
Ik herken me niet in het vage stuurgevoel dat eerdere modeljaren zouden hebben. Althans, mijn 2013 Boxster heeft daar geen last van. Ik denk dat jij in een 981/991 voorzien van optie M658 (power steering plus) gereden hebt...
GT3 (=GT4) instelling kun je idd gewoon aanzetten via PIWIS.
|
29 jul 2025 12:27 |
|
 |
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
 Re: 718 vs 981 Nieuwere auto inruilen op oudere!?!
Je koopt een dergelijke auto omdat die je hart sneller laat kloppen. Als dat bij de ene meer is dan bij de ander, dan is de keuze duidelijk en kan de ratio achterwege blijven. Ratio kun je bij dagelijks vervoer gebruiken 
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
29 jul 2025 13:34 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], rene leclerc |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
 |
|