| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Motorrevisie onder de 200 Dkm
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=59450
Pagina 1 van 1

Auteur:  Pondje [ 30 nov 2025 10:19 ]
Berichttitel:  Motorrevisie onder de 200 Dkm

Ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop, maar wil toch iets kwijt.
Ook ik ben een fan van de lufties en moet ook eerlijk bekennen dat deze wagens boven mijn budget gaan, maar wat mij steeds weer opvalt is dat bijna alle lufties die worden aangeboden de motor voordat de 200k is bereikt al is gereviseerd :scratch:
Ik dacht dat deze motoren zo “bombervest” waren en veel betrouwbaarder dan de waterkokers, m.n. dan de 996 en 997, maar ik heb sterk de indruk dat bij deze wagens de 200-300K meer regel dan uitzondering is. :mrgreen:
Ik wordt dus steeds blijer van mijn waterkoker :cheers: :cheers: :cheers:

Auteur:  Wimpie67 [ 30 nov 2025 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de lufties ouder zijn dan waterkokers en dat er over het algemeen minder mee wordt gereden. Stilstand is achteruitgang, wat zeker voor een Porsche geldt. En natuurlijk: auto’s worden steeds beter door nieuwe technieken en - materialen,kleinere toleranties, betere smeermiddelen etc.

Auteur:  Pondje [ 30 nov 2025 16:31 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie

Prijsverschil zit hem dus in de leeftijd en smaak en klaarblijkelijk niet in de kwaliteit/techniek van de auto :popcorn:
Zo ik er naar kijk is de rijbeleving in de 996 fantastisch, maar doet wel onder voor het model 964/993.

Auteur:  Olaf [ 30 nov 2025 17:45 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Het is maar nét waar je zoekt en leest.

Mijn 993 4S had zo'n 350.000 km gereden toen deze verkocht werd ... motor niet gereviseerd.

Op Rennlist een 993 Carrera 4 Cabriolet met 317.000 mijlen ... Wél van de eerste en enige eigenaar.

Op Pistonheads een Carrera 3.2 Clubsport met 400.000 mijlen ...

In de 80'er tot 90'er jaren ging (op Mercedes na) een motorblok vaak niet meer dan 100.000 km mee - of je moest een Amerikaans V8 hebben - daar redde je dan nog wel 100.000 mijl mee :drive:

Auteur:  Richvl [ 30 nov 2025 18:27 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Van de 924 en vroege 944 ging de klok rond bij 100.000 (grappig genoeg zijn er dan welweer genoeg met 300k op het originele blok).

Kilometers zeggen overigens ook niet alles over de stand van een motor. Het type kilometer een stuk meer. 200dkm stadsverkeer is heel anders dan 200dkm snelweg.

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 01 dec 2025 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Wat is "gereviseerd"?

Auteur:  Anne 2.7 [ 02 dec 2025 7:05 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Opnieuw 'verpakt' ! :mrgreen:

Auteur:  Pondje [ 02 dec 2025 8:44 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Het gaat uiteindelijk, wat betreft de kwaliteit van een motor, over de grootste gemene deler en niet over eigen ervaring, want dat is een slecht bijgehouden statistiek en derhalve geen wetenschap. Er zullen ongetwijfeld ook ongereviseerde waterkokers zijn die 400K hebben gehaald, maar mag je geen conclusies uit trekken.
Kortom elke motor heeft zijn achillushiel en de 996 is daarop geen uitzondering, maar was dus ook zo slecht nog niet als aanvankelijk werd gesuggereerd: Statistisch gezien1% IMS-failure bij de MK1(dual row)!

Auteur:  Richvl [ 02 dec 2025 9:00 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Pondje schreef:
Het gaat uiteindelijk, wat betreft de kwaliteit van een motor, over de grootste gemene deler en niet over eigen ervaring, want dat is een slecht bijgehouden statistiek en derhalve geen wetenschap. Er zullen ongetwijfeld ook ongereviseerde waterkokers zijn die 400K hebben gehaald, maar mag je geen conclusies uit trekken.
Kortom elke motor heeft zijn achillushiel en de 996 is daarop geen uitzondering, maar was dus ook zo slecht nog niet als aanvankelijk werd gesuggereerd: Statistisch gezien1% IMS-failure bij de MK1(dual row)!

Ja... dat is het (MK1) IMS lager.... bore scoring, gescheurde koppen/intermix, AOS die stuk gaat, D-chunks... zijn de andere achilleshielen/punten waarop het stuk kan gaan. En dan gaat de statistische kans omhoog. :mrgreen:

Gelukkig is het blok lang genoeg op de markt dat er aftermarket verbeterde onderdelen te krijgen zijn; geolied IMS lager, Ultimate AOS, lage temperatuur thermostaat etc. Zodoende kun je veel al uitsluiten.

En uiteraard valt of staat veel ook met het type KM, het type rijder en hoe vaak onderhoud wordt gepleegd. Ik heb met regelmaat naast mensen in de auto gezeten die zeiden altijd rustig in te rijden; laten ze de motor op lage toeren flink stampen (want niet teveel toeren maken!) en trappen ze na een minuut of 5 vol het gas in (Want dan is alles warm toch?). Tsja...

Auteur:  Pondje [ 02 dec 2025 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Bore-scoring m.n. 997 en overige normaal onderhoud en inderdaad ga je met respect en naar behoren met de auto om :thumleft:

Auteur:  mark996 [ 02 dec 2025 13:35 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

ik dacht dat de 996 net zoveel risico had op bore scoring als de 997 Mk1? Teminste, begreep ik van mijn specialist toenter tijd.

Auteur:  Martin D [ 02 dec 2025 15:05 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Klopt, heb ik ook vernomen, al schijnt(?) het bij de 997 vaker voor te komen bij de 3.8 dan bij de 3.6. Mijn 3.8 is ook gereviseerd.
IMS zou dan wat vaker voor zijn gekomen bij de 996 ivm ander type lager ten tijde van de 996.

Auteur:  Inflatable [ 03 dec 2025 17:38 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie

Wimpie67 schreef:
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de lufties ouder zijn dan waterkokers en dat er over het algemeen minder mee wordt gereden. Stilstand is achteruitgang, wat zeker voor een Porsche geldt. En natuurlijk: auto’s worden steeds beter door nieuwe technieken en - materialen,kleinere toleranties, betere smeermiddelen etc.

Dat dus.. Door ouderdom worden rubbers en plastics etc alnog slechter waardoor je alsnog moet gaan vernieuwen ongeacht hoeveel ermee gereden is.. Te weinig rijden met een auto is niet goed, de boel moet regelmatig gesmeerd etc blijven.. Daarom begrijp ik de obsessie van velen met lage km-standen ook niet helemaal, net als hele winters stilzetten.. Wel gedeeltelijk want je houdt andere onderdelen van een auto wel nettter als je er minder gebruik van maakt.. Voor mijzelf boeit km-stand weinig, hoe men ermee omgegaan is en goed onderhoud vind ik veruit het belangrijkste.. Helaas blijft dat vaak een gok bij aankoop van een gebruikte auto, vandaar dat goede documentatie erbij altijd zo belangrijk is.. Ik bewaar altijd alle rekeningen van onderhoud etc, voor een eventuele volgende eigenaar..

Auteur:  lindemans [ 04 dec 2025 12:20 ]
Berichttitel:  Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm

Door oude uitgedroogde kleprubbers bv kan een motor olie gaan verbruiken.
Als je dan de motor uitbouwt om de 6 koppen los te halen bij 180.000 of 200.000 km, dan val je toch in een "nu ik toch bezig ben" scenario.

Mijn 3.2 is bij 210.000 uit elkaar geweest ivm olieverbruik, ook enkele krukaslagers bleken wel aan vervanging toe.
Die hadden vast nog wel 50.000 kunnen blijven zitten, net als de zuigerveren maar die neem je dan toch mee als alles open ligt.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/