Auteur |
Bericht |
JanH
|
3.2/964 vragen
Beste mensen!
Ik ben vrij nieuw in de wereld van Porsche forum, dus vergeef mij dubbele vragen. Laat ik met de deur in huis vallen, ik zoek een type 3.2 of een 964 coupe. Voor de 3.2: 915 bak of G50 bak (verschil weet ik niet goed, moet ik nog opzoeken) Als iemand mij dit hier uit kan leggen graag.
Mijn probleem is het volgende: alle Porsches die ik zie staan hebben onwijs hoge kilometerstanden. Wat zijn bij de 3,2 en de 964 knelpunten bij hoge km standen? Zijn er ook kilometerstanden waarna je hem beter kan laten staan?
Volgende punt, is er een blacklist op het forum van auto bedrijven? Zou hem het liefst bij een dealer halen namelijk.
Miss verder nog goede tips? (lijstje vanPascal is reeds gevonden)
mvg Jan
|
03 okt 2005 1:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 3.2/964 vragen
Er staan er in NL precies 0 bij de dealer (zowel 3.2 als 964).
Kilometerstanden zeggen niet alles (en wat noem jij onwijs hoog?). Er zijn genoeg gevallen van mensen die zonder revisie ruim 300.000 km op de teller hebben gezet. Gewoon naar de staat van de auto kijken en bij een auto van ong. 15 of ouder natuurlijk altijd wat geld achter de hand houden voor eventuele onverwachte reparaties. Daarbij: er worden ook auto's aangeboden die de revisie achter de rug hebben. Mits die revisie goed is uitgevoerd kan de motor er dan weer een flinke tijd tegen.
Verder zou ik gewoon eens met de verschillende types rijden. Moeilijk om aan te geven welke auto voor jou het meest geschikt is...
|
03 okt 2005 8:41 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Welkom hier!
Ook niet onbelangrijk is de prijsklasse waar in je zoekt.
|
03 okt 2005 8:43 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: 3.2/964 vragen
Die 300.000km is alleen bij jou he, dat weet je ... 200.000km is redelijk standaard.... (zeker in dit koude kikkerlandje)....
Let gewoon op wat je koopt, maar geef vooral aan wat je nu eigenlijk wilt... En zoals al gevraagd, wat vind jij (Jan) onwijs hoge standen?
|
03 okt 2005 8:49 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Zie ook het lijstje bij 'Links' (zie navigatiestructuur) voor adressen van specialisten.
Wat veel mensen als grens bij dit type auto's hanteren is 200.000 km. op teller. Maar anderen ook weer niet hoor, zoals Devils son hierboven al meldde.
Het verschil in rijden, uitrusting en karakter tussen 3.2 en 964 is vrij groot. Dus het devies is: goed kijken en rijden. Dit in combi met bepaling van het budget. Voor een goeie 964 moet je zo'n 20k-25k rekenen. En dan nog wat achter de hand voor eventualiteiten.
Houd ons op de hoogte van je bevindingen!
Laatst bijgewerkt door MS964 op 03 okt 2005 12:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 okt 2005 8:51 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 3.2/964 vragen
Niet zo lang geleden in de 911&Porscheworld: een artikel over twee 993's met ieder 175.000 mijl (280.000 km) op de teller. Beiden liepen nog als een zonnetje.
Dat was in de UK en naar ik begrijp is daar het weer redelijk vergelijkbaar met het weer in NL (voor zover weersomstandigheden de levensduur van een motor significant beïnvloeden).
|
03 okt 2005 9:30 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: 3.2/964 vragen
Een 964 is minstens zo'n 12 jaar oud en een 3.2 minstens zo'n 16 jaar oud, dus inderdaad ..... wat is onwijs hoog als je jezelf dit realiseert
O ja, ze zijn gemaakt om mee te rijden en kunnen daar ook goed tegen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
03 okt 2005 9:35 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: 3.2/964 vragen
Uitzonderingen bevestigen de regel en zelfs daar is altijd wel een voorbeeld van te vinden , maar zoals een Porsche-specialist hier eerder schreef.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
03 okt 2005 9:42 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Beste Jan,
Kijk gewoon goed rond (ook in Duitsland, bijvoorbeeld via www.mobile.de). Je zal merken dat het aanbod bijzonder groot is.
Een auto met minder dan 200.000 km moet makkelijk te vinden zijn, een auto met minder dan 100.000 km wordt iets moeilijker. Kijk inderdaad naar de algemene staat van de wagen en laat hem testen. Mijn ervaring leert me dat ook een officieel Porsche centrum in Duitsland graag zal meewerken aan zo'n test (kost ong. 150 €).
Om een idee te geven : mijn 964 van 1992 heeft 89.000 gedocumenteerde km's. Hij is niet te koop maar ze rijden dus heus nog wel rond en zullen dan ook wel ergens te koop worden aangeboden.
Zoeken, zoeken, zoeken. Zeer leuke hobby
|
03 okt 2005 9:57 |
|
|
JanH
|
Allereerst bedankt voor de snelle reacties!
Ik zag nu ook dat ik een foutje had gemaakt, met dealer bedoelde ik gewoon handelaar, geen particulieren ivm garantie. En jah relatief gezien hebben ze dan niet zoveel gelopen, maar ik vind het een rare gedachte om een auto te kopen met 2+ ton op de klok. Budget is max 23.000, dus ik dacht dat een 3.2 dan de beste optie zou zijn. Stuurbekrachtiging enz doen me niet zoveel namelijk. Wat betreft de revisie: als dat gebeurd is vind ik het niet erg, maar de overige onderdelen op de auto hebben dan wel 250 000 of meer gedraaid, is dat niet erg dan? Wat kun je dan verwachten van de draagarmen, motorsteunen ed? Als ik rekening hou met 5000 euro onkosten, zit ik op 18 000 en daar koop ik zowiezo geen 964 voor toch?
MVG Jan
Laatst bijgewerkt door JanH op 03 okt 2005 11:37, in totaal 3 keer bewerkt.
|
03 okt 2005 10:00 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Jan , ik denk dat jij 't heel realistisch benader!Ben het redelijk eens met wat je zegt , maar , niet om afgezaagd te willen doen hoor ; gewoon kijken wat je mooi vind, rijden met de verschillende auto's en daarna goed laten keuren.De ene auto is tenslotte héél anders bereden dan de andere , na een keuring heb je een goed beeld van die auto, plus wat er nog aan zit te komen. Je kunt bijna geen ander advies geven lijkt mij, aangezien je praat over auto's van 15+ jaren oud..
Maar je lijkt mij bepaald geen "dromer" ...dus dit moet goedkomen..
|
03 okt 2005 11:25 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 3.2/964 vragen
Leuk, maar ik spreek andere specialisten en die bevestigen mijn visie. Het punt is: mits goed onderhouden en mits netjes bereden. En ja, daar gaat het bij de wat oudere exemplaren vaak mis. Hoe vaak zie je niet dat na een jaar of 7-8 een eigenaar langs komt, de auto koopt er een paar jaar mee rijdt en GEEN facturen? Dat is niet omdat de nieuwe eigenaar zo slordig is, maar omdat het dan vaak gaat om iemand die wel de lusten (mooie sportauto voor het bedrag van een leuke middenklasser) maar niet de lasten (goed onderhoud) wil hebben. Gaat een paar jaar goed, dan komen de problemen: auto wordt verkocht, enz.
Dan daarbij: er is een groot verschil in een auto die dagelijks rijdt en een auto die voor de mooie snelle ritjes wordt gebruikt. De laatste slijt iha harder, ook al rijdt deze meestal minder kilometers op jaarbasis.
Ik begrijp niet dat er zo wordt getwijfeld aan de kwaliteit van Porsche. Porsche is kwalitatief één van de beste (zo niet, DE beste) autoproducenten. En toch doen we alsof onze auto's na 200.000 km zo goed als uit elkaar vallen...
Om maar eens een ander (misschien sprekend, misschien ook aanleiding voor een hoop jamaars) voorbeeld te noemen. Toen mijn vriendin nog studente was heb ik haar een Citroën BX gegeven (uit 1991). Op gas, met toen ik hem kocht (voor 230 euro) 300.000 km op de teller. Mijn vriendin heeft er twee jaar in gereden en hem verkocht (voor 225 euro, dus 5 euro afschrijving...) met 350.000 km op de teller (ook toen nog zo goed als geen olieverbruik). Dat is ruim een jaar geleden en zowaar zagen wij de auto enkele weken geleden op een parkeerplaats staan. Inmiddels met 365.000 km en still running. Deze auto is altijd netjes bereden (ik heb hem gekocht van een vriend van mij die de auto kocht bij 100.000 km op de teller, dus ik ken de historie van de auto grotendeels). Nooit een volledige revisie gehad, wel een koprevisie na het breken van een distributieriem/kromme kleppen.
Nu hebben wij het over een Citroën. Ik hoef hoop ik niet uit te leggen dat de kwaliteit van Citroën even op een ander niveau ligt dan Porsche (...). Een auto op gas nota bene (schone brandstof, maar ook: hoger bedrijfstemp). En een auto met een 1.4 liter 4 cilinder (die dus relatief hard moet werken).
En to top it off: mijn vriendin verkocht haar auto aan een uitzendbureau die alleen maar BX-jes heeft rondrijden. Meerendeels auto's met 300K en meer op de teller, op zowel benzine als gas. Zeldzaam? Dacht ut nie.
Nou terug naar onze mooie auto's. Want we zijn nu een beetje appels met peren aan het vergelijken. Voor mij staat als een paal boven water dat de motoren van Porsche kwalitatief niet onder doen voor motoren van Citroën. Ook staat voor mij als een paal boven water dat met normaal rijden de zescilinder van de Porsche minder hard hoeft te werken dan de 4 cilinder van de Citroën.
Als onze boxertjes dan zo snel aan een revisie toe zijn dan kan dat alleen maar liggen aan: rijgedrag en onderhoud. En dan komen we terug bij het begin.
Ik zal over ong. 2,5 jaar over de 300.000 km heengaan met mijn auto. We zullen zien of ik dat haal zonder revisie (ik denk het wel), of niet.
|
03 okt 2005 16:48 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: 3.2/964 vragen
Dat hangt ook van de lengte van de ritten af. Vele korte ritjes zijn slechter dan één lange. Ook de eerste kilometers bij koude motor zijn bepalend.
|
03 okt 2005 16:54 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
.
Wat een gezwam zeg. Alsof een auto die dagelijks gebruikt word de betere is. Er zitten nog wel meer onderdelen op een auto die ook slijtagegevoelig zijn. En er is ook nog wel een verschil tussen een auto die dagelijks maar korte stukjes rijd, en 1tje die 1X in de maand eens 200 km goed los gereden word. Doe mij het laatste maar inclusief een lage km-stand.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
03 okt 2005 17:00 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 3.2/964 vragen
Klopt. Maar de Porsches die in korte tijd veel kilometers rijden zullen gemiddeld gesproken natuurlijk ook langere ritten voor de kiezen krijgen.
|
03 okt 2005 17:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Prima, neem ik de dagelijks bereden auto, die lekker veel snelweg heeft gehad. Want die laatste auto's, dat zijn de auto's die blijven rijden.
|
03 okt 2005 17:10 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Dan niet komen klagen hier als je motor binnenkort een keer ploft.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
03 okt 2005 17:30 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Waarom zou ik hier komen klagen?
|
03 okt 2005 17:56 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Dat doen de meesten [niet iedereen hoor!!!] als hun "betrouwbare blok met veel snelwegkm's" ineens ploft.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
03 okt 2005 18:15 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Wordt de klacht dan hier in behandeling genomen?
|
03 okt 2005 18:18 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Dan verwacht men misschien medelijden?
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
03 okt 2005 18:25 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik heb dan liever iemand die meebetaalt aan de rekening... hé wacht, die heb ik: Minister Zalm!
|
03 okt 2005 18:52 |
|
|
JanH
|
Eum heren, ik wil jullie onderonsje niet onderbreken, maar de motor was het minst waar ik mij zorgen over maakten. Mij gaat het om al die andere kleinere 'onzichtbare' dingen, of die kosten niet de pan uitreizen. Een motorrevisie is leuk, maar al die andere onderdelen zijn dan niet behandeld en krijgen het dus extra zwaar. Iemand die een licht hierover kan laten schijnen?
|
03 okt 2005 19:13 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nou...
Hoe ouder een auto, hoe meer je zal moeten vervangen. Toch zal het bij een GOEDE auto binnen de perken blijven.
|
03 okt 2005 19:18 |
|
|
Robert
Peize
|
Als een auto regulier onderhoud heeft gehad, zijn bij een km stand van
circa 200.000 km vast wel zaken vervangen als draagarm (rubbers)
remmerij (leidingen) e.d. Net als bij de 'gezinsauto' worden deze zaken haast 'ongemerkt' vervangen. De kosten van dit onderhoud gaat veelal gefarceerd en zal geen aanslag plegen op een onderhoudsbudget.
Motorrevisie kan wel als een scheldwoord klinken als dit aan de orde is.
Bij een positieve aankoopkeuring zal ik zelf geen moeite hebben om het bedrag van 5000.- (lijst Pascal) terug te brengen naar circa 2000,-
Je zult maar eens een kostenpost krijgen van 5000,- als je net in je 911 stuurt na een positieve aankoopkeuring. Ik zou minstens behoorlijk met mijn wenkbrauwen fronsen.
Succes met je zoektocht!
Robert.
|
03 okt 2005 22:51 |
|
|