| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Tuning Porsche motoren. http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=7161 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | ECT [ 08 jan 2006 14:07 ] |
Berichttitel: | Tuning Porsche motoren. |
Surfend op het internet kwam ik een website tegen die gaat over het tunen van Porsche motoren. Zo kan een 993 opgepept worden van 285 BHP naar 300 BHP. Zijn de motoren hier wel voor gemaakt, is het niet al te schadelijk en verkort het de levensduur van de motoren? Wat zeggen de techneuten onder ons? http://www.t-t-p.de/english/964-993.php |
Auteur: | michael [ 08 jan 2006 14:17 ] |
Berichttitel: | |
Geen enkel probleem bij de wat kleinere upgrades, er zit genoeg reserve in zo'n Porscheblok. |
Auteur: | ECT [ 08 jan 2006 14:27 ] |
Berichttitel: | |
Hoeft de versnellingsbak en ophanging niet aangepast te worden? |
Auteur: | John [ 08 jan 2006 14:53 ] |
Berichttitel: | |
Maar als ik dan op die site (en eerdere) kijk en ik zie dat ze bv voor een krappe 30000 euro's (never dus) een 996 kunnen oppeppen met 100 pk. Dat kan toch niet goed zijn???? of wel. |
Auteur: | 924 [ 08 jan 2006 14:56 ] |
Berichttitel: | |
ik denkt het niet, is het de ophanging e.d. daarvoor wel op berekend ? Zoniet, kan dit nooit goed zijn voor een auto, zoveel pk's extra zonder aanpassingen te maken |
Auteur: | Nine-eleven [ 08 jan 2006 16:05 ] |
Berichttitel: | |
Elke fabrikant produceert auto's en motoren met een zekere veiligheidsmarge. Denk hierbij aan volle belasting, heuvel op, caravan erchter bij een buitentemperatuur van 30º+ Derhalve zijn kleine modificaties (procentueel) mogelijk zonder dat ingrijpende aanpassingen aan remmen en onderstel moeten plaatsvinden. De genoemde kit voor een 993 is probleemloos te monteren, deze kit betreft veelal verbeterde (sport) einddempers, aanpassingen aan het motormanagement (chip) en luchtinlaatsysteem. Bij elkaar genomen levert dit zo'n 25-30 pk op, procentueel gezien niet zoveel dus, maar net genoeg om merkbaar te zijn. Realiseer wel dat aanpassingen van het motormanagement ingrijpende gevolgen kunnen hebben, hoe slechter de chip geprogrammeerd is vertaald zich veelal in de prijs. Om een chip voor een bepaalde motor te kunnen herschrijven dient de motor uitgebouwd te worden en op een proefstand getest te worden, hetgeen langdurig en kostbaar is. Conclusie: kleine ingrepen zoals uitlaten, chip en filter gewoon doen zonder aanpassingen aan remsysteem en/of onderstel. |
Auteur: | Carrera4s [ 08 jan 2006 17:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ben niet naar die site geweest, maar allicht wijst de kostprijs erop dat ook versnellingsbak enz aangepast worden. Een 996 4S heeft alvast het onderstel en de remmen van de turbo die 420 pk heeft... |
Auteur: | Jurgen [ 08 jan 2006 17:43 ] |
Berichttitel: | |
Veel extra pk's dmv alleen/voornamelijk chip-tuning lijkt mij ook zeker niet bevorderlijk...maar met de nodige aanpassingen zie ik eigenlijk de problemen niet...ik rij bijna dagelijks in het bewijs hiervoor. Zoals met alles, draait het gewoon om de kwaliteit van... , toch? |
Auteur: | ome piet [ 08 jan 2006 20:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Voor 5%... dacht t niet... |
Auteur: | RS-R [ 08 jan 2006 21:31 ] |
Berichttitel: | |
Geen probleem. Wel laten doen door een specialist. Heb zelf wel het onderstel laten aanpassen. Remvermogen is ruim voldoende. |
Auteur: | MarkS [ 29 sep 2008 20:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Om een (heel) oud draadje maar eens opnieuw te "gebruiken". Albert Motorsport biedt voor de 993 modellen o.a. de volgende tuningskit: http://www.albertweb.de/Shop/fahrzeugka ... 20-ps.html
Heeft iemand deze set op zijn 993? De powerflowkit en sportdemper vind ik niet zo spannend maar wat is het effect in de praktijk van die andere nokkenas (behalve meer vermogen)? |
Auteur: | Nine-eleven [ 29 sep 2008 20:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Bijna 50 pk met een paar sport uitlaatdempers, nokkenassen, een sport luchtfilter en afstellen op de rollenbank lijkt mij, hoe goed de materialen ook moge zijn een beetje te hoog gegrepen. Temeer daar aan het motormanagement (het zgn chiptunen) niets wordt gedaan. Even Jip en Janneke: De kunst is juist het kiezen van de exacte combinatie van luchttoevoer (het filter, inlaatkanalen), het verwerken van de lucht (nokkenassen), het afvoeren van de lucht (uitlaatsysteem). Gedurende dat gehele proces dient het motormanagement te zorgen voor het juiste brandstofmengsel en tijdstip van ontsteken ervan. Jouw vraag: De nokkenassen verzorgen het moment van openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen. Dit kan redelijk rustig tot extreem wild gebeuren, het eerste zul je niet aan de motorloop merken. Het laatste daarentegen wel, een bij stationair zeer onrustig lopende motor en bijvoorbeeld weinig respons onder de 3000 toeren, daarboven breekt de hel los. Kortom alles is mogelijk. Persoonlijk zou ik naar een NL specialist gaan. |
Auteur: | MarkS [ 29 sep 2008 21:33 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor je reactie, met name het nokkenassen deel. Daar ben ik ook erg benieuwd naar, de karakteristiek van de motor na aanpassing. Overigens is Albert Motorsport, net als bijvoorbeeld Cartronic, bij mijn weten een gerenommeerde Porsche specialist (anyone??). Die 50PK is dacht ik aannemelijk omdat ze op een rollenbank (zie specs, prufstand) ook het motormanagement aanpassen (toch?). Maar zou natuurlijk aardig zijn als iemand deze aanpassingen al op zijn/haar 993 heeft "draaien" voor de echte praktijk ervaring. Welke NL specialisten doen deze zelfde aanpassingen (beter) naar jouw mening? |
Auteur: | drknauf [ 29 sep 2008 21:54 ] |
Berichttitel: | |
zoveel gedoe voor die paar nm meer |
Auteur: | MarkS [ 29 sep 2008 21:56 ] |
Berichttitel: | |
50PK's Knauf Geen kattepis dacht ik zo. Enne, de euro's zijn voorlopig nog niet uitgegeven hoor. Alleen ff draadje opgestart. |
Auteur: | André [ 29 sep 2008 21:59 ] |
Berichttitel: | |
http://www.car-care-porsche.nl/Ruf/ruf.html |
Auteur: | MarkS [ 29 sep 2008 22:06 ] |
Berichttitel: | |
Een RUF gaat me even iets te ver maar ik zal Paul Veens eens een mailtje sturen. |
Auteur: | EriC4C [ 29 sep 2008 22:06 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Het is maar net hoe je het leest / interpreteert. |
Auteur: | MarkS [ 29 sep 2008 22:12 ] |
Berichttitel: | |
Dat is toch niet met elkaar in tegenspraak Eric? Als je een RUF wilt hebben dan kun je die alleen bij RUF krijgen/bestellen. Wil je jouw auto voorzien van RUF onderdelen dan kunnen die onderdelen ook door andere bedrijven worden geleverd/gemonteerd. Auto wordt daarmee ook geen RUF maar blijft Porsche. Althans, zo heb ik jouw quotes gelezen. |
Auteur: | Nine-eleven [ 29 sep 2008 23:32 ] |
Berichttitel: | |
Johan v.d. Gugten is serieus bezig met een actief importeurschap van Ruf. M.b.t. zijn nieuw te bouwen pand heeft hij een artist inpression bij Alois (Ruf) gepresenteerd. Deze was zeer onder de indruk, maar hecht ook waarde aan bestaande afspraken (huidige importeur) hoewel deze m.b.t. verkoop van Ruf onderdelen niet zo bijzonder actief is. Johan heb ik inmiddels als een zeer integere en bijzonder actieve Porsche specialist leren kennen. Inmiddels bij Johan o.a. mijn Ruf velgen gekocht en er zal zeker nog veel meer volgen (bijv. motortuning) |
Auteur: | EriC4C [ 01 okt 2008 21:06 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
E.e.a. is afhankelijk van welke Ruf-onderdelen het betreft zover ik weet. Zo wilde iemand enige tijd geleden zijn 911-motor van een Ruf-Kompressor laten voorzien. Volgens Ruf was het alleen mogelijk om dat in Pfaffenhausen (bij/door Ruf zelf dus) te laten doen. Dat klopt dus met de opmerking van Rob, maar afhankelijk van hoe je het leest / interpreteert niet met de opmerking op de website van Car Care. Of dat nog steeds zo is en voor welke onderdelen/aanpassingen dat geldt weet ik niet. Onderdelen/aanpassingen waar dat niet voor geldt kunnen door iedereen en dus ook door iedere Porsche-specialist bij Ruf worden besteld, zelfs via een webshop wat de waarde van "officieel Ruf-dealer" (of importeur) is! Overigens is daar ook geen sprake van voor NL op de website van Ruf . |
Auteur: | Nine-eleven [ 01 okt 2008 21:27 ] |
Berichttitel: | |
Wat ik ooit heb begrepen is dat indien een nieuw gekochte Porsche naar Ruf wordt gebracht teneinde deze riant (€€€€) te laten tunen deze naderhand ook als Ruf op kenteken genoteerd staat. Natuurlijk staat het iedereen vrij om Ruf onderdelen bij de respectievelijke importeurs te bestellen. Zelf heb ik o.a. Ruf velgen gemonteerd, maar of het daarmee een echte "Ruf" is ?????? Waar ligt de grens.......... |
Auteur: | EriC4C [ 01 okt 2008 21:33 ] |
Berichttitel: | |
Waarbij we weer (terug) zijn bij het topic waaruit de quote van Rob is gehaald. Laten we de discussie "echt of nep" dan ook s.v.p. daar (verder) voeren. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |