Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:24

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
ineens word een instapboxster een stuk interessanter 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht ineens word een instapboxster een stuk interessanter
http://www.imagineauto.com/boxster%20sc.html

Ben benieuwd wat dit setje gaat kosten.

mhaschreurs.hyves.nl

09 feb 2006 16:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht 
Is de standaard compressieverhouding van de Boxster zo laag dat ze zomaar even 80 achterwiel pk's (een dikke 100 krukas) erbij kunnen plussen zonder de compressie te hoeven verlagen? :?

09 feb 2006 16:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Ik zou het niet weten. Het enigste wat ik wel weet is dat die jongens van imagineauto een hele goeie naam hebben op dit gebied.

mhaschreurs.hyves.nl

09 feb 2006 17:01
Profiel Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht 
compressor setjes voor de boxster/996 zijn al jaren op de markt
rond de $5000 (ex inbouw) als ik me niet vergis

09 feb 2006 17:03
Profiel WWW
Groningen
Bericht 
Net even opgezocht, de 2.5 uit '97 heeft een compressieverhouding van 11,0:1 :shock:

Ben benieuwd hoeveel psi druk de compressor levert... :roll:

09 feb 2006 17:06
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Dat zou dan een koopje zijn in vergelijking met de compressorkit die RUF sedert kort aanbiedt (zo'n 13000 euro) voor de 996/997. Zie de topic daarover.

09 feb 2006 17:08
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jort schreef:
Net even opgezocht, de 2.5 uit '97 heeft een compressieverhouding van 11,0:1 :shock:

964/993 zelfs 11,3:1. Maar ook daar zijn compressorsetjes voor te koop.

Overigens is er een auto (even vergeten welke) die af fabriek met compressor en rond de 11:1 compressieverhouding wordt geleverd.

09 feb 2006 17:42
Profiel
Groningen
Bericht 
Inderdaad, maar die rijden allemaal met een half bar of minder druk zover ik weet. En ook dan zet ik mijn vraagtekens bij levensduur. Af fabriek is in elk geval intern het één en ander aangepast waaronder waarschijnlijk de koppakking. De enige die mij zo te binnen schiet is de Lexus IS200 compressor met een compressieverhouding van 10:1.

09 feb 2006 17:45
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jort schreef:
En ook dan zet ik mijn vraagtekens bij levensduur.

Er zijn er genoeg die er mee rondrijden. En voor zover ik weet zonder problemen. Tuurlijk zal het de levensduur niet positief beïnvloeden. Maar goed, dat geldt voor iedere tuning.

09 feb 2006 19:26
Profiel
Groningen
Bericht 
Ik weet dat er genoeg mee rondrijden en dat er consequenties zijn verbonden aan tuning...

Maar meer dan 50% vermogenswinst terwijl er standaard al een hoge compressieverhouding is, dat roept bij mij vraagtekens op. Vooral omdat er geen compressieverlaging wordt uitgevoerd...

Een compressor op een 944 S2 motor schijnt ook te kunnen, maar vraag de leverancier om een demo... en er zijn ineens geen rijdende voorbeelden meer. Niet voor niets verlaagt Porsche de compressie voor elke Turbo aanzienlijk .

09 feb 2006 19:58
Profiel
Bericht 
Jort schreef:

Maar meer dan 50% vermogenswinst terwijl er standaard al een hoge compressieverhouding is, dat roept bij mij vraagtekens op. Vooral omdat er geen compressieverlaging wordt uitgevoerd...

Zonder intercooler gaat het om 30-40% meer vermogen. Niet weinig overigens. Maar met Motec en dat soort grapjes komt men ook al op 30% en dan gewoon N/A.

Citaat:
Een compressor op een 944 S2 motor schijnt ook te kunnen, maar vraag de leverancier om een demo... en er zijn ineens geen rijdende voorbeelden meer. Niet voor niets verlaagt Porsche de compressie voor elke Turbo aanzienlijk .

Turbo is wel wat anders. Een turbo op erg lage boost kan, maar wordt niet zo heel veel toegepast. Mosselman in Arkel hield er wel van overigens en als ik mij niet vergis verlaagde hij ook de compressieverhouding niet bij montage van een low-pressure turbo. Die zat ook zo rond de 30-35% vermogenswinst te werken. Maar dan wel met intercooler.

09 feb 2006 20:40
Profiel
Bericht 
Jort schreef:
De enige die mij zo te binnen schiet is de Lexus IS200 compressor met een compressieverhouding van 10:1.

Op het goede spoor gezet: het is de Toyota Corolla Compressor. Compressieverhouding van 11,5:1, dus nog hoger dan een 964/993.

09 feb 2006 20:48
Profiel
Groningen
Bericht 
Devils son schreef:
Zonder intercooler gaat het om 30-40% meer vermogen. Niet weinig overigens. Maar met Motec en dat soort grapjes komt men ook al op 30% en dan gewoon N/A.
Huh.. 30% vemogenswinst op een Boxster 2.5 (een standaard specifiek vermogen van meer dan 80 pk/liter..) met wat aanpassingen aan het motormanagement? Wow... maar volgens mij is hier alleen sprake van boost en extra koeling..

Citaat:
Turbo is wel wat anders. Een turbo op erg lage boost kan, maar wordt niet zo heel veel toegepast. Mosselman in Arkel hield er wel van overigens en als ik mij niet vergis verlaagde hij ook de compressieverhouding niet bij montage van een low-pressure turbo. Die zat ook zo rond de 30-35% vermogenswinst te werken. Maar dan wel met intercooler.

Ehh.. volgens mij past Saab al jaren turbo's met lage druk toe. Turbo of mechanische compressor.. allebei zorgen ze voor boost en juist die boost i.c.m. een hoge compressie, daar gaat het om. 30-35% is een wereld van verschil met meer dan 50%. Dan moet je echt aan de 1 bar geloven..
Lees deze link maar even door: http://www.sdsefi.com/meltdown.htm

Citaat:
High compression ratios and high boost simply don't mix on pump fuel. If you try this, you will either be unhappy with the results or blow up the engine.

Oftewel, waarschijnlijk op racebenzine op de dyno gezet.

Oh en de Corolla T-sport Compressor deed het met 17% vemogenswinst en nu nog maar met een kleine 14% vemogenswinst..

Laatst bijgewerkt door Jort op 09 feb 2006 21:35, in totaal 1 keer bewerkt.

09 feb 2006 21:26
Profiel
Bericht 
Jort schreef:
Huh.. 30% vemogenswinst op een Boxster 2.5 (een standaard specifiek vermogen van meer dan 80 pk/liter..) met wat aanpassingen aan het motormanagement? Wow... maar volgens mij is hier alleen sprake van boost en extra koeling..

Ik had het over de 964/993 kit.

Citaat:
Ehh.. volgens mij past Saab al jaren turbo's met lage druk toe. Turbo of mechanische compressor.. allebei zorgen ze voor boost en juist die boost i.c.m. een hoge compressie, daar gaat het om. 30-35% is een wereld van verschil met meer dan 50%.

Saab doet het ook, maar ik vond het wel wat om een als goed bekend staande after-market producent te pakken.

Citaat:
Dan moet je echt aan de 1 bar geloven.

964/993 kit werkt met iets van 0,5 bar overdruk.

09 feb 2006 21:33
Profiel
Groningen
Bericht 
Ik heb het nooit over een 964 of 993 gehad :wink:

09 feb 2006 21:36
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]