Nope... Dát klopt -dus- niet!
Als je geen geldige apk hebt, is je auto niettemin gewoon verzekerd (in ieder geval WA). Als achteraf blijkt dat het ongeval te wijten is aan de gebrekkigheid van het voertuig (dat vastgesteld had kunnen/moeten worden bij de apk) zou de maatschappij de veroorzaakte schade in uitzonderlijke gevallen wel op de eigenaar/verzekerde kunnen verhalen, maar dat is in de praktijk een zeer zware bevalling en gebeurt -dus- praktisch niet...
Volgens het oude verzekeringsrecht had de maatschappij wel het recht om een casco-uitkering ('all risk') te weigeren als de auto geen geldige apk had/heeft. Dát ligt inmiddels (mede vanwege het nieuwe verzekeringsrecht) ook anders. Ook dát kan niet (meer)...
Je kunt overigens wél een bekeuring krijgen als je auto geen apk heeft.
Inmiddels heeft de RDW een en ander op orde en gaan er honderden bekeuringen de deur uit voor auto's die wél verzekerd zijn, maar geen apk hebben...
En ik kan dat weten, want ik heb zo'n bekeuring inmiddels ontvangen
Dat vraagt wel om enige uitleg:
Ons klassiek campertje hebben we in oktober 2004 laten keuren. We zijn er vervolgens vorig jaar mee op vakantie geweest, maar we vonden de keuringsdatum 'onhandig': we zouden het liefst de camper van een grote beurt laten voorzien én laten keuren voor aanvang van het kampeerseizoen (mei). Om die reden hebben we de camper ongekeurd de winterstalling ingereden met de bedoeling om 'm eind april te laten keuren.
Nu ontvang ik een bekeuring van € 75,00 omdat de camper níet opgeschort is, maar ook niet gekeurd...
Dit geldt overigens -dus- ook voor klassiekers waarvoor geen houderschapsbelasting meer hoeft te worden betaald: als je de auto niet opschort, blijft de keuringsverplichting gewoon bestaan!!!