Auteur |
Bericht |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
 Typisch rijgedrag 911
Guys,
ik lees vaak over dat typische rijgedrag van een 911, vooral van de oude generatie...Kan iemand beschrijven wat dit typische rijgedrag inhoudt? Hiermee bedoel ik: wat gebeurt er bij gaslossen in het midden van een bocht bij een 911? Naar 't schijnt maak je veel kans achterstevoren te staan. Hoe komt dit? Gaat de wagen nog meer oversturen? Wat is hiervoor de verklaring en wat is de juiste handeling om dit te voorkomen?
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
13 feb 2006 23:13 |
|
 |
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Doordat de motor achterin ligt, zelfs achter de assen, wil het gewicht bij gasloslaten direct naar voren.
Probeer het eens uit op een leeg industrieterrein. bijv. zondag's ochtend.
Liefst bij een beetje nat weer.
Het is altijd goed om een keer meegemaakt te hebben.
"Living on the edge"....
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
13 feb 2006 23:17 |
|
 |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen"? gewoon een beetje gas blijven geven en corrigeren?
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
13 feb 2006 23:25 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
MichM3 schreef,
wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen
Ja wat moet ik hier nu op zeggen  , schot voor open doel 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
13 feb 2006 23:29 |
|
 |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Klopt...nu zie ik het ook 
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
13 feb 2006 23:30 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Typisch rijgedrag 911
Combinatie van plotselinge gewichtsverplaatsing (naar voren), daardoor ook minder grip op de achterwielen, meer grip op de voorwielen die meestal scherper sturen dan de auto op dat moment doet. De rest kun je je wel voorstellen. (lift off oversteer). Te voorkomen door langzaam de bocht en en snel er weer uit. Klinkt simpel maar komt erop neer dat je de snelheid (langzaam) opbouwt in de bocht waardoor plotsing gasloslaten niet nodig is en je beter aanvoelt wanneer de auto de "grens" bereikt. Heeft volgens mij niet zo veel te maken met het feit dat de achterkant de voorkant voorbij zou willen gaan. Dat krijg je namelijk bij overstuur door te veel gas (power oversteer).
Literatuurtip: Porsche high-performance driving handbook, Vic Elford, ISBN 0-87938-849-8
Theorie klinkt goed, nu de praktijk nog. 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
13 feb 2006 23:40 |
|
 |
ECT
|
Rustig, gedoseerd de bocht in en pas na de bocht geef ik wat meer gas.
Nooit tijdens de bocht abrupt gas loslaten of abrupt teveel gas geven.
Dan breekt de wagen uit, je voelt achter je kont je auto vanzelf glijden. 
|
14 feb 2006 0:05 |
|
 |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
ok mensen...da's duidelijk 
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
14 feb 2006 0:06 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dat is inderdaad het veiligst. Maar in de bocht op het gas en dan op het gas de bocht uit komen is wel errug leuk.  Op de openbare weg wel opletten natuurlijk  En even goed inschatten of je wel genoeg grip hebt (weersomstandigheden, banden en zo). Maar op een droog wegdek heeft zo'n 911 (3.2 Carrera in mijn geval) echt een enorme berg grip.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
14 feb 2006 0:12 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ook altijd die verhalen gehoord, tot ik afgelopen zomer een cicruitavond van de npc meemaakte
wat een grip heeft zo'n wagen, onvoorstelbaar ...
op de grens zal een porsche best lastig zijn, maar die grens ligt verder weg dan je in eerste instantie denkt
_________________________________________ Got coffee?
|
14 feb 2006 10:19 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
De grens ligt inderdaad ver weg... Als je continu rijdt... Als je abrupte gaslos/gaserop handelingen doet, gaat de achterkant wel degelijk spelen  ...
Afgelopen december TIG keer achterstevoren (en verder) gestaan tijdens de driftcursus 
|
14 feb 2006 12:26 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
En hoe zit het met de zijwind gevoeligheid? Ik heb wel eens ergens gelezen dat een 911 doordat de motor zover van achter ligt gevoeliger is voor zijwind. Nu vind ik dat mijn 911 idd een stuk gevoeliger is hiervoor dan dat m'n 944 was, maar komt dit alleen door de configuratie of speelt uitlijning hierbij ook een grote rol?
_________________________________________ NPC 0577
|
14 feb 2006 14:38 |
|
 |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
denk ni dat uitlijning oorzaak nr 1 is..911 is licht op de neus dus de wind heeft vrij spel
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
14 feb 2006 14:43 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
inderdaad windgevoeliger...
hoog opstaande voorspatborden en geen gewicht voorin
(reden waarom ze bij de 993 de voorspatborden gewijzigd hebben)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 feb 2006 16:41 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
dus toch...
dacht al dat het aan mij lag, mijn redenatie was dat het allemaal een stuk lager lag en daardoor minder gevoelig zou moeten zijn voor wind...
_________________________________________ Got coffee?
|
14 feb 2006 17:04 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Heb zowel bij de NPC als van Pon rijtrainingen op diverse circuits gevolgd en daar zéér veel van geleerd
Natuurlijk iedereen denkt gewoon dat hij het beste kan rijden (dat vertellen ze je ook) maar je steekt er zoveel van op en vooral met de 911.
Maar moet wel toegeven dat de latere 911's veel beter sturen en op de weg liggen ondanks het toenemen van de pk's. 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 feb 2006 17:13 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Heb afgelopen weekend voor het eerst een flink stuk met m'n 1970'er gereden en merkte inderdaad dattie:
1. Erg zijwindgevoelig is
2. Veel last van aquaplaining heeft. Je voelt 'm soms spontaan naar links of rechts getrokken worden.
3. In (natte) bochten over de voorwielen wil wegglijden, ook al ga je er niet hard in.
Tijdens flinke wind en regen & natte sneeuw op de snelweg voelde ik me niet heel erg veilig. Ook al ging het gewoon rechtuit.
Een dag eerder (toen was het droog) ging ik nog iedereen voorbij, nu was het andersom...
OK, er moeten bij mij ook nieuwe banden op, maar denk niet dat het alleen daar aan heeft gelegen... Banden ga ik iig snel regelen. Veel te belangrijk.
|
14 feb 2006 17:36 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Punt 2 en 3 moeten zeker ook aan de banden gelegen hebben.
|
14 feb 2006 17:39 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
en punt 1 aan de wind
afgelopen zondagavond, sneeuwlaagje hier in de omgeving
ging prima met de winterbandjes
_________________________________________ Got coffee?
|
14 feb 2006 17:42 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat kwam door de sneeuw. 
|
14 feb 2006 17:45 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 feb 2006 17:52 |
|
 |
yves
3.2 '86belgië
|
+ met het uitlijnen kan je de wagen echt naar je smaak opzetten, meer onderstuur, meer overstuur!
Je moet es op een verlaten parkeerterrrein rondjes draaien,
wedden dat je eerder ziek bent, dan dat ze uitbreekt!
-> de grip van een P is echt wel ongelooflijk!
+ als ze gaat laat ze het je echt wel weten hoor, alleen moet je dan wel bij de pinken zijn: snel zijn, niet twijfelen, gecontroleerd gasgeven en niet te bruut tegensturen!
Op een vettige parking eens spelen met het gas in de bochten, dan leer je haar reacties wel kennen!
let wel, haar reacties leren kennen betekent nog niet dat JIJ correct reageert!
grt,
Y.
_________________________________________ Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .
|
14 feb 2006 20:12 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Heb je een misschien een tip over de banden die ik het best op m'n 2.2s kan leggen dan? Wat hebben andere 2.2s/2.4s rijders er onder liggen?
Lees in Morgan's bijbel dat er 185/70VR banden op moeten.
En is VR het zelfde als V? (tot 240 km/h)
Verder nog aanbevelingen qua merk/type?
Kan ik gewoon bij elke kwikfit/Profile terecht? Ook voor uitlijnen?
|
15 feb 2006 2:27 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
wat voor maat velgen heb je eronder zitten?
voor je banden kan je in principe wel bij de kwikfit/profile terecht, maar koop dan wel banden van een fatsoenlijk merk (michelin, pirelli, continental, bridgestone, toyo) en niet het pikkepoelie huismerk...
ook oppassen dat ze je velgen niet verzieken met het de- en monteren van de banden
uitlijnen kan je bij de kwikfit, profile, etc. wel vergeten (ook al zeggen ze dat ze het wel kunnen)
daar kunnen ze hooguit de sporing van de voorwielen aanpassen, maar verder komen ze niet
voor uitlijnen moet je dus naar een specialist (en dan kan je daar dus net zo goed meteen je banden regelen)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 feb 2006 4:36 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Hoewel in zijn algemeenheid kwik-fit, profile, enz. voor Porsche niet de geëigende bandenboer is, was één van de vestigingen van Profile in Eindhoven weldegelijk is staat om Porsche goed uit te lijnen en uit te wegen (maar de persoon die dat deed is kennelijk vertrokken...).
En niet iedere specialist kan uitlijnen/uitwegen...
|
15 feb 2006 9:50 |
|
|