Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 08 apr 2025 17:39



Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Typisch rijgedrag 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht Typisch rijgedrag 911
Guys,

ik lees vaak over dat typische rijgedrag van een 911, vooral van de oude generatie...Kan iemand beschrijven wat dit typische rijgedrag inhoudt? Hiermee bedoel ik: wat gebeurt er bij gaslossen in het midden van een bocht bij een 911? Naar 't schijnt maak je veel kans achterstevoren te staan. Hoe komt dit? Gaat de wagen nog meer oversturen? Wat is hiervoor de verklaring en wat is de juiste handeling om dit te voorkomen?
_________________________________________
Respekt für die Eltern


13 feb 2006 23:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Bericht 
Doordat de motor achterin ligt, zelfs achter de assen, wil het gewicht bij gasloslaten direct naar voren.
Probeer het eens uit op een leeg industrieterrein. bijv. zondag's ochtend.
Liefst bij een beetje nat weer.

Het is altijd goed om een keer meegemaakt te hebben.
"Living on the edge"....
_________________________________________
Styles change, Style doesn't


13 feb 2006 23:17
Profiel Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen"? gewoon een beetje gas blijven geven en corrigeren?
_________________________________________
Respekt für die Eltern


13 feb 2006 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
MichM3 schreef,


wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen

Ja wat moet ik hier nu op zeggen :?: , schot voor open doel :lol:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


13 feb 2006 23:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
molen934 schreef:
MichM3 schreef,


wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen

Ja wat moet ik hier nu op zeggen :?: , schot voor open doel :lol:


Klopt...nu zie ik het ook :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


13 feb 2006 23:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Typisch rijgedrag 911
MichM3 schreef:
Guys,

ik lees vaak over dat typische rijgedrag van een 911, vooral van de oude generatie...Kan iemand beschrijven wat dit typische rijgedrag inhoudt? Hiermee bedoel ik: wat gebeurt er bij gaslossen in het midden van een bocht bij een 911? Naar 't schijnt maak je veel kans achterstevoren te staan. Hoe komt dit? Gaat de wagen nog meer oversturen? Wat is hiervoor de verklaring en wat is de juiste handeling om dit te voorkomen?


Combinatie van plotselinge gewichtsverplaatsing (naar voren), daardoor ook minder grip op de achterwielen, meer grip op de voorwielen die meestal scherper sturen dan de auto op dat moment doet. De rest kun je je wel voorstellen. (lift off oversteer). Te voorkomen door langzaam de bocht en en snel er weer uit. Klinkt simpel maar komt erop neer dat je de snelheid (langzaam) opbouwt in de bocht waardoor plotsing gasloslaten niet nodig is en je beter aanvoelt wanneer de auto de "grens" bereikt. Heeft volgens mij niet zo veel te maken met het feit dat de achterkant de voorkant voorbij zou willen gaan. Dat krijg je namelijk bij overstuur door te veel gas (power oversteer).

Literatuurtip: Porsche high-performance driving handbook, Vic Elford, ISBN 0-87938-849-8

Theorie klinkt goed, nu de praktijk nog. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


13 feb 2006 23:40
Profiel
Bericht 
Rustig, gedoseerd de bocht in en pas na de bocht geef ik wat meer gas.
Nooit tijdens de bocht abrupt gas loslaten of abrupt teveel gas geven.
Dan breekt de wagen uit, je voelt achter je kont je auto vanzelf glijden. :mrgreen:


14 feb 2006 0:05
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
ok mensen...da's duidelijk :roll:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


14 feb 2006 0:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
ECT schreef:
Rustig, gedoseerd de bocht in en pas na de bocht geef ik wat meer gas.
Nooit tijdens de bocht abrupt gas loslaten of abrupt teveel gas geven.
Dan breekt de wagen uit, je voelt achter je kont je auto vanzelf glijden. :mrgreen:


Dat is inderdaad het veiligst. Maar in de bocht op het gas en dan op het gas de bocht uit komen is wel errug leuk. :lol: Op de openbare weg wel opletten natuurlijk :twisted: En even goed inschatten of je wel genoeg grip hebt (weersomstandigheden, banden en zo). Maar op een droog wegdek heeft zo'n 911 (3.2 Carrera in mijn geval) echt een enorme berg grip.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


14 feb 2006 0:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ook altijd die verhalen gehoord, tot ik afgelopen zomer een cicruitavond van de npc meemaakte
wat een grip heeft zo'n wagen, onvoorstelbaar ...
op de grens zal een porsche best lastig zijn, maar die grens ligt verder weg dan je in eerste instantie denkt
_________________________________________
Got coffee?


14 feb 2006 10:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
De grens ligt inderdaad ver weg... Als je continu rijdt... Als je abrupte gaslos/gaserop handelingen doet, gaat de achterkant wel degelijk spelen :cheesy: ...

Afgelopen december TIG keer achterstevoren (en verder) gestaan tijdens de driftcursus :cheesy:


14 feb 2006 12:26
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
En hoe zit het met de zijwind gevoeligheid? Ik heb wel eens ergens gelezen dat een 911 doordat de motor zover van achter ligt gevoeliger is voor zijwind. Nu vind ik dat mijn 911 idd een stuk gevoeliger is hiervoor dan dat m'n 944 was, maar komt dit alleen door de configuratie of speelt uitlijning hierbij ook een grote rol?
_________________________________________
NPC 0577


14 feb 2006 14:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
denk ni dat uitlijning oorzaak nr 1 is..911 is licht op de neus dus de wind heeft vrij spel
_________________________________________
Respekt für die Eltern


14 feb 2006 14:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
inderdaad windgevoeliger...
hoog opstaande voorspatborden en geen gewicht voorin
(reden waarom ze bij de 993 de voorspatborden gewijzigd hebben)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


14 feb 2006 16:41
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Jeroen914 schreef:
inderdaad windgevoeliger...
hoog opstaande voorspatborden en geen gewicht voorin
(reden waarom ze bij de 993 de voorspatborden gewijzigd hebben)

dus toch...
dacht al dat het aan mij lag, mijn redenatie was dat het allemaal een stuk lager lag en daardoor minder gevoelig zou moeten zijn voor wind...
_________________________________________
Got coffee?


14 feb 2006 17:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Heb zowel bij de NPC als van Pon rijtrainingen op diverse circuits gevolgd en daar zéér veel van geleerd :!:

Natuurlijk iedereen denkt gewoon dat hij het beste kan rijden (dat vertellen ze je ook) maar je steekt er zoveel van op en vooral met de 911. :wink:

Maar moet wel toegeven dat de latere 911's veel beter sturen en op de weg liggen ondanks het toenemen van de pk's. :drive:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


14 feb 2006 17:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
Heb afgelopen weekend voor het eerst een flink stuk met m'n 1970'er gereden en merkte inderdaad dattie:

1. Erg zijwindgevoelig is
2. Veel last van aquaplaining heeft. Je voelt 'm soms spontaan naar links of rechts getrokken worden.
3. In (natte) bochten over de voorwielen wil wegglijden, ook al ga je er niet hard in.

Tijdens flinke wind en regen & natte sneeuw op de snelweg voelde ik me niet heel erg veilig. Ook al ging het gewoon rechtuit.
Een dag eerder (toen was het droog) ging ik nog iedereen voorbij, nu was het andersom...

OK, er moeten bij mij ook nieuwe banden op, maar denk niet dat het alleen daar aan heeft gelegen... Banden ga ik iig snel regelen. Veel te belangrijk.


14 feb 2006 17:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
ingo schreef:
Heb afgelopen weekend voor het eerst een flink stuk met m'n 1970'er gereden en merkte inderdaad dattie:

1. Erg zijwindgevoelig is
2. Veel last van aquaplaining heeft. Je voelt 'm soms spontaan naar links of rechts getrokken worden.
3. In (natte) bochten over de voorwielen wil wegglijden, ook al ga je er niet hard in.

Tijdens flinke wind en regen & natte sneeuw op de snelweg voelde ik me niet heel erg veilig. Ook al ging het gewoon rechtuit.
Een dag eerder (toen was het droog) ging ik nog iedereen voorbij, nu was het andersom...

OK, er moeten bij mij ook nieuwe banden op, maar denk niet dat het alleen daar aan heeft gelegen... Banden ga ik iig snel regelen. Veel te belangrijk.

Punt 2 en 3 moeten zeker ook aan de banden gelegen hebben.


14 feb 2006 17:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
en punt 1 aan de wind :mrgreen:
afgelopen zondagavond, sneeuwlaagje hier in de omgeving
ging prima met de winterbandjes
_________________________________________
Got coffee?


14 feb 2006 17:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Marco schreef:
sneeuwlaagje

Dat kwam door de sneeuw. :mrgreen:


14 feb 2006 17:45
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Regel 1,

Banden (en dan de juiste maten) zijn zo verschrikkelijk, ontzettend, enorm belangrijk :!: :!: :!: :!: :!:

En dan nog het uitlijnen :roll:

Mijn eerste 911 een 2,7 reed bij een slalom of circuit rijden ook het beste met een volle tank :idea:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


14 feb 2006 17:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 '86
belgië
Bericht 
+ met het uitlijnen kan je de wagen echt naar je smaak opzetten, meer onderstuur, meer overstuur!

Je moet es op een verlaten parkeerterrrein rondjes draaien,
wedden dat je eerder ziek bent, dan dat ze uitbreekt!
-> de grip van een P is echt wel ongelooflijk!

+ als ze gaat laat ze het je echt wel weten hoor, alleen moet je dan wel bij de pinken zijn: snel zijn, niet twijfelen, gecontroleerd gasgeven en niet te bruut tegensturen!

Op een vettige parking eens spelen met het gas in de bochten, dan leer je haar reacties wel kennen!

let wel, haar reacties leren kennen betekent nog niet dat JIJ correct reageert!

grt,

Y.
_________________________________________
Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .


14 feb 2006 20:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
molen934 schreef:
Regel 1,

Banden (en dan de juiste maten) zijn zo verschrikkelijk, ontzettend, enorm belangrijk :!: :!: :!: :!: :!:

En dan nog het uitlijnen :roll:

...


Heb je een misschien een tip over de banden die ik het best op m'n 2.2s kan leggen dan? Wat hebben andere 2.2s/2.4s rijders er onder liggen?

Lees in Morgan's bijbel dat er 185/70VR banden op moeten.

En is VR het zelfde als V? (tot 240 km/h)

Verder nog aanbevelingen qua merk/type?

Kan ik gewoon bij elke kwikfit/Profile terecht? Ook voor uitlijnen?


15 feb 2006 2:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
ingo schreef:
Heb je een misschien een tip over de banden die ik het best op m'n 2.2s kan leggen dan? Wat hebben andere 2.2s/2.4s rijders er onder liggen?

Lees in Morgan's bijbel dat er 185/70VR banden op moeten.

En is VR het zelfde als V? (tot 240 km/h)

Verder nog aanbevelingen qua merk/type?

Kan ik gewoon bij elke kwikfit/Profile terecht? Ook voor uitlijnen?


wat voor maat velgen heb je eronder zitten?

voor je banden kan je in principe wel bij de kwikfit/profile terecht, maar koop dan wel banden van een fatsoenlijk merk (michelin, pirelli, continental, bridgestone, toyo) en niet het pikkepoelie huismerk...
ook oppassen dat ze je velgen niet verzieken met het de- en monteren van de banden

uitlijnen kan je bij de kwikfit, profile, etc. wel vergeten (ook al zeggen ze dat ze het wel kunnen)
daar kunnen ze hooguit de sporing van de voorwielen aanpassen, maar verder komen ze niet :roll:
voor uitlijnen moet je dus naar een specialist (en dan kan je daar dus net zo goed meteen je banden regelen)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


15 feb 2006 4:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jeroen914 schreef:
uitlijnen kan je bij de kwikfit, profile, etc. wel vergeten (ook al zeggen ze dat ze het wel kunnen)
daar kunnen ze hooguit de sporing van de voorwielen aanpassen, maar verder komen ze niet :roll:
voor uitlijnen moet je dus naar een specialist (en dan kan je daar dus net zo goed meteen je banden regelen)


Hoewel in zijn algemeenheid kwik-fit, profile, enz. voor Porsche niet de geëigende bandenboer is, was één van de vestigingen van Profile in Eindhoven weldegelijk is staat om Porsche goed uit te lijnen en uit te wegen (maar de persoon die dat deed is kennelijk vertrokken...).

En niet iedere specialist kan uitlijnen/uitwegen...


15 feb 2006 9:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.