| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Typisch rijgedrag 911 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=7619 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | MichM3 [ 13 feb 2006 23:13 ] |
Berichttitel: | Typisch rijgedrag 911 |
Guys, ik lees vaak over dat typische rijgedrag van een 911, vooral van de oude generatie...Kan iemand beschrijven wat dit typische rijgedrag inhoudt? Hiermee bedoel ik: wat gebeurt er bij gaslossen in het midden van een bocht bij een 911? Naar 't schijnt maak je veel kans achterstevoren te staan. Hoe komt dit? Gaat de wagen nog meer oversturen? Wat is hiervoor de verklaring en wat is de juiste handeling om dit te voorkomen? |
Auteur: | Erick [ 13 feb 2006 23:17 ] |
Berichttitel: | |
Doordat de motor achterin ligt, zelfs achter de assen, wil het gewicht bij gasloslaten direct naar voren. Probeer het eens uit op een leeg industrieterrein. bijv. zondag's ochtend. Liefst bij een beetje nat weer. Het is altijd goed om een keer meegemaakt te hebben. "Living on the edge".... |
Auteur: | MichM3 [ 13 feb 2006 23:25 ] |
Berichttitel: | |
wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen"? gewoon een beetje gas blijven geven en corrigeren? |
Auteur: | molen934 [ 13 feb 2006 23:29 ] |
Berichttitel: | |
MichM3 schreef, wat moet je dan doen als hij dreigt "te komen Ja wat moet ik hier nu op zeggen ![]() ![]() |
Auteur: | MichM3 [ 13 feb 2006 23:30 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Klopt...nu zie ik het ook ![]() |
Auteur: | MarkS [ 13 feb 2006 23:40 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Typisch rijgedrag 911 | |||||||||
Combinatie van plotselinge gewichtsverplaatsing (naar voren), daardoor ook minder grip op de achterwielen, meer grip op de voorwielen die meestal scherper sturen dan de auto op dat moment doet. De rest kun je je wel voorstellen. (lift off oversteer). Te voorkomen door langzaam de bocht en en snel er weer uit. Klinkt simpel maar komt erop neer dat je de snelheid (langzaam) opbouwt in de bocht waardoor plotsing gasloslaten niet nodig is en je beter aanvoelt wanneer de auto de "grens" bereikt. Heeft volgens mij niet zo veel te maken met het feit dat de achterkant de voorkant voorbij zou willen gaan. Dat krijg je namelijk bij overstuur door te veel gas (power oversteer). Literatuurtip: Porsche high-performance driving handbook, Vic Elford, ISBN 0-87938-849-8 Theorie klinkt goed, nu de praktijk nog. ![]() |
Auteur: | ECT [ 14 feb 2006 0:05 ] |
Berichttitel: | |
Rustig, gedoseerd de bocht in en pas na de bocht geef ik wat meer gas. Nooit tijdens de bocht abrupt gas loslaten of abrupt teveel gas geven. Dan breekt de wagen uit, je voelt achter je kont je auto vanzelf glijden. ![]() |
Auteur: | MichM3 [ 14 feb 2006 0:06 ] |
Berichttitel: | |
ok mensen...da's duidelijk ![]() |
Auteur: | MarkS [ 14 feb 2006 0:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dat is inderdaad het veiligst. Maar in de bocht op het gas en dan op het gas de bocht uit komen is wel errug leuk. ![]() ![]() |
Auteur: | Marco [ 14 feb 2006 10:19 ] |
Berichttitel: | |
ook altijd die verhalen gehoord, tot ik afgelopen zomer een cicruitavond van de npc meemaakte wat een grip heeft zo'n wagen, onvoorstelbaar ... op de grens zal een porsche best lastig zijn, maar die grens ligt verder weg dan je in eerste instantie denkt |
Auteur: | Pascal [ 14 feb 2006 12:26 ] |
Berichttitel: | |
De grens ligt inderdaad ver weg... Als je continu rijdt... Als je abrupte gaslos/gaserop handelingen doet, gaat de achterkant wel degelijk spelen ![]() Afgelopen december TIG keer achterstevoren (en verder) gestaan tijdens de driftcursus ![]() |
Auteur: | Double G [ 14 feb 2006 14:38 ] |
Berichttitel: | |
En hoe zit het met de zijwind gevoeligheid? Ik heb wel eens ergens gelezen dat een 911 doordat de motor zover van achter ligt gevoeliger is voor zijwind. Nu vind ik dat mijn 911 idd een stuk gevoeliger is hiervoor dan dat m'n 944 was, maar komt dit alleen door de configuratie of speelt uitlijning hierbij ook een grote rol? |
Auteur: | MichM3 [ 14 feb 2006 14:43 ] |
Berichttitel: | |
denk ni dat uitlijning oorzaak nr 1 is..911 is licht op de neus dus de wind heeft vrij spel |
Auteur: | Jeroen914 [ 14 feb 2006 16:41 ] |
Berichttitel: | |
inderdaad windgevoeliger... hoog opstaande voorspatborden en geen gewicht voorin (reden waarom ze bij de 993 de voorspatborden gewijzigd hebben) |
Auteur: | Marco [ 14 feb 2006 17:04 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
dus toch... dacht al dat het aan mij lag, mijn redenatie was dat het allemaal een stuk lager lag en daardoor minder gevoelig zou moeten zijn voor wind... |
Auteur: | molen934 [ 14 feb 2006 17:13 ] |
Berichttitel: | |
Heb zowel bij de NPC als van Pon rijtrainingen op diverse circuits gevolgd en daar zéér veel van geleerd ![]() Natuurlijk iedereen denkt gewoon dat hij het beste kan rijden (dat vertellen ze je ook) maar je steekt er zoveel van op en vooral met de 911. ![]() Maar moet wel toegeven dat de latere 911's veel beter sturen en op de weg liggen ondanks het toenemen van de pk's. ![]() |
Auteur: | ingo [ 14 feb 2006 17:36 ] |
Berichttitel: | |
Heb afgelopen weekend voor het eerst een flink stuk met m'n 1970'er gereden en merkte inderdaad dattie: 1. Erg zijwindgevoelig is 2. Veel last van aquaplaining heeft. Je voelt 'm soms spontaan naar links of rechts getrokken worden. 3. In (natte) bochten over de voorwielen wil wegglijden, ook al ga je er niet hard in. Tijdens flinke wind en regen & natte sneeuw op de snelweg voelde ik me niet heel erg veilig. Ook al ging het gewoon rechtuit. Een dag eerder (toen was het droog) ging ik nog iedereen voorbij, nu was het andersom... OK, er moeten bij mij ook nieuwe banden op, maar denk niet dat het alleen daar aan heeft gelegen... Banden ga ik iig snel regelen. Veel te belangrijk. |
Auteur: | WdePundert [ 14 feb 2006 17:39 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Punt 2 en 3 moeten zeker ook aan de banden gelegen hebben. |
Auteur: | Marco [ 14 feb 2006 17:42 ] |
Berichttitel: | |
en punt 1 aan de wind ![]() afgelopen zondagavond, sneeuwlaagje hier in de omgeving ging prima met de winterbandjes |
Auteur: | WdePundert [ 14 feb 2006 17:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dat kwam door de sneeuw. ![]() |
Auteur: | molen934 [ 14 feb 2006 17:52 ] |
Berichttitel: | |
Regel 1, Banden (en dan de juiste maten) zijn zo verschrikkelijk, ontzettend, enorm belangrijk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En dan nog het uitlijnen ![]() Mijn eerste 911 een 2,7 reed bij een slalom of circuit rijden ook het beste met een volle tank ![]() |
Auteur: | yves [ 14 feb 2006 20:12 ] |
Berichttitel: | |
+ met het uitlijnen kan je de wagen echt naar je smaak opzetten, meer onderstuur, meer overstuur! Je moet es op een verlaten parkeerterrrein rondjes draaien, wedden dat je eerder ziek bent, dan dat ze uitbreekt! -> de grip van een P is echt wel ongelooflijk! + als ze gaat laat ze het je echt wel weten hoor, alleen moet je dan wel bij de pinken zijn: snel zijn, niet twijfelen, gecontroleerd gasgeven en niet te bruut tegensturen! Op een vettige parking eens spelen met het gas in de bochten, dan leer je haar reacties wel kennen! let wel, haar reacties leren kennen betekent nog niet dat JIJ correct reageert! grt, Y. |
Auteur: | ingo [ 15 feb 2006 2:27 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Heb je een misschien een tip over de banden die ik het best op m'n 2.2s kan leggen dan? Wat hebben andere 2.2s/2.4s rijders er onder liggen? Lees in Morgan's bijbel dat er 185/70VR banden op moeten. En is VR het zelfde als V? (tot 240 km/h) Verder nog aanbevelingen qua merk/type? Kan ik gewoon bij elke kwikfit/Profile terecht? Ook voor uitlijnen? |
Auteur: | Jeroen914 [ 15 feb 2006 4:36 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
wat voor maat velgen heb je eronder zitten? voor je banden kan je in principe wel bij de kwikfit/profile terecht, maar koop dan wel banden van een fatsoenlijk merk (michelin, pirelli, continental, bridgestone, toyo) en niet het pikkepoelie huismerk... ook oppassen dat ze je velgen niet verzieken met het de- en monteren van de banden uitlijnen kan je bij de kwikfit, profile, etc. wel vergeten (ook al zeggen ze dat ze het wel kunnen) daar kunnen ze hooguit de sporing van de voorwielen aanpassen, maar verder komen ze niet ![]() voor uitlijnen moet je dus naar een specialist (en dan kan je daar dus net zo goed meteen je banden regelen) |
Auteur: | Devils son [ 15 feb 2006 9:50 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hoewel in zijn algemeenheid kwik-fit, profile, enz. voor Porsche niet de geëigende bandenboer is, was één van de vestigingen van Profile in Eindhoven weldegelijk is staat om Porsche goed uit te lijnen en uit te wegen (maar de persoon die dat deed is kennelijk vertrokken...). En niet iedere specialist kan uitlijnen/uitwegen... |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |