Auteur |
Bericht |
911gt2
|
Weet ik waar ik aan begin...?
Steeds meer begin ik me aangetrokken te voelen tot een 356 en het restaureren daarvan.
Iedereen blijft steeds roepen weet waar je aan begint, en je bent minstens tien jaar bezig etc etc. Allemaal doomdenkenrs in mijn ogen.
Ik ben redelijk optimistisch dat ik het technisch aan kan, en met mijn doorzettingsvermogen zit het ook wel snor.
Ik kan nu ook van rotkarwijtjes genieten als het bijdraagt aan een mooi eindresultaat. Kortom genoeg intrinsieke motivatie.
Wat ik wil weten is wat komt er verder nog bij kijken.
Is er goed aan onderdelen te komen
Is er voldoende technische informatie te vinden
Is het te behappen voor 1 persoon als hobby?
Zijn er veel specialistische wertuigen nodig
Zijn er mensen mij vooraf gegaan, en misschien me eens inzicht kunnen geven in hoe en wat.
THNX
|
05 maart 2006 22:15 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Heb je tijd, geld en de nodige apparatuur voor alles uit te voeren moet het lukken, ik richt me tot de mensen met één: Michael en Paul, die kunnen je zeker verder helpen
Alvast succes.
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
05 maart 2006 22:23 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Zelf ontbreekt het me aan tijd, handigheid en geduld om dit zelf te doen. Ik ken echter genoeg mensen die deze klus helemaal of gedeeltelijk zelf hebben geklaard.
Projecten die lopen van 12 tot 120 maanden.
Is er goed aan onderdelen te komen? Geen probleem Joma Parts in België bv.
Is er voldoende technische informatie te vinden? Boeken waar je een seriuese kast mee kan vulle.
Is het te behappen voor 1 persoon als hobby? Zal jezelf moeten inschatten.
Zijn er veel specialistische wertuigen nodig Ik dacht het niet.
Zijn er mensen mij vooraf gegaan, en misschien me eens inzicht kunnen geven in hoe en wat. Ik laat het doen.
Heb vandaag wel van een cd gekregen van Porsche art. 000.043.400.05 Hier staan naar het schijnt alle onderdelen op die je origineel van Porsche kan bekomen voor o.a de 356.
Kan je ook een adres aan de hand doen, van iemand die verschillende carroserie's van 356'ers heeft staan om te restaureren. Prijzen weet ik er niet van en bemoei ik mij ook niet mee.
In elk geval, veel succes.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
05 maart 2006 22:36 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Re: Weet ik waar ik aan begin...?
| | | | 911gt2 schreef: Steeds meer begin ik me aangetrokken te voelen tot een 356 en het restaureren daarvan. Iedereen blijft steeds roepen weet waar je aan begint, en je bent minstens tien jaar bezig etc etc. Allemaal doomdenkenrs in mijn ogen. Ik ben redelijk optimistisch dat ik het technisch aan kan, en met mijn doorzettingsvermogen zit het ook wel snor. Ik kan nu ook van rotkarwijtjes genieten als het bijdraagt aan een mooi eindresultaat. Kortom genoeg intrinsieke motivatie. Wat ik wil weten is wat komt er verder nog bij kijken. Is er goed aan onderdelen te komen Is er voldoende technische informatie te vinden Is het te behappen voor 1 persoon als hobby? Zijn er veel specialistische wertuigen nodig Zijn er mensen mij vooraf gegaan, en misschien me eens inzicht kunnen geven in hoe en wat. THNX | | | | |
Wel eens een auto gerestaureerd? Heb je al het werktuig in huis en heb je ook de ruimte? Zo niet, niet aan beginnen. Koop dan gelijk een goed gerestaureerd exemplaar. Ben je ook nog een stuk goedkoper uit.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
05 maart 2006 23:47 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Re: Weet ik waar ik aan begin...?
Is er minimaal 30 mille in de kas??anders...
_________________________________________ t beste maar weer...
|
06 maart 2006 0:54 |
|
|
911gt2
|
Re: Weet ik waar ik aan begin...?
Nog nooit gedaan, en ik heb niet het werktuig. Tenminsteik weet dus niet wat 'het werktuig' allemaal zou moeten zijn. Nee, anders zou ik er net zo goed een goeie kunnen kopen
|
06 maart 2006 9:18 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Wees niet te optimistisch wat betreft de verkrijgbaarhied van onderdelen. Veel slijtage zaken zullen goed verkrijgbaar zijn, er zullen echter een groot aantal onderdelen zijn waar je alleen kunt slagen op de 2de hands markt, en dat wordt dus zoeken. Daar komt nog bij dat er geen één '356' bestaat, alle jaargangen verschillen wel wat en de verschillen tussen een 1955'er en een 1962'er zijn groot. Dat maakt het onderdelen zoeken nog lastiger. Verder is het een hele lastige carrosserie om zelf aan te werken, dat zeggen zelfs de specialisten. Bij een goede 356 zijn alle naden smal en heel regelmatig, dat valt niet mee om dat voor elkaar te krijgen. Wel héééél mooi natuurlijk wanneer je er in slaagt een 356 zelf helemaal te restaureren.
|
06 maart 2006 9:18 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Weet ik waar ik aan begin...?
Wanneer je dit meent dan moet je er never nooit aan beginnen. Het is echt een beginners fout om te denken dat je goedkoper kunt restaureren dan direct een goede kopen.
|
06 maart 2006 9:21 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
en wat verwacht je van het eind resultaat.
Een auto die leker in de lakzit en goed rijdt of een die als nieuw is , orgineel en super(voor 356 begrippen)rijdt.
ik denk dat als je geen plaatwerker bent (ik ook niet) dat daar dan al een hele hoop geld in gaat zitten en dan het spuiten nog.
Die onderdelen erop schroeven dat willen we allemaal wel.
Het interieur laten bekleden enzo.
En wat een ergernis zou het zijn als je tijden bezig bent met bv het dashboard en dan an het eind is het niet naar je zin of je ziet bij een ander dan het beter kan
(ik zou ook graag een P restaureren, maar bij mij ontbreken : het geld de ruimte en geen kennis van spuiten en plaatwerk en nog wel wat dingen maar die zie ik als een klein probleem)
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
06 maart 2006 9:31 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
06 maart 2006 9:58 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Er zijn echt maar weinig onderdelen waare zeer moelijk aan te komen zijn. Deze bevinden zich dan nog het meeste in de sfeer van de Speedster, Convertible D en de Roadster. Raamframe's en dakconstructie's. Ook de Pre A's zijn soms wat lastig voor sommige onderdelen. Voor de gewone A, B en C coupé valt dit allemaal best mee.
Porsche heeft laatst nog nieuwe motorblokken laten gieten, omdat hier een schaarste begon in te komen. Op gebied van onderdelen, zou ik me niet echt zorgen maken.
Als je hetzelf wilt doen om beterkoop uit te zijn, dan de aankoop van een goede wagen die klaar is. Denk ook ik dat je bedrogen gaat uitkomen. Wel kan je bij zelf restauratie de kosten beter spreiden zoals ze jou uitkomen.
Een puntje om zeker rekening mee te houden, als je start met een slechte motor, ben je je eerste € 7.000 al kwijt om deze in orde te krijgen, en dan staan er nog geen nieuwe carburators op.
Voor €25.000 à 30.000 kan je al mooie 356 coupé's vinden.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
06 maart 2006 10:01 |
|
|
911gt2
|
Het is niet mijn doel om te restaureren omdat ik denk dat het goedkoper is. Maar wel omdat ik denk dat ik het wat beter kan spreiden. Daarnaast wil ik inderdaad zo dicht mogelijk tegen het orgineel aan zitten als mogelijk is. Ik ben me nu aan het inlezen in de modellen en op internet aan het zoeken wat ik er allemaal over kan vinden.
Onderdelen maak ik me niet zo heel erg druk over...
Spuitwerk laat ik aan een pro over. Ikkan het zelf wel, maar een pro is altijd beter.
Ik heb niet de ilussie dat het mooier of beter wordt dan een gerestaureerde kopen. Maar een groot deel van de hobby zit hem in het herstellen (denk ik). Daarnaast denk ik dat als hij helemaal klaar is, je toch al weer meer ervaring hebt om dingen die je niet aanstaan eventueel te verbeteren.
Ik heb intussen al verschillende clubs gevonden die in ieder geval een hoop info en ervaring hebben...
... en als ik er nooit mee begin zal ik het ook nooit leren toch?
|
06 maart 2006 10:19 |
|
|
Semjon
Porsche 911 2.0 1965
Porsche 924 2.0 1976
Porsche 928 4.5 1979
Porsche 968 3.0 1993Groningen
|
Helemaal mee eens!... echter, als je nog nooit een auto hebt gerestaureerd dan is een 356 een vrij lastige om mee te beginnen.
Om even een aantal zaken op een rijtje te zetten:
Je hebt ruimte nodig, en dan het liefst geen garagebox waar de auto net in past maar wat extra ruimte om te kunnen werken en al je onderdelen op te slaan.
Je hebt toch bepaalde voorzieningen nodig die je het werken een stuk makkelijker maken. Denk hierbij aan bijv. een brug, smeerkuil, compressor of stellage waar de auto in hangt om aan bijv. de bodem te werken.
Onderdelen zijn inderdaad nog wel redelijk verkrijgbaar alleen betaal je er soms de hoofdprijs voor.
Het plaatwerk is grotendeels handwerk, dus een deur of klep van een 356 past niet automatisch op een andere 356.
Als ik naar mijn eigen restauratie kijk dan ben ik toch blij dat het grootste gedeelte door vakmensen ipv. mijzelf is gedaan. Want een groot aantal dingen had ik gewoon niet voor elkaar gekregen ondanks dat ik beschik over een brug, ruimte en de hele ratteplan.
Ik doel dan voornamelijk op het plaatwerk.
Misschien een idee om te beginnen met een makkelijkere auto zoals bijv. een kever? Daar zijn plenty onderdelen voor te krijgen en je praat meestal over tientjes ipv. honderden euro's.
Ook qua techniek zijn ze makkelijker en meer vergevingsgezind.
Of om het in stappen te doen, zoveel mogelijk zelf proberen te doen en de rest aan een specialist over laten. Op die manier leer je er ook veel.
Je zult dan verbaast staan hoeveel je zelf nog kunt en je kunt altijd op iemand terugvallen. Je kunt bijv. zelf de voorbereidingen treffen voor bepaalde werkzaamheden en de rest aan een specialist overlaten.
Begrijp me goed, wil het idee absoluut niet uit je hoofd praten. Vind het juist grote klasse dat je zoiets wilt gaan doen. Zou het alleen erg jammer vinden dat je er na bepaalde tijd (en geld) achterkomt dat het toch niet zo wordt als je had gedacht.
Waarom denk je dat er zoveel onafgemaakte projecten worden aangeboden?
Veel succes!
|
06 maart 2006 10:59 |
|
|
911gt2
|
Ik heb net even telefonisch contact gehad met Stolze, die vertelde me precies het tegenovergestelde.
Hij vertelde me dat een 356 juist goed te doen was. Hij vertelde me dat hij aan alle onderdelen kon komen voor eerlijke prijzen. Ook vertelde hij me dat als ik dingen had waar ik niet uit kwam altijd bij hem langs kon komen. Hij gaf me een goed gevoel, over zichzelf en de staat waarin de auto's van hem verkeren.
Wat betreft de ruimte kan ik je helemaal gelijk geven. Dat is nog mijn enige punt. Hoewel ik wanneer noodzakelijk bij verschillende personen met een brug OID terrecht kan.
Wat betreft de stappen ben ik helemaal met je eens, echt vakwerk moet je aan de vakman over laten, dat is dan ook zeker het plan. Maar wat je zelf ook zegt je kan een hoop voorbereidend werk zelf doen.
Ik kom al veel tips tegen op het net, allemaal waardevol.
Het is niet zo dat ik meteen ergens een 356 vandaan haal, ik kijk goed rond en heb geen haast.
Ik ben wel blij dat je eerlijk bent, want soms wil ik het nog wel eens te eenvoudig inzien
|
06 maart 2006 11:37 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ik heb absoluut geen verstand van techniek, zeker niet van restauraties; maar respect voor degenen die eraan gaan staan
over stolze kan je met de zoekfunctie hier nog wel wat vinden
succes in ieder geval en houd ons op de hoogte
_________________________________________ Got coffee?
|
06 maart 2006 11:57 |
|
|
911gt2
|
Ik heb wel even gezocht, kwam 9 topics tegen alle 9 even doorgespit.
Er zijn een aantal mensen die hem duur vinden, nou ben ik op zoek naar andere adressen om te vergelijken maar die zijn er niet zo veel.
Op mij kwam hij juist wel oprecht over
|
06 maart 2006 12:23 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
In mijn toch redelijk grote kennissenkring, zijn in de loop der jaren ong 10 a15 x mensen aan een restauratie begonnen en er is er maar 1 die [in zijn ogen]de klus afmaakte met [in mijn ogen]bedroevend resultaat....
En ook ik heb al 15 jr een Kadett Aero onderhanden[of juist niet ]
_________________________________________ t beste maar weer...
|
06 maart 2006 12:46 |
|
|
Semjon
Porsche 911 2.0 1965
Porsche 924 2.0 1976
Porsche 928 4.5 1979
Porsche 968 3.0 1993Groningen
|
Tsja... daar kan ik ook wel wat over zeggen. Mijn auto komt er namelijk vandaan.
Als je meer info wilt laat het maar weten via PB, lijkt me niet wenselijk dit via het forum te doen.
I.i.g. succes met zoeken (wat ook al erg leuk kan zijn!)
|
06 maart 2006 20:11 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Doe het juist maar via het forum!
Wel zo eerlijk tov Stolze!
Heeft hij namelijk ook de kans om zijn kant van het verhaal te vertellen!
|
06 maart 2006 20:41 |
|
|
Semjon
Porsche 911 2.0 1965
Porsche 924 2.0 1976
Porsche 928 4.5 1979
Porsche 968 3.0 1993Groningen
|
hm, eerlijk en stolze in 1 zin...
Nee, niet om "jippie" of geheimzinnig te doen maar op dit moment is het niet handig om dit openbaar te maken.
Laat ik het zo zeggen, dat ik er geen 356 (of andere auto) meer zou halen.
En niet om dit topic te vervuilen maar ik open binnenkort zelf een topic waarin ik e.e.a. uitleg.
|
06 maart 2006 20:47 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
06 maart 2006 21:01 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Ik begreep natuurlijk al dat er een negatieve ervaring(en) verhaal aan zat te komen!
Hou er in je verhaal (kwa woordkeuze) wel rekening mee hoeveel schade je een bedrijf hiermee KAN berokkenen en probeer je eens te bedenken wat je zelf (misschien) beter had kunnen doen, bij de deal met Stolze.
Tot slot is het natuurlijk altijd een goede zaak om Stolze te informeren omtrent zo'n topic, zodat hij zelf ook kan reageren!
Dit is IMO de meest sjieke manier om met een negatieve ervaringen topic om te gaan!
Rob -die-hoopt-dat-je-desondanks-inmiddels-toch-geniet-van-je-Porsche!
|
06 maart 2006 21:05 |
|
|
Semjon
Porsche 911 2.0 1965
Porsche 924 2.0 1976
Porsche 928 4.5 1979
Porsche 968 3.0 1993Groningen
|
Rob,
Daar ben ik mij terdege van bewust.
Dat is ook een van de redenen dat het verhaal hier nog niet staat.
Juist met het genieten van de Porsche is het anders gelopen dan gepland...
Ben het helemaal met je eens. Het gebeurt te vaak dat een bedrijf de grond in wordt geboort vanwege een negatieve ervaring.
Daarom wacht ik nog even totdat het een opsomming van feiten betreft.
Genoeg hierover, terug naar de zoektocht van de 356!
|
06 maart 2006 21:33 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Ben toch wel benieuwd.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
06 maart 2006 21:38 |
|
|
911gt2
|
Ja je mag alleen lid worden van de 356 club als je binnenkort een 356 koopt... euh wat is binnenkort
|
06 maart 2006 21:50 |
|
|