| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

911 stabiliteit: met hoge snelheid
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=8056
Pagina 1 van 7

Auteur:  Epicurus [ 19 maart 2006 23:54 ]
Berichttitel:  911 stabiliteit: met hoge snelheid

Geachte Forummers,

Recentelijk heb ik (bij onze Oosterburen) de 993 weer even de sporen kunnen geven (heeft ie af en toe nodig) en het viel mij wederom op dat de stabiliteit boven de 180 m.i. toch écht te wensen overlaat.
De neus van de 993 komt duidelijk 'losser' te liggen, het sturen wordt dus ook minder, de zijwindgevoeligeid lijkt flink toe te nemen, al met al rijgedrag waar ik minder vrolijk van word en dat met snelheden waarbij kleine foutjes al snel grote gevolgen kunnen hebben.

Kunnen julie je ervaringen hiermee vertellen ? Is er iets aan dit gedrag te doen of komen we dan op allerlei afschuwelijke spoilers ? Ik weet dat er vroeger zandzakken in de kofferbak gelegd werden (...)

Tijdens deze rit heb ik overigens op de (digitale) teller de 286 gehaald, het snelste wat ik ooit heb gereden....

Auteur:  PieterZ [ 20 maart 2006 0:08 ]
Berichttitel:  Re: 911 stabiliteit met hoge snelheid

Epicurus schreef:
Geachte Forummers,


Tijdens deze rit heb ik overigens op de (digitale) teller de 286 gehaald, het snelste wat ik ooit heb gereden....



Blijkbaar heb je toch nog vertrouwen genoeg om ruim 100 km harder te rijden dan de snelheid die jij kenmerkte als een snelheid waarbij er "dingen" gebeuren waar je niet vrolijk van wordt. :D
Ik heb "gelukkig" niet deze ervaring en heb het idee dat de auto (964) naar mate ik harder rij (boven de 170) steeds beter op de weg gaat liggen.

Wellicht heeft het wat met de afstelling te maken want ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is voor een 993.

groet
pieter

Auteur:  Harley [ 20 maart 2006 0:10 ]
Berichttitel: 

mmm, valt wel mee vind ik. Een volle tank scheelt een hoop, dat wel.
Het enige wat mij opviel bij ritjes op de Autobahn was dat bij 240 m'n linkerspiegel begon met trillen, was bij 250 weer over :)

Auteur:  Renntech [ 20 maart 2006 0:28 ]
Berichttitel: 

Het gekke is dat de 993 die door velen als mooiste en beste 911 wordt gezien eigenlijk helemaal niet zo goed rijd op hoge snelheid. Nouja, wel goed maar minder zeker als de 964 of 996.

Zelf vindt ik de 993 altijd erg zenuwachtig aanvoelen door de "mooie" achterwielophanging.
Deze achterwiel ophanging is erg goed uitgedocterd maar werkt alleen als de uitlijning exact 100% goed staat. En dat is zeldzaam.

Vorige week had ik een 993 voor een jaarbeurt die niet lekker reed, wat wegligging betreft dan.
Ik voelde iets in de achterwielophanging en belde de klant of hij dat ook vondt. Deze zei dat de auto nooit anders had gestuurd maar ik mocht er wel eens naar kijken en als ik het kon verbeteren dan mocht het.
Ik merkte vooral dat de auto tijdens spoorvorming en inveren door kuilen in de weg reed alsof er diagonaal banden onder lagen. Op hogere snelheid dan. Aan de banden lag het niet, daar lagen goede Pirreli's onder met N-codering. Ook vond ik dat de auto rechtsachter naar mijn gevoel zwakker over kwam als links achter.
Ik heb de auto over de schokdempertestbank gereden maar alle schokdempers waren in orde. Daarna heb ik de auto uitgelijnd en rondom alles moeten verstellen. Alles stond fout.

Het uitlijnen van een 993 vereist veel kennis om dit goed af te stellen.
Het is de moeilijkste ( lees: uitdagendste) wielophanging van de 911 om uit te lijnen. Bij deze auto's kan namelijk ook de (elasto-) kinematische toespoorverandering afgesteld worden en dat vereist speciaal gereedschap die bijna niemand heeft of...... logisch nadenken. :roll:

Na het uitlijnen reed de auto 100% beter, maar nog niet helemaal 100% goed. :roll:
Ik vond nog steeds dat de auto rechtsachter iets geks deed maar kon niet goed zeggen wat het was. Ik had het gevoel dat er rechtsachter een minder sterke veer zat dan Links.
Daarom de auto weer op de brug gezet en de achterveren goed bekeken, niks te zien. Het waren links en rechts dezelfde veren met dezelfde gewichtsindicatie kenmerken. Toch de schuifmaat eens gepakt en de draaddiktes gemeten.
Naar mijn idee was de linker veer iets dikker dan de rechter. Omdat ik dit niet goed kon meten heb ik de achterste veerpoten uitgebouwd. Nu kon ik goed meten dat de veren verschillend van dikte waren. Het scheelde 0.25 mm :shock:
De auto had de originele veren, allebeide dezelfde, allebeide 3 paarse verstrepen. Dit geeft de sterkte van de veren aan. En toch verschillende diktes. Ik denk dat dit een fabrieksfout is, misschien indertijd twee verschillende veren in de zelfde bak terecht gekomen en per ongeluk dus gemonteerd. Ik heb twee nieuwe veren gemonteerd en de auto reed zoals een 993 hoort te rijden. Op de terugweg belde de klant blij op dat de auto nog nooit zo goed had gestuurd.

Zelf zou ik onder een 993 het eea. veranderen om er een beter sturende auto van te maken. Ik zou hem zo willen laten sturen als een 964, iets minder comfortabel wat wegligging betreft en wat meer gevoel laten geven.
Want de 993 is tov. een 964 wel een fijnere en betere auto maar naar mijn smaak hebben ze de 993 wat sturen betreft net iets te gedempt gemaakt.
Te veel 'Mercedes', en dat is nou net niet wat ik zoek in een Porsche :mrgreen:

Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren :shock:

Auteur:  ome piet [ 20 maart 2006 0:39 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren :shock:


De 1e van mijn kant is positief :lol: moet echter Epi gelijk geven want de mijne is ook ''tricky''bij spoorvorming en abrupt remmen bij 140+. :cry:

Auteur:  Jan A. (997 4S) [ 20 maart 2006 0:43 ]
Berichttitel: 

ome piet schreef:
Renntech schreef:
Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren :shock:


De 1e van mijn kant is positief :lol: moet echter Epi gelijk geven want de mijne is ook ''tricky''bij spoorvorming en abrupt remmen bij 140+. :cry:


Nou het Vechtdal is niet zover van Steenwijk toch :lol:

Auteur:  MichM3 [ 20 maart 2006 0:56 ]
Berichttitel: 

@renntech: weer een mooi verhaal!!!....we worden er enkel slimmer van..top! :thumleft:

Auteur:  Roi [ 20 maart 2006 1:13 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren :shock:


Ja zeg....dat vergelijken met een Mercedes kan echt nie.... :wink: Maar de rest van het verhaal, erg onderhoudende uiteenzetting. Ik vind het knap om zoiets te vermoeden...je zult dan ook wel rijkelijk vergelijkingsmateriaal hebben, de bofkont. :wink:

Ik heb wat dat betreft maar in een handvol 964'tjes gereden en dan -buiten de auto die ik gekocht heb- kort en héééél rustig gereden. En dan ook nog C4 en C2. Dan zul je zoiets niet traceren.

Voor het uitlijnen & uitwegen gaan we nog een keer de trip naar Steenwijk maken.

mvgr.

Roi

Auteur:  Epicurus [ 20 maart 2006 9:20 ]
Berichttitel:  Re: 911 stabiliteit met hoge snelheid

PorZje schreef:
Epicurus schreef:
Geachte Forummers,


Tijdens deze rit heb ik overigens op de (digitale) teller de 286 gehaald, het snelste wat ik ooit heb gereden....



Blijkbaar heb je toch nog vertrouwen genoeg om ruim 100 km harder te rijden dan de snelheid die jij kenmerkte als een snelheid waarbij er "dingen" gebeuren waar je niet vrolijk van wordt. :D
Ik heb "gelukkig" niet deze ervaring en heb het idee dat de auto (964) naar mate ik harder rij (boven de 170) steeds beter op de weg gaat liggen.

Wellicht heeft het wat met de afstelling te maken want ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is voor een 993.

groet
pieter



Zolang je op deze snelheid gewoon rechtuit kunt rijden, zonder te hoeven remmen is er m.i. niet veel aan de hand, en daardoor durfde ik het gaspedaal toch ook nog wat verder in te trappen......

Auteur:  Epicurus [ 20 maart 2006 9:21 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Het gekke is dat de 993 die door velen als mooiste en beste 911 wordt gezien eigenlijk helemaal niet zo goed rijd op hoge snelheid. Nouja, wel goed maar minder zeker als de 964 of 996.

Zelf vindt ik de 993 altijd erg zenuwachtig aanvoelen door de "mooie" achterwielophanging.
Deze achterwiel ophanging is erg goed uitgedocterd maar werkt alleen als de uitlijning exact 100% goed staat. En dat is zeldzaam.

Vorige week had ik een 993 voor een jaarbeurt die niet lekker reed, wat wegligging betreft dan.
Ik voelde iets in de achterwielophanging en belde de klant of hij dat ook vondt. Deze zei dat de auto nooit anders had gestuurd maar ik mocht er wel eens naar kijken en als ik het kon verbeteren dan mocht het.
Ik merkte vooral dat de auto tijdens spoorvorming en inveren door kuilen in de weg reed alsof er diagonaal banden onder lagen. Op hogere snelheid dan. Aan de banden lag het niet, daar lagen goede Pirreli's onder met N-codering. Ook vond ik dat de auto rechtsachter naar mijn gevoel zwakker over kwam als links achter.
Ik heb de auto over de schokdempertestbank gereden maar alle schokdempers waren in orde. Daarna heb ik de auto uitgelijnd en rondom alles moeten verstellen. Alles stond fout.

Het uitlijnen van een 993 vereist veel kennis om dit goed af te stellen.
Het is de moeilijkste ( lees: uitdagendste) wielophanging van de 911 om uit te lijnen. Bij deze auto's kan namelijk ook de (elasto-) kinematische toespoorverandering afgesteld worden en dat vereist speciaal gereedschap die bijna niemand heeft of...... logisch nadenken. :roll:

Na het uitlijnen reed de auto 100% beter, maar nog niet helemaal 100% goed. :roll:
Ik vond nog steeds dat de auto rechtsachter iets geks deed maar kon niet goed zeggen wat het was. Ik had het gevoel dat er rechtsachter een minder sterke veer zat dan Links.
Daarom de auto weer op de brug gezet en de achterveren goed bekeken, niks te zien. Het waren links en rechts dezelfde veren met dezelfde gewichtsindicatie kenmerken. Toch de schuifmaat eens gepakt en de draaddiktes gemeten.
Naar mijn idee was de linker veer iets dikker dan de rechter. Omdat ik dit niet goed kon meten heb ik de achterste veerpoten uitgebouwd. Nu kon ik goed meten dat de veren verschillend van dikte waren. Het scheelde 0.25 mm :shock:
De auto had de originele veren, allebeide dezelfde, allebeide 3 paarse verstrepen. Dit geeft de sterkte van de veren aan. En toch verschillende diktes. Ik denk dat dit een fabrieksfout is, misschien indertijd twee verschillende veren in de zelfde bak terecht gekomen en per ongeluk dus gemonteerd. Ik heb twee nieuwe veren gemonteerd en de auto reed zoals een 993 hoort te rijden. Op de terugweg belde de klant blij op dat de auto nog nooit zo goed had gestuurd.

Zelf zou ik onder een 993 het eea. veranderen om er een beter sturende auto van te maken. Ik zou hem zo willen laten sturen als een 964, iets minder comfortabel wat wegligging betreft en wat meer gevoel laten geven.
Want de 993 is tov. een 964 wel een fijnere en betere auto maar naar mijn smaak hebben ze de 993 wat sturen betreft net iets te gedempt gemaakt.
Te veel 'Mercedes', en dat is nou net niet wat ik zoek in een Porsche :mrgreen:

Oei, wat zal dit laatste een commentaar opleveren :shock:



Hartelijk dank voor de heldere uiteenzetting Erwin !

Auteur:  PieterZ [ 20 maart 2006 9:35 ]
Berichttitel: 

Duidelijk verhaal Erwin!

Auteur:  ECT [ 20 maart 2006 10:02 ]
Berichttitel: 

De mijne is inderdaad ook gevoelig bij spoorvorming. Soms heeft hij de neiging tot zwabberen of is hij "springerig" bij een nogal hobbelig wegdek. Ik dacht in eerste instantie aan de kwaliteit van het wegdek of de temperatuur van de banden en bandenspanning. Maar dat zou ook de afstelling van de ophanging kunnen zijn? Zaken dus als uitlijning. Moet daar geregeld naar gekeken worden en afgesteld worden? Ik neem aan dat Wittebrug dit ook kan. Steenwijk is voor mij een kleine 2 a 2.5 uur rijden.

By the way: hoeveel tijd neemt het testen, afstellen, etc. in beslag? Een dag zonder auto is voor mij een ramp.

Bedankt voor de info Renntech :salut:

Auteur:  Marco [ 20 maart 2006 10:06 ]
Berichttitel: 

ECT schreef:
Steenwijk is voor mij een kleine 2 a 2.5 uur rijden.

Bedankt voor de info Renntech :salut:

voor mij ook, maar wel een leuke rit :wink:

Auteur:  Renntech [ 20 maart 2006 10:24 ]
Berichttitel: 

ECT schreef:
De mijne is inderdaad ook gevoelig bij spoorvorming. Soms heeft hij de neiging tot zwabberen of is hij "springerig" bij een nogal hobbelig wegdek.


Dit is dus typisch een omschrijving van het rijden met de 993. Vooral de laatste zin komt alleen voor bij een verkeerd afgestelde 993, bijna alle 993's hebben er in meer of mindere mate last van.

Of Wittebrug het kan? Zij hebben de literatuur en het gereedschap.

Auteur:  rob964.c4 [ 20 maart 2006 10:46 ]
Berichttitel: 

Dat is weer een mooi duidelijk verhaal van erwin.

Ik kreeg ook en heel anders sturende auto terug na uitlijnen uitwegen en nieuwe schokdempers bij renntech.

Het was zelfs zo dat erwin vond dat de achter kant te hoog stond en heeft deze 1cm lager gezet.


robert

Auteur:  Harley [ 20 maart 2006 11:05 ]
Berichttitel: 

Harley die eerder schreef:
mmm, valt wel mee vind ik. Een volle tank scheelt een hoop, dat wel.
Het enige wat mij opviel bij ritjes op de Autobahn was dat bij 240 m'n linkerspiegel begon met trillen, was bij 250 weer over :)

Zou ik alleen maar denken dan dat die van mij goed rijdt :shock: Bij de volgende open dag toch maar even op de brug in Steenwijk :?:

Duidelijk verhaal, Erwin :thumright:

Auteur:  rob964.c4 [ 20 maart 2006 11:08 ]
Berichttitel: 

misschien is dat dan en idee, als erwin weer een zaterdag beschikbaar wil stellen dat het dan hoofdzakelijk op de vering en afstelling van het onderstel gericht is die dag.


ik heb daar ook nog wel wat vraagjes over :wink: :) ,




robert

Auteur:  Shark [ 20 maart 2006 11:12 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Naar mijn idee was de linker veer iets dikker dan de rechter. Omdat ik dit niet goed kon meten heb ik de achterste veerpoten uitgebouwd. Nu kon ik goed meten dat de veren verschillend van dikte waren. Het scheelde 0.25 mm :shock:
De auto had de originele veren, allebeide dezelfde, allebeide 3 paarse verstrepen. Dit geeft de sterkte van de veren aan. En toch verschillende diktes. Ik denk dat dit een fabrieksfout is, misschien indertijd twee verschillende veren in de zelfde bak terecht gekomen en per ongeluk dus gemonteerd. Ik heb twee nieuwe veren gemonteerd en de auto reed zoals een 993 hoort te rijden. Op de terugweg belde de klant blij op dat de auto nog nooit zo goed had gestuurd.



Fantastisch dat je dit ontdekt hebt en dat je de veerpoten uitbouwt om de dikte te meten :salut:

Als ik weer een Porsche koop weet ik wel waar ik hem laat vertroetelen :!:

Auteur:  Erwin [ 20 maart 2006 11:47 ]
Berichttitel: 

rob964.c4 schreef:
misschien is dat dan en idee, als erwin weer een zaterdag beschikbaar wil stellen dat het dan hoofdzakelijk op de vering en afstelling van het onderstel gericht is die dag.


ik heb daar ook nog wel wat vraagjes over :wink: :) ,




robert


Dat gaan we doen.
En ik heb de veren nog liggen, dan kunnen jullie eens zien wat je soms een gekke dingen kunt tegenkomen. Ook bij origineel spul dus :lol:

En over die dag, ik laat het weten in een ander topic, eerst even een datum prikken.

Auteur:  John [ 20 maart 2006 11:56 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Het gekke is dat de 993 die door velen als mooiste en beste 911 wordt gezien eigenlijk helemaal niet zo goed rijd op hoge snelheid. Nouja, wel goed maar minder zeker als de 964 of 996.



Dit euvel heb ik wel is meer gehoord, maar kan zelf geen oordeel echt geven, ik heb wel is 993 gereden, maar niet zo in die extremen.
Wel de 964 (turbo), maar das ff wat anders, das meer kick-show-feest.


Wel weet ik dat mijn P (de 996 4s) op hoge snelheid een bizar betrouwbaar karakter heeft, strak als een scheermes, en ook (de bij ons ozo bekende flauwe bochten in de Oberhausenstrecke) in de supersnellle (250 +) bochten.

Auteur:  Carrera4s [ 20 maart 2006 12:35 ]
Berichttitel: 

John4S schreef:
Wel weet ik dat mijn P (de 996 4s) op hoge snelheid een bizar betrouwbaar karakter heeft, strak als een scheermes, en ook (de bij ons ozo bekende flauwe bochten in de Oberhausenstrecke) in de supersnellle (250 +) bochten.


Inderdaad, de wagen blijft vertrouwen geven op zeer hoge snelheid. Ik heb ooit eens de remmen getest door er bij 250 eens vol op te gaan staan (je weet maar nooit dat dat eens écht nodig is) en stond verbaasd van de stabiliteit van de reactie van de wagen.

Auteur:  anton964 [ 20 maart 2006 12:52 ]
Berichttitel: 

ik moet ook zeggen dat de mijne in de bochten van voor wat zwabberig aan voelt.
zou dit met het uitwegen te maken hebben?
ik neem regelmatig bochten zo met 180 en heb dan het idee dat hij dan van voor iets weg drijft achter geeft hij geen krimp.

anton964

Auteur:  Renntech [ 20 maart 2006 13:20 ]
Berichttitel: 

anton964 schreef:
ik neem regelmatig bochten zo met 180 en heb dan het idee dat hij dan van voor iets weg drijft

anton964


En als het droog is, wat doet de auto dan? :roll:

Auteur:  Michel T [ 20 maart 2006 14:00 ]
Berichttitel:  Zwabberen

Hi !

Wat een goed onderwerp. Ik heb een tijdje geleden ongeveer dezelfde vraag gesteld.
Ik heb een 964 uit 91. Recent 2 nieuwe banden achter laten monteren + verlaagd. Ik had exact hetzelfde probleem al hierboven. De degene die de banden had gemomteerd bleef bij hoog en laag volhouden dat de P goed was uitgelijnt. Niet dus. Alles schots en scheef bleek later bij Lammertink.
Opnieuw gedaan door een andere jongen en sindsdien rijdt de P een stuk beter maar nog niet geheel naar volle tevredenheid. Ik voel de kont nog steeds zwabberen en als ik een beweging maak met het stuur lijkt het net alsof er een halve seconde tussen zit voordat de auto reageert. Volgens Lammertink zijn de schokbreker achter niet helemaal lekker maar ik heb daar een hard hoofd in omdat de auto daarvoor wel goed reed.
Misschien maar even een afspraak maken met Rentech. Gaan we met zijn alle jongens ?! Maken we er meteen een leuke dag van !!! :D :D

Auteur:  Epicurus [ 20 maart 2006 14:56 ]
Berichttitel: 

ECT schreef:
De mijne is inderdaad ook gevoelig bij spoorvorming. Soms heeft hij de neiging tot zwabberen of is hij "springerig" bij een nogal hobbelig wegdek. Ik dacht in eerste instantie aan de kwaliteit van het wegdek of de temperatuur van de banden en bandenspanning. Maar dat zou ook de afstelling van de ophanging kunnen zijn? Zaken dus als uitlijning. Moet daar geregeld naar gekeken worden en afgesteld worden? Ik neem aan dat Wittebrug dit ook kan. Steenwijk is voor mij een kleine 2 a 2.5 uur rijden.

By the way: hoeveel tijd neemt het testen, afstellen, etc. in beslag? Een dag zonder auto is voor mij een ramp.

Bedankt voor de info Renntech :salut:


Goede term ECT; 'springerig', ken jij de bocht na de afslag Leidschendam vanf de A4 ? Ben daar laatst bijna de bocht 'uitgesprongen', na een klein niveauverschil in wegdek, ik vind dat absoluut een minpunt aan mijn 993... Maar ik begrijp van de expert dat ik dus niet de enige ben die dat zo ervaart, jammer dat de 993 daar dan relatief meer last van heeft...

De 993 is jouw daily driver ECT ?

Pagina 1 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/