Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 7:45



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
De nieuwe 997 turbo. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
971 Panamera gts 991 Turbo S /ex 930 Turbo (ex) / 970 Panamera (ex)
Zwolle
Bericht De nieuwe 997 turbo.
In 1974 begon porsche met de turbo en voor die tijd bijzonder indrukwekkende 260 pk. De nieuwe 997 turbo heeft 480 pk. Dat is hoe hoe vreemd het ook moge klinken, niet iets om op voorhand heel erg van onder de indruk te zijn. Maar porsche stelt terecht dat er meer nodig is dan domweg een berg vermogen om tot een van de beste sportwagens ter wereld te komen. Om te beginnen is het nodig de pk/gewichtsspiraal ( gemiddeld genomen word elk nieuw model 10 procent zwaarder!) te doorbreken. Wat een gewicht van 1585 kilogram (vijf kilogram lichter dan z'n voorganger!) zonder meer gelukt.

De nieuwe 997 turbo doordringt het territorium van de allersnelste auto's op deze planeet. Hij is net zo sterk als een gt2 en sprint even snel of zelfs sneller naar de 100 km/h dan een Carrera gt. Natuurlijk is de meer dan 600 pk sterke Carrera gt uiteindelijk sneller. Maar de turbo haalt de 200 ruim binnen de vijftien seconden en zal sirca 310 km/h toppen.

De oude vertrouwde 3.6-liter boxer heeft net als het vorige model relatief kleine turbocompressoren, maar porsche heeft een doorbraak geforceerd waar het gaat om de toepassing van turbo's met variabele geometrie bij benzinemotoren. Samen met kkk is het probleem van de invergelijking met diesels veel hogere thermische belasting opgelost, waardoor de vtg-turbo's bestand zijn tegen uitlaatgastemperaturen van 1000 graden celcius, wat ruim 200 graden meer is dan bij diesels. De turbinehuizen gloeien dan bij vollast niet meer oranjerood op, maar worden witheet... Porsche heeft de diepste geheimen van de thermodynamica moeten ontrafelen ten einde de belofte die vtg inhield daadwerkelijk om te zetten in een meetbare prestatieverbetering. De motoren maakten meer dan een miljoen testkilometers en brachten 20000 uren door op de testbank. Bovendien bleek extreem verfijnde regeltechniek noodzakelijk. In plaats van door een drukdoosje, worden de vinnen die de toevoer naar het compressorhuis 'afknijpen'om de lucht te versnellen ( en zodoende de turbo bij lage toerentallen sneller te laten aanspreken) vesteld door een servo. Doel van dit alles is de hoge luchtopbrengst van een dikke turbo, zoals de 930's en de 964's die hadden, te combineren met de snelle reactie van een kleintje. Resultaat: een koppel van 620 Newtonmeter van 1950 tot 5000 min. Wie het sport Chrono Turbo pakket bestelt mag zich verheugen in een overboost- regeling die gedurende maximaal 10 sec. 60 newtonmeter aan het indrukwekkende krachtpakket weet te ontlokken. Van 2100 min tot 4000min is er 0,2 bar extra laaddruk, die volgens de testrijders van porsche overigens een niet meetbaar verschil maakt op het sprintwerk omdat je in elke versnelling maar heel kort in dat gebied vertoeft. Nu mag het nauwelijks een probleem heten dat íe niet nog sneller wordt door een beetje overboost, wat 3,9 seconden voor het standaardsprintje is snel genoeg. Wie nog sneller wil sprinten neme de Triptronic. Die doet het in 3,7 seconden.

Dat de nieuwe turbo zo ontaard snel uit de startblokken gaat, komt onder meer door het nieuwe Porsche Traction Management. Belangrijk onderdeel daarvan is een elektromagnetisch gestuurde lamellenkoppeling die in een slechts 26,4 kilogram wegende unit is samengebouwd met het voordifferentieel. De lamellenkoppeling heeft een reactietijd van slechts 0,1 seconde en stuurt maximaal 400 newtonmeter (meer is niet nodig in verband met de vrij geringe aslast) naar de voorwielen. Dankzij de elektronica wordt die kracht bovendien niet pas toegevoegd als de voorwielen doorslaan, maar reeds als de gaskep snel opent. Zoals bij een snelle start dus. Je ziet de voorwielen vanaf de eerste meters een beetje doorslaan. De tractie van de Turbo is dermate goed dat nat asfalt geen enkele invloed heeft op het sprintresultaal. Op sneeuw zou de tractie door PTM met 20 procent zijn verbeterd.

Verbeterd is ook de rondetijd op de Nordschleife. met strandaardrubber (235/35-19 voor, 305/30-19 achter) van michelin, Pirelli of Bridgestone zit er 7:49 in, waar de oude Turbo niet verder kwam dan 8 minuten rond. Maar met in het Tquipment- progamma opgenomen Pilot sport cup banden van michelin verslaat de Turbo de met Pirelli P Zero Corsa's geschoeide GT3 rs met niet minder dan vijf seconden en verschijt er 7:42 op de klok. Cruciaal is hier natuurlijk het keurige gewicht van de Turbo. Porsche heeft dat knnen realiseren door het porsche adafium 'het beste onderdeel is het onderdeel dat je kunt weglaten' toe te passen. Zo zijn de uit vijf onderdelen bestaande aluminium portieren van de turbo per stuk ruim zeven kilo lichter dan de uit 15 onderdelen bestaande stalen exemplaren van de Carrera. De kofferklep is eveneens van aluminium en aan het staarstuk van de Turbo zijn eveneens enkele kilo's bespaard door toepassing van nieuwe composietmaterialen voor het geheel van motorkap en achtervleugel. Dat brengt ons bij de uigebalanceerde aërodynamica van de nieuwe Turbo. Uiteraard is er weer de dedeelde achtervleugel (die door het venturi-effect tussen onder en bovenvleugel driemaal zoveel neerwaarse druk genereert als een enkele), maar er is meer. De lift is verminderd zonder dat de luchtweestand is toegenomen en bovendien wordt er nu voor het eerst koellucht naar de achterremmen gevoerd waardoor deze zwaarder belast kunnen worden. Op vallend en kenmerkend voor de Turbo zijn de luchtinlaten in de achterschermen. Die zijn er ten behoeve van de tussenkoelers en ze happen bij 300 km/h elk 1200 liter lucht per seconde naar binnen. in het relatief smalle kanaal dat over de achterwielen loopt neem de luchtsnelheid toe tot 450 km/h, wat een oorverdovend gesuis voor eventuele achterpassagiers zou genereren. Daarom is door Porsche's aërodynamica- specialistten weken lang gekneed aan een vleugeltje in de lucht inlaat, waarmee wervelingen en het geluid van de langssromende lucht worden geminimaliseerd. Ook de'airbox' die aansluit op de tussenkoeler heeft nagal hoofdbrekens gekost omdat de radiator over het gehele koeloppervlak perfect gelijkmatig aangestroomd moet worden. Ook is de bodem tot aan de motor met zijn verzengend hete uitlaatspruitstukken bekleed met kunstof platen waarin NACA-ducts zijn opgenomen ten behoeve van de koeling van tansmissiedelen. De totale aérobalans ondersteunt volgens Porsche het licht onderstuurde karakter van de auto.

Voor de liefhbbers van overstuur is het goed te weten dat Porsche Stability management ook bij de Turbo geheel uitschakelbaar is en dat er een sperdifferentieel (22 procent bij trekken/ 27 procent bij slepen) in de optielijst staan. Andere verleidelijke opties zijn het eerder genoemde Sport Chrono Turbo pakket (PASM is standaard) en PCCB. Op de vooras krijg je dan de 380 mm grote schijven van de Carrera gt. Zonder extra's kost de Turbo 191.600 euro en in het eerste jaar hoopt de importeur honderd exemplaren te verkopen. Normaal gesproken worden er in nederland een stuk of vijftig Turbo's per jaar geleverd. Het zal voor sommigen erg moeilijk kiezen worden tussen deze Turbo en de nieuwe GT3.......

Bron: autovisie
_________________________________________
TURBO EARGASM !


Laatst bijgewerkt door red devil op 05 apr 2006 14:24, in totaal 1 keer bewerkt.



05 apr 2006 10:37
Profiel
Bericht Re: De nieuwe 997 turbo.
red devil schreef:

Morgen zet ik de rest van dit artikel erbij. ( is toch wel veel werk dat overtikken) Heb nu even niet zoveel tijd, maar jullie houden het tegoed.Bron. autovisie.


Wat dacht je van een scanner :lol: :lol:


05 apr 2006 10:42
PorscheForum Junkie
Bericht 
tiptronic sneller dan de handbak ?
das nieuw voor porsche (denk ik)


05 apr 2006 12:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
971 Panamera gts 991 Turbo S /ex 930 Turbo (ex) / 970 Panamera (ex)
Zwolle
Bericht Re: De nieuwe 997 turbo.
ECT schreef:
red devil schreef:

Morgen zet ik de rest van dit artikel erbij. ( is toch wel veel werk dat overtikken) Heb nu even niet zoveel tijd, maar jullie houden het tegoed.Bron. autovisie.


Wat dacht je van een scanner :lol: :lol:


Heb ik geprobeerd maar tegen de tijd dat ik door heb hoe dat werkt is de nieuwe 997 turbo alweer een oldtimer. :lol:

En nu staat het er ook op. ( heb ik gelijk het blind typen weer eens kunnen oefenen. :oops: )
_________________________________________
TURBO EARGASM !


05 apr 2006 14:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: De nieuwe 997 turbo.
ECT schreef:
red devil schreef:

Morgen zet ik de rest van dit artikel erbij. ( is toch wel veel werk dat overtikken) Heb nu even niet zoveel tijd, maar jullie houden het tegoed.Bron. autovisie.


Wat dacht je van een scanner :lol: :lol:

Of gewoon knippen uit het originele artikel Als het digitaal isen hier plakken :!:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


05 apr 2006 16:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Maar prachtig artikel hoor, dank voor alle inspanningen !!
_________________________________________
turbo rulezz


05 apr 2006 19:49
Profiel
Bericht Re: De nieuwe 997 turbo.
red devil schreef:
ECT schreef:
red devil schreef:

Morgen zet ik de rest van dit artikel erbij. ( is toch wel veel werk dat overtikken) Heb nu even niet zoveel tijd, maar jullie houden het tegoed.Bron. autovisie.


Wat dacht je van een scanner :lol: :lol:


Heb ik geprobeerd maar tegen de tijd dat ik door heb hoe dat werkt is de nieuwe 997 turbo alweer een oldtimer. :lol:

En nu staat het er ook op. ( heb ik gelijk het blind typen weer eens kunnen oefenen. :oops: )


Neem dan liever een leuke secretaresse ... kan zelfs blind typen: 200 aanslagen per minuut. En ze houdt je jong .. :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding


05 apr 2006 21:02
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Mooi artikel hoor, interresant om te lezen. :thumright:


05 apr 2006 21:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CJ


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.