Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2025 22:25

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Beginners & Croix et Ternois 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
'93 964 C2 Cabrio
Bericht Beginners & Croix et Ternois
In april gaan we naar het circuit in Croix et Ternois.

Naast alle GT3/GT2's en ge-race-prepde Porsches zou ik graag willen weten wie van de ingeschrevenen er nu beginners/relatieve beginners zijn en hoe die tegen deze dag aankijken.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik mijn 964 nu een aantal maanden heb en mijzelf nog als een onervaren Porschist zie. Ik kijk dan ook met gemengde gevoelen uit naar april. Aan de ene kant vind ik het spannend om eindelijk eens los te gaan maar aan de andere kant voel ik mijzelf erg/te klein als ik kijk naar de posts van ervaren mannen met echt snelle wagens.

Zou er werkelijk ruimte zijn voor beginners (die natuurlijk ook nog eens superzuinig zijn op hun wagen) of slaat de angst mij naar de keel zodat ik niet eens het circuit op durf (lekker veel ruimte voor de anderen!)

Voorbereidingen alsvast getroffen: zaterdag ga ik een paar gebruikte Pirellis's (4mm profiel) ophalen om de eigen banden te sparen!

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

17 jan 2008 13:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
...
Hilversum
Bericht 
Heb zelf ook nog niet veel ervaring maar ben nu een paar keer op een circuit geweest en durf te zeggen dat als dit goed geregeld is en er enige begeleiding bij is dit prima te doen is. Gewoon opletten en jezelf niet gek laten maken.

In Croix zullen we rekening houden met de aanwezige niveaus en is er professionele begeleiding bij. http://dillonkoster.com/

17 jan 2008 13:54
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Ik weet hoe je je voelt. In 2005 is mijn eerste circuit-ervaring geweest: vrij rijden op circuit Zandvoort tijdens de Anti Kerstverveling van de NPC. Ook ik vond het enerzijds te gek om (beheerst) los te kunnen gaan, anderzijds was ik huiverig voor schade, door mezelf of door anderen veroorzaakt. Het is gelukkig goed gegaan, en inmiddels heb ik meer ervaring kunnen opdoen op verschillende circuits met instructietrainingen en vrij rijden (en niet te vergeten licentietraining :wink: ).

Het voordeel van La Croix is dat er in eerste instantie begeleiding zal zijn. Vaak wordt er dan met treintjes gereden (zonder inhalen). Je kunt dan mooi gevoel krijgen voor de auto, het circuit, en nuttige tips krijgen van de instructeurs. Pas later zal er (denk ik) vrij worden gereden. Je kunt altijd besluiten om dit deel aan je voorbij te laten gaan. Ook kun je het 's een paar rondjes proberen, om alsnog af te haken.

Ik moet zeggen dat bij dergelijke Porsche-only-trainingen er over het algemeen met respect voor elkaar en elkaar's auto's wordt omgegaan. Anderzijds ligt een ongeluk in een klein hoekje, en is het zaak oren en ogen goed open te houden tijdens het rijden. Ook ik ken situaties waarbij iemand even binnendoor steekt, terwijl ik net (de ideale lijn volgend) wil insturen.

Conclusie: iedereen moet hierin zijn eigen afweging maken, en zijn gevoel volgen. Veel wijsheid!

17 jan 2008 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
997 GT3
Kempen, Belgie
Bericht 
Hoi,

Ik heb me net ingeschreven, en ondanks het feit dat ik toch al een paar keer op circuit gereden heb, zou ik me toch nog als beginner durven typeren. De eerste keer dat ik het circuit opging, was het even schrikken, niemand die zijn vloeistoffen en bandjes goed opwarmde, ze gingen ineens goed los (Porsche Days Francorchamps vorig jaar) en daar rijd je dan tussen. Maar naarmate de ronden voorbijgingen, krijg je meer zelfvertrouwen (hopelijk niet teveel!).

Ik denk dat je minder angst moet hebben van 'gevorderden' die rond je oren vliegen, dan van andere beginners die geen idee hebben van waar grenzen liggen. Die trackrats weten meestal echt wel wat ze doen, en hebben meer controle. En storen zich niet aan jou, tenzij je echt in de weg gaat rijden.

17 jan 2008 14:01
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Ik vind op het circuit rijden veiliger dan op de openbare weg.

17 jan 2008 15:19
Profiel WWW Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht Re: Beginners & Croix et Ternois
JorgoIJ schreef:
Naast alle GT3/GT2's en ge-race-prepde Porsches...

het type auto wil niet automatisch iets zeggen over de ervaring van de bestuurder ;)

gewoon rustig aan, dan breekt het lijntje niet :idea:
bovendien... eens moet de eerste keer zijn 8)

belangrijkste om te leren is dat je de lastwissel in de ophanging goed aanvoelt en hoe de auto daar op reageert en hoe dit te anticiperen

17 jan 2008 19:03
Profiel WWW
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht Re: Beginners & Croix et Ternois
JorgoIJ schreef:
Voorbereidingen alsvast getroffen: zaterdag ga ik een paar gebruikte Pirellis's (4mm profiel) ophalen om de eigen banden te sparen!

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Kan misschien dom klinken van mij, maar ik zou denken dat je beter met nieuwe banden kan leren dan met bijna versleten banden, zeker als het dan nog eens moest gaan regenen.

Voor de rest niet verder gaan dan je eigen grenzen, die liggen in de meeste gevallen nog heel ver van die van de wagen :wink:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

17 jan 2008 19:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Groningen
Bericht 
Paul, kom je met de RS? :D 8)

17 jan 2008 19:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht 
Weet precies wat je bedoelt. Het is voor mij de eerste keer. Aan de ene kant helemaal entousiast, aan de andere super veel twijfel over wat er allemaal kan gebeuren.
Ben wel een paar keer met Gert meegeweest het circuit op. Daar wel gemerkt dat het allemaal meevalt. Je moet zelf goed opletten en niet stoer gaan doen.

17 jan 2008 22:23
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Ach, het is simpel... Laat ik mijn verhaaltje even doen: ik heb een paar keer op een circuit gereden (en het is niet mijn ding, dat terzijde!)....

De eerste keer op een circuit was met mijn SC op Zolder. Onder de leiding van een ervaren instructeur, rustig aan de dag opbouwen. In het begin gingen we met 70 door de "dubbele bocht na het rechte stuk" (zegmaar de 2e en 3e bocht na het rechte stuk)... VRESELIJK hard ging dat, zweet in mijn handen, dat idee... Aan het einde van de dag gingen we er met 140 doorheen en was er nog niks aan de hand... Dat is in elk geval wat Paul bedoelt met dat de grenzen van je auto verder wegliggen dan die van jezelf.

Als je echter blind gaat "racen", omdat een Porsche toch vreselijk hard door de bochten kan, dan ga je hoogstwaarschijnlijk van de baan. Simpel. Je moet gewoon eerst leren rijden, en dat kan prima op zo'n dag. De meer ervaren rijders zullen rekening houden met de "beginners", en de beginners gaan elkaar echt niet voorbij steken.

Vergelijk het maar met karten: De eerste paar rondjes gaat het veel te hard en glij je alle kanten op. Daarna weet je (weer) hoe het werkt en kan je nagenoeg overal volgas :cheesy: ... Het enige wat je ff niet moet doen, is het botsen wat je in de karts wel doet :cheesy:

17 jan 2008 22:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
'93 964 C2 Cabrio
Bericht 
Bedankt voor alle opbeurende adviezen. Ik zal ze onthouden!

Tot snel!

18 jan 2008 10:43
Profiel WWW
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Ook de ervaren rijder wil nog wel eens de grindbak induiken.
Over de grenzen opzoeken gesproken. :mrgreen:
Wordt weer tijd voor een 911.
Gewoon gaan rijden en achter 1 aanrijden met ervaring,je ziet dan meteen waar de rempunten liggen,hoe je moet insturen etc.
En wat Jeroen zegt, gewoon rustig aan,op het eind van de dag zul je zien dat je met flink wat meer tempo over het circuit onderweg bent.

18 jan 2008 10:51
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
@RS-R - zeker. Grenzen leer je pas kennen als je er overheen gaat. :wink:

Eerst wat ervaring opdoen voor je naar Croix gaat helpt ook. Hoe meer je rijdt hoe beter het gaat. :idea: Duh.

Veel NPC leden zijn a.s. zondag op het TT-circuit in Assen (ik ook). Schrijf je gewoon in.

18 jan 2008 10:54
Profiel WWW
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
paSCal schreef:
Het enige wat je ff niet moet doen, is het botsen wat je in de karts wel doet :cheesy:

als dat nou het enige was ... :twisted: :lol: :wink:

18 jan 2008 11:29
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]