| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Voor wie zijn motor laat opwarmen alvorens weg te rijden http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=8778 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | 944 guy [ 09 mei 2006 23:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | Voor wie zijn motor laat opwarmen alvorens weg te rijden | |||||||||
Het verbaast mij telkens weer hoeveel mensen eerst hun motor 5 minuten laten opwarmen voordat ze weg rijden. Een tijdje geleden kreeg ik een tribologie lesje en had ik eindelijk het bewijs dat je direct weg moet rijden. Ik heb dit uitvoerig verteld op flat-6.net, en heb geen zin om deze lap tekst naar het NL te vertalen. Het kan altijd wel, dus als jullie engels vrij brak is dan kan ik nog even een nederlandse samenvatting geven. Viel spas!
|
Auteur: | ErikE [ 10 mei 2006 0:24 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Mooi epistel. Maar.... wat is het nou |
Auteur: | 944 guy [ 10 mei 2006 0:37 ] |
Berichttitel: | |
Ah, bedankt voor de aanwijzing. Je moet DIRECT wegrijden. Ook hierboven aangepast. |
Auteur: | Hansv [ 10 mei 2006 0:46 ] |
Berichttitel: | |
Ha, die Porschisten; Dat warmdraaien in stilstand niet goed is, is voor mij geen nieuws. Starten en meteen wegrijden is dat echter ook niet. Wat wijlen mijn oude vader (voormalig monteur van de oude stempel) mij heeft geleerd is; starten, gordeltje vast, radiootje aan, spiegeltjes checken, lichtjes aan en rustig wegrijden. Dat geeft de motor de tijd om voor de eerste last de olie fatsoenlijk rond te pompen. Warmdraaien gaat rijdend onder gematigde last het snelst. En is natuurlijk ook beter voor t'miljö.... |
Auteur: | MichM3 [ 10 mei 2006 0:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
...daar zou mijn vader zich volledig bij aansluiten...en jong geleerd, da's oud gedaan |
Auteur: | porscheware [ 10 mei 2006 8:39 ] |
Berichttitel: | |
Starten en meteen volgas is nog beter voor je motor (vooral in de winter) |
Auteur: | Retep [ 10 mei 2006 9:39 ] |
Berichttitel: | |
Kijk, hier kan ik wat mee. Er zouden er meer moeten zijn die hun beweringen over techniek wetenschappelijk en in het Engels onderbouwen! Thanx! |
Auteur: | Jort [ 10 mei 2006 10:13 ] |
Berichttitel: | |
Zij die hun gebruikershandleiding hebben gelezen, weten al langer dat je de auto niet stilstaand moet warmdraaien. Staat er duidelijk in. |
Auteur: | 944 guy [ 10 mei 2006 11:16 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Toch lees ik regelmatig dat iemand zegt van 'toen ik mijn auto liet warmdraaien...'. Het is naar mijn mening ook gewoon algemene kennis maar bij sommigen is het blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen. Vandaar deze post |
Auteur: | patrick911 [ 10 mei 2006 11:41 ] |
Berichttitel: | |
Tja, niet starten is nog beter.... Ik vraag me van dit soort dingen toch af wat de impact nou echt is; slijt de motor nou echt zoveel meer? En dan, wat is slechter?: - starten, de garage uit. motor uit, de garage sluiten, starten, wegrijden; - starten, de garage uit, stationair laten draaien, wegrijden Wanneer is een stukje rijden te kort? Moet je altijd (mits goed warm natuurlijk) even flink doorgassen om alle vuil deeltjes weg te krijgen? En wat is daar dan de impact van? Nou geef ik in het begin wat dotjes gas om de motor niet af te laten slaan in combinatie met handgas om toerental goed te houden, dus echt stationair loopt 'ie zowiezo zelden, maar zo zullen er vast wel zaken zijn die in theorie slecht(er) zijn voor je motor; Zo is ook bekend dat het slecht is om je auto in de versnelling met ingedrukte koppeling te houden bij wachten (bij verkeerslicht of in file), maar een versnellingsbak slijt ook meer bij meer schakelen.... |
Auteur: | maurice [ 10 mei 2006 12:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Leuk verhaal. Echter zoals hierboven gesuggereerd is het iets genuanceerder. Een motor die 24 uur heeft stil gestaan heeft nagenoeg geen smering en die komt alleen op gang door de oliepomp te laten draaien. De ronddraaiende delen verspreiden de olie overigens ook nog verder. Dus volgens mij ook eerst een 30 seconden stationair draaien en dan rustig wegrijden om zo geen belasting op ongesmeerde delen te veroorzaken. (In de vliegtuigindustrie werkt dat ook zo bij de propeller kisten)
Het motorblok zuigt lucht aan als het afkoelt en neemt daardoor vocht mee naar binnen. Dit vocht wil je zo snel mogelijk kwijt en dat kan alleen als de motor goed warm wordt (lees dus olie). Verzuim je dit dan zal je op een gegeven moment een enorme mayonaise aantreffen in het motorblok en het moge duidelijk zijn dat dat geen smering biedt. Een fors motorblok als een Porsche heeft al gauw 20 tot 30 kilometer nodig om volledig op temperatuur te komen. De oliedruk meter is nog de beste aanwijzing wanneer de olie op temperatuur is. Door de dunner wordende warme olie zakt de oliedruk bij stationair. Dus als je oliedrukmeter netjes naar beneden loopt bij stationair, en ook vlot de veranderingen op het gas volgt, kun je er van uitgaan dat de olie en dus het hele blok warm is. |
Auteur: | patrick911 [ 10 mei 2006 12:28 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Thanks. Dat is een goede aanvulling.
Ik zal mij wel aan de 20 tot 30 km moeten houden (en da's geen probleem), want mijn T-tje is niet uitgerust met een oliedrukmeter.... tja, instappertje he? |
Auteur: | maurice [ 10 mei 2006 12:32 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Een beetje ervaren rijder voelt het ook wel aan de souplesse van het blok. Maar ik weet uit ervaring dat een groot motorblok zoals in een P die afstand wel nodig heeft om goed warm te worden en alle vocht te verdrijven. Af en toe eens een korter ritje kan geen kwaad, zeker in het zomerse seizoen niet. Maar wissel het in ieder geval af met regelmatig wat langere ritten. |
Auteur: | ingo [ 10 mei 2006 12:33 ] |
Berichttitel: | |
Starten en meteen wegrijden is mij ook verteld. Ik start altijd met handgas maar gooi dat er zo snel mogelijk (na 1 a 2 km) al vanaf. Dan draait-ie stationair zo rond de 1000 toeren. Of kan ik dat handgas er beter wat langer op laten staan totdat de motor echt op temperatuur is?? |
Auteur: | maurice [ 10 mei 2006 12:37 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Als de motor na 1 a 2 km netjes rond loopt kan je het handgas er rustig af halen hoor. Warmlopen doet ie daarna vanzelf wel tijdens het rijden. Het handgas is meer om de motor even wat extra fut te geven bij de koude start. |
Auteur: | patrick911 [ 10 mei 2006 12:44 ] |
Berichttitel: | |
Handgas is inderdaad puur om (als ie koud is) het stationair toerental op een goed niveau te houden. Ik doe het er meestal af zodra ik bij een verkeerslicht merk dat ie stationair lekker loopt. Dus het er langer op laten staan heeft volgens mij niet echt zin, maar kan geen kwaad. |
Auteur: | ome piet [ 10 mei 2006 13:35 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
En dat dacht ik vroeger dus ook.... tot ik een boot kocht met 2 gereviseerde Mercruisers a 370 pk.. er werd me duidelijk te verstaan gegeven dat de 1e minuut de motoren op 2500 toeren gehouden moesten worden om maximale smering te waarborgen |
Auteur: | MS964 [ 10 mei 2006 13:42 ] |
Berichttitel: | |
En kun je direct de snelweg oprijden en direct 140 gaan rijden (ong. 3500 toeren)? Of kun je beter de eerste paar minuten rustig 120 gaan rijden? |
Auteur: | maurice [ 10 mei 2006 13:42 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Zijn wel iets andere motoren qua opbouw en daar is de smering in zo'n motor op aangepast, maar het principe blijft hetzelfde. Eerst de smering op gang brengen en dan pas belasten. Bij hele grote scheepsdiesels gaat vaak eerst een oliepomp aan de slag en kan de machine pas na enige tijd gestart worden. |
Auteur: | patrick911 [ 10 mei 2006 13:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Laat Koosie het maar niet horen Misscha. Foei, 140 ! On topic: ik probeer tot ie warm is altijd rond of onder de 3000 te blijven. Dat is voor de 206 voorgeschreven, maar voor de 911 heb ik geen idee. Is inmiddels 'n gewoonte geworden. |
Auteur: | wolf [ 10 mei 2006 13:53 ] |
Berichttitel: | |
Mijn instructieboekje zegt slechts: eerste 5 minuten onder de 4500 toeren blijven. |
Auteur: | ome piet [ 10 mei 2006 13:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Mwah.benzine V8 van GM..zitten ook in auto's hoor... |
Auteur: | Jort [ 10 mei 2006 14:15 ] |
Berichttitel: | |
Engelstalige Porsche manual: "Never leave engine idling. When starting engine, be ready to drive immediately. Maintain moderate speed until engine is warm." "Do not let engine idle to warm it up. After starting, drive vehicle at moderate speeds and with gradual accelerations. Avoid high rpm and full throttle operation until the engine has reached normal operating temperature." Lijkt me niet meer dan duidelijk. |
Auteur: | MS964 [ 10 mei 2006 14:17 ] |
Berichttitel: | |
Blijft de vraag: wat zijn moderate speeds en wat is high rpm? 140 lijkt me 'moderate speed' toch....? |
Auteur: | maurice [ 10 mei 2006 14:20 ] |
Berichttitel: | |
Beetje verkeerd begrip eigenlijk 'moderate speed'. 60 km/u is een erg moderate speed maar als ik dat in zijn eerste versnelling doe zegt mij iets van binnen dat het niet goed is. Zoals hierboven vermeld is het zorgen dat de toeren onder de 3000 blijven denk ik veel reeeler |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |