Auteur |
Bericht |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Help: 993 of 3.2
...was gisteren langsgegaan bij Porsche Hermens in Lanaken ( www.hermens.be) om een kijkje te nemen voor een blauwe 3.2 van '86. De wagen bevelt me enorm en verkeert in ongeziene prachtstaat.
Naast deze 3.2 staat echter een polar zilvere 993 c2 te koop (staat niet op z'n site, foto's zijn van andere zilvere 993). Ook deze bevalt me enorm want een 993 staat al lang op "m'n lijstje" en deze heeft de opties en look die ik graag ooit zou willen.
Ik twijfel dus enorm tussen beide en weet echt ni welke te verkiezen. Daarom zou ik graag van jullie wat raad krijgen. Ik weet wel dat het steeds op een persoonlijke keuze aankomt en dat de 993 recenter is en waarschijnlijk de betere keuze...maar daar gaat het niet zo direct om. Ik zou willen vernemen of er echt lichtjaren verschil zit tussen beide of dat de 993 gewoon een uitgerijpte, ultieme versie van de 3.2 is.
De 911 zal dienen als 3de wagen (max 10k km per jaar, enkel in de zomer en bij goed weer). Welke van beide biedt mij het meeste (rij)plezier? Is de oude een pak luider dan de nieuwere? Ik zoek echt de sensatie van een luchtgekoelde. Beide wagens hebben het origineel uitlaatsysteem en zijn verlaagd (OEM sportophanging op de 993).
Graag wat reacties van jullie...welke zouden jullie kiezen?
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
06 feb 2006 1:09 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Kan beide heel mooi zijn Mich , is wel een afweging die je niet zó vaak hoort...zit ook nog wat tussen...
Zowel qua...
|
06 feb 2006 7:22 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Help: 993 of 3.2
persoonlijk 993. Moderner, anders rijden. Zoals gezegd, zeer persoonlijk.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 feb 2006 7:53 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
993 zonder twijfel !
dat wordt namenlijk DE klassieker van de toekomst.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
06 feb 2006 7:56 |
|
|
ECT
|
Ik zou gaan voor de 993. Had een tijdje geleden de keus om te kiezen tussen een 964, 993 of 996.
Bij de keuze keek ik naar drie dingen:
1. Styling.
2. Techniek en rijprestaties.
3. Betaalbaarheid, marktwaarde en onderhoud.
ad. 1. Styling:
Dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik en andere Porsche puristen, de 993 qua styling gewoonweg perfect- alles in de juiste verhoudingen. Zo is de belijning van de kont en achterspatschermen prachtig en uniek. "Form follows function"
ad.2. Techniek:
Zoals je weet is de 993 de laatste luchtgekoelde versie en is technisch gezien goed uitgerijpt ten op zichte van voorgaande series; qua motoriek en compleet nieuw onderstel. Heb zelf een 993 met Varioram. Deze motoren staan ook bekend om hun bedrijfszekerheid.
Geluid vind ik t.o.v. de voorgangers wat braafjes, maar daar kan je RSR-Mufflers onderzetten met een prachtige sound. Vlak bij jou in de buurt heb je Carnewal die ze plaatst ( http://www.carnewal.com).
ad.3. Marktwaarde
De 993 is een van de laatste luchtgekoelde versies waarvan er minder op de markt zijn dan zijn opvolger de watergekoelde 996. Voor Porsche fanaten / puristen blijft de 993 daarom een zeer gewilde auto. Vergelijk de prijzen maar eens tussen een 993 en een jongere 996. Een 3.2 is zeer zekers een mooie auto, maar als je het beste wilt van luchtgekoelde techniek, onderstel en rijprestaties zou ik voor een 993 gaan.
Voordat je tot een keuze komt lijkt het me verstandig met alle 2 types een testrit te maken.
Succes!
|
06 feb 2006 8:07 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Zoals gezegd: een keus die niet zo vaak voorkomt. Twee modellen met een leeftijdsverschil van 10 jaar. Daar zit inderdaad nogal wat tussen, waaronder een 964, en een aantal euro's....
Persoonlijk: de 993. Vervolmaakte klasse en degelijkheid. Maar een 3.2 is ook een puike auto.
|
06 feb 2006 8:08 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Erwin , we denken weer hetzelfde..
|
06 feb 2006 8:55 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Help: 993 of 3.2
De 3.2 geeft IMO meer sensatie als de 993 zeker als het 'maar' een auto voor 'erbij' is
Ga je de 911 echter als 2de of eerste auto gebruiken - dan zou ik geneigd zijn om toch voor een 993 te kiezen of een 964
|
06 feb 2006 9:31 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Als dit echt zo is, zou ik geen € 10.000 of € 15.000 meer uitgeven voor een 993.
Maar om zeker te zijn, gewoon even met allebei rijden.
Langs de andere kant, als je een goede 3.2 koop kan je weinig verkeerd doen IMHO.
Prijzen hebben zowat hun dieptepunt bereikt, en zijn goed op weg naar de oldtimer status.
Nog enkele jaren, en de grootste ergernis van een Porsche waar weinig mee gereden word, valt weg. Dure verzekering en verkeersbelasting. Dit speelt ook alleen maar in het voordeel als je hem ooit wilt terug verkopen.
Zoals Jurgen en Er al aangaven, waar zit de 964 in gans deze discussie, of is dit gewoon geen optie?
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
06 feb 2006 9:32 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Ik rijd zelfs dagelijks in mijn 3.2; geen enkel probleem. Voor mij werd de keuze bepaald doordat het budget minder werd (he he eindelijk rond per 01-01-2007). Geen problemen, beetje spartaans; volop genieten.
_________________________________________ Got coffee?
|
06 feb 2006 9:59 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Ik ben zelf niet zo heel erg weg van de harmonicabumpers. Dus ik zou altijd voor de 993 gaan. Maar als je de 3.2 qua looks mooi vindt, en het wordt idd een 2e of 3e auto, waarom niet voor de 3.2 gaan? Lekker puur rijden, nog wat meer werken, een hoger hobby-auto gevoel. Wordt het je 1e auto: wellicht de 993.
|
06 feb 2006 10:05 |
|
|
LuKe
Zuid-Limburg(B)
|
Re: Help: 993 of 3.2
Hermens, dat is hier een paar honderd meter verder, goede wagens naar wat ik weet, onderhoudsbeurten weet ik niet zo...
grijze 993, zal deze zijn, verkoopt de zoon dacht ik
Porsche 993 carrera2 3600cc.
bj:1995
opties;airco,schuifdak,volledig donkerblauw leder int.,17"Cupvelgen,radio-cd met afstandsbediening,orginele sportophaning,achterruitwisser,enz...FULL OPTION
wagen verkeert in uitmuntende staat
de blauwe 3.2 ziet er ook prima uit, is nog zaterdag gaan proefrijden met n klant in deze wagen...
_________________________________________ LuKe's force.....it is a 718 Boxster S ! (ex-944S2 ex-987 Boxster S)
|
06 feb 2006 11:09 |
|
|
John
Cayenne
|
Gek heh, en die vind ik nou weer zo echt puur en 911.
|
06 feb 2006 11:14 |
|
|
912
|
Die 3.2 is wel een mooie...
Prachtige kleur en interieur.
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
06 feb 2006 11:17 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Moeilijke keuze hoor; niks zo persoonlijk als smaak ook.
Een dik half jaar terug zou dit voor mij niet eens een keuze zijn geweest. Nu begin ik echter die 3.0 en 3.2 modellen steeds mooier te vinden...
Succes met je (luxe-) probleem !
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
06 feb 2006 11:21 |
|
|
ECT
|
Ik heb even op de Hermens-site gekeken, maar 140.000 km voor een auto van 1986 (=20 jaar oud) vind ik wel extreem laag!
Mijn wenkbrauwen gaan vanzelf fronzen...
Kijk de historie van de wagen goed na a.d. hand van registraties en onderhoudsboekje.
|
06 feb 2006 11:23 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Tsja, een luxe keuze! Het zijn alletwee nette auto's zo op de foto te zien.
Met beide auto's kun je in mijn ogen weinig fout doen, gaat inderdaad om de emotie en wat je in de auto zoekt. Verder zul je een aardig zakcentje overhouden als je voor de 3.2 gaat, ook niet verkeerd. Met een 3.2 valt prima te leven als hobby/3e auto. De mijne is al wat ouder dan een 3.2, maar heeft me altijd veilig door vakantie- en weekend tripjes door o.a. Italy en Duitsland geloodst, nooit een enkel probleem gehad. Ik stap iedere keer weer met een grote grijns in en uit de auto. Maar het rijden is spartaans, ik houd daar wel van. Geloof echter wel dat een 1986 al de G50 bak heeft, welke veel makkelijker schakelt dan de 915 die ik heb. Verder is een 3.2 nog snel genoeg, vergis je niet! Onderhoud is ook te overzien. Verder zijn er fiscale en verzekeringsvoordelen zoals Paul al aangeeft aan een 3.2. Het blijft een vraag wat je zoekt in de auto. De 993 is superieur in de techniek en prestaties en zeer mooi qua styling. De 3.2 levert veel betrouwbare luchtgekoelde boxer emotie per Euro. Op beide auto's zul je niet veel meer afschrijven, dat is ook altijd mooi meegenomen.
Ik doe de mijne nooit meer weg, maar als ik hem ooit inruil, dan voor een mooie 993 (heb nog nooit in een 993 gereden, misschien is dat maar beter ook...!) Dit om je te helpen in je keuze!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
06 feb 2006 11:29 |
|
|
LuKe
Zuid-Limburg(B)
|
heeft wel vaker van die wagens staan hoor, met OHB, heeft laatst nog een 3.2 gehad met die kms en een 964 van '90 met 85000 km, Frans en Tony weten de wagens wel uit te halen......
_________________________________________ LuKe's force.....it is a 718 Boxster S ! (ex-944S2 ex-987 Boxster S)
|
06 feb 2006 11:34 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
merci voor de input alvast van iedereen...
@ Luke: inderdaad, dat zijn de wagens..maar de foto van de 993 is verkeerd. Degene waar ik op val is verlaagd met de sportophanging en heeft blauw leder, geen zwart zoals op die wagen. Waarschijnlijk heeft hij niet de moeite genomen om nieuwe foto's te maken en heeft hij iets van 't archief bij deze auto geplaatst. De 3.2 is wel exact de auto zoals die bij hem staat.
@ iedereen: een 964 behoort niet tot mijn keuzes. Op dit moment wil ik alles overwegen van "klassieke porsches" (2.2s tot en met 3.2) ofwel de 993 omdat ik dit ook de ultieme 911 vind. Ik was eigenlijk van plan een "klassieke" te kopen en had m'n oog op een 3.0sc gelegd maar dan zag ik deze perfecte 3.2. En door te 3.2 te gaan bezoeken zag ik die 993 staan => vandaar de twijfel. Ik heb ergens schrik over een paar jaar misschien zo'n zuivere 993 ni meer te kunnen vinden. Langs de andere kant zou het spijtig zijn om de 3.2 over te slagen en meteen voor de 993 te gaan.
Blijkbaar zijn jullie vrij overtuigd om de recenter te kiezen...
één ding is zeker: die 3.2 gaat daar ni lang staan: die is echt héél mooi!!!
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
06 feb 2006 11:36 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Alles van historiek perfect in orde...Hermens heeft goede naam en correcte prijzen. De 3.2 is wat aan de hoge kant maar soit..voor die toestand
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
06 feb 2006 11:41 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Dán moet je de 3.2 gaan halen...mooie 993's zijn er over een aantal jaren heus nog wel te vinden, zijn praktisch allemaal liefhebbers die erin rijden, dus nu mooi , over een paar jaar nog mooi, althans 90%
|
06 feb 2006 11:41 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Grootste verschil tussen een 993 en een 3.2 is het feit dat de laatste veel spartaanser is, er zit ook een behoorlijk snelheids verschil tussen beide, mijn 993 voelt echt veel sneller aan dan mijn ex 3.2 waarbij ik wel moet vermelden dat mijn 993 een beetje getuned is en mijn ex 3.2 een kat had en een G50 bak.
Qua rijplezier scoren ze beide gelijk, een 993 rijdt in grote lijnen gewoon gemakkelijker als een 3.2. Bij de 3.2 moet je meer uit de kast halen bij snel bochten werk, een 993 is veel meer foolproof en heeft stuurbekrachtiging.
Qua looks is er ook een groot verschil maar dat kun je zelf goed beoordelen.
Kortom er zitten geen lichtjaren verschil tussen beide auto's de 993 is eerder de zeer uitgerijpte versie. Rijplezier bieden ze zoals gezegd beide bij een testrit zal blijken welke jou het meeste aanspreekt. De oude is zeker niet luider als de nieuwe al heeft een 3.2 wel veel meer windgeruis als een 993.
En misschien wel het belangerijkste: ze bieden beide de echte sensatie van een luchtgekoelde.
Heb je al in de 3.2 gereden? zal iig een hele stap zijn van een 996 naar een 3.2, in vergelijking met een 996 is een 993 al spartaans laat staan een 3.2, ben benieuwd naar je bevindingen.
|
06 feb 2006 11:42 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Ik lees aan alles dat die 3.2 heel wat met je doet en ik denk ook wel terecht. Biedt denk ik de meeste fun per Euro. Maar een 993 is de ultieme evolutie van de luchtgekoelde 911, zeer snel, technisch perfect en erg mooi. Nogmaals, voor beide valt heel veel te zeggen en beide zou een zeer goede keuze zijn denk ik. In mijn ogen is er maar een oplossing, met beide gaan rijden, kijk wat je het leukste/lekkerste vindt rijden, do the maths en maak de keuze waar jij je happy bij voelt. Succes en hou ons op de hoogte!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
06 feb 2006 11:43 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Of je maakt een package deal en koopt ze alletwee als je echt niet kunt kiezen!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
06 feb 2006 11:44 |
|
|
LuKe
Zuid-Limburg(B)
|
da klopt, is de foto die op kapaza staat, heb ik gewoon overgenomen...zal idd geen nieuwe foto's hebben gemaakt....
_________________________________________ LuKe's force.....it is a 718 Boxster S ! (ex-944S2 ex-987 Boxster S)
|
06 feb 2006 11:44 |
|
|