Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 08 apr 2025 17:49

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Hoe te gebruiken?! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Hoe te gebruiken?!
Zoals jullie hebben kunnen volgen, heb ik een 964 carerra 2 gekocht. :D

Nu ben ik altijd erg zuinig op mijn bolides, en voor deze in het bijzonder.
Uiteraard is het voor mij logisch om hem warm te rijden. Echter....
Hoe rijden jullie hem warm :!: :?:

Wanneer is hij warm, waar staat de olietemp dan :?
Tot hoeveel toeren rijden jullie om hem warm te rijden (3000 :?: )

Wat doen jullie verder om hem in topconditie te houden?

CJ

16 jul 2006 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Hoe te gebruiken?!
CJ schreef:

Gewoon, rustig. Niet teveel toeren, geen volgas.

Citaat:
Wanneer is hij warm, waar staat de olietemp dan :?

Je ziet hem eerst tot boven de "8 uur" gaan, dan komt deze weer een stukje terug (thermostaat open) en dan weer terug tot net onder de "8 uur".

Citaat:
Tot hoeveel toeren rijden jullie om hem warm te rijden (3000 :?: )

Beetje oplopend. In de eerste kilometers eigenlijk nauwelijks boven de 2.000 toeren. Dan verder tot zo'n 3.000-3.500 toeren.

Citaat:

Ik hou haar in topconditie door niet te bezuinigen op onderhoud. En door ook af en toe eens de auto de sporen te geven.

16 jul 2006 12:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
M140i
Bericht Re: Hoe te gebruiken?!
CJ schreef:
Nu ben ik altijd erg zuinig op mijn bolides, en voor deze in het bijzonder.
Uiteraard is het voor mij logisch om hem warm te rijden. Echter....

Ik denk dat voor iedere auto gezond is: na het starten even stationair laten draaien (20 seconden) en dus níet direct wegrijden... Vervolgens tijdens het opwarmen niet meer dan 50% van het maximum toerental gebruiken, en geen volgas gedurende de opwarmfase. Zelf rijd ik altijd gedurende minimaal 20 minuten op deze manier. Het is wellicht wat overdreven, want olie met een temperatuur van 60 graden heeft reeds 98% van zijn smerende eigenschappen, maar het kan in ieder geval geen kwaad om het zo rustig aan te doen.

CJ schreef:

Elk jaar een onderhoudsbeurt en uitsluitend originele onderdelen gebruiken, en de auto zo schoon mogelijk houden (in ieder geval vogelpoep onmiddellijk verwijderen). Dit houdt ook in: elk half jaar de auto polijsten met Meguiars, in de Meguiars was zetten en verder volledig detailen

16 jul 2006 12:52
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Enige advies dat ik je nog kan geven? Bij het starten geen gas geven of direct het toerental laten opzwiepen.
Bij het starten is er namelijk nog niet overal olie en smeert de motor zich niet zo goed, alleen met wat achter is gebleven. Daarnaast is de olie stroperiger en smeert deze sowieso niet zo denderend.

Mijn buurman start zijn peugeotje dus altijd met volle gas. Benieuwd wanneer hij een keer de fiets moet pakken...
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

16 jul 2006 13:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
thijzer schreef:
Enige advies dat ik je nog kan geven? Bij het starten geen gas geven of direct het toerental laten opzwiepen.
Bij het starten is er namelijk nog niet overal olie en smeert de motor zich niet zo goed, alleen met wat achter is gebleven. Daarnaast is de olie stroperiger en smeert deze sowieso niet zo denderend.

Mijn buurman start zijn peugeotje dus altijd met volle gas. Benieuwd wanneer hij een keer de fiets moet pakken...

Nou niet dus, in termen van dragend vermogen is dikke olie juist koningen ;)
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=8778 lees dit maar es.
Probleem is dat de pomp die dikke bende niet rond kan pompen en dat je daarom niet flink mag gassen (koude motor), maar wel flink genoeg om voldoende druk te creëren. Het beste is om tegen het max koppelpunt aan te gaan rijden (3k-3.5k toeren), dan warm je snel op, maakt de pomp lekker toeren, en vernaggel je de motor nog niet!

16 jul 2006 16:09
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]