Dankzij de Christenfundamentalisten… sorry, ChristenUnie te koop:
Porsche 964 Carrera 4.
Tot eind vorig jaar was de planning dat ik nog jaren in deze auto zou rijden. Helaas is de fiscale aantrekkelijkheid vanaf 2010 verdwenen, waardoor ik besloten heb over te gaan naar een waterkoker…
Doordat de 964 bij mij dienst deed als dagelijks vervoer is de auto technisch in zeer goede staat en is deze ook onderhouden met het oog hierop. Zaken die moesten gebeuren zijn iha ruim aangepakt omdat ik de auto toch nog jaren zou rijden. Een voorbeeld: in 2008 was de airco lek, toen is meteen het verwarmingssysteem meegenomen (zoals b.v. de aanjagermotor die bij oudere 964’s nog wel eens irritant wil gaan piepen).
Optisch:
De auto is zowel van binnen als van buiten in zeer goede staat. In 2008 (wegens vandalisme) nog volledig gespoten in de originele kleur (Amazonegroen, m.i. de mooiste kleur voor een 964) en ook de voorruit is vervangen vanwege steenslag. Binnenin is alleen het dashboard bovenop niet meer perfect (het leer is gekrompen door de leeftijd waardoor het niet meer netjes zit). Stoelen (Rafleer, zwart) vertonen nauwelijks gebruikssporen en zijn in 2008 nog volledig behandeld met Connoly hide feed. Stoelen zijn volelectrisch, stoelverwarming functioneert echter niet meer. Mattenset is in 2007 nog vervangen door origineel Porsche mattenset. Velgen zijn origineel Porsche Cupvelgen 17”, afkomstig van de turbo (dus 9J achter). Velgen zijn laatstelijk in 2009 nog gecontroleerd op slagen en bij één velg is ook richten noodzakelijk geweest en dit is (uiteraard) ook uitgevoerd. Velgen zijn in 2006 gespoten en zien er gewoon netjes uit.
Technisch:
Motor: recentelijk nog de prestaties gemeten met Racelogic performancebox. Deze 964 scoort beter dan begin jaren 90 in de tests werd gescoord. Loopt dus gewoon heel gezond. Auto heeft 290.000 km gereden, maar wel vooral snelwegverkeer. Heeft relatief weinig geleden dus, wat wel blijkt uit de prestaties. Wel is de motor inmiddels gaan zweten. Dit is op te lossen door de motor opnieuw “in te laten pakken”, maar gelet op de kosten heb ik besloten om dat aan te pakken als een revisie nodig mocht zijn. Voorlopig is dit nog niet het geval en ik ken gevallen waarbij dat pas bij 400.000 km nodig was.
Remmen: volledig gereviseerd in 2006, klauwen zijn toen geel gespoten en tevens zijn geboorde remschijven gemonteerd, alsmede Pagid blauw remblokken, stalen leidingen en Castrol SRF remvloeistof. Daarmee is de 964 ook zeer geschikt om af en toe op het circuit te rijden (zelf doe ik dat graag, maar wegens tijdgebrek slechts zo’n 15 ronden Nordschleife af kunnen leggen en de laatste keer was in 2007 tijdens een PF minimeeting).
Onderstel: H&R rood + gele Koni’s gemonteerd in 2006. Carbon veerpootbrug. Auto rijdt daarmee nog steeds comfortabel genoeg voor iedere dag, maar ook zeer strak.
Diversen: zoals gezegd in 2008 airco aangepakt (compressor is in 2006 gerepareerd, in 2008 is grofweg de rest vervangen (en geschikt gemaakt voor R134a) en tevens het verwarmingsysteem onder het dashboard aangepakt (monteur moest er toch zijn…), alsmede de verwarmingsmotor achter op de motor). Uitlaat is in 2006 voorzien van een lege kat + cuppijp. De laatste demper is in 2008 vervangen door een nieuwe demper van roestvrijstaal. Hitteschilden van de motor zijn in 2008 vervangen. Druksensor remsysteem is in 2008 vervangen. In 2007 zijn rubbers vervangen van de kofferbak wegens lekkage. Toen zijn ook meteen de deuren voorzien van nieuwe folie binnenin. Ook in 2008 de tweede klok van links vervangen wegens bekend bladderen van controlelampjes. In 2007 zijn aandrijfassen achter vervangen. 2006 is dubbele stroomverdeler volledig vernieuwd. Eind 2008 nieuwe accu (Bosch). Dynamo is bij 180.000 km vernieuwd (voordat ik de auto kocht). Tweemassavliegwiel van Luk gemonteerd voordat ik de auto kocht.
Auto is voorzien van cupspiegels (origineel). Is verder full-option (enige ontbrekende optie van betekenis is cruisecontrol), dus schuifdak/airco, volelectrische stoelen. Rafleer. Volledig leer (dus ook dashboard, middenconsole, deuren in leer). Boordcomputer.
Auto rijdt goed, trekt niet naar links of rechts, zowel op snelweg als met remmen. Is eind 2008 voor het laatst gecontroleerd op uitlijning (geen wijzigingen noodzakelijk). Staat op Michelin PS2 met N(3)-codering. Eventueel mee te leveren winterwielen (origineel Porsche velgen, met Conti TS790V met N(0)-codering, hetgeen voor winterbanden bijzonder is). Onderhoud in de periode dat ik de auto had (vanaf september 2005, kilometerstand 185.000) vrijwel volledig uitgevoerd door Rennsport te Breda, daarnaast Schmidt Oss en Porsche Centrum Eindhoven. Tot 125.000 km is de auto onderhouden door Porsche Centra in Duitsland. Tussenliggende periode is de historie minder goed vastgelegd, hoewel ook uit die tijd het merendeel bekend is, de auto in ieder geval zijn beurten heeft gehad en noodzakelijk onderhoud in ieder geval niet is overgeslagen.
Auto is verder voorzien van bluetooth handsfreekit, cd/dvd speler met scherm (zie fotoboek), ingebouwde navigatie van Panasonic en er zit een fatsoenlijke installatie in (niet de topinstallatie waar ik ooit over schreef, die gaat in de 996). Voor iemand die niets aan navigatie heeft in de Porsche wordt tevens een los scherm meegeleverd van Panasonic, zodat deze in iedere auto ingebouwd kan worden. Of de hele boel eruit met korting…
Kortom: geen verzamelaarsauto (met bijbehorende prijs), maar wel een liefhebbersauto, waar ik de afgelopen 3,5 jaar met veel plezier in heb gereden, die mij nooit in de steek heeft gelaten en waar ik jaarlijks ruim 30.000 km mee heb gereden, waarvan het overgrote deel snelwegkilometers.
Verder heb ik geprobeerd de auto zo eerlijk mogelijk neer te zetten met zowel de positieve (teveel om te herhalen) als de enkele negatieve punten (hoge kilometerstand, zweten motor, dashboard bovenop). Ik hou er zelf ook niet van om het halve land door te rijden om een compleet andere auto aan te treffen dan is omschreven.
Auto mag uiteraard worden gekeurd.
Auto heeft geen zichtbare schade gehad, wel links achter het scherm aangereden (zie foto in album) en krassen over de auto. Dat heet in advertentietaal dat de auto schadevrij is.
Voorts ben ik zodanig zeker van de staat van de auto dat garantie bespreekbaar is.
Voor gedetailleerde info of gerichte vragen: pb.
Meer foto's: zie album.