Indien de tijd het me toelaat, volg ik de markt een beetje hier in de U.K. betreffende de 911 carrera 3.o.
We zijn, in samenwerking met Porsche Cars Great Brittain, Porsche AG en Porsche Club GB een beetje een naslagwerk aan het het schrijven over de
carrera 2.7
carrera 3.o
en de
1976 carrera 2.7RS homologatie voor de Duitse en Zwitserse Markt.
De aangeboden wagen is gebaseerd op een carrera 3.o coupe maar is nadien omgebouwd met turbo 3.3 panelen en spoiler.
Er is slechts een officiele "sonderwunschabteilung" bij Porsche sinds 1981 dus indien de wagen bij Porsche werd omgebouwd- en dat betwijfel ik- is dat ofwel door
*een garantieclaim
*een vriendendienst via de prototypen afdeling
Ik heb het erge vermoeden dat de wagen, op een gegeven moment, gewoon is omgebouwd en aangezien geen concrete bewijzen voorhanden zijn, wordt er een beetje creatief omgesprongen met de marketing info.
Nu, een carrera 3.o is toch wel een leuke wagen om door de touren te jagen: het cam-effect by 4200 rpm, 6 bolt light flywheel en het lichte gewicht (mijn factory targa staat met 10l benzine, origineel reserverwiel, boordmateriaal enz enz op 1113 kg) maakt dat een hongerige, lichte kilometervreter is. Blueprinting, gasflowing, SSI en een RSR uitlaat maakt dat we voor een 225 pk ijveren.
Indien ik niets anders deed dan pendelen tussen, zeg maar Berlijn en Muenchen, dan zou ik een comfortabele GT kiezen zoals de turbo. Indien ik een kick krijg om de kleine wegeltjes te verkiezen, neem ik ELK moment de non-turbo. in de jaren 1975-177 was de carrera 3 de snelste non-turbo Porsche...
De originele 3.o liter turbo had een carrera 2.7/carrera 3.o spoiler met een additionele grill voor de oliekoeler (en indien met airco: de airco condenser):
De 3.3 turbo had de "teatray" spoiler aangezien hier de intercooler was geintroduceerd.
all the best,
Bert