Switch to full style
Als je je Porsche wilt verkopen, laat het hier dan weten. Lees wel eerst de spelregels in het TKA gedeelte!
Plaats een reactie

wie kent deze porsche?

26 mei 2008 18:01

http://www.debock-porsche.nl/auto/1310.htm

26 mei 2008 19:51

niemand???

26 mei 2008 19:53

denk het niet (maar geeft het ff iets langer dan een paar uur).................moet wel zeggen dat ie er lekker uitziet.



John
Laatst bijgewerkt door John op 26 mei 2008 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.

26 mei 2008 19:53

lekker groen dat wel 8)

26 mei 2008 20:05

Wat betreft bij een aankoop van deze auto wat is verder belangrijk te doen?

26 mei 2008 20:21

Dit heb ik maar even voor je "geleend"uit een ander topic!
Lees ze!

yohanv schreef:lijstje van PaSCal ->
Orientatie

Algemene orientatie

• Wil je een coupe, cabrio of een targa
• schuifdak ?
• Schakelbak of tiptronic (bij een 3.2 - > 915 bak of G50 bak )
• C4 of C2 (in geval van de nieuwere wagens)
• Welke kilometerstand vind je aanvaardbaar!!!!

• MOET de wagen schade/ongeval vrij zijn?, of waar liggen je grenzen
• Wil je perse een orgineel NL (BE) auto
• "Orgineel" of mag hij aanpassingen hebben, let hier goed op. (Kleur,stoelen,stuur,spoilers etc.)
• Eventueel ombouw? (SC :arrow: 3.2, 3.2 :arrow: 964 etc)
• Wel of geen (volledige) historie (laatste jaren het boeiendst)
• In geval van historie bekend: Is er in de laatste periode goed onderhoud gepleegd. Per model is dit verschillend bij welke km stand bepaald onderhoud is te verwachten)

Interieur

• Interieur kleur
• Volleder of niet?
• Airco of niet?
• Audio?
• Navigatie?
• Telefoon/carkit?
• Airbags?

Exterieur

• Exterieur kleur
• Wel of geen vaste spoiler
• 3e remlicht ?
• Cupspiegels of niet
• Wel of geen achterwisser ?
• voorkeur voor welke velgen, of welke zeker niet


Kosten

• Onderhoudskosten (Is voorheen goed onderhoud gepleegd)
• Verzekrings kosten
• Brandstof
• Wegenbelasting/Houderschapsbelasting
• Is ontbrekend (en/of certificaat) alarm Installatie vereisd?  Inbouwkosten
• Vereiste stalling?  evt stallingskosten


Bezichtiging/Proefrit

Tips:

• Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!
• Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
• Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
• Neem een magneetje mee als je twijvelt aan evt schade, om zo evt grote plekken plamuur te traceren. (Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium!)
• Neem een zaklamp mee om evt op de donkere plaatsen te kunnen controleren.



Checlist voor de proefrit:

Exterieur:

• Lakstaat, denk aan kleurverschillen (overgespoten?  Waarom?), krassen en poetskrassen en steenslag. (kans op roest)
• Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
• Staat van de velgen.
• Staat van de banden, vergeet hierbij niet de wangen.
• Staat van een Cabriokap/Targa dak/ schuifdak. Bij een Cabrio: Kijk van binnen (donker) naar buiten (licht) en lichtpuntjes geven aan waar gaatjes zitten. En controleer of het goed aansluit op de rubbers. Controleer ook of het frame de kap niet raakt en daardoor beschadigt. Vertoont de plastic achterruit krasjes dan is het zicht erdoor slecht. Ook een vouw in de ruit belemmert de doorkijk (Een kap gaat ongeveer zo’n 8 jaar mee)
• Roestvorming: op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
• Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad, B stijl.
• Roestvorming bij de accu. (Bekend problem bij lekkende accu’s). Wanneer is de accu voor het laatst vervangen? (Richtlijn:gemiddeld elke 3 jaar)
• Haal (zover het kan) (Bij 911) de bekleding in de kofferruimte los. Til het tapijt op en let op condens, roest, lasnaden en kleurverschil met de carrosserie. Dit kan allemaal duiden op onvakkundig schadeherstel
• Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
• Let op veel roetaanslag boven de uitlaat. Dit kan wijzen op veel oliegebruik.
• Controleer het chassisnummer ivm evt diefstal/ombouw
• Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
• Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien
• Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
• Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
• Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?
• Schokdempers: Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de auto gaat rijden, maar een indruk doe je op als je op de voor- of achterzijde drukt van de auto en die vervolgens loslaat. De auto mag niet te lang naveren.

Interieur/Opties:

• Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank.
• Staat van de bekleding, (stoelen,hemel, deurpanelen,dashboard). Als de bekleding redelijk veel gebruikssporen laat zien en de wagen aangeboden wordt met een lage Km stand, kan dit wel eens wijzen op nattigheid.
• Voel of de bekleding nat aanvoeld, vooral achter de voorstoelen. (Belangrijk bij Targa/Cabrio/Schuifdak)
• Hoe is de afwerking van Audio/telefonie? Zijn er lelijke gaten geboord etc
• Airbags. (Auto’s na ’92 ongeveer een levensduur van 15 jaar)
• Functioneerd een aanwezige airco. Er hoort steenkoude lucht uit te komen.
• Functioneren alle electrische opties/lichten/knipperlichten.
• Functioneren de Gordels


Motor:

• Uiterlijke staat van de motor. Hierbij kijkend naar de bouten/moeren en staat van de rubber slangen. (Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot)
• Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage


• Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed

proefrit:

• Hoe start de auto (zorg dat de motor gewoon koud is en niet al voorverwamd; dit ivm eventuele slechte dynamo/accu)? Hoe loopt de motor stationair
• Let er bij een proefrit op of de auto niet een kant optrekt tijdens het rijden.
• Hoe remt de auto, trekt bij dan niet naar een kant toe? Geen trillingen in het rempendaal of stuur. ( remschijven)
• Hoe stuurt de auto? Scherp, speling in het stuur, trillingen in het stuur (slechte uilijning etc)?
• Hoe pakt de motor op? Zijn er bijgeluiden?
• Hoe schakelt de auto? Bij een automaat soepel? Bij een handbak; zijn alle versnellingen goed in te leggen, zijn er bijgeluiden? Hoe pakt de koppeling op; hoog, laag?
• Hoe remt de auto? Trekt de auto niet naar 1 kant bij hard remmen?
• Let er op of de auto ook dweilt.


Aankoopkeuring (AKK)

• Is de auto naar hoe jij hem kunt beoordelen naar wens. Doe een AanKoop Keuring bij een onafhankelijke Porsche specialist. (Geen ANWB of DEKRA). Uit deze keuring kunnen heel veel dingen naar voren komen die je zelf over het hoofd hebt gezien. Bij een Porsche specialist hebben ze gevoel en kennis van het merk en dit kan veel ellende in de toekomst besparen. Het is echter geen garantie voor probleemloos rijden, aangezien ze niet binnenin de onderdelen kunnen kijken

27 mei 2008 0:11

Bij wie kan ik het beste een AKK laten doen?

27 mei 2008 0:51

in de buurt bij De Bock? P&P in Roggel (schijnen elkaar niet zo te mogen) of bijvoorbeeld Frank Schmidt in Oss.

27 mei 2008 7:25

Apart kleurtje Leon. Heb geen ervaring met een Akk in Roggel, wel bij Frank in Oss. Kun je meteen een stukje rijden :lol:

27 mei 2008 21:08

of gewoon bij Porsche Centrum Eindhoven...

27 mei 2008 21:42

Hoi, ik ben onlangs, ook met een Porsche van de Bock, bij Schmidt in Oss geweest. Plezierige ervaring geweest, wat mij betreft een aanrader.

Professionele club, vriendelijke gasten en onafhankelijk omdat ze zelf geen occasion verkoop doen.

Groet,

Rick

27 mei 2008 22:59

weet niet of het zo handig is om met een 964 naar Porsche Centrum Eindhoven te gaan. Kennis van de oudjes is over het algemeen niet dik gezaaid bij de officiele dealers. Is maar een overweging hoor.

28 mei 2008 7:27

Of rij gewoon naar de specialist bij jou in de buurt. Manuel pelzer.

28 mei 2008 21:52

Heb een afspraak lopen bij oss.

groetjes

28 mei 2008 22:43

Suc6 Leon. Ben je trouwens specifiek op zoek naar een Targa?

28 mei 2008 23:02

Jep.

Het moet een targa zijn :wink:

28 mei 2008 23:07

Tja, dan volgt natuurlijk logischerwijze de vraag waarom het specifiek een Targa moet zijn :wink:

28 mei 2008 23:38

tja, worst of both worlds appears to some people... :cheesy:

Succes Leon, hopen dat het jouw Porsche is! :thumleft:

29 mei 2008 7:22

leon25 schreef:Jep.

Het moet een targa zijn :wink:


Wat moet je nou met een targa? :wink:

29 mei 2008 8:41

horn schreef:tja, worst of both worlds appears to some people... :cheesy:

Succes Leon, hopen dat het jouw Porsche is! :thumleft:


Nou het is eigenlijk voor een kennis van mij.
Laatst bijgewerkt door leon25 op 29 mei 2008 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.

29 mei 2008 9:33

dacht al zo iets.

29 mei 2008 11:18

Appart kleurtje hoor.

Originele velgen er weer onder en het kan er als een retro porsche door. :wink:

Succes bij de AKK.

29 mei 2008 23:10

@ Leon: goede humor - je kennis een Targa aannaaien :mrgreen: :cheesy: :^: :thumleft:

30 mei 2008 0:01

Tja, daarom vroeg ik me ook al af waarom Leon een Targa zocht.
- Weinig comfortabel bij open rijden. (je hoofd waait er af)
- Niet de mooie lijn van een coupé

Dus eigenlijk, zoals al eerder gezegt in dit topic, worst of both worlds...

Volgens mij wel zeldzaam, maarja daar is waarschijnlijk ook een reden voor...... :roll:

Groet,

Rick

30 mei 2008 5:07

Rickdek schreef:(je hoofd waait er af)


Ik heb mijn hoofd er af en toe niet bij, maar dus daar is het mis gegaan.... :mrgreen: 8)
Plaats een reactie