Vanmiddag toch eens even naar
... deze 911 uit 1983 ...bij Autohuis Meppel gaan kijken. Betreft de TJ-48-JG. De wagen stond wat in de hoek gedrukt en lichtinval was m.n. links achter op de auto.
Een ’83-er 911 SC. De auto is geheel overgespoten. Staat achter op Dunlops Sports 225/60/15 en voor op Pirelli P6000 205/65/15 banden. Allen met goed profiel. De auto stond op slot in de showroom met geopend dakje. In de lak zitten m.n. op het rechter voorspatbord wat zakkers. Op de motorklep is de voorbewerking minder en daardoor wat dwarrels. Links en rechts langs de auto kijkend vanaf de achterzijde zijn de beide deuren niet helemaal strak. De wagen heeft waarschijnlijk plaatselijk schade gehad (linksachter). Rechtsachter minimalistische schamp op een bumperdeel. Keienvanger lijkt destijds niet meegespoten te zijn. Dat is jammer. De garagehouder vertelde mij dat er enige nota’s, alsmede het instructieboekje bij de auto zijn, maar het onderhoudsboekje ontbreekt.
Tot dusver het nieuws waarvoor de handen misschien niet gelijk op elkaar gaan van potentieel geïnteresseerden. Maar er zijn verder wel heel aardige zaken te vermelden over deze auto.
Half onder de auto liggend zag ik dat het blok werkelijk kurkdroog is. De wagen staat ook zonder drip plate in de betegelde showroom. De ramen zijn krasvrij en steenslag in de voorruit is minimaal (voor het mooie misschien maar eens te vervangen door een nieuw exemplaar). Door het geopende dakje kijkend zie je een prachtig onderhouden interieur. Leer is fraai (zijn toch stoelen uit een 3.2 ?), zwarte hemeltje zit er snaarstrak in. Stuur is netjes. Het dashboard is zo mogelijk nog fraaier dan de foto’s aangeven. Maar ja … dat is mijn mening.
Van de garagehouder, die klaarblijkelijk niet al te veel zin had om de auto van het slot te halen vernam ik dat de auto tot maandag 21 november gereserveerd staat. Hij had belangstellenden gehad uit de omgeving Den Haag. Die wensten vandaag nog niet te beslissen. Ze vonden (dat is wat de garagist mij tenminste vertelde) de 911 te goedkoop en waren daardoor wat achterdochtig geworden. De vraagprijs is EUR 18.950,-.
Op mijn vraag wat hij mij dan wel over de onderhoudsgeschiedenis kon vertellen kreeg ik als antwoord dat onlangs waren vernieuwd;
- geheel gespoten
- motor onderhoudsbeurt met kleppen stellen
- interieur aangepakt
- koppeling met drukgroep vervangen
- remmen aangepakt
- stuurkogels vervangen
- warmtewisselaars vervangen (en ook zichtbaar op foto)
- uitlaat
Hoewel ik niet te horen kreeg wie dit dan allemaal had gedaan zag ik wel op de achterbank rechts een ingebonden pakketje facturen. De bovenste liet een vertrouwde naam zien … Renntech. Bij deze club weet je dat je auto in goede handen is. Een geïnteresseerde in de 911 zou in ieder geval daar zijn licht nog eens kunnen opsteken. De auto komt uit het noorden.
Wat vind ik van deze auto ? Ik kan het schadeverleden niet beoordelen. Wanneer ik op zoek zou zijn naar een 911 vind ik een rit naar Renntech (of een ander) voor een AKK zonder meer waard. De auto is 28 jaar oud en maakt op mij een heel frisse indruk. Dit is een 911 waar men in het verleden zuinig op is geweest. Het interieur verraadt dit. Op een schaal van 0 tot 10 scoort deze wagen (wanneer je optisch zou beoordelen) een ruime 8. Niet geheel origineel, maar toch een snoepje om te zien. Het is overduidelijk zichtbaar dat er vele duizenden Euro’s aan onderhoud in deze 3.0 zijn gaan zitten.
De deuren van deze 911 bleven voor mij gesloten. Heb dus niet kunnen kijken onder koffer- en motorkap. Enkel verder mijn hoofd door het open dakje kunnen steken. Heb daardoor weer de specifieke lucht van het interieur van een oude Porsche kunnen ruiken.
And that … brings back sweet memories
Edit/ Oeps ... bouwjaar aangepast van '80 naar '83.
Laatst bijgewerkt door
porsche@911 op 19 nov 2011 23:27, in totaal 2 keer bewerkt.